Mulla on Mazda 6 ja sillä on ajettu 26 tkm eikä ole kuin yksi vuosi ja 3 kk vanha ja sen kummankin ajovalojen polttimet pimenivät tässä kuluneella viikolla. Vein auton tänään maahantuojan Kaivokselan pikahuoltoon ja ne sanoi, ettei ajovalot kestä kuin sellaiset 25 tkm.
Onpas surkeeta, kun lamppujen vaihto on kuuulemma erittäin vaikee tehdä itse. Pitääkö tässä kerran vuodessa (kun ajan vuodessa noin 20 tkm) määräaikaishuoltojen yhteydessä pyytää aina ajovalojen polttimoiden vaihtoa. Olis varmaan pitänyt ottaa ne xnenonit silloin kun autoa tilasin. Voiko muuten xnenoneja asentaa jälkikäteen?
Onko toi ihan normaalia, että menee 25 tkm välein polttimot?
Kauanko ajovalojen pitäisi kestää
32
5620
Vastaukset
- Juuso
Mulla pimeni ensimmäinen polttimo suunnilleen noissa kilometreissä. Ehkä hiukan pidempään kesti.
Vaihto on tosiaan niinkin hankalaa kuin konepelti auki ja jousilukitus auki ja uusi polttimo tilalle. Suljetaan päinvastaisessa järjestyksessä.
Aikaa meni noin 3 min. per puoli.- juspe
M6:n ohjekirjassa kerrotaan, että vaihto kehotetaan tekemään huollossa (ei anneta ohjeita). Joku kertoi täällä palstalla joskus, että se ei ole ihan helppo juttu. Mutta jos se kerran sujuu noin helposti, niin taitaa olla pelkkää rahastusta ja huollossa juoksutusta koko M6:n polttimon vaihdot maahantuojan mukaan.
Täytyypä kokeilla itse. - Ville
juspe kirjoitti:
M6:n ohjekirjassa kerrotaan, että vaihto kehotetaan tekemään huollossa (ei anneta ohjeita). Joku kertoi täällä palstalla joskus, että se ei ole ihan helppo juttu. Mutta jos se kerran sujuu noin helposti, niin taitaa olla pelkkää rahastusta ja huollossa juoksutusta koko M6:n polttimon vaihdot maahantuojan mukaan.
Täytyypä kokeilla itse.Ensimmäisen polttimon vaihdatin maahantuojalla Kaivokselassa. Oli elämäni kallein keikka. Tuntui ryöstöltä.
Seuraavan vaihdoin itse. Meikäläisellä on isot kädet mutta kyllä se hyvin onnistui. Turhaa pelottelua että ei voi itse vaihtaa. Pari sisälokarin ruuvia auki niin näkee lampun sekä ylhäältä että alhaalta. Jos on vaihtanut muihin autoihin niin samaa periaate on kyseessä - Ei helppoa
juspe kirjoitti:
Täytyypä kokeilla itse.Mazda6:n lähivalopolttimoiden vaihto on yksi hankalimpia nykyautoista myös Tuulilasin mukaan, mutta on siitä mahdollista itsekin suoriutua. Tuulilasin testissä taidettiin saada kulumaan yli 15 minuuttia lamppujen vaihtoon hyvissä olosuhteissa, mutta pakkasen jäykistämillä sormilla ja/tai taskulampun valossa pimeässä hommaa ei kannata yrittääkään. Tilaa on hyvin vähän ja kuskin puolelta pitää purkaa osia ensin tieltä pois ennen kuin polttimoon pääsee käsiksi. Suosittelen ensin asiaan tutustumista ja kokeilua ja jos ei homma onnistu, niin sitten vasta auto huoltoon.
- Juuso
Ei helppoa kirjoitti:
Mazda6:n lähivalopolttimoiden vaihto on yksi hankalimpia nykyautoista myös Tuulilasin mukaan, mutta on siitä mahdollista itsekin suoriutua. Tuulilasin testissä taidettiin saada kulumaan yli 15 minuuttia lamppujen vaihtoon hyvissä olosuhteissa, mutta pakkasen jäykistämillä sormilla ja/tai taskulampun valossa pimeässä hommaa ei kannata yrittääkään. Tilaa on hyvin vähän ja kuskin puolelta pitää purkaa osia ensin tieltä pois ennen kuin polttimoon pääsee käsiksi. Suosittelen ensin asiaan tutustumista ja kokeilua ja jos ei homma onnistu, niin sitten vasta auto huoltoon.
