ADD?

Panda.

Heips.

Kaipaisin hieman ADD/ADHD-ihmisten näkökulmia.. Olen 26-vuotias nuori nainen, sairastanut 17-vuotiaasta saakka masennusta (tai näin papereissa on aina lukenut). Diagnoosissa on varmasti perääkin, en sitä tyrmää - olen aina ollut todella herkkä tapaus. En silti koe, että olisin ollut täysin masentunut kaikki nämä vuodet, omat käyttäytymismallit on sen sijaan istuneet hyvinkin tiukassa. Aloin siis pohtimaan, voisiko kohdallani olla kyse myös jostain muusta..

Päällimmäisenä ja häiritsevimpänä asiana on asioiden keskenjääminen. En ole saanut mitään päätökseen oikeastaan koskaan - en koulutusta (taustalla kaksi keskenjäänyttä tutkintoa), harrastuksia (soittoharrastus, erinäiset kurssit..), avoimen yliopiston opinnot (maksoin itseni kipeäksi näistä), kuntoutuskursseja, usea työpaikka (cv:ssäni koreilee vain pätkätöitä) ja mitä kaikkea.. En tiedä, miksen saa suoritettua asioita loppuun.. On todella vaikea ottaa itseäni niskasta kiinni ja saada asioita päätökseen - tai pikemminenkin: jatkumaan osana arkea. Tällä hetkellä minua odottaa remontin viimeistely - on odottanut jo vuoden. Olen pettynyt itseeni.

En ole saapas, sen tiedän. Ymmärrän asioita todella moniulotteisesti ja syvällisesti ja lähipiirini pitää minua fiksuna ihmisenä, joka pärjäisi akateemisesti. Olen informaatiopesusieni ja uppoudun mielenkiintoisten aiheiden pariin useiksi tunneiksi. Mutta jossain mättää..

Kirjallisten tehtävien ymmärtäminen jokseenkin takkuaa. Tämän muistan aina lapsesta saakka - lukemaani on ajoittain vaikea ymmärtää, etenkin, jos on kyse matemaattisista tehtävistä. Joudun toisinaan lukemaan tehtävänantoa hyvinkin kauan ja jopa ääneen, että tämän sisäistäisin.
Kirjoittaminen ja sanoilla leikittely on itselleni kuitenkin todella ominaista ja hirmuisen mieluista puuhaa - joskin armottoman hidasta. Esimerkiksi esseiden/sähköpostien/tämän tekstin kirjoittaminen vie pienen ikuisuuden, koska jumiudun miettimään ja ylianalysoimaan jnejne.

Olen myös melko aistiyliherkkä. Sain 13-vuotiaana rasitusastmadiagnoosin, koska voimakkaat hajut kävivät henkeen - käyvät nykyäänkin. Mutta aisteille käyvät myös valot kuin äänetkin. Rasitusastmadiagnoosi oli mielestäni yhtä tyhjän kanssa.

En tiedä.. Lähtökohtaisesti tuo masennusleima turhauttaa, sen piikkiin laitetaan niin mahdottoman paljon, mutta en jaksa uskoa, että kyse olisi "vain" masentuneisuudesta.

Onko kellään vastaavia kokemuksia?

1

396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiire24

      Itselläni samanlaisia ongelmia ollut. Olen ADD diagnoosin saanut. Saatan tehdä yhtä asiaa monia päiviä ja olen tiedonhakuinen. Ongelmia lukemisen ymmärtämisessä. Luen hitaasti ja tein koulussa/kokeissa tehtäviä hyvin pitkään(yleensä olen aina viimeinen joka on saanut tehtävät valmiiksi).

      Lääkäri Daniel Amen on tutkinut ja luokitellut aivojaskannejen perusteella ADD:n kuuteen eri tyyppiin. Lukiessani aiheeseen liittyviä artikkeleita olen huomannut osassa mainittavan hitauden olevan yhteydessä ylikeskittymiseen. Saman olen todennut käyttäytymisessäni. Tämän kaltaiset oireet voivat johtua "overfocused add" -tyypistä. Alla oireita:

      Inattentive.
      Short attention span.
      Easily distracted.
      Disorganized loses or misplaces things.
      Hyperactive.
      Stuck in negative thoughts or behavior.
      Worries excessively even over things that are not important.
      Holds grudges.
      Inflexible cognitive thinking.
      Obsessively compulsive about the way things ought to be done.
      Argumentative and oppositional towards parents. May even seem to enjoy arguing.
      has to have his/her own way.
      Task oriented, has trouble shifting attention or from one activity to another.
      Needs things to remain the same.
      Often is in families with addiction problems or obsessive-compulsive tendencies.

      Suomessa ADHD diagnoosin varmistaminen ei aina ole yksinkertaista ja voi vaatia yksityisellä käymistä. Lisäksi kannattaa tietää minne hakeutua.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      66
      1240
    2. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      47
      858
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      51
      794
    4. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      94
      758
    5. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      58
      750
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      82
      717
    7. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      41
      671
    8. Mitä haluaisit sanoa

      Minulle? Tiedän että aikaa on kulunut mutta ihan mielenkiinnosta, kuitenkin kutkuttelit mun sisintä. T. V
      Ikävä
      42
      625
    9. Tiedät, että ottaisin yhteyttä heti

      Ja ihan kevyesti, jos vain tietäisin, että se on toivottua. Miehelle naiselta.
      Ikävä
      28
      621
    10. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      51
      615
    Aihe