Kokemuksia Ulla K. endosta Koskiklinikalta?? T3-myönteinen?

Kipeä äiti

Pyydän, kertokaa...kohta 10 vuotta helvetillistä kidutusta, thyroxin ei auta millään annoksella. Onko kukaan saanut avun Liosta ja saako sitä Ulla Kiviniemeltä?

Taija Sompille kauheat jonot. Tampereelta etsin siis apua.

42

7199

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liolla parempi olo

Tampereen lääkäreistä en tiedä, mutta Lio on muuttanut elämäni. Sillä tyroksiinin annostuksella, jolla pää vihdoin toimi normaalisti, tuli liikatoiminnan oireita. Minua Lio on auttanut tosi paljon.

• Koskiklinikalla
      • Kipeä äiti

Luin tuon saman, mutta kunpa tietäisin määrääkö hän Lioa. Muuten reissu on turha.

• Liolla parempi olo
        Kipeä äiti kirjoitti:

Luin tuon saman, mutta kunpa tietäisin määrääkö hän Lioa. Muuten reissu on turha.

Lioa ei pidä sekoittaa eläinperäisiin kilpirauhaslääkkeisiin, joiden reseptejä vain harvat lääkärit kirjoittavat. Lio on synteettinen T3-hormoni samoin kuin tyroksiini on synteettinen T4-hormoni. Sen reseptin uskoisin saavan lähes kaikilta sisätautilääkäreiltä, jos pelkällä tyroksiinilla ei saadä riittävää hoitovastetta.

Vähintään puolet kilpirauhasen vajaatoimintaa potevista tulee oireettomaksi tyroksiinilla. Siksi yhdistelmälääkityksen ei ole järkevä mennä suon päin. Thyroxinin on tosi helppo lääke, kun sitä ei pidä ottaa kuin kerran päivässä. Ja jos joku aamu unohtaa, se ei ole katastrofi, koska aine häviää elimistöstä täysin vasta viikon kuluttua. Jos olet käyttänyt Thyroxiinia vasta muutamia kuukausia, kannattaa odottaa vielä vähän. Mutta jos hoitoa on kestänyt yli vuoden, käynti tuskin on turha. Lioa ennen kokeilisin oma-aloitteista pientä tyroksiinin hienosäätöä ylöspäin. Sitten ei kannata mennä labraan ennen kuin nostosta on kulunut vähintään n. 6 viikkoa. Mahdollinen nosto tosi pienin askelin.

Tämä viimeinen kappale onkin sinulle, Kipeä äiti, turha, koska huomasin , että oletkin ollut tuossa tilanteessa jo vuosia. Mutta ehkä siitä on jollekullek toiselle lukijalle hyödyllinen.

• Kipeä äiti
        Liolla parempi olo kirjoitti:

Lioa ei pidä sekoittaa eläinperäisiin kilpirauhaslääkkeisiin, joiden reseptejä vain harvat lääkärit kirjoittavat. Lio on synteettinen T3-hormoni samoin kuin tyroksiini on synteettinen T4-hormoni. Sen reseptin uskoisin saavan lähes kaikilta sisätautilääkäreiltä, jos pelkällä tyroksiinilla ei saadä riittävää hoitovastetta.

Vähintään puolet kilpirauhasen vajaatoimintaa potevista tulee oireettomaksi tyroksiinilla. Siksi yhdistelmälääkityksen ei ole järkevä mennä suon päin. Thyroxinin on tosi helppo lääke, kun sitä ei pidä ottaa kuin kerran päivässä. Ja jos joku aamu unohtaa, se ei ole katastrofi, koska aine häviää elimistöstä täysin vasta viikon kuluttua. Jos olet käyttänyt Thyroxiinia vasta muutamia kuukausia, kannattaa odottaa vielä vähän. Mutta jos hoitoa on kestänyt yli vuoden, käynti tuskin on turha. Lioa ennen kokeilisin oma-aloitteista pientä tyroksiinin hienosäätöä ylöspäin. Sitten ei kannata mennä labraan ennen kuin nostosta on kulunut vähintään n. 6 viikkoa. Mahdollinen nosto tosi pienin askelin.

Tämä viimeinen kappale onkin sinulle, Kipeä äiti, turha, koska huomasin , että oletkin ollut tuossa tilanteessa jo vuosia. Mutta ehkä siitä on jollekullek toiselle lukijalle hyödyllinen.