En tiedä nyt puhutaanko samasta autosta?????
Omassa M6 1.8:ssa ei tarvitse purkaa ainuttakaan osaa jos ei oteta sitä suojakantta huomioon, joka pitää avata.
Mitään sisälokasuojia EI tarvitse irroittaa. Normaalisti vaihdettava konetilan puolelta.
6 min yhteensä kuluu aikaa 2 polttimoon ja saa tulla vaikka sekkarin kanssa ensi kerralla kun polttimo mulla palaa. - Ville
Ei helppoa kirjoitti:
Mazda6:n lähivalopolttimoiden vaihto on yksi hankalimpia nykyautoista myös Tuulilasin mukaan, mutta on siitä mahdollista itsekin suoriutua. Tuulilasin testissä taidettiin saada kulumaan yli 15 minuuttia lamppujen vaihtoon hyvissä olosuhteissa, mutta pakkasen jäykistämillä sormilla ja/tai taskulampun valossa pimeässä hommaa ei kannata yrittääkään. Tilaa on hyvin vähän ja kuskin puolelta pitää purkaa osia ensin tieltä pois ennen kuin polttimoon pääsee käsiksi. Suosittelen ensin asiaan tutustumista ja kokeilua ja jos ei homma onnistu, niin sitten vasta auto huoltoon.
Ei sieltä mitään tarvitse purkaa !!!
Suojakansi auki ja lamppu vaihtoon. Itse tosin irrotin lokarin pari muoviruuvia koska halusin paremman näköyhteyden. - Ei helppoa
Juuso kirjoitti:
En tiedä nyt puhutaanko samasta autosta?????
Omassa M6 1.8:ssa ei tarvitse purkaa ainuttakaan osaa jos ei oteta sitä suojakantta huomioon, joka pitää avata.
Mitään sisälokasuojia EI tarvitse irroittaa. Normaalisti vaihdettava konetilan puolelta.
6 min yhteensä kuluu aikaa 2 polttimoon ja saa tulla vaikka sekkarin kanssa ensi kerralla kun polttimo mulla palaa.Sitä minäkin ihmettelen, että puhutaanko tässä samasta autosta. Itselläni on vajaa 2 vuotta vanha kuutonen, jonka ajovalopolttimoiden vaihto ei käy helposti. Ohjekirjassa selvästi sanotaan, että kuskin puolelta pitää irrottaa jokin ilmanputsarin kotelo tai vastaava ja sen jälkeen lamppujen suojakannet molemmilta puolilta. Lamppujen vaihtoon jää hyvin vähän tilaa. Lampun vaihto on tehtävä täysin summassa käsikopelolla, ellei sitten ala purkaa jotain lokasuojia ja ryömi vaihtamaan lamppua alakautta, kuten täällä on kirjoitettu.
En ole lamppuja vaihtanut, mutta tutkin kerran tilannetta tulevaisuuden varalle ja totesin homman hankalaksi. Onneksi itse pääsen vain kaukovalojen vaihdolla, kun lähivalot on xenonit. Myös Tuulilasin mukaan kuutosen lamput on erittäin vaikea vaihtaa, joten ihmettelen tosiaan miten jotkut väittää kuutosen lampun vaihtoa erittäin helpoksi. Tämä taitaa olla niin, että jos on automekaanikko tms. ja vaihtaa niitä työkseen, niin kaipa se on helppoa. Aiemmista autoistani olen aina itse lamput vaihtanut ja mitä uudempi auto, niin sitä vaikeammaksi vaihtotyö on tehty. Kuutosen ohjeessahan tosiaan lukee selvästi, ettei lähivalopolttimoita voi itse vaihtaa, joten valmistajakin tiedostaa, että homma on tehty hankalaksi. Olen tosin kuullut että käyttöohjetta on tältä osin muutettu uudemmissa painoksissa, mutta olisiko sitten jotain autonkin rakenteita muutettu alkuajoista. - Ville
Ei helppoa kirjoitti:
Sitä minäkin ihmettelen, että puhutaanko tässä samasta autosta. Itselläni on vajaa 2 vuotta vanha kuutonen, jonka ajovalopolttimoiden vaihto ei käy helposti. Ohjekirjassa selvästi sanotaan, että kuskin puolelta pitää irrottaa jokin ilmanputsarin kotelo tai vastaava ja sen jälkeen lamppujen suojakannet molemmilta puolilta. Lamppujen vaihtoon jää hyvin vähän tilaa. Lampun vaihto on tehtävä täysin summassa käsikopelolla, ellei sitten ala purkaa jotain lokasuojia ja ryömi vaihtamaan lamppua alakautta, kuten täällä on kirjoitettu.
En ole lamppuja vaihtanut, mutta tutkin kerran tilannetta tulevaisuuden varalle ja totesin homman hankalaksi. Onneksi itse pääsen vain kaukovalojen vaihdolla, kun lähivalot on xenonit. Myös Tuulilasin mukaan kuutosen lamput on erittäin vaikea vaihtaa, joten ihmettelen tosiaan miten jotkut väittää kuutosen lampun vaihtoa erittäin helpoksi. Tämä taitaa olla niin, että jos on automekaanikko tms. ja vaihtaa niitä työkseen, niin kaipa se on helppoa. Aiemmista autoistani olen aina itse lamput vaihtanut ja mitä uudempi auto, niin sitä vaikeammaksi vaihtotyö on tehty. Kuutosen ohjeessahan tosiaan lukee selvästi, ettei lähivalopolttimoita voi itse vaihtaa, joten valmistajakin tiedostaa, että homma on tehty hankalaksi. Olen tosin kuullut että käyttöohjetta on tältä osin muutettu uudemmissa painoksissa, mutta olisiko sitten jotain autonkin rakenteita muutettu alkuajoista.En ole automekaanikko (olen ihan eri alan DI), mutta kyllä se homma oli ihmeen helppo. Ei sitä lokaria tarvitse purkaa. Irrottaa pari ruuvia etureunasta ja vääntää sivuun.
On helppo nähdä kuinka homma tehdään kun menee Mazdan pikahuoltoon ja katsoo kun mekaanikko sen tekee. Ei ainakaan minulla purkanut muuta kun lampun suojakannen. Näytti niin helpolta; kuin veisi tikkarin lapselta; joten seuraavalla kerralla tein homman itse ja helppoa oli.
Lamppu on kiinni ihan samanlaisella jousellla kuin kaikissa edellisissäkin autoissani. Ei siinä ole mitään ihmeellistä. Vähän ahdas paikka vaan. - JoTe
juspe kirjoitti:
Täytyypä kokeilla itse.Eihän ne huoltomiehet ihmisiä kummmempia ole.
- Juuso
Ei helppoa kirjoitti:
Sitä minäkin ihmettelen, että puhutaanko tässä samasta autosta. Itselläni on vajaa 2 vuotta vanha kuutonen, jonka ajovalopolttimoiden vaihto ei käy helposti. Ohjekirjassa selvästi sanotaan, että kuskin puolelta pitää irrottaa jokin ilmanputsarin kotelo tai vastaava ja sen jälkeen lamppujen suojakannet molemmilta puolilta. Lamppujen vaihtoon jää hyvin vähän tilaa. Lampun vaihto on tehtävä täysin summassa käsikopelolla, ellei sitten ala purkaa jotain lokasuojia ja ryömi vaihtamaan lamppua alakautta, kuten täällä on kirjoitettu.
