Korujen korjauttaminen tuntuu hankalalta,

bessie*

vai olenkohan osunut vääristä paikoista kysymään. Toisissa liikkeissä sanotaan heti ei, toisissa lähetettäisiin jonnekin, kestäisi ties kuinka kauan ja maksaisi suhteettoman paljon verrattuna uuden hintaan. Mistään arvokoruista ei ole kysymys, vaan esimerkiksi ketjuista, joissa lukko rikki tai ketju yksinkertaisesti katkennut.

Yhden hopeaisen sisilisko aiheisen rintakorun lukko on rikki, neulan kärki katkennut ja lukon salpa hengetön. Haluaisin muuttaa sen riipukseksi. Saamani hinta-arvio työlle (lukon poisto ja ripustunlenkin kiinnitys), oli n. 100 euroa, ei ainakaan alle! Liskon selässä on rivi jotain punaisia kiviä, mutta ei ne mitään rubiineja ole. Koru on markka-aikaan ostettu ja muistelen maksaneen n. 200 markkaa.

Kun muistaisi joskus ottaa rikkinäiset korut mukaan Eestiin, tai miksei kotimaan lomallekin. Ehkä jostain vielä löytyy sellaisia liikkeitä, joissa on paikan päällä joku joka osaa tuollaiset pienet hommat kuten ketjun korjaus tai lukon vaihtaminen ketjuun, tehdä. Sisiliskoa ei tarvitsisi ihan odottaessa tehdä, kunhan vain saisi edes parin kympin tarkkuudella hinta-arvion.

Jotain hyvääkin sentään. Pikasuutari antoi ja laittoi ilmaiseksi pienen teräslenkin murjomani tilalle ja taas on avainkaulakoruni kunnossa. Menin vain kysymään, että onnistuisiko heiltä renkaan puristaminen kunnolla kiinni, kun minulta se ei sivuleikkurilla oikein onnistunut enkä tarkoitukseen paremmin sopivaakaan työkalua löytänyt.

Onnistuuko sinun paikkakunnallasi tai lähistöllä korujen korjaaminen vai oletko edes kysynyt? Kaikillahan niitä rikkinäisiä tai parittomia taitaa jossain jemmassa olla?

51

13399

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viimevuonna vein pari sormusta pienenettäväksi ja hintaa tais tulla jotain 30€, mutta kestihän se milloin sain ne takasin, kun oli joulun aika. Hain ne vasta kuukauden päästä.

Samaan liikkeeseen vein kelloni johon piti vaihtaa patteri ja se laitto ei nyt kauaa kestänyt, mutta ei kestänyt patterikaan, vajaan vuoden.

Kyselin kerran paljonko maksaa kultaketjun lukon korjaus ja taisivat sanoa et 20€ tai niillä main. Nämä siis Sellossa.

• bessie*

Täytyypä käydä Sellon niissä liikkeissä joissa en vielä ole käynyt. Siinä yhdessäkin taisin käydä vilkkaimman sesongin aikaan, jonotusnumerot käytössä ja kauppa kävi. Ilmeisesti kaiverruksia ja muuta sesonkiin liittyvää sen verran, ettei myyjä oikein ehtinyt katsoa onko varaosia. Pyörähti verhon takana ja tuli saman tien takaisin sanoen että ei ole. Nyt saattaisi olla parempi aika käydä sielläkin uudestaan.

Sellaisesta omistajavetoisesta liikkeestä olen kiinnostunut, kai niitäkin vielä on.
        Osaisi tällaiset pikkuhommat ja hänelle luulisi olevan sama myykö uuden ketjun vai korjaako vanhan.
        Saattaa se kyllä olla niinkin, ettei kevyempää hopeaketjua yksinkertaisesti kannata korjata. Siis ellei kenenkään kannata sitä tehdä alle kympillä, mitä kyllä vähän ihmettelen.

• Jalmari Hollo

No piti sormusta pienentää. Lappeenrannan Kultajousi pyysi siitä 45 e.
        Lappeenrannan suninen teki työn 25e. Jees. Kannattaa kysellä.

• alalla ollut
        Jalmari Hollo kirjoitti:

No piti sormusta pienentää. Lappeenrannan Kultajousi pyysi siitä 45 e.
        Lappeenrannan suninen teki työn 25e. Jees. Kannattaa kysellä.

Riippuu pienneksyksestä, kaikkein halvin on jos löytää pienen kultaseppä pajan, jos löytää.

• alasta tietävä

Kultasepän alalla olleena sanoisin hinnoissa olevan ilmaa älyttömästi, äkkiseltään hopeisen lukon korjauksessa ei mene kuin puolisen tuntia.

• bessie*

Vähän tuolta minustakin tuntuu, paitsi että jos valmiin lukon ottaa omasta lokerostaan ja vanhan irrottaa ja uuden laittaa paikalleen, niin saako siihen yli viittä minuuttia menemään millään. Tuollaisesta ketjun lukosta, joka vain laitetaan renkaaseen puhuttaessa.
        Työmies on mielestäni aina palkkansa ansainnut, siitä ei ole kysymys. Tuon sisiliskokoruni lukon irrottaminen ja uuden ripustuslenkin kiinnittäminen voi ollakin työlästä, en osaa arvioida. Silti yli sata euroa tuntuu kohtuuttomalta.

• alalla ollut
        bessie* kirjoitti:

Vähän tuolta minustakin tuntuu, paitsi että jos valmiin lukon ottaa omasta lokerostaan ja vanhan irrottaa ja uuden laittaa paikalleen, niin saako siihen yli viittä minuuttia menemään millään. Tuollaisesta ketjun lukosta, joka vain laitetaan renkaaseen puhuttaessa.
        Työmies on mielestäni aina palkkansa ansainnut, siitä ei ole kysymys. Tuon sisiliskokoruni lukon irrottaminen ja uuden ripustuslenkin kiinnittäminen voi ollakin työlästä, en osaa arvioida. Silti yli sata euroa tuntuu kohtuuttomalta.

Uuden lukon laittaminen on asia erikseen, hopeakorut ovat yleensä halpoja, kultakorut kannattaa yleensä korjata, jokainen tapaus on erillainen,näkemättä ei paljon pysty sanomaan, ainakaan hinnasta.

• Minulla on 2009 mallisen Ford Focus WRC-auton pienoismalli.
      Siitä on Spoleri irronnut innokkaan ihailijan käsissä.
      Ei minun.
      Pidin ehkä turhaan sitä näytillä työ-pisteeni kaapin päällä.
      Pitkään olen harkinnut ostaa senlainen pienois-pora-kone järjestelmä, jota pienois-
      malli-harrastajat käyttävät.
      Vaan minulla on vain tuo yksi pienois-malli ja pora makssa 94€
      Olishan siinä kyllä kaikenlaista terää ja hioma-laikkaa.
      Mutta minä kun en hoida kynsiäkään.
      Pienois-malli maksoi 40€ aikoinaan, ja liikkeessä kunnostaisivat sen 35 Eurolla.
      Ei auta, rakkaus maksaa aina ja joskus on hintansakin arvoinen.
      Minulla on kolvi kylläkin jo.

Taidanpa avata korean-rakkauden-korjaus-palvelun.
      Halkesiko sydämesi?
      Pakahtuiko sormesi sormukseen?
      Hukkuuko elämäsi helmi kaula-poimuihinsa?
      Tosi hullaantuneet hyvällä alennuksella!
      HUNKSZ-Hellä-Huolto OY auttaa aina.

H.

• demeter1

Nykyisin ei kai kannata korjata mitään. Uutta saa halvemmalla. En juuri käytä koruja, mutta minulla oli joitakin vanhoja (kihla- ja vihkisormukset ym),
      mitkä laitoin kulta/hopeakeräykseen. Ehjiä ne kyllä olivat.
      Jos jotain pientä apua tarvitsen, meidän "verkostosta" löytyy patterin vaihtaja kelloon, silmälasin sankojen kiristäjä, ehkä löytyisi korujen korjaajakin..))

• "demeter"

Vai saa uutta halvemmalla, kuin korjaamalla vanhoja talteen:)
        Mutta hyvin totesit nyky-trendin.
        Aikasti kallistakaan tavaraa ei kannata korjata.
        Ennen muinoin oli telkkari- ja muita keittäviä koneita korjaavia.
        Minulla on kaveri, nainen, joka on koriste-mylläri-maalari.
        Ei kynsiä, vaan kirkkoja, kulttuuri- ja muuta iki-vanhaa taloa ja tapettia.
        40 vuotta tehnyt hommaansa ja asuu ukkonsa kanssa aikasti hulppeasti.
        Muistelen, joskus 80-luvun alussa, hän teki särkyneen patsaan palasista mallin, ja
        rakensi uuden, prikulleen saman-laisen, sen sisään hän upotti palaset.
        Ehjä patsas odotti kaksostaan jossain Italiassa.
        Kuukausi ja 80 000 Markkaa.
        Mutta, huippu-ammattilaisesta maksetaan mitä tahansa, jos uskotaan loppu-tuloksen olevan entistä arvokkaanpi.

H.

• demeter1
        hunksz kirjoitti:

"demeter"

Vai saa uutta halvemmalla, kuin korjaamalla vanhoja talteen:)
        Mutta hyvin totesit nyky-trendin.
        Aikasti kallistakaan tavaraa ei kannata korjata.
        Ennen muinoin oli telkkari- ja muita keittäviä koneita korjaavia.
        Minulla on kaveri, nainen, joka on koriste-mylläri-maalari.
        Ei kynsiä, vaan kirkkoja, kulttuuri- ja muuta iki-vanhaa taloa ja tapettia.
        40 vuotta tehnyt hommaansa ja asuu ukkonsa kanssa aikasti hulppeasti.
        Muistelen, joskus 80-luvun alussa, hän teki särkyneen patsaan palasista mallin, ja
        rakensi uuden, prikulleen saman-laisen, sen sisään hän upotti palaset.
        Ehjä patsas odotti kaksostaan jossain Italiassa.
        Kuukausi ja 80 000 Markkaa.
        Mutta, huippu-ammattilaisesta maksetaan mitä tahansa, jos uskotaan loppu-tuloksen olevan entistä arvokkaanpi.

H.

Niin (hunksi), erityisosaamisesta ei aina makseta, mutta jos sen päälle ymmärretään, osaaja voi kyllä itse määrätä hintansa.
        Jos itse kohtelee esineistöään kunnioituksella, eikä hötkyile, voi meidänkin ikäinen ja omistaa antiikkia ja tietysti myydäkin sitä halutessaan.

• demeter1 kirjoitti:

Niin (hunksi), erityisosaamisesta ei aina makseta, mutta jos sen päälle ymmärretään, osaaja voi kyllä itse määrätä hintansa.
        Jos itse kohtelee esineistöään kunnioituksella, eikä hötkyile, voi meidänkin ikäinen ja omistaa antiikkia ja tietysti myydäkin sitä halutessaan.