Kiitos, arvostan kaikkia vastauksia.

Itse asiassa vuosien mittaan on kokeiltu thyroxinin nostoa (Salmi), ei auttanut. Lisäksi hain Armouritkin Mäkeläiseltä, mutta usko loppui siihenkin kokeiluun ja palasin Thyroxiniin. En siis sekoita LIOa eläinperäisiin, ja olenkin miettinyt, voiko LIOkaan auttaa jos Armour ei auttanut. Armourin aikana oli elämässä muuta ongelmaa, en jaksanut tavallisetn lääkäreiden ihmettelyä lääkkeestä eikä ollt voimia säätää annosta. Niin se jäi.

Syy miksi kyselen lääkäreiden t3 - myöntyvyydestä on, että pahimmassa tapauksessa endotkin nauravat pihalle jos tuota kysyy. Minulla ei ole tuollaiseen rahaa eikä voimia, enää. Tarvitsen vain jotain, mikä nostaa suosta ylös.

Lääkityksellä muuten arvoni olivat viimeksi tsh 2,4 ja t4v 14. Mielestäni vois olla paremmatkin kun thyroxinia menee 0,1 mcg. Aiemmin olivatkin hieman paremmat arvot. Vointiin ei ole auttanut koskaan, kärsin jatkuvasti kivuista ja voimattomuudesta. Hengästyn helposti, lihakset jumittaa ja nivelet jäykät. Vasta-aineita ei ole koskaan ollut.

• Liolla parempi olo
        Kipeä äiti kirjoitti:

Kiitos, arvostan kaikkia vastauksia.

Itse asiassa vuosien mittaan on kokeiltu thyroxinin nostoa (Salmi), ei auttanut. Lisäksi hain Armouritkin Mäkeläiseltä, mutta usko loppui siihenkin kokeiluun ja palasin Thyroxiniin. En siis sekoita LIOa eläinperäisiin, ja olenkin miettinyt, voiko LIOkaan auttaa jos Armour ei auttanut. Armourin aikana oli elämässä muuta ongelmaa, en jaksanut tavallisetn lääkäreiden ihmettelyä lääkkeestä eikä ollt voimia säätää annosta. Niin se jäi.

Syy miksi kyselen lääkäreiden t3 - myöntyvyydestä on, että pahimmassa tapauksessa endotkin nauravat pihalle jos tuota kysyy. Minulla ei ole tuollaiseen rahaa eikä voimia, enää. Tarvitsen vain jotain, mikä nostaa suosta ylös.

Lääkityksellä muuten arvoni olivat viimeksi tsh 2,4 ja t4v 14. Mielestäni vois olla paremmatkin kun thyroxinia menee 0,1 mcg. Aiemmin olivatkin hieman paremmat arvot. Vointiin ei ole auttanut koskaan, kärsin jatkuvasti kivuista ja voimattomuudesta. Hengästyn helposti, lihakset jumittaa ja nivelet jäykät. Vasta-aineita ei ole koskaan ollut.

" Mielestäni vois olla paremmatkin kun thyroxinia menee 0,1 mcg."

Et kai sinä Thyroxinin milligrammamäärää tuijota? Se on täysin yksilöllistä, paljonko kukin tarvitsee, jotta arvot (TS4-V) ovat viitteiden yläkolmanneksessa ja olo ok. Harvan olo on edes tyydyttävä noilla arvoilla. - TSH voi painua vaikka mittaamattoman alas, jos muuten ei saada vajiksen oireita pois. Näin on minulla.

Mitä tapahtui, kun viimeksi nostoa yritettiin? Menikö liikatoiminnan puolelle vai eikö nostettu tarpeeksi? Pienikin nosto voi tehdä eron. Ja ennen tuomiota elimistölle on pitänyt antaa aikaa sopeutua uuteen annosmäärään.

Lio on paljon helpompi kuin Armour, jota pitää annostella vaikka kuinka monessa erässä päivässä. Liolle riittää kaksi.

Toivottavasti joku toinen lukija osaa vielä kertoa tuosta kysymästäsi lääkäristä tai antaa vihjeen siitä, kuka Tampereella on määrännyt Lioa.

• Kipeä äiti

" Mielestäni vois olla paremmatkin kun thyroxinia menee 0,1 mcg."