En ole lamppuja vaihtanut, mutta tutkin kerran tilannetta tulevaisuuden varalle ja totesin homman hankalaksi. Onneksi itse pääsen vain kaukovalojen vaihdolla, kun lähivalot on xenonit. Myös Tuulilasin mukaan kuutosen lamput on erittäin vaikea vaihtaa, joten ihmettelen tosiaan miten jotkut väittää kuutosen lampun vaihtoa erittäin helpoksi. Tämä taitaa olla niin, että jos on automekaanikko tms. ja vaihtaa niitä työkseen, niin kaipa se on helppoa. Aiemmista autoistani olen aina itse lamput vaihtanut ja mitä uudempi auto, niin sitä vaikeammaksi vaihtotyö on tehty. Kuutosen ohjeessahan tosiaan lukee selvästi, ettei lähivalopolttimoita voi itse vaihtaa, joten valmistajakin tiedostaa, että homma on tehty hankalaksi. Olen tosin kuullut että käyttöohjetta on tältä osin muutettu uudemmissa painoksissa, mutta olisiko sitten jotain autonkin rakenteita muutettu alkuajoista.>Tämä taitaa olla niin, että jos on
>automekaanikko tms. ja vaihtaa niitä työkseen,
>niin kaipa se on helppoa.
Täytyy sanoa, että en todellakaan ole automekaanikko enkä autoista ymmärrä tuon taivaallista :)
Lamput sekä jarrupalat ovat ainoat, jotka osaan itse autoon vaihtaa.
Minun ohjekirjassa ei ollut mitään ohjeita lähivalopolttimon vaihdolle vaan siinä luki, että niitä ei voi itse vaihtaa. Korjattu uudemmissa painoksissa.
Itsekin yllätyin kuinka helppo homma oli. Aina ei kannata uskoa lehtiä ja muita vaan kannattaa kokeilla ihan itse.
Olisiko 2.0 tai 2.3:ssa sitten vähemmän tilaa, mutta omassa 1.8 farkussa vaihto kävi kuin tanssi. MItään sisälokasuojaa en edes raottanut vaan yläkautta vaihdoin. En myöskään irrottanut ilmanputsarin koteloa. Voi olla, että pianistin sormista oli siten kerrankin apua ;)
Sitä jousta ei kyllä näe, mutta jos on ikinä mihinkään autoon polttimoa vaihtanut niin logiikka on aivan sama. Jousi auki ja polttimo irti. Se on siinä.
Ensi kerralla ei kulu varmasti kuin 2 min. per puoli :D - raimo
juspe kirjoitti:
Täytyypä kokeilla itse.Ei lampunvaihton mitään kirjoja tarvita. Konepelti auki ja parin minuutin tuijotus niin jo selviää idea.
Vaihto 2xlamppu aikaa menee noin 10min jos ei yritä enkkoja. Huoltoliikkeelle tuosta ei kannata maksaa, kuin korkeintaan ylihintaiset polttimot. - Ei helppoa
Juuso kirjoitti:
>Tämä taitaa olla niin, että jos on
>automekaanikko tms. ja vaihtaa niitä työkseen,
>niin kaipa se on helppoa.
Täytyy sanoa, että en todellakaan ole automekaanikko enkä autoista ymmärrä tuon taivaallista :)
Lamput sekä jarrupalat ovat ainoat, jotka osaan itse autoon vaihtaa.
Minun ohjekirjassa ei ollut mitään ohjeita lähivalopolttimon vaihdolle vaan siinä luki, että niitä ei voi itse vaihtaa. Korjattu uudemmissa painoksissa.
Itsekin yllätyin kuinka helppo homma oli. Aina ei kannata uskoa lehtiä ja muita vaan kannattaa kokeilla ihan itse.
Olisiko 2.0 tai 2.3:ssa sitten vähemmän tilaa, mutta omassa 1.8 farkussa vaihto kävi kuin tanssi. MItään sisälokasuojaa en edes raottanut vaan yläkautta vaihdoin. En myöskään irrottanut ilmanputsarin koteloa. Voi olla, että pianistin sormista oli siten kerrankin apua ;)
Sitä jousta ei kyllä näe, mutta jos on ikinä mihinkään autoon polttimoa vaihtanut niin logiikka on aivan sama. Jousi auki ja polttimo irti. Se on siinä.
Ensi kerralla ei kulu varmasti kuin 2 min. per puoli :DKuutosen lampunvaihdosta on kerrottu TM:n 60000 km testissä ja siinä on hyvä kuva missä näytetään miten ilmanpuhdistimen kotelo pitää irrottaa, jos vaihtaa KAUKOVALON polttimoa kuskin puolelle. Muistin siis tuon asian osittain väärin. Harjoittelin kerran tuon kaukovalon lampun vaihtokuviota eli irrotin ilmanpuhdistimen kotelon ja yritin kokeeksi ottaa kaukovalolamppua irti. Yritykseksi jäi sillä kertaa, kun tilaa oli käsittämättömän vähän ja luovutin, kun en heti saanut lamppua irti. Täytyy sitten tositilanteessa yrittää kovemmin. Onneksi 2,3 litraisessa on lähivaloina xenonit ja kaukovaloja tulee käytettyä niin vähän että eiköhän ne kestä monta vuotta.
TM kommentoi kuutosen lamppujen vaihtoa, että "auto kuuluu niiden uusien autojen sarjaan, jossa lamppujen vaihto on tehty hankalaksi tai mahdottomaksi." Suurin ongelma on siis tilan puute
ja lähivalojen vaihdosta ei tosiaan anneta mitään ohjetta vanhemmassa ohjekirjassa. Mutta ehkä se lähivalolamppujen vaihto sitten on kuvattu lehdissä todellista hankalammaksi.
- H7 lamput
eihän nämä nykyiset H7:t kestä mitään ja ovat turkasen kalliitakin verrattuna "vanhoihin" H4:iin :(
mulla itellä on uusi Primera ja siinä eka lampput menivät vaihtoon jo 12 tkm kohdalla ja nyt sitten paloi toinen niistä uusista lampuista 18 tkm kohdalla, että silleen...
Nissanissakin on lampun vaihto suht koht työläs operaatio -etenkin talvella, pimeässä ja pakkasella -huolto veloitti 13€/lamppu vaihtotyöstä lamput luonnollisesti päälle (toki ostin ne tarvikeliikkeestä!)
nyt loppukesällä kun tuo toinen lamppu paloi, niin sain sen jopa itse vaihdettua -oli lämmintä ja valoisaa, niin mikäs siinä silloin oli vaihtaessa ;) -ahtaat on paikat nykyautoissa...
sullahan on tosi kauan kestänyt nuo lamppusi Mazdassa (26 tkm!)- Juuso
M6:ssa ei ole H7 vaan H1.
- Six
Juuso kirjoitti:
M6:ssa ei ole H7 vaan H1.
Eikö lähivaloissa ole nimenomaan H7 ja kaukovaloissa H1? Ja lähivalopolttimot ovat juuri ne, jotka eivät tahdo kestää.
- tai sitten ei
Six kirjoitti:
Eikö lähivaloissa ole nimenomaan H7 ja kaukovaloissa H1? Ja lähivalopolttimot ovat juuri ne, jotka eivät tahdo kestää.
varmaankin 6:n manuaali kertoo mitä lamppuja siinä käytetään...
itselläni oli aiemmin primera P11 vm -00 ja siinä olivat pitkät H1 ja lyhyet H7, mutta tässä nykyisessä "uusi koppaisessa" P12 mallissa ovat sekä pitkät että lyhyet H7:ja! :(
- ex-toyo
Uusimman mallin Avensiksessa ja Corollassa on vielä surkeampi tilanne. Omassa Corollassani H7:t kestivät enimmillään puoli vuotta eli reilut 10 tkm.
Kyseessä on kuulemma ominaisuus, joten mitään ei ole asialle tehtävissä. Eikä todellakaan ole yksinkertaista niidenkään polttimoiden vaihto!- ...
Itselläni Corollassa H7:at ovat kestäneet seuraavasti:
Alkuperäiset: 20 tkm
Philips 50: 10 tkm
Philips 30:15 tkm
Näin siis karkeasti ottaen. Polttimolla on siis väliä. H7 on epäonnistunut polttimomalli. - Peter
... kirjoitti:
Itselläni Corollassa H7:at ovat kestäneet seuraavasti:
Alkuperäiset: 20 tkm
Philips 50: 10 tkm
Philips 30:15 tkm
Näin siis karkeasti ottaen. Polttimolla on siis väliä. H7 on epäonnistunut polttimomalli.H7 :t on kyllä täyttä sutta.
Mulla oli Pösö huollossa hiljattain ja laittoivat merkkilamppunsa palaneen tilalle.
En ehtinyt käyttää autoa edes 2 viikkoa, kun toinen lampuista oli jo palanut.
Ja lähivalothan on päällä aina, oliskohan noihin mitään jännitteen alenninta, jolla vois päiväsaikaan ajaessa pitkittää kestoa, päivällähän ei tarvii koko valotehoa?
(lamput käy kuulemma liian kuumina kestääkseen tarpeeksi pitkään)
- eroja
Minulla on 626 ja lamput H7. Lamppuja meni puolen vuoden välein kunnes luin TM:n tai Tuulilasin testin, jossa todettiin General Eletric (liekkö oikein kirjoitettu) parhaaksi. Lampun merkinvaihdon jälkeen olen ajanut jo puolitoista vuotta ilman lamppujen vaihtoa.
- Juuso
Onko edellisessä 98-> 626:ssa H7 polttimot? Omassa -94 oli H1 ja nyt 6:ssa myös H1.
- lampuissa
Juuso kirjoitti:
Onko edellisessä 98-> 626:ssa H7 polttimot? Omassa -94 oli H1 ja nyt 6:ssa myös H1.
vm.2000 (2 l) ainaskin
- rl2b1.8
Lagunassa kestää ainoastaan 15tkm. Vaihdan aina molemmat puolet samalla, vaikka toinen olisi vielä ehjäkin, koska kokemus on osoittanut, että kohta pimenee toiseltakin puolen. Olen käyttänyt Philipsin polttimoja, etsiskelin noita GE:n, mutta en sillä kertaa löytänyt, olisivat kuullemma parempia? Lagunassakaan ei tuo polttimon vaihto oo niitä helpompia, joutuu ensin irroittelemaan suojamuoveja ja paikkakin on hieman ahdas, ainakin isokätiselle. Ekalla kertaa vaihtoon meni aikaan n.20min, mutta toisella enään puolet tästä.
Kyllä nämä H7 (hoopaskat) ovat jonkinlainen polttimo/autonvalmistajien salaliitto. - Automatkailija
Onneksi tein sen huoltosopimuksen. Kaikki määräaikaishuollot hoituvat sillä. Eikä tule kerralla tuhansien (markkojen)laskua maksettavaksi. Sopimus kattaa myös kaikki lampunvaihdot samalla rahalla.
Silloin kun vielä ostelin itse polttimoita, totesin, että kannattaa ostaa GE:n eli General Electricin polttimot. Ne kestävät ylivoimaisesti pisimpään - ja ovat tehokkaatkin!- Ville
Sinulla on siis huolosopimus; Kerropa mitä palveluja olet saanut rahojesi vastineeksi ?
Tarkista huollon hinta ilman huoltosopimusta.... ja siis laske paljonko sille lampunvaihdolle tulee huoltosopimuksella hintaa! Voi olla aika kallis lamppu... - Artsi
Ville kirjoitti:
Sinulla on siis huolosopimus; Kerropa mitä palveluja olet saanut rahojesi vastineeksi ?
Tarkista huollon hinta ilman huoltosopimusta.... ja siis laske paljonko sille lampunvaihdolle tulee huoltosopimuksella hintaa! Voi olla aika kallis lamppu...Huoltosopparin ja määräaikaishuoltojen hinnanero on n. 100 euroa/vuosi. Saan huollot, lanpunvaihdot, renkaanvaihdot, pyyhkimensulat, kaikki korjaukset samaan piikkiin. Yllättävät huoltokulut eivät yllätä, ei huolia ja murheita kun autoa vie huoltoon.
Voi olla että ranskalaisen auton taannoin omistaneena olen vainoharhainen huoltojen suhteen, mutta tälle huolettomuudelle tulee tässä tapauksessa niin vähän hintaa että antaa olla. Johan vaimon yksi parturikäynti maksaa enemmän kuin hinnanerotus, joka ei ole edes katteeton. Lisäksi huoltosopimusautossa ei säästellä huollossa kuten perussuomalainen pihi penninvenyttäjä tekee. Niin et se siitä kalliista lampusta... - Automatkailija
Artsi kirjoitti:
Huoltosopparin ja määräaikaishuoltojen hinnanero on n. 100 euroa/vuosi. Saan huollot, lanpunvaihdot, renkaanvaihdot, pyyhkimensulat, kaikki korjaukset samaan piikkiin. Yllättävät huoltokulut eivät yllätä, ei huolia ja murheita kun autoa vie huoltoon.
Voi olla että ranskalaisen auton taannoin omistaneena olen vainoharhainen huoltojen suhteen, mutta tälle huolettomuudelle tulee tässä tapauksessa niin vähän hintaa että antaa olla. Johan vaimon yksi parturikäynti maksaa enemmän kuin hinnanerotus, joka ei ole edes katteeton. Lisäksi huoltosopimusautossa ei säästellä huollossa kuten perussuomalainen pihi penninvenyttäjä tekee. Niin et se siitä kalliista lampusta...Aivan.
Ja lisäksi sijaisauton samaan rahaan huollon ajaksi. Tämä on ainakin minulle erittäin tärkeä. En ehdi kököttämään hallilla koko päivää - vaikka siellä hyvät kahvit saakin. - Artsi
Automatkailija kirjoitti:
Aivan.
Ja lisäksi sijaisauton samaan rahaan huollon ajaksi. Tämä on ainakin minulle erittäin tärkeä. En ehdi kököttämään hallilla koko päivää - vaikka siellä hyvät kahvit saakin.Toi sijaisauto on vielä piste i:n päälle. Eikä muuten mikään olematon etuus jos miettii vuokraamon hintoja. Lampun hinta pienenee entisestään ;-)
- Kysyjä
Artsi kirjoitti:
Huoltosopparin ja määräaikaishuoltojen hinnanero on n. 100 euroa/vuosi. Saan huollot, lanpunvaihdot, renkaanvaihdot, pyyhkimensulat, kaikki korjaukset samaan piikkiin. Yllättävät huoltokulut eivät yllätä, ei huolia ja murheita kun autoa vie huoltoon.
Voi olla että ranskalaisen auton taannoin omistaneena olen vainoharhainen huoltojen suhteen, mutta tälle huolettomuudelle tulee tässä tapauksessa niin vähän hintaa että antaa olla. Johan vaimon yksi parturikäynti maksaa enemmän kuin hinnanerotus, joka ei ole edes katteeton. Lisäksi huoltosopimusautossa ei säästellä huollossa kuten perussuomalainen pihi penninvenyttäjä tekee. Niin et se siitä kalliista lampusta...Jos ajan 30tkm vuodessa, niin onko siinä tapauksessa hinnanero 100 euroa/vuosi ?
Sisältyykö sopimukseen myös osat(lamput, sulat)? - Artsi
Kysyjä kirjoitti:
Jos ajan 30tkm vuodessa, niin onko siinä tapauksessa hinnanero 100 euroa/vuosi ?
Sisältyykö sopimukseen myös osat(lamput, sulat)?40 euroa kuussa, 30tkm vuodessa. Huollot 60tkm 700 euroa, ja sopimuskulut 960. Siitähän tulee peräti 130 euroa... koska huoltotarvettakin on luultavasti enemmän. Oma sopimukseni 20tkm/vuosi.
Lamput ja sulat sisältyy, kannattaa siis vaihdattaa varsin usein ja ajella aina hyvillä sulilla.
- riippuu
Kestoikä poltimoilla vaihtelee.
Laadukkaammat yl. kalliimmat kestää pidenpään.
Itsellä on opeli siinä lamput kestää pidenpäänkin
kuin 25000km.- välttämättä
mulla kesti "laadukkaat & kalliit" Philips 50% H7 -lamput huikeat 6.000 kilsaa kun alkuperäisillä ajoi 12.000 kilsaa -että silleen...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202373Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2381746Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3081286- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53935- 39844
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53835J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35747Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273683Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh35681