"demeter"

Hmm...mmm :) :) :)

Kun ikää karttuu, antiikki tulee usein arvokkaaksi ja ymmärrettäväksi.
        Jos rahaa kertyy, otan aiheesta yhteyttä.

H.

• mimmimummi*

Kullan hinta on ollut aika korkealla jo pitkään...näinollen jos on joku rikkinäinen koru josta haluaa luopua...niin sillä voi korjauttaa toisia koruja..Jostain kumman syystä minulla on parittomia korvakoruja....
      Äitini koruista löytyi kultainen pariton kalvosinnappi...kultaseppä arvio sen hinnan tosi korkealle...on painava..tuskin sille paria löytyy enää ja myyn sen romukultana pois.

• mimmimummi*

Piti vielä palata tähän viestiini...myin tänään sen kalvosin napin...jota oli vain se yksi kappale.... sain siitä kuusikymmenta kolme euroa rahaa..parempi näin kun yksi nappi romujen joukossa...

• mimmimummi*
        mimmimummi* kirjoitti:

Piti vielä palata tähän viestiini...myin tänään sen kalvosin napin...jota oli vain se yksi kappale.... sain siitä kuusikymmenta kolme euroa rahaa..parempi näin kun yksi nappi romujen joukossa...

No..tämä nyt tulee pätkittäin... korvakorujani.. niitä yhden korvan..en vielä ottanut mukaan mutta kyllä kai nekin voisi myydä...

• epätietoinen Espoost
        mimmimummi* kirjoitti:

No..tämä nyt tulee pätkittäin... korvakorujani.. niitä yhden korvan..en vielä ottanut mukaan mutta kyllä kai nekin voisi myydä...

Millainen mahtaa olla kahden korvan korvakoru?
        Onko niissä joku kettinki siinä välissä, niin että korvat pysyvät nipussa.

• mimmimummi*
        epätietoinen Espoost kirjoitti:

Millainen mahtaa olla kahden korvan korvakoru?
        Onko niissä joku kettinki siinä välissä, niin että korvat pysyvät nipussa.

No kuules minulle ne on sellaisia yksinäisiä raukkoja koruja...jotka aivan yksin ovat ..vailla paria.. ja minulla on kaksi korvaa..

• .korvaa
        mimmimummi* kirjoitti:

No kuules minulle ne on sellaisia yksinäisiä raukkoja koruja...jotka aivan yksin ovat ..vailla paria.. ja minulla on kaksi korvaa..

Tykkäätkös korvapuusteista

• mimmimummi*
        .korvaa kirjoitti:

Tykkäätkös korvapuusteista

Aina kun leivon pullaa..teen korvapuusteja...aah..kanelilla ja voilla ja sokerilla..

• ..korvaa
        mimmimummi* kirjoitti:

Aina kun leivon pullaa..teen korvapuusteja...aah..kanelilla ja voilla ja sokerilla..

Eikö semmonen kun kädellä huitastaa päin korvia, että läjähtää,niin tykkäätkös sellaisesta

• mimmimummi*
        ..korvaa kirjoitti:

Eikö semmonen kun kädellä huitastaa päin korvia, että läjähtää,niin tykkäätkös sellaisesta

Tuskimpa tykkäisin....ne kaneliset on parempia..eikö

• ...

Bulkkikama on kertakäyttökamaa.

Sepänkin on tienattava elantonsa. Rihkamakorun korjaus vie melkein saman ajan kun arvokorun korjaus.

Kuka tahansa osaa korjata jonkun riipuksen lukon tai katkenneen ketjun. Kyseessä nyt, olet kysynyt asiaa ammattiliikkeestä, ei ne voi tehdä yhtään mitään ilmaiseksi, jostain ne on liiketilat, duunareitten palkat, työkalut, varastot jne maksettava.

Noin nopeesti. Katkenneen kaulaketjun saa käyttökuntoon kuka tahansa, jolla tavalliset pihdit. Jonkun lukon kanssa voi tulla hommaa enenpi, jos joutuu tinailemaan uutta lukkoa tilalle. Mutta ihan simppeleitä hommia. Vaan, hoidattaahan ne jotkut lapsensa päiväkodeissa, vaihdaa vaippansa loispummiosastoilla, kulkee lekurissa ilmaiseksi jne.

Jos joskus eläissään joutuu teettämästään työstä maksamaan reaalihinnan, turha siitä on narista.

Joku narisi lyhytkestoisesta paristosta kellossa. No kelloissa on tietyn kokoinen ja tietynlainen patteri. Niitä voi ostaa muutamalla kympillä halpakaupoista ja helppo vaihtaa ite. Patteriss tietty määrä energiaa, patterin kesto riippuu patterista, mutta enenpi kellon käyttämästä energiasta. Vuosi on ihan normaali käyttöikä halpis kellon halpispatterille.

=DW=

• alalla ollut

Kulta koruja en ole kuullu tinatun, vaikka mikä sen estää tekemästä ihan mitä haluaa.

• alalla ollut kirjoitti:

Kulta koruja en ole kuullu tinatun, vaikka mikä sen estää tekemästä ihan mitä haluaa.

"alalla ollut"

Keskityhän nyt lukemiseen vain.
        Tinaus on sana, jonka merkitys Suomen-kielessä on niin vanhaa perua, että sitä on
        tarpeetonta vängätä väkisin, varsinkaan räkä-nenänä.

H.

• =WC=
        alalla ollut kirjoitti:

Antaa hänen tinata kun niin luulee että onnistuu. Katos köyhän se on tehtävä arvotuotteestakin arvoton kun ei tiedä niiden päälle mitään. Lestat ne kuitenkin siltä varastaa tai sit mustilaiset myy arvotonta kamaa.

Tinalo ei edes tiedä että ei se kellon hinta patterin hintaa katso.

Pihdeillä yrittää ketjunkin korjata...hah ha.

• tinurin muistoksi
        hunksz kirjoitti:

"alalla ollut"

Keskityhän nyt lukemiseen vain.
        Tinaus on sana, jonka merkitys Suomen-kielessä on niin vanhaa perua, että sitä on
        tarpeetonta vängätä väkisin, varsinkaan räkä-nenänä.

H.

paljon tinasit, paljon pilasit, viimein kolvisi kylmeni

• tinurin muistoksi kirjoitti:

paljon tinasit, paljon pilasit, viimein kolvisi kylmeni

"tinurin muistoksi"

On aina hiukan huvittavaa, kun kirjoittaa jotain mukaellen, niin aina tulee kommenttina joku vanha könkkö-vitsi.
        Mutta, pitäähän niitä rajoittuneitakin olla.

H.

• päätön kana
        hunksz kirjoitti:

"tinurin muistoksi"

On aina hiukan huvittavaa, kun kirjoittaa jotain mukaellen, niin aina tulee kommenttina joku vanha könkkö-vitsi.
        Mutta, pitäähän niitä rajoittuneitakin olla.

H.

Ei sinunkaan lepertelyt mieltä nosta,paremminkin joutavia höpinää,hirveä kiire hyppiä ketjusta ketjuun kuin päätön kana,menisit nurkkaan häpeämään.

• päätön kana kirjoitti:

Ei sinunkaan lepertelyt mieltä nosta,paremminkin joutavia höpinää,hirveä kiire hyppiä ketjusta ketjuun kuin päätön kana,menisit nurkkaan häpeämään.

"päätön kana"

Joo, tää palsta on ihan kanalasta.
        Kun tää ei oo yksin- eikä kaksin-puhelu-palsta.
        Vaan pitää keskustellakin koko-ikä-luokan kanssa.
        Yritetään kestää hei, kukin omalla älyllään.

H.

• bessie*

Tavallisia perusketjuja, =DW=. Eivät ne mielestäni ole bulkkikamaa, kertakäyttökamaa, tai rihkamakorujakaan.

Kysymys ei ole siitä, etteikö sepänkin olisi saatava elantonsa. Korun korjauttaja itse tietää korunsa arvon, tuskinpa kukaan haluaa korjauttaa esim. itse ostamaansa "rihkamakorua".
        Vaikka mainitsin ilahtuneeni pikasuutarin ilmaiseksi antamasta ja laittamasta teräsrenkaasta, niin en minä ilmaiseksi tai 'liian halvalla' halua mitään teettää. Pikasuutarikin taisi muistaa että olen vakituinen asiakas.

Kuka tahansa ei aivan varmasti osaa korjata katkennutta kaulaketjua, tosin en tiedä mitä tarkoittaa "käyttökuntoon saaminen". Osaisin minäkin vaikka ilmastointiteipillä katkenneen ketjun korjata, mutta edelleenkään en viitsisi. Rikkinäistä lukkoa et ihan varmasti pysty korjaamaan tavallisilla pihdeillä vaikka osaisitkin, mitä sitäkin rohkenen eppäillä.

Ketjuja on erilaisia, on panssariketjua, kuningasketjua, vaijeriketjua ym. ym.. Niitä 'tarvitaan myös eripituisina ja vahvuisina, vaatteen, riipuksen, ja fiiliksenkin mukaan. Lukon on oltava luotettava ja kunnossa "kertakäyttö"!ketjussakin, sillä riipus voi olla arvokas vaikka itse ketjun arvo olisikin vähäinen.

Kuvittelin 'varaosalukkojen' edelleen kuuluvan koruja myyvien liikkeiden valikoimiin ja vaihtamisen olevan yhtä helppoa ja nopeaa ja 'oikein' hinnoiteltua, ja normaaliin palveluun kuuluvaa kuin mihin olen aiemmin tottunut, mutta ilmeisesti se ei välttämättä päde ketjuihin kuuluvissa liikkeissä. Mutta, täytyy tosiaan mennä uudelleen asialle hiljaisempana aikana, tai etsiä ketjuihin kuulumaton, palveleva liike ja hiljaisempana aikana sielläkin poiketa.

• ...
        bessie* kirjoitti:

Tavallisia perusketjuja, =DW=. Eivät ne mielestäni ole bulkkikamaa, kertakäyttökamaa, tai rihkamakorujakaan.

Kysymys ei ole siitä, etteikö sepänkin olisi saatava elantonsa. Korun korjauttaja itse tietää korunsa arvon, tuskinpa kukaan haluaa korjauttaa esim. itse ostamaansa "rihkamakorua".
        Vaikka mainitsin ilahtuneeni pikasuutarin ilmaiseksi antamasta ja laittamasta teräsrenkaasta, niin en minä ilmaiseksi tai 'liian halvalla' halua mitään teettää. Pikasuutarikin taisi muistaa että olen vakituinen asiakas.

Kuka tahansa ei aivan varmasti osaa korjata katkennutta kaulaketjua, tosin en tiedä mitä tarkoittaa "käyttökuntoon saaminen". Osaisin minäkin vaikka ilmastointiteipillä katkenneen ketjun korjata, mutta edelleenkään en viitsisi. Rikkinäistä lukkoa et ihan varmasti pysty korjaamaan tavallisilla pihdeillä vaikka osaisitkin, mitä sitäkin rohkenen eppäillä.