Et kai sinä Thyroxinin milligrammamäärää tuijota? Se on täysin yksilöllistä, paljonko kukin tarvitsee, jotta arvot (TS4-V) ovat viitteiden yläkolmanneksessa ja olo ok. Harvan olo on edes tyydyttävä noilla arvoilla. - TSH voi painua vaikka mittaamattoman alas, jos muuten ei saada vajiksen oireita pois. Näin on minulla.

Mitä tapahtui, kun viimeksi nostoa yritettiin? Menikö liikatoiminnan puolelle vai eikö nostettu tarpeeksi? Pienikin nosto voi tehdä eron. Ja ennen tuomiota elimistölle on pitänyt antaa aikaa sopeutua uuteen annosmäärään.

Lio on paljon helpompi kuin Armour, jota pitää annostella vaikka kuinka monessa erässä päivässä. Liolle riittää kaksi.

Toivottavasti joku toinen lukija osaa vielä kertoa tuosta kysymästäsi lääkäristä tai antaa vihjeen siitä, kuka Tampereella on määrännyt Lioa.

En mutta tk-lääkärini tuijottaa. Tähän määrään vaan on jääty, koska Salmen kanssa nostettiin aikoinaan eikä olo muuttunut miksikään. Arvot menivät jo liikkiksen puolelle, vointi ei yhtään. Siis ei mitään muutosta voinnissa. Tästä syystä thyroxinin kanssa vekslaaminen tuntuu täysin turhalta, sitä on kokeiltu monta kertaa.

Vointi on ollut yhtä kipeä, vaikka arvot on olleet mukavat, eli tsh jotain 1 ja t4v esim. 17. Ja silloin on ollut sama 0.1 tabu käytössä.

• Vajaa rouva

Lahdessa ottaa tietääkseni yhä vastaan Vesa Ilvesmäki. Hän osaa hoitaa sekä Thyroxin Liolla ja Armourilla. Pääsisitko Lahteen, ei kai ole pitkä matka?

Liolla täytyy kyllä myös säätää alussa, joten varaudu siihen. Täältä palstalta saa varmaan säätöneuvoja.

• hejaa

Eikö olekin karmeaa, ihmiset jäävät vaille tarvitsemaansa hoitoa meidän hyvinvointisuomessamme, kuka tätä rääkkäystä oikein johtaa, olemme täydessä kidutuksessa, emme saa oikeuden, ja totuudenmukaista hoitoa edes rahalla maksaen....

• moska

Olen vajaatoimintainen ja kärsinyt lihas- ja nivelongelmista hyvinkin jo 10 vuotta. Suvussani on reumaa, joten olen alistuneesti ajatellut, että se nyt vaan on sitten minullakin puhkeamassa. Luin jostain, että gluteeniton ruokavalio voisi olla hyväksi vajaatoimintaisille, koska gluteeni on tulehdusta ylläpitävä aines, sekä aiheuttaa autoimmuunireaktioita joillekin.

Alle kuukaudessa oli lihas- ja nivelkivut poissa. Voin vaikka juosta portaat ylös. Muuta isompaa muutosta en ole huomannut esim kilpirauhasen toimintaan, mutta on tuossakin jo positiivista kerrakseen. Ennen oli ettei sängystä meinannut päästä ylös, kun nivelet rusahtelivat ja olivat jäykät ja kipeät.

Kirjoitin tämän tähän siksi kun AP mainitsi näistä kys. oireista. Olisi mukava tietää onko kukaan muu kokenut vastaavaa, vai olenko joku outo poikkeus ?

• Liolla parempi olo

Ihan mahtava juttu! Toivottavasti gluteenittoman ruokavalion positiivinen vaikutus on pysyvää. Sinullahan ei ilmeisesti ole keliakiaa, kun et sitä maininnut?

Mistä sait tietoa gluteenin tulehdusvaikutuksista?

Tästä olis kiva kuulla, onko useammallakin sellaisella, jolla ei ole keliakiaa, vastaavia kokemuksia gluteenittomasta ruokavaliosta.

Moska, palaa myöhemmin palstalle kertomaan, mikä on nivel- ja lihaskipujen tila pidemmän ajan kuluttua, esim. muutaman kuukauden kuluttua.

• moska

Ei ole keliakiaa ainakaan verikokeiden perusteella, tähystystä ei ole tehty. Jäi mainitsematta, että myös murrosiästä asti vaivannut selän akne on nyt myös parantunut (olen nelikymppinen mies mainittakoon).

Tietoa netistä löytyy gluteenista aika hyvin ja mainitsin myös kilpparilääkärilleni, että lihas ja niveloireet hävinneet ja lääkäri ei ollut yllättynyt, vaan kertoi, että asiasta alkaa olemaan aika paljon näyttöä, että gluteeni kys. ongelmia joillekin voi aiheuttaa. En sitä sitten tiedä onko asialla kilpirauhasen kanssa yhtään mitään tekemistä, kun nyt kilpparipalstalla kirjoittelen asiasta. 4-5 kk välttänyt glut. ja takaisin en todellakaan palaa on sen verran mukava nousta aamulla sängystä ilman sitä jäykkyyttä ja rutinaa. Muita oireita kyllä sitten valitettavasti vielä riittää, esim väsymys.

• parempi olo

Mulla myös vajaatoimintaa jo 10v, joista 5v tosi huonona, nyt on vähän parempi kuin sain lion thyroxinin rinnalle ja jätin 4kk sitten gluteenin pois, vaikka keliakiaa ei ole. Mullakin auttoi tosi paljon varsinkin nivel- ja vatsaoireisiin, mut läheskään kaikista oireista en ole vielä päässyt.

• riikamaria 1

Minulla aloitettiin lio varmaan liian suurella annoksella . jouduin ensiapuun rytmäreiden ja kovan tykytyksen vuoksi, siellä sitten sain beettasalpaajaa ja 5 tunnnin jälkeen olo ok. Olkaa varovaisia lion käytössä thyroxinin kanssa,tosin tääkin on niin yksilöllistä, mutta enää en uskalla lio alottaa, oli niin pelettavaa.

• MiniLioAnnos

Hyvä, että varoitat ihmisiä myös Lion vaaroista.

Minkälaisella annoksella aloitit? Minulle aloitusannokseksi oli määrätty 10 µg, mutta erityisesti yöllisten tykytysten takia pudotin annoksen 5 µg:aan ja aloin samalla pudottaa Thyroxinin määrää. Vähän toista kuukautta on mennyt säätäessä, mutta tykytykset ovat loppuneet. Aion käydä labroissa, ennen kuin teen mitään muutoksia Thyroxinin ja/tai Lion annostukseen.

Noinkin pienellä Lio-määrällä on ollut minun kohdallani aivan käänteentekeviä positiivisia vaikutuksia. Vielä on pitkä matka ns. entiseen toimintakykyyn, mutta monoterapian aikaiseen verrattuna olen kuin eri ihminen.

• Liolla parempi olo

Varmasti aloitettiin ja vähennettiinkö samalla Thyroxinia riittävästi.? Jos ei, sait yliannoksen kilpirauhashormoneja. Ei mikään kiva kokemus.

Apteekista kerran sanoivat, että jos on ottanut vahingossa Thyroxinia liikaa ja sydän hakkaa, ainoa mikä auttaa vähän ja on reseptivapaata, on matkapahoinvointilääke.

Lio on noin neljä kertaa vahvempaa kuin Thyroxin. Samalla kun alkaa ottaa Lioa täytyy vähentää Thyroxinia. Tänään otetun Thyroxinin vaikutus kestää elimistössä liki viikon. Tämäkin on siis syytä ottaa huomioon. Lion käyttöä ei pidä aloittaa nappaamalla suoraan kokonaista 20mikrogramman Lio-tablettia vaan nostaa annosta neljännes kerrallaan päivässä ja samalla laskea Thyroxinia.

Kun annostusyhdistelmä on oikea, pääsee aivosumusta ja väsymyksestä ilman että sydän hakkaa tuhatta ja sataa.

• Liolla parempi olo

Varmasti aloitettiin ja vähennettiinkö samalla Thyroxinia riittävästi.? Jos ei, sait yliannoksen kilpirauhashormoneja. Ei mikään kiva kokemus.

Apteekista kerran sanoivat, että jos on ottanut vahingossa Thyroxinia liikaa ja sydän hakkaa, ainoa mikä auttaa vähän ja on reseptivapaata, on matkapahoinvointilääke.

