Onko oksenteleminen hengenvaarallista henkilölle joka on syntynyt rytmihäiriön kanssa?

MaryJaneAngelina

Hei!

kysymys näkynee jo otsikossa.
Minulla siis todettiin "pysyvä" rytmihäiriö lapsuudessa (ei siis milläänlailla bulimiaan liittyvä). Olen nyt 17 vuotias ja kärsinyt jonkunmoisista syömisongelmista 13-ikävuodesta lähtien. Oksentelu on kuulunut aina peleihin enemmin tai vähemmin. Nykyään voimakkaasti joka päivä. En ahmi juurikaan kovin usein, vaan oksennan normaalia ruokaa. (jos sillä on merkitystä vaarallisuuden suhteen?)
Kukaan ei juurikaan tiedä "ongelmistani", mutta olen itse alkanut olla huolissaan voiko henkilön, jolla on aiemmin jo todettu rytmihäiriö, oksentelu olla hengen vaarallista?

Lämpimät kiitokset kaikille vaastajille! :-)

9

1132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no tottakai sun mahdollisuutes saada sydäri on paljon suurempi kuin "normaalilla" ihmisellä.

      • MaryJaneAngelina

        Hui kamala.. Voiko sydänkohtaus tulla aiva yllätyksenä, vai antaako keho ensin jotain muita merkkejä..? Olen ymmärtänyt että sen voi saada vain todella vakavassa tilassa.. (En siis ole alipainoinen! mutta oksennan suurimman osan ruuasta mitä suuhuni laitan, en tosin vatsahappoja myöten) Vai onko mahdollista että saisin sydänkohtauksen vaikka jo huomenna? Nyt todella pisti miettimään..


    • ano

      Hae. Apua. Kiltti!:'< itellä sh ja tää on h*lvettiä. Juttele jonkun kanssa, oikