Muistiinpanoista

fgdfgff

Miten teette muistiinpanonne? Itse pähkäilen miten nuo oikein parhaiten saisi tehtyä. Opiskelen tekniikan alalla ja muistiinpanojen teko tuottaa ongelmia. Tunneilla ei voi kaikkea kirjoittaa paperille, koska silloin asiat menevät ohi. Tietokoneella taas ehtisi kirjoittaa, mutta kun tulee kuvia ja kaavoja niin ei tulekaan enää mitään. Tietokone paperi tuntuu taas aika hankalalta, mutta ehkä kuitenkin parhaalta tällä hetkellä. Paperia varmaan suosisin, kun melkein joka aineesta on saatavilla nuo luentokalvot etukäteen, mutta kun ei niitä voi tulostaa. Tulostuskiintiö kun on alle 2000 sivua viidelle vuodelle jaettuna, ja ensimmäisenä syksynä olisi kulunut jo 650 sivua jos olisi kaiken matematiikasta ja fysiikasta tulostanut. Tuota menoa menisi opiskeluaikana pelkkiin tulosteisiin varmaan tonni rahaa. Miten te siis hoidatte muistiinpanonne?

25

2294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 234rt

      Missä yliopistossa olet kun tulostuskiintiötä on vaan 2k sivua viidelle vuodelle? Kannattaa tulostaa molemmille puolille ja tiivistää joitakin sivuja yhdelle paperille. esim. powerpointteja mahtuu yhdelle a4 puolelle 6-8. wordeja 2 -4 riippuen mitä tekstiä. Toinen vaihtoehto on tabletti jonne lataat opintomateriaalit ja teet muistiinpanot.

      • heujgkd

        Vaasassa opintojen alussa tulee 1500 sivun kiintiö, joka on koko opintojen ajalle. Pienellä läppärillä olen yrittänyt, mutta kaavat tuottavat ongelmia. Ne pitäisi jotenkin saada. Jos ne ottaa paperille niin pöydällä oltava kone ja paperi. Entä miten järkevästi merkata mihin nuo kuuluvat. Luentomateriaali on yleensä .pdf muodossa.


    • austerism1

      itse opiskelin aikoinaan Vaasassa, mutta kylläkin hum. aineita. Varmaan tulostuskiintiötäkin voi myös ostaa lisää. Kun itse opiskelin, niin ainakin silloin pystyi, eikä se järin kallista ollut.

      Mutta olisko tuo pdf valittu yhteensopivuusongelmien välttämiseksi? Itse toimin nykyisin opettajana eräässä amk:ssa, ja tietohallinto on juuri äskettäin vinkannut, että olisi hyvä käyttää pdf:ää. Osa opiskelijoista ei (syystä tai toisesta) ole esim. doceja saanut auki (ilmeisesti joku ilmaisohjelma aiheuttaa välillä ongelmia). Mutta kai voisit vihjaista, että josko muistiinpanot saisi esim. docina. Silloinhan niihin voisi suoraan kirjoitella lisää ja muokkailla.

      Itse heitin juuri reilu vuosi sitten muuton yhteydessä pois vanhoja muistiinpanoja ja prujuja - roskiin meni pari mustaa roskasäkillistä. Että aika tavalla sitä opiskeluaikana kertyy.

    • .-.-.-.-.-.-.

      Itsekin opiskelen myös Vaasassa ja raivostuttaa tuo 1500 sivun kiintiö. Suurin osa luentomateriaaleista on tosiaan netissä pdf-muodossa ja itse tallennan ne sieltä läppärille enkä tee aiheesta mitään muita muistiinpanoja. Tärkeimmät jutut on kuitenkin niissä luentokalvoissa ja koen, että niillä pärjää ihan hyvin. Istunkin siis luennoilla vain kuuntelemassa enkä kirjoita lainkaan muistiinpanoja, ja luen niitä luentomateriaaleita netistä sitten luentojen jälkeen. Itse en ainakaan näe mitään järkeä miksi tulostaisin ne materiaalit, koska ihan hyvin ne voi näytöltäkin lukea. Ja miksi kopioida taulukkoja ja kaavoja, jos ne kerta löytyvät sieltä samoista luentomateriaaleista joko powerpoitina tai pdf-muodossa? Kannattaa myös tehdä sitä, että laittaa samalle sivulle 6-8 powerpoint-diaa ja tulostaa kaksipuolisia monisteita. Nytkin on menossa ruotsin kertauskurssi, johon piti tulostaa yli 40 sivun tehtävänippu ja kun niistä tekee kaksipuolisia, niin tulosteita tuleekin enää vain 20.

      • Lasertulostin halpa

        Lasertulostin maksaa vain parisataa ja alkuperäisellä mustekasetilla teet ainakin 1000 kopiota huonoimmassakin tapauksessa ja lisä kasetti maksaa n.80€ ja teet tuhansia kopioita. Miksi tapella oppilaitoksen tulosteiden kanssa?


    • .-.-.-.-.-.-.

      Ja myöhemmin voi tosiaan ostaa lisää tulostusoikeutta. Muistaakseni yhden tulosteen hinta oli tällöin 10 senttiä, joten ei näillä hinnoilla ihan tonniin asti päästä.

      • dsfsdf

        Totta. Mikäli kaiken olisi tulostanut, pärjäisi noilla jouluun asti. Eli silloin puolessa vuodessa tulisi tuon ~500-600, eikä 1/4 vuodessa kuten ensin laskin. Onko kaksipuolisen tulostuksen etu miten suuri? Jossain oli, että se olisi vain 15%. Paperia kuitenkin menee siltikin ihan kivasti, powerpoint juttuja voi laittaa useita, mutta perus A4 sivua ei hirveästi voi varmaan pienentää lukukelpoisuuden kärsimättä?


      • fdgfdg
        dsfsdf kirjoitti:

        Totta. Mikäli kaiken olisi tulostanut, pärjäisi noilla jouluun asti. Eli silloin puolessa vuodessa tulisi tuon ~500-600, eikä 1/4 vuodessa kuten ensin laskin. Onko kaksipuolisen tulostuksen etu miten suuri? Jossain oli, että se olisi vain 15%. Paperia kuitenkin menee siltikin ihan kivasti, powerpoint juttuja voi laittaa useita, mutta perus A4 sivua ei hirveästi voi varmaan pienentää lukukelpoisuuden kärsimättä?

        Tosin nyt alkaa uudet kurssit joten se menee sittenkin vähän yli tuon. No kuitenkin vähemmän kuin alunperin laskin, mutta kuitenkin paljon. Ainahan noiden kanssa jotenkin pärjää, mutta kiinnostaa kuulla miten muut oikein toimivat. Itselleni ei meinaa löytyä täysin sopivaa tapaa millään.


    • fgdfgfg

      Ostettua toki saisi lisää tulosteita, mutta hinta on luokkaa 100e / 1500 sivua. Eli jos kaiken tulostaa niin noita menee heti vähän enemmän. PDF muoto on sinänsä ihan ok ja luentomateriaalit voivat olla useita vuosia vanhoja, joten ei niitä kukaan alkane uudelleen kirjoittamaan esim. odt:ksi tai latexilla. Luojan kiitos eivät sentään .doc ole :)

      Itsekään en tahdo kirjoittaa paljon tunnilla, koska en osaa kuunnella ja kirjoittaa yhtä aikaa. Pääasiassa siis tuo koneelta seuraaminen onnistuukin. Ongelmia tulee lähinnä silloin, kun luentokalvossa lukeekin jotain tyyliin: käsitellään luennolla, tai tulee ylimääräistä asiaa. Sitten sieltä tulee jokin matemaattinen vääntö, jonka kirjoittaminen tietokoneella on pirun hankalaa. Eli jos sen tahtoo ylös, olisi pakko laittaa paperille. Mutta silloin on esillä oltava aina paperit ja tietokone. Sitten pitäisi vielä keksiä miten tuon järkevimmin saisi sinne muun luentomateriaalin mukaan. Vähän hankala tapa skannata aina kaikki ja numeroida ja lisätä PDF:ään, että kts. Kuva 2 Luennolta 3.

      Ettekö yleisemmin kirjoita muistiinpanoja vai otatteko kaiken paperilla? Paperillehan olisi helppo lisätä ne tärkeät kohdat. Onko teillä muissa kouluissa miten nuo kiintiöt? Entä onko joku joka vääntää tietokoneella. Miten olette ratkaisseet tuon ongelman, kun tulee hankalasti tietokoneella tehtäviä asioita?

    • 2+3

      Kannataa sisäistää asiat ja käyttää mindmappeja. Eli hyvin vähän muistiinpanoja. Yleensäkin muistiinpanojen idea ei ole kirjoittaa kaikkea ylös. Ja ainakin naisilla kirjoittaminen ja kuunteleminen sujuu ihan hyvin yhtä aikaa.
      Ehkä kannattaa tulostusmäärien sijaan kehittää opiskelutekniikkaa.

      • kopsaaja

        Multiprint 1000 kopiota 39e. Ihan kätevä kun tulee kuukaudessa parituhattta sivua kopsattua. Satoja euroja menee joka tapauksessa vuodessa.

        Tulostuskiintiö 600/vuosi. Riittää, jos tarvii yo:lla tulostella nopeasti jotakin. Muuten melko turha.


      • gfdfg
        kopsaaja kirjoitti:

        Multiprint 1000 kopiota 39e. Ihan kätevä kun tulee kuukaudessa parituhattta sivua kopsattua. Satoja euroja menee joka tapauksessa vuodessa.

        Tulostuskiintiö 600/vuosi. Riittää, jos tarvii yo:lla tulostella nopeasti jotakin. Muuten melko turha.

        Ehdin jo innostua, mutta kysyttyäni on tulosteissa aloitusmaksu n. 6e. Kopioita tosiaan saa 1000 sivua halvalla, mutta miten nuo koulujutut voi kopioida, jos ne ovat tietokoneella.


    • Kare_22

      Luen englantia jyväskylässä, ja kirjoitan muistiin yleensä vain itsellä ja muilla heränneitä ajatuksia sekä tunneilla esiin tulleita asioita luentokalvojen sisällön sijaan. Pidän mukana pientä a5-vihkoa tarpeen mukaan, se on helppo ottaa laukusta tarpeen tullen. Kaikki kalvothan ovat yleensä meidän verkkoympäristössä luentojen jälkeen. Yleensä.

      Tentteihin luen sitten kalvoja muistiinpanoja (sähköisiä ja paperisia) rinnakkain. En ole huomannut että olisi vaikeaa. Paperit helpommin menevät mapeissaan sekaisin.

    • urts

      Otan palan paperia ja liukkaan kynän, niillä muistiinpanot sujuu.

    • ....

      Anteeksi, mutta teille nauraa kohta harakatkin. Paperitulosteita? Vuonna 2013? Ymmärrän täysin että yliopisto maailma elää edelleen 50-luvulla, mutta en ymmärtänyt että tilanne on näin onneton.

      • Tuhertelija

        Ole onnellinen jos pärjäät ilman. Kaikki eivät. Parhaiten menee itsellä oppi kaaliin kun kynällä pyörittää kommentteja ja huomioita paperin reunaan. Niin kai sitä on 5-6 vuosituhatta ihminen tehnyt. Varmaan 5000 vuoden päästä tekee jotain muuta, mutta nyt se ei kaikilta vielä onnistu.


      • ....
        Tuhertelija kirjoitti:

        Ole onnellinen jos pärjäät ilman. Kaikki eivät. Parhaiten menee itsellä oppi kaaliin kun kynällä pyörittää kommentteja ja huomioita paperin reunaan. Niin kai sitä on 5-6 vuosituhatta ihminen tehnyt. Varmaan 5000 vuoden päästä tekee jotain muuta, mutta nyt se ei kaikilta vielä onnistu.

        Niin minä valmistuin AMK:sta muutama vuosi sitten, harkitsen parhaillaan maisterin tutkintoa, samasta aiheesta (1-1.5v lisää lukemista). En tiedä jaksaako kiinnostaa enää alkaa opiskella kynä ja paperi periaatteella, kun on AMK:ssa tottunut siihen että materiaali on PDF muodossa ladattavissa ja kaikkien harjoitustöiden palautus tapahtuu koulun tätä tarkoitusta varten tehtyyn tietojärjestelmään. Erittäin toimiva systeemi. Opettaja saa myös kaikki palautukset arvosteluun muutamalla klikkauksella. Ruudulta opiskelu sopii ainakin minulle kuin nenä päähän, mutta tuo kynä, kirja ja paperi systeemi kuulostaa menneen maailman meiningiltä.

        PS. Aapiset ala-asteella ladataan nykyisin tablettiin.


      • austerism1
        .... kirjoitti:

        Niin minä valmistuin AMK:sta muutama vuosi sitten, harkitsen parhaillaan maisterin tutkintoa, samasta aiheesta (1-1.5v lisää lukemista). En tiedä jaksaako kiinnostaa enää alkaa opiskella kynä ja paperi periaatteella, kun on AMK:ssa tottunut siihen että materiaali on PDF muodossa ladattavissa ja kaikkien harjoitustöiden palautus tapahtuu koulun tätä tarkoitusta varten tehtyyn tietojärjestelmään. Erittäin toimiva systeemi. Opettaja saa myös kaikki palautukset arvosteluun muutamalla klikkauksella. Ruudulta opiskelu sopii ainakin minulle kuin nenä päähän, mutta tuo kynä, kirja ja paperi systeemi kuulostaa menneen maailman meiningiltä.

        PS. Aapiset ala-asteella ladataan nykyisin tablettiin.

        Tietotekniikan käyttö oppimisessa, opiskelussa ja opettamisessa ei ole ihan yksiselitteinen asia.

        Aihetta sivuten:

        Mobiililaitteiden ja tietokoneiden käyttö pienentää sanavarastoa

        Lapset oppivat yhä enemmän käyttämällä älypuhelimia ja tietokoneita sen sijaan että kuuntelisivat esimerkiksi opettajia tai vanhempiaan. Näin he myös oppivat vähemmän sanoja, kertoo uusi tutkimus.

        [...]

        http://www.hs.fi/ulkomaat/Mobiililaitteiden ja tietokoneiden käyttö pienentää sanavarastoa/a1374632901627


    • kasvatustieteilijä

      Itse tykkään kirjoittaa ihan vanhanaikaisesti paperille kynällä... mutta suurin osa opiskelukavereistani nappaa aina kuvan tabletilla luennolla esitettävistä kaavioista tai powerpinteista. Sitten selailevat niitä näppärästi. Vaatii tosin, että isossa luentosalissa sijoittuu keskelle istumaan niin että saavat koko näytön kuvan napatuksi.

    • austerism1

      Muistelenpa vähän tähän vanhoja. Opiskelin itse 90-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa. Ja opiskelin siis englantia, kirjallisuutta, viestintää ja kasvatustiedettä. Tuossa vaiheessa verkkoa ei vielä käytetty niin paljon tai niin tehokkaasti kuin nykyisin. Ihan opintojen alkuvaiheessa esim. kurssi-ilmoittautuminen tapahtui niinkin kivikautisesti, että piti mennä fyysisesti paikalle ja jonottaa ja rustata nimensä paperiin - jossain vaiheessa sitten tuli sähköinen systeemi. Toisaalta jonottaminen oli ihan kivaa. Jonossa nimittäin tutustui kivasti muihin.

      Niin, niitä luentoprujuja ei siis juuri netissä ollut tarjolla, vaan ne piti ostaa yo-kunnan kaupasta tai sitten luennoitsija pisti pumaskansa kopioitavaksi. Kopioiminen on kieltämättä paskamaista, mutta toisaalta hyvää "käytännön" treeniä, mikäli päätyy opettajaksi : )

      Itse tykkäsin käyttää sellaista pieniruutuista paperia, johon tein omat muistiinpanot luennoilla oli mahdollinen luennoitsijan pruju. Lisäksi yleensä kirjoitin muistiinpanot päivän päätteeksi vielä puhtaaksi koneella tai ainakin kävin niitä jollain tavalla läpi. Lisäksi tein tenttikirjoista muistiinpanoja hieman luentomuistiinpanojen tyyliin. Aika monesta tenttikirjasta tuli tehtyä ikään kuin tiivistelmä. Kaikki prujut kokosin omiin kansioihin, joten eri aineiden kursseista oli kivasti samassa omat kirjoitelmat luennoitsijan jakama materiaali kirjoista tehdyt muistiinpanot. Mielestäni tällä tavalla oppi tehokkaasti, vaikka tietty suht. työlästä tuo oli.

      Kuten tuossa edellä mainitsin, näitä prujuja kertyi parin ison mustan roskasäkillisen verran. Tavallaan oli kiva, että oli tällainen "fyysinen" osoitus siitä, mitä on tullut opiskeltua, mutta piti nuo sitten lopulta viskata menemään.

    • höttöpää

      Itse tulostan mahdollisimman vähän. Sen vuoksi olen panostanut kannettavaan läppäriin, joka olisi mahdollisimman tehokas ja näyttö hyvä lukemista varten. Itselläni tosin on työni kautta (osa-aikatyö) myös Adobe Acrobatin maksullinen versio, jolla yleensä pystyy tekemään PDF-dokumenttiin myös kommentteja tai liittämään sen loppuun skannatut omat muistiinpanot. Sähköiset dokumentit on helpompi tallentaa ne vaikka muistitikulle ja varmistukset ulkoiselle kovalevylle, jotta ei pääse katastrofi iskemään.

      Mukana kulkee aina luentolehtiö ja kynä, sillä joskus muistiinpanoja pitää kuitenkin tehdä. Minulla on sellainen systeemi, että jos menossa on PDF:n sivu 33 ja siitä kolmas kappale tai kolmas osio, niin merkitsen luentolehtiöön 33/3 ja kirjoitan siihen muistiinpanon. Tällä tavalla saan linkitettyä kirjoittamani asiat siihen PDF:ään.

      Myönnän suoraan, että kirjoittaisin edelleenkin mieluiten käsin ja lukisin printattuja dokumentteja, mutta yritän kouluttaa itseäni parhaani mukaan kohti digitaalisuutta. Digidokumentit kuitenkin takaavat myös sen, että paperiongelmaa ei ole ja paperit eivät ole hukassa. Dokumentteja voi ladata myös pilvipalvelimeen (esim. Dropbox). Kerran on tosin käynyt niin, että tenttiä edeltävänä päivänä laajakaistayhteys ei toiminut, joten jouduin lukemaan tenttiin kännykän nettiyhteyden kautta.

    • viliviliveikkonen2

      Riippuu tosiaan alasta kovasti. Samoin aiheesta, luennoitsijasta ja omista opiskelutavoista. Itse olen opiskellut ja opiskelen yliopistolla vähän kaikkea (luonnontieteitä ja taloustieteitä, olen myös opiskellut kasvatustieteitä ja taidehistoriaa)

      Matikan opetuksessa voisi ihan hyvin olla käytössä kivitaulut, "oppikirjatkaan" ei ole parissa tuhannessa vuodessa muuttuneet. Käytännössä kaikki kopioivat kynällä ja paperilla sen mitä luennoitsija kirjoittaa liiduilla vihreille liitutauluille. Ihanan vanhanaikaista, mutta toimivaa :D

      Vähän laskemista/piirtelyä vaativat aineet (esim kemian laskut ja taloustieteen käppyrät): jos luentoprujut ovat hyvät, tulostan ne yleensä 4/sivu (molemmin puolin) ja kirjoitan lisämuistiinpanoja joukkoon.

      Luennoitsija, jolla on KAIKKI prujuilla: teen vihkoon oman tiivistelmän luennon aikana. Esim 60 diaa kahdelle A4:lle.

      Helpot asiat kuuntelen vaan.

      Tylsät luennot (etenkin ruoan jälkeen): kirjoitan paljon samalla kun kuuntelen luentoa, jotta pysyn hereillä. Kirjoitan luennoitsijan puheesta, lisäksi omia ajatuksia.

      Vaihtelevasti mukana on iPad, jolta seuraan luentoa (ja haen samalla lisätietoa). En käytä läppäriä (en edes omista).

      Jos luennoitsija heittää tenttitärpin, kirjoitan sen saman tien kalenteriin tentin kohdalle.

    • WannaBeFyysikko

      Itse opiskelen matemaattis-luonnontieteellisessä, ja olen luopunut paperista lähes kokonaan. Luentomuistiinpanot tulevat pääsääntöisesti nettiin ennen tuntia, ja Adobe Acrobatilla on helppo tehdä PDF-tiedostoihin merkintöjä, muistiinpanoja ja korostuksia. Jos lumuja ei ole saatavilla, kirjoitan OpenOfficella tms. kirjallisemmat muistiinpanot ylös ja otan kaavat talteen LaTeX-syntaksin avulla, esim.

      Liikemäärämomentti saadaan lausekkeesta $\vec{L} = \vec{r} \times m\vec{v}$.

      Sitten jos haluan vähän kauniimpaa jälkeä, voin lategoida tiedoston mm. TexStudiolla tai käyttää jotain netissä olevaa työkalua kaavojen renderöimiseen.

      Laskuharjoitukset kirjoitan aina puhtaaksi koneella, käsin teen vain luonnostelua tai suttuilua. Kone on aina mukana koululla. Tulostuskiintiö kuluu lähinnä laskareiden printtaamiseen, kun en tykkää tulostella prujuja.

    • hfghgfx

      Mindmappeja matikassa tai fysiikassa? joopajoo...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7598
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2832
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2422
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      116
      2139
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1563
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1426
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1414
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1341
    Aihe