Lio on noin neljä kertaa vahvempaa kuin Thyroxin. Samalla kun alkaa ottaa Lioa täytyy vähentää Thyroxinia. Tänään otetun Thyroxinin vaikutus kestää elimistössä liki viikon. Tämäkin on siis syytä ottaa huomioon. Lion käyttöä ei pidä aloittaa nappaamalla suoraan kokonaista 20mikrogramman Lio-tablettia vaan nostaa annosta neljännes kerrallaan päivässä ja samalla laskea Thyroxinia.

Kun annostusyhdistelmä on oikea, pääsee aivosumusta ja väsymyksestä ilman että sydän hakkaa tuhatta ja sataa.

Tarkennus Lion lisäykseen: kun nostaa, nostaa 5mg päivää kohti, mutta ei nosta päivän välein vaan vaikka viikon tai kahden.

• Liolla parempi olo kirjoitti:

Tarkennus Lion lisäykseen: kun nostaa, nostaa 5mg päivää kohti, mutta ei nosta päivän välein vaan vaikka viikon tai kahden.

Kilpirauhashormoneja ei käytetä useita milligrammoja. Tarkkuutta niissä yksiköissä.

• Vajaa rouva

Lio pitää tosiaan nostaa hyvin hitaasti ja varovasti, vielä paljon hitaammin kuin Thyroxin. Ja hyvä että aiemmin varoiteltiin tuosta, että Thyroxinia on kropassa hyvin pitkään.

Minä tein hyvän lääkärini ohjauksessa niin, että ensin tiputin Thyroxinia ja sitten joidenkin päivien kuluttua otin 5 µg Lioa eli 1/4 tablettia. Näin menin yli viikon, sitten tiputin vähän lisää Thyroxinia ja otin Lioa 10 µg. Näin hinasin Lio -annosta eteenpäin, samalla koko ajan tiputtaen hitaasti Thyroxinia. Säätö keski kauan mutta nyt ovat molemmat lääkkeet kohdallaan.

Lion positiiviset vaikutukset tuntuivat viikossa :) Siitä olo parani vielä paljon lisää, mutta selvän eron huomasin viikossa.

• Kipeä äiti

Mutta keneltä te saitte LIOa????

Se oli ketjun idea...

T. Alkuperäinen

• Tervassa

Aion kokeilla tuota Ulla Kiviniemeä. Onko joku käynyt hänen vastaanotollaan?
      Olen nyt syönyt Thyrpxiniä kaksi vuotta ja hitaalla lääkkeen nostolla on saatu TSH ja T4V arvot suht hyviksi Olo vain on edelleen ihan karsea. Pyysin nyt myös vasta-ainetestin ja sehän olikin pompsahtanut 490 (viite 0-34). Ilmeisesti tuota tulehdusta ei hoideta varsinaisesti mitenkään? Mutta kun olo on kuin tervassa rämpisi, niin ajattelin kysyä olisiko Liosta apua.
      Törmäsin myös netissä tuohon gluteenittomaan ruokavalioon ja voisin kuvitella sen auttavan. Olo on ainakin itsellä jo siitä parempi, ettei syö leipää. Mutta haen apteekista kluteenin pikatestin ja kokeilen minkä tuloksen antaa. Tiedän sen perusteella sitten pyytää keliakia testejä.

Ei ilmeisesti ainakaan pahaa sanottavaa kyseisestä lääkäristä?

• Meisaku

Hei! Kyseinen lääkäri määrää lioa! Mukava lääkäri, mutta ei suosi hiilihydraattien välttelyä, se kuulemma voi estää tämän muuntumisen t4->t3.

• Ristomatti

Siinä on perää ,saahan niitä hiiilareita muualtakin kin leivästä.Kiviniemi on hyvä lääkäri olen käynyt.

• maikkuli5

Mulla Kiviniemi rupes vain ehdottelemaan ravintoterapeuttia ja psykiatria. Milestäni päässä ei ole vikaa. Kukaan vain ei osaa auttaa minua tässä ongelmassa. T4-v V 19, T3-V 5,2, TSH 0,01. Thyroxinia menee nyt 0,15mg. Painoa tullut 15kg ja Kiviniemi vain puhuu syömisestä ja liikkumisesta, vaikka ikäni olen liikkunut paljon ja tällä hetkellä paleo-ruokavalio. Lajeina kuntosali, pyöräily, sauvakävely, tanssi, kahvakuula yms.
        EI auta vaikka liikkuu enemmän, tulee vain painoa lisää. Jos liikkuu vähemmän, auttaa hetkeksi ja taas paino nousee. Syön enemmän=painoa tulee lisää, syön vähemmän =paino pysyy hetken samassa, mutta nousee hiljalleen.

