Onko runous tiedettä?

Codepoe

Aiemmin luulin, että runous on taidetta, mutta yliopiston kurssilla tulin hieman toiseen käsitykseen. Minulla ei ole mitään ennakkoluuloja tai negatiivisuutta runoja kohtaan, vaikka olenkin proosaihmisiä (luen ja kirjoitan). Huomasin, että runousoppi(tiede) on täynnä lukuisia sääntöjä ja koodeja, joilla tulkitaan, onko teksti runoutta vai ei. Esimerkiksi itselleni aivan selkeä proosa onkin runoutta, kun siinä on joku pilkku väärässä paikassa tai siinä esiintyy toistoa. Tai joku riimi ei olekaan runo, koska siinä on liikaa tarinallisuutta eikä se sisällä ristiriitoja.

Olen ymmälläni.

7

91

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -parta

      Runousoppi on tiedettä kylläkin, niin kuin toteat. Runous ei. Paitsi jos runoilija ja/tai lukija haluaa nähdä sen sellaisena. That's it. :)

      Käsitteet on siis luotu määrittelemään asioita, että niiden erilaisia piirteitä ja eroavaisuuksia voitaisiin havaita, rinnastaa ja eritellä suhteessa toisiinsa sekä käydä keskustelua näiden luonteesta ja suhteista... Asia itsessään pysyy sittenkin - käsitteistä ja määritelmistä riippumatta - sellaisena kuin sen koemme. :)

      Jos koet jonkin runona, se on runoutta sinulle.

    • Codepoe

      Juu, mutta jos ope on eri mieltä (runouden ammattilaisena)?

      • -parta

        Pidä oma näkemyksesi kaikesta huolimatta. Mutta älä kerro sitä opelle. Opettajalle kannattaa esittää runousopin (sen suunnan mikä koulukunta opetuksessa on valittu) näkemys eli ns. "virallinen totuus".


      • Codepoe
        -parta kirjoitti:

        Pidä oma näkemyksesi kaikesta huolimatta. Mutta älä kerro sitä opelle. Opettajalle kannattaa esittää runousopin (sen suunnan mikä koulukunta opetuksessa on valittu) näkemys eli ns. "virallinen totuus".

        En oikein ole taipuvainen tuollaiseen, enkä alistu moiseen hyvien arvosanojen toivossa. Olen rehellisyyden ja oman näkemyksen kannalla ja sitä mieltä, että runoudessa ei virallista totuutta ole, on vain erilaisia koulukuntia, jotka haluavat briljeerata omalla "totuudellaan".


      • tallaaja

        runouden ammattilainen?kadulla tapaavani elämän potkima ihminenkin on runouden ammattilainen!kuka lukee ja kuka ymmärtää?


    • euroqueen

      Minä tiedän, sillä olen yksi maailman parhaista runoilijoista Hollywoodissa. Monet runot kertovat tieteestä, mutta runous tänä päivänä on enemmänkin sellaista runomuotoista tarinan kerrontaa. Yliopistoissa on toki runoutta koskevaa toimintaa ja voi olla he ovat määritelleet siellä jopa runouden. Mutta runoilijan näkökulmasta runous elää melko vapaasti kulttuurissa ja sitten ne määritykset tulevat vasta vuosien viiveellä.

    • juu97

      vähän olen proosaa lukenut,mutta se on niin vaikea lukuista etten sitä runoudeksi kategoroi.kirjaa lukiessani en halua tai kykene tunteen tasolla ymmärttämään lauseita tai kohtauksia joita kirjailija ilmaisee!esim:astuin huoneeseen joita pukivat keskiajan punaisen verhoamat päällyysteet jotka ajan kuluttamina antoivat huoneeseen tuntuman,että jokainen kuluma tuolin käsinojassa antoi minun ymmärtää,että valtavan kokoisesssa ajan saatamassa historiassa vanhoine kirjahyllyineen yllättäen myskin tuoksuinen mies kääntyi natisevalta tuoliltaan ja katsoi minua vanhoilla viisailla silmillään joista paistoi elämän kirjo ja sikarin "kuubalainen"savu näytti siltä,että varmaan poltti vanhan miehen kieltä ja sieraimia.tunsin vastenmielisyyttä jne.runo on selkeää ei koko vitun kirjaa jotain helvetin kertomusta kahvipannusta joka huokuu elämää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1827
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1697
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1313
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1131
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      819
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      785
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      767
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      735
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      707
    Aihe