Ketjuja on erilaisia, on panssariketjua, kuningasketjua, vaijeriketjua ym. ym.. Niitä 'tarvitaan myös eripituisina ja vahvuisina, vaatteen, riipuksen, ja fiiliksenkin mukaan. Lukon on oltava luotettava ja kunnossa "kertakäyttö"!ketjussakin, sillä riipus voi olla arvokas vaikka itse ketjun arvo olisikin vähäinen.

Kuvittelin 'varaosalukkojen' edelleen kuuluvan koruja myyvien liikkeiden valikoimiin ja vaihtamisen olevan yhtä helppoa ja nopeaa ja 'oikein' hinnoiteltua, ja normaaliin palveluun kuuluvaa kuin mihin olen aiemmin tottunut, mutta ilmeisesti se ei välttämättä päde ketjuihin kuuluvissa liikkeissä. Mutta, täytyy tosiaan mennä uudelleen asialle hiljaisempana aikana, tai etsiä ketjuihin kuulumaton, palveleva liike ja hiljaisempana aikana sielläkin poiketa.

Kultasepän hommat on periaatteessa vain hienomekaniikkaa.

Ammattiliikkeissä on varaosia, varastot maksavat. Mutta noin työnä, kokolailla simppeliä, mutta tarkkaa hommaa.

Muistui mieleen. Ihan hyvä sveitsiläinen rannekello, ei kallein mahdollinen, mutta hintava. Menin kellosepänliikkeeseen ja valitin, että lasi höyrystyy sisältä. Arvokas kelloseppä meni takahuoneeseen ja tuli hetken päästä takaisin. Antoi kellon ja peri rahat. Utelin, mistä oli ollut kysymys. Takakannen O-rengas oli vanhentunut, uusi olisi pitänyt tilat sveitsistä. Tyyppi sanoi laittaneensa silikonia >:/ Olisin osannut sen tehdä ilman kelloseppääkin ihan itse.

Sama monessa muussakin hommassa, rakennusala kai kaikista pahin. Pirun simppeleitä hommia, mitä "ammattimiehet" tekevät "suurella ammattitaidolla".

Olemassa muitakin hyviä tuotteita kuin jeesusteippi ja silikoni. Tippaliima nyt esimerkiksi. Noin kalliimmista kelloista tai koruista puhuen, ei niitä muutamalla eurolla saa korjautetuksi uudenveroiseksi. Joku kullan tinaaminen ei ole kuin tinaamista. Se vaan vaatii erittäin korkean lämpötilan. Sitä ei tahdo kotivehkeillä saada tehdyksi. Paljon hyvää kultaa, arvokastakin, päätyy jobbareille sulatettavaksi romukultana. Pikapuoliin kai suomi jo putsattu "romukullasta".

Jalometalleissa sellainen piirre, niitten valmistuminen kestää älyttömän kauan, miljoonia vuosia. Ihan luonnonvara, kuin joku öljykin. Kullalla ja muilla jalometalleilla joku korukäyttö ei ole kai sinällään kasvanut, mutta jossain elektroniikkateollisuudessa on tarvetta ties mille materiaaleille. Jonkun vanha perintökoru voi periaatteessa olla jonkun intialaisen tietokoneessa nykyisin.

Mikään remontointi ei ole salatiedettä. Siitä koitetaan tehdä sellaista, tekijöiden toimesta.

=DW=

• alalla ollut
        ... kirjoitti:

Kultasepän hommat on periaatteessa vain hienomekaniikkaa.

Ammattiliikkeissä on varaosia, varastot maksavat. Mutta noin työnä, kokolailla simppeliä, mutta tarkkaa hommaa.

Muistui mieleen. Ihan hyvä sveitsiläinen rannekello, ei kallein mahdollinen, mutta hintava. Menin kellosepänliikkeeseen ja valitin, että lasi höyrystyy sisältä. Arvokas kelloseppä meni takahuoneeseen ja tuli hetken päästä takaisin. Antoi kellon ja peri rahat. Utelin, mistä oli ollut kysymys. Takakannen O-rengas oli vanhentunut, uusi olisi pitänyt tilat sveitsistä. Tyyppi sanoi laittaneensa silikonia >:/ Olisin osannut sen tehdä ilman kelloseppääkin ihan itse.

Sama monessa muussakin hommassa, rakennusala kai kaikista pahin. Pirun simppeleitä hommia, mitä "ammattimiehet" tekevät "suurella ammattitaidolla".

Olemassa muitakin hyviä tuotteita kuin jeesusteippi ja silikoni. Tippaliima nyt esimerkiksi. Noin kalliimmista kelloista tai koruista puhuen, ei niitä muutamalla eurolla saa korjautetuksi uudenveroiseksi. Joku kullan tinaaminen ei ole kuin tinaamista. Se vaan vaatii erittäin korkean lämpötilan. Sitä ei tahdo kotivehkeillä saada tehdyksi. Paljon hyvää kultaa, arvokastakin, päätyy jobbareille sulatettavaksi romukultana. Pikapuoliin kai suomi jo putsattu "romukullasta".

Jalometalleissa sellainen piirre, niitten valmistuminen kestää älyttömän kauan, miljoonia vuosia. Ihan luonnonvara, kuin joku öljykin. Kullalla ja muilla jalometalleilla joku korukäyttö ei ole kai sinällään kasvanut, mutta jossain elektroniikkateollisuudessa on tarvetta ties mille materiaaleille. Jonkun vanha perintökoru voi periaatteessa olla jonkun intialaisen tietokoneessa nykyisin.

Mikään remontointi ei ole salatiedettä. Siitä koitetaan tehdä sellaista, tekijöiden toimesta.

=DW=

Itse kultaseppäkoulun 4 v. Sieltä sai perustiedon, sanotaan että 10 v.alalla ollut osaa taidon, oppi kasvaa koko iän, ei ole mikään helppo ala.kelloseppä on eri ala.

• ...
        alalla ollut kirjoitti:

Itse kultaseppäkoulun 4 v. Sieltä sai perustiedon, sanotaan että 10 v.alalla ollut osaa taidon, oppi kasvaa koko iän, ei ole mikään helppo ala.kelloseppä on eri ala.

Vahvistit kirjoituksellasi asian, mistä kirjoitin. Omakehu haisee ja simppeleitä hommia mystifioidaan. Kaikilla aloilla vähän samaa, mutta joku kultaseppä on periaatteessa ainoastaan käsityöläinen. Samaten kelloseppäkin. Perustiedot oppii varmasti lyhyessä ajassa, tekemään tekemällä. Mutta niin on kaikilla aloilla.

Sitäpaitsi, nuo on niitä hommia, joita harva pystyy tekemään koko ikäänsä. Tulee motorisia ongelmia, näkö heikkenee jne. Vähän sama asia, kuin parkinsonintautiin sairastunut kirurgi, ei sellaiselle ole töitä tarjolla.

Kultasepäntyöt tavallisia metallitöitä, materiaalit kalliimpia ja työstettävät kappaleet ehkä pienenmpiä. Sitäpaitsi, niihin hommiin ihan varmasti jo olemassa tietokoneohjattuja koneita ja kaikenlaisia robotteja. Joku sormuksen pienentäminen tai jatkaminen erittäin simppeliä hommaa ja sellaista bulkkiahan se leipätyö monella kultasepällä on, hyvin harva tekee uniikkia taidetta.

=DW=

• typerys.
        ... kirjoitti:

Vahvistit kirjoituksellasi asian, mistä kirjoitin. Omakehu haisee ja simppeleitä hommia mystifioidaan. Kaikilla aloilla vähän samaa, mutta joku kultaseppä on periaatteessa ainoastaan käsityöläinen. Samaten kelloseppäkin. Perustiedot oppii varmasti lyhyessä ajassa, tekemään tekemällä. Mutta niin on kaikilla aloilla.

Sitäpaitsi, nuo on niitä hommia, joita harva pystyy tekemään koko ikäänsä. Tulee motorisia ongelmia, näkö heikkenee jne. Vähän sama asia, kuin parkinsonintautiin sairastunut kirurgi, ei sellaiselle ole töitä tarjolla.

Kultasepäntyöt tavallisia metallitöitä, materiaalit kalliimpia ja työstettävät kappaleet ehkä pienenmpiä. Sitäpaitsi, niihin hommiin ihan varmasti jo olemassa tietokoneohjattuja koneita ja kaikenlaisia robotteja. Joku sormuksen pienentäminen tai jatkaminen erittäin simppeliä hommaa ja sellaista bulkkiahan se leipätyö monella kultasepällä on, hyvin harva tekee uniikkia taidetta.

=DW=

noin puhuu ihminen lämpimikseen,en puhu kehuakseni,työtä on niin monellaista.
        Kultasepäntyö on käsityötä,johom kuuluu käsinkaiverrus,jalokivien tuntemus ym, jos epäilet käy juttelemassa jokun kultaseppä mestarin pakeilla.hän voisi sinun tietämättömään päähän kertoa viisauksia alasta

• bessie*
        ... kirjoitti:

=DW=

Ja hyvin harvalla on varaa ostaa uniikkia taidetta, =DW=.

Meille taviksille ohuin (halvin) mahdollinen kultaketju jossa pienen pieni kultainen sydän voi olla hyvin arvokas. 14 karaatin kultaa ja painoakin sillä voi olla alle viiden gramman, eli sinun mielestäsi ehkä rihkamakoru?
        Vaikka pystyisin täsmälleen samanlaisen (mitä nyt vähän kiiltävämpi) ostamaan ilman että siihen menneen rahan puuttumista edes huomaisin, niin minä nyt vain haluan pitää sen vanhan ja mieluummin joskus käyttääkin eli korjauttaa jos tarvis.

Jos tätä ei ymmärretä koruliikkeissä jotka näitä myyvät ja jotka toimivat massojen käyttämillä kauppapaikoilla ja jotka lähettävät meille kotiin mainoksiaan, niin silloin mielestäni asenteessa ja palvelussa on jotain vikaa.

• ...
        typerys. kirjoitti:

noin puhuu ihminen lämpimikseen,en puhu kehuakseni,työtä on niin monellaista.
        Kultasepäntyö on käsityötä,johom kuuluu käsinkaiverrus,jalokivien tuntemus ym, jos epäilet käy juttelemassa jokun kultaseppä mestarin pakeilla.hän voisi sinun tietämättömään päähän kertoa viisauksia alasta

Just joo "viiisauksia".

Kaikki työ on työtä, mutta aika naurettavaa joittenkin ihmisten omakehu omista hommistaan. Noin mainiten, tunnen kyllä kai kaksi tyyppiä, jotka tehneet kultasepänhommia, siihen asti kun pystyivät. Sitä ne just sanoi, että harvemmin mitään mielenkiintoista, halpiskorujen korjaamista ja kellojen paristojen vaihtoa. Hyvin harvoin mitään inspiroivaa tai luovaa duunia. Ne teki niitä vapaa-aikoinaan, terapiaksi.