Olisiko ehdotuksia? Cushingin tauti poissuljettu, samoi kortikotropiinin (ACTH) eritys. Kaikki ok.

Olen nyt rampannut eri asiantuntijoilla ja alkaa olla hermot sekä rahat mennyt. Alkoi syyskuun alussa 2013. Alkuarvot TSH 1,7, T4-V 11,1, T3-V 3,5. HELP!

• maikkuli5 kirjoitti:

Mulla Kiviniemi rupes vain ehdottelemaan ravintoterapeuttia ja psykiatria. Milestäni päässä ei ole vikaa. Kukaan vain ei osaa auttaa minua tässä ongelmassa. T4-v V 19, T3-V 5,2, TSH 0,01. Thyroxinia menee nyt 0,15mg. Painoa tullut 15kg ja Kiviniemi vain puhuu syömisestä ja liikkumisesta, vaikka ikäni olen liikkunut paljon ja tällä hetkellä paleo-ruokavalio. Lajeina kuntosali, pyöräily, sauvakävely, tanssi, kahvakuula yms.
        EI auta vaikka liikkuu enemmän, tulee vain painoa lisää. Jos liikkuu vähemmän, auttaa hetkeksi ja taas paino nousee. Syön enemmän=painoa tulee lisää, syön vähemmän =paino pysyy hetken samassa, mutta nousee hiljalleen.

Olisiko ehdotuksia? Cushingin tauti poissuljettu, samoi kortikotropiinin (ACTH) eritys. Kaikki ok.

Olen nyt rampannut eri asiantuntijoilla ja alkaa olla hermot sekä rahat mennyt. Alkoi syyskuun alussa 2013. Alkuarvot TSH 1,7, T4-V 11,1, T3-V 3,5. HELP!

Vähemmän sitä paleo-ruokaa. Pidä ruokapäiväkirjaa ja mittaa ruokamääräsi. Älä ramppaa enää vaan mittaa se ruokamääräsi. Kilpirauhasta on turha enää miettiä. Se on niin ok, kuin olla ja voi ellei vähän liikaakin.

• Meisaku

Tarkoittaa siis että jos karppaat tai välttelet hiilihydraatteja niin lioo ei määrää, vaan käskee lisäämään hiilarit, näin uskoisin. Mutta pätevä,kiva lääkäri.

• maikkuli75

Osaakohan hoitaa lapsen vajaatoimintaa? Ilmeisesti hänellä on kokemusta T4 T3 yhdistelmälääkityksestä, että ei tyrmää sitä heti alkuunsa...

• Koskaan enää terve?

Osaako kukaan sanoa, määrääkö Kiviniemi edelleen Lioa?
      Olen Salmen potilas tällä hetkellä. Thyroxin-annosta nostetaan jokaisen kontrollin jälkeen, mutta muutosta olossa ei vaan tapahdu. Arvot hilautuvat kyllä hyyyyyvin hissukseen parempaan, mutta jopa Salmi on sitä mieltä, että oloa tässä nyt ennemmin seurataan. Lioa hän ei ilmeisesti määrää, thyroxin on hänen mielestään ainut ratkaisu..

• Sulhaspiirakka

Eikös Salmi lopettanut, sairastui itse? Tiedän vierestä seuranneena miten Salmi nosti kanssa thyroxiniannoksen tappiin ja vähän ylikin. Potilaan olo heikentyi dramaattisesti parissa viikossa. T3 toisaalta saatuna korjasi lopulta olon. Oli ehkä pahin virhe koko kilpparihommassa Salmelle meno. Katseli vain verikokeita, ei oloa.

• Koskaan enää terve?
        Sulhaspiirakka kirjoitti:

Eikös Salmi lopettanut, sairastui itse? Tiedän vierestä seuranneena miten Salmi nosti kanssa thyroxiniannoksen tappiin ja vähän ylikin. Potilaan olo heikentyi dramaattisesti parissa viikossa. T3 toisaalta saatuna korjasi lopulta olon. Oli ehkä pahin virhe koko kilpparihommassa Salmelle meno. Katseli vain verikokeita, ei oloa.

No kappas, eipä tosiaan saa enää varattua Salmelle aikaa! Enpä ollut tämmöisestä tietoinen. Mutta juu, muitakin tuommoisia kokemuksia Salmesta olen kuullut, eli joka tapauksessa olisi ollut lääkärin vaihto edessä. Nyt kun vaan keksisi jonkun, kenelle mennä...

• nelli_x

Eikö Tampereella ole yhtään Lio-myönteistä lääkäriä?

• Eivät uskalla

Varmaan on Lio -myönteisiä, mutta eivät uskalla kirjoittaa reseptiä, kun on Valviran ajojahti. Valvira on nyt hävinnyt kaksi oikeudenkäyntiä Lio -kiistasta, joten ehkä pian alkavat lääkärit rauhoittua ja uskaltaa.

• valviran_vainoamat

Koskahan oikeus voittaa eli Tiina Keldrima, Timo Kivimäki ja Taija Somppi saavat taas parantaa epätyypilisiä tapauksia.

• vaviran_vainoamat

>> Koskahan oikeus voittaa eli Tiina Keldrima, Timo Kivimäki ja Taija Somppi saavat taas parantaa epätyypilisiä tapauksia. <<
        Vuodessa vainolistalle pääsivät myös Erkki Antila ja Leena Furubacka.
        Kilppariosaajia on vertaistuen mukaan n. 25 eli jo viidesosa Valviran vainoamia

• eljii

Jopa Endokrinologiyhdistys sallii yhdistelmälääkityksen.
      Yhdistyskin myöntää T4:n tehottomuuden joissakin tapauksissa
      Allaolevassa kylläkin puettu varoituksen muotoon.

http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=13600/type=1

Sairas tilanne, ei ainoastaan potilas! Olisi lääke (T3) jota ei saa...
      Edes piiri-endokrinologi ei uskalla määrätä.
      Ylläolevassa (vain) suosituksena että erikoislääkärin valvonnassa.
      Kunnollisin tukimuksin ja seurantajärjestelyin omalääkärikin voisi.

Tuttavalla Thyroxinia (T4) piti vähentää sydänoireiden vuoksi.
      Silti tk-väki toistuvasti vaatii annoksen nostamista, murr.

T3-sydänoireista lääkärit ovat nostaneen kohuotsikoita. Yliannos?
      Thyroxin (T4) vie tehohoitoon hyvin usein. Hys hys!

Potilaskyselyssä alla s13 muu-kuin-pelkkä-T4 auttoi sydänvaivoihin

http://www.kilpirauhasliitto.fi/images/PDF/Tutkimus_potilaiden_kokemuksista.pdf

Liothyronin (T3) on "tuju aine". Käytettävä vähintään varovasti.
      Eli vaikutusta odotettava aikansa, annosta alakanttisena pitäen.
      Annoksen nosto varovasti ja "kroppaa kuunnellen"

• mikäYhdistelmä

Linkitetty endokrinologiyhdistyksen suostumus "yhdistelmähoitoon" on pelkkää placeboa kun T3-määrä 5...10ug siinä on merkityksettömän pieni. 50ug Thyroxin 40ug Liothyronin on ollut hyvin toimiva kahdessa tietämässäni tapauksessa. Aloitus tosiaan oltava vähittäinen (Lio alkaa 5ug:sta) ja liikatoimintaoireiden esiintyessä palattava viikoksi tai kahdeksi entiseen annokseen. Lio neljässä osassa vuorokaudessa.
        Kortisoliarvo 500 on havaittu vajislääkityksen toimivuuden edellytykseksi Facebookin vertaistuessa ja myös tässä tv-ohjelmassa "Inhimillinen tekijä" 2.5.2014 minuutin 24 jälkeen:
        https://drive.google.com/file/d/0B94Wq-KMIhMVN282b2VmRGVKdDg/view?usp=sharing

• Kitumista

maikkuli5: oletko löytänyt mitään vastausta ongelmiisi?

Minulla sama vaiva, paino nousee jos yritän syödä edes lähelle siitä mitä taulukoiden mukaan on normaali kulutukseni ilman liikuntaa (vaikka siis liikun enkä niitä kaloreita edes laske mukaan). Olen moneen kertaan merkinnyt kalorini tarkasti netistä löytyvään järjestelmään. Painoni pysyy samassa vain jos syön todella selvästi kulutustani vähemmän. Alkaa voimat loppua tähän taisteluun. Jatkuvasti n. 1000-1200 kcal dieetillä ja päälle päivittäinen liikunta jotta paino ei nousisi (kalorilaskurien mukaan mun pitäisi saada syödä 2000 kcal tai yli). :( Ilman tyroksiinia tilanne on vielä pahempi eli vielä helpommin lihoo ja lisäksi päälle aivosumu, ummetus, hiusten lähtö ja kaikki muut kilpparin oireet.

• NäilläAlkuun

rauta pitää olla ok, ferritiini pitää olla mieluiten viitteen yläkolmanneksessa ja b12 saanti kuntoon.

seleeniä pitää saada tarpeeksi ja magnesiumia.

kaikkia mieluusti reilusti siis purkista.

Rauta vaikuttaa t4-muuntoon aktiiviseks t-3:seksi, seleeni samaten. B12 vaikuttaa muistaakseni raudan imeytymiseen. Magnesium vaikuttaa siihen, että solu pystyy hyödyntämään t3-sen.

Kortisonitasojen pitää olla kunnossa! ilman kortisonia ei hormonit myöskään pääse vaikuttamaan solutasolla.

Tyroksiinilla usein joutuu vääntämään arvot ns. tappiin että kama toimii. Jos kaikki ylläolevat kunnossa ja probleemat jatkuu Mittauttaisin itse myös t3-sta - sen kannattaisi olla viitteen yläkolmanneksessa. Jos se on suhteessa alempana kuin t4-tasot voi muunnossa olla häikkää --> lisäravinnepuoli kuntoon, ja jos se ei auta t3-valmiste rinnalle. Joillekkin sopii vaan eläinperäset, joillekkin tyroksiini lio.

Joskus oon itse myös huomannut että lääkkeiden liikasyönti aiheuttaa kehossa ns. vastareaktion, et kaikki lakkaa toimimasta ja mennään vajaalle. Eli kannattaa kattoa et se t4 ei kohoa yli viitteen.

Lisäravinteita vajispotilas tarvii usein siks että vajis heikentää vitamiinien tms imeytymistä - muuttaa vatsan happotasapainoa.

Jos kaikki ylhäällä olevat on kokeiltu ja testattu ajan kanssa niin sit vast lähtisin pyytämään lio-onlya.

terv. potilas joka on lukenut näistä asioista paljon joutunut käymään läpi vaikka mitä ongelmia. Monta asiaa on tullut selvitettyä omin kokemuksin. Näillä minä olen olossani edistynyt.

• YksiAinoaTotuus

Ullasta ei tietoa. Mutta Timo Saaristo ei ainakaan määrää lioa. Kutsui Somppia puoskariksi ja toisinajattelijaksi. Että sillä lailla.

• gluteenit_veks

Off-topic: Kokeneen professori Välimäen yksi nykyisen kelvottoman nykyhoidon ihmettelyistä on että edes TPOab-mittaus ei kuulu alkudiagnoosiin. Paljastaisi 90 prosenttia Hashimotoista eli autoimmuunityroidiiteista. (Harvemmin se paljastuu vasta TGab-mittauksella)
      HASHIMOTO on parantumaton kun se on (tahallaan) päästetty kehittymään, mutta hyökkäyksiä lieventää yllä moneen kertaan mainittu tiukka gluteenittomuus. Ja seleeni

• Lio-joskus-elinehto

Tarkoittikohan aloittaja T3-monoterapiaa, joka on visusti vaiettu viimeinen keino jos oireet eivät muutoin poistu. Ei ole mainittu tässäkään: http://bit.ly/1mKHqvP
      MTV:ssä 6.6.2016 professori Välimäki mainitsi että hänelläkin yhdellä potilaalla satojen joukossa on T3-monoterapia.

Jos on selvä tieto että T3 auttaa, on pohdinnan paikka:
      - käyttääkö rahaa ehkä turhaksi osoittautuvaan yksityislääkäriin
      - vai pelaako varman päälle ja hakee reseptin ja lääkkeen Kreikasta
      http://jalkeilla.blogspot.fi/2015/05/susanna-joutuu-hakemaan.html

Jotkut seikkailumieliset salakuljettavat Turkista tabletteja tai Italiasta Liotir-tippoja

Ruotsissa Liothyronin nyttemmin ei tarvitse erityislupahakemusta

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3315
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3127
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2508
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      2435
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1933
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1830
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1626
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1435
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1300
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82