Ongelmana maksavien asiakkaiden puute. Käsityö on kallista käsityötä, riippumatta siitä, mitä tekee. Ei tilaustöitä tee oikein kukaan, koska ei asiakkaita. Jostain Tillanderilta saa juu tilattua uniikkikoruja, mutta ne maksaa sitten rahaakin.

=DW=

• alalla ollut
        ... kirjoitti:

Just joo "viiisauksia".

Kaikki työ on työtä, mutta aika naurettavaa joittenkin ihmisten omakehu omista hommistaan. Noin mainiten, tunnen kyllä kai kaksi tyyppiä, jotka tehneet kultasepänhommia, siihen asti kun pystyivät. Sitä ne just sanoi, että harvemmin mitään mielenkiintoista, halpiskorujen korjaamista ja kellojen paristojen vaihtoa. Hyvin harvoin mitään inspiroivaa tai luovaa duunia. Ne teki niitä vapaa-aikoinaan, terapiaksi.

Ongelmana maksavien asiakkaiden puute. Käsityö on kallista käsityötä, riippumatta siitä, mitä tekee. Ei tilaustöitä tee oikein kukaan, koska ei asiakkaita. Jostain Tillanderilta saa juu tilattua uniikkikoruja, mutta ne maksaa sitten rahaakin.

=DW=

Kuka tässä ittiään kehuu, turha luulo, monta kertaa meinasin alaa vaihtaaei se mikään kultakaivos ala ollut, ei tienistit päätä huimannut, tulipahan elämän työnsä tehtyä, sillä siisti.
        Jokaisen ihmisen työltä olen arvostanut, kunhan se on ollut rehellistä.

• alalla ollut
        alalla ollut kirjoitti:

Kuka tässä ittiään kehuu, turha luulo, monta kertaa meinasin alaa vaihtaaei se mikään kultakaivos ala ollut, ei tienistit päätä huimannut, tulipahan elämän työnsä tehtyä, sillä siisti.
        Jokaisen ihmisen työltä olen arvostanut, kunhan se on ollut rehellistä.

Vielä yks juttu, armeijan jälkeen työpaikkaan menin ja siitä virmasta 45 v.jälkeen eläkkeelle jäin, jokinmoinen saavutus, vaikka olisin mielellään aiemmin jäänyt, ei oo tullu koskaan mieleen kehuminen tai ylpeys, nyt voi hyvillämielin olla eläkkeellä, onko se ansaittua, kuka ties, mutta pummina ei ole tarvinnu olla.
        Nyt voi palstoilla käydä joskus, kun huvittaa, ennen ei ollut aikaa.

• Pirre*

Yksi sormus pitäisi pienennyttää kunhan saan ajoiksi sen ottaa kylille matkaani, on miehen tädin muistoa..semmoinen suuru kivinen, kai savutopaasi, mutta taitaavat olla jo muodista pois, tuisiko sitä käytettyä kummiskaan.

• Koruja en juurikaan pidä, mutta jos joskus jostain niistä harvoista ketju katkeaa tai lukko reistailee, talosta löytyy kaikkeen korjaukseen kykenevä henkilö. Vielä ei sellaista rikkoutunutta tavaraa ole ollut, jota hän ei edes yrittäisi korjata. Ja useimmiten onnistuu.
      Rihkamaakin voi itse korjata, kestää aikansa ja kun taas hajoaa, nakataan roskiin.

Kertakäyttökamaa on nykyisin liikaa, monenlaisissa vekottimissa.

Rannekelloni on aurinkovoimalla käyvä, tosin välillä kipittää päivän edellä, mutta tuokaan nyt niin nokonuukaa ole. Jos en muuten tiedä mikä päivä on, turha sitä on kellosta katsoa.
      Vilkaisin, nyt näyttää olevan oikeassa päivässä.
      Patterin vaihtoakaan varten ei kelloa tarvitse liikkeeseen viedä, ei sen vaihtaminen mitään avaruustiedettä ole. Eikä se patteri kymppejä maksa.

• alalla ollut

Sanoisin vielä, jos hyvässä kunnossa olevia kultakorujan, älkää myykää niitä romukauppiaille, jos ei ihan pakko ole,

• Joskus kun kultaketjusta menee joku lenkki rikki niin ei sitä oikein pelkällä puristamisella korjaa, kun se tarttuu puseroon tai hiuksiin kiinni.

Taas toi patterin vaihtokin on kyseenalaista touhua kun sekin riippuu kellosta. Mun kello on sen verran arvokas etten itse siihen patteria vaihda. Olihan mulla aikoinaan noita halpiskelloja ja niihin mikään ongelma ollut niitä vaihtaa, mutta tähän en vaihda, eikä siihen oikein pystykkään ilman kunnon välineitä.

• Nittaminax kirjoitti:

Joskus kun kultaketjusta menee joku lenkki rikki niin ei sitä oikein pelkällä puristamisella korjaa, kun se tarttuu puseroon tai hiuksiin kiinni.

Taas toi patterin vaihtokin on kyseenalaista touhua kun sekin riippuu kellosta. Mun kello on sen verran arvokas etten itse siihen patteria vaihda. Olihan mulla aikoinaan noita halpiskelloja ja niihin mikään ongelma ollut niitä vaihtaa, mutta tähän en vaihda, eikä siihen oikein pystykkään ilman kunnon välineitä.

Niinhän se on, että jos oikein kunnolla hajoaa, ei mikään itseoppinut mestari sitä pysty korjaamaan.

Minullakin oli aikaisemmin kello, johon patteri täytyi käydä liikkeessä vaihdattamassa. Eikä se patteri kauaa kestänyt, alkoi kellon hinta olla kahteen kertaan maksettu.
        Tämä nykyinen maksoi satasen paikkeilla, eikä vuoteen ole ollut huolta patterin vaihtamisesta.

• alalla ollut kirjoitti:

Sanoisin vielä, jos hyvässä kunnossa olevia kultakorujan, älkää myykää niitä romukauppiaille, jos ei ihan pakko ole,

Ikinä en ole koruja myynyt, muutama kultakoru taitaa laatikossa olla.

• Anceli kirjoitti:

Niinhän se on, että jos oikein kunnolla hajoaa, ei mikään itseoppinut mestari sitä pysty korjaamaan.

Minullakin oli aikaisemmin kello, johon patteri täytyi käydä liikkeessä vaihdattamassa. Eikä se patteri kauaa kestänyt, alkoi kellon hinta olla kahteen kertaan maksettu.
        Tämä nykyinen maksoi satasen paikkeilla, eikä vuoteen ole ollut huolta patterin vaihtamisesta.

Pikkusen enemmän maksoi toi mun kello, mutta siitä on jo aikaa. Tais olla markka aikaan kun ukko osti sen mulle joululahjaksi. Aikaisemmin siinä patterit kesti ainakin se kolme vuotta ja nyt ihmettelen miks ei edellinen kestänyt, vai meniköhän se jotenkin rikki.
        No käyn tässä jossain vaiheessa siellä samassa liikkeessä ja kyselen missä vika.

• sitroen.
        Nittaminax kirjoitti:

Pikkusen enemmän maksoi toi mun kello, mutta siitä on jo aikaa. Tais olla markka aikaan kun ukko osti sen mulle joululahjaksi. Aikaisemmin siinä patterit kesti ainakin se kolme vuotta ja nyt ihmettelen miks ei edellinen kestänyt, vai meniköhän se jotenkin rikki.
        No käyn tässä jossain vaiheessa siellä samassa liikkeessä ja kyselen missä vika.

Koruja ei ole, mutta kello on. Ostin 1973/74 vaihteessa lopputilirahoilla. Ei ihan riittänyt kuukausipalkka siihen. Kerran piti yksi ratas uusia, satasen maksoi. Eikä osannut kelloseppä oikein kasata, päivämäärä ei vaihdu enää nupista vetämällä vaan pitää kiertää viisareita vuorokausi eteenpäin.
        Ei tarvitse vetää koskaan vaikka täysin mekaaninen värkki on.
        Sanoi kelloseppä jo vuosia sitten, että jos joskus myyt, niin alle 2000 eurolla ei tarvitse myydä.
        Toi minulle joulupukki joskus patterikellonkin. Muuten hyvä, mutta patteri kesti vuoden ja sen vaihto maksoi jo joskus 1980 -luvulla 50 mk joten jätin lojumaan laatikon pohjalle...

• alalla ollut
        sitroen. kirjoitti:

Koruja ei ole, mutta kello on. Ostin 1973/74 vaihteessa lopputilirahoilla. Ei ihan riittänyt kuukausipalkka siihen. Kerran piti yksi ratas uusia, satasen maksoi. Eikä osannut kelloseppä oikein kasata, päivämäärä ei vaihdu enää nupista vetämällä vaan pitää kiertää viisareita vuorokausi eteenpäin.
        Sanoi kelloseppä jo vuosia sitten, että jos joskus myyt, niin alle 2000 eurolla ei tarvitse myydä.
        Toi minulle joulupukki joskus patterikellonkin. Muuten hyvä, mutta patteri kesti vuoden ja sen vaihto maksoi jo joskus 1980 -luvulla 50 mk joten jätin lojumaan laatikon pohjalle...

Jos sinulla on vanhoja kihla ja vihkisormukisia, joilla ei ole käyttöä, niistä saa uudet halvalla, otattaa kaiverrukset pois ja kiillotuttaa, jo nousi arvo huimasti rumukultaan verrattuna,

• tiktaktiktak
        sitroen. kirjoitti:

tuohon hitaan sen pitääkin olla jo sitten kultakello

• puhu,.,
        tiktaktiktak kirjoitti:

tuohon hitaan sen pitääkin olla jo sitten kultakello

Mistä hinnasta puhut.....?

• Korjuutin esikoisen valmistujaisiin iso-isäni taskukellon. Olisin saanut vähintään kaksi uutta taskukelloa hinnalla minkä kellon korjuusta maksoin. Kuitenkin tunnearvot painoivat lahjassa enempi kuin hinta. Kello oli ollut isälläni ja esikoinen leikki lapsena kellolla. Kello oli unohtunut vuosiksi mökin varastoon , josta sen vahingossa löysin.

Kello oli lähetetty Helsinkiin, jossa se oli korjattu. Sitä paikallisen kelloliikkeen kelloseppä ei kertonut, mutta helsinkiläinen kelloseppä oli kaivertanut nimimirjaimensa ja korjauspäivän kellon sisälle. Netistä jäljitin todellisen kellon korjaajan.

• Ei teitä jaksa

Jaahas ja kaikki taas pohoajanmaalta, kijoittajat, ja nuukia kuin perkeleet, onhan siellä Kyläkauppa Tuuri, sinne vaan, onhan siellä kultasepänliikekin, tietääkseni. Koskaan en ole käynyt enkä taida käydä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      72
      2698
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2672
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      107
      2322
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      34
      1619
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      239
      1553
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      40
      1475
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1270
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1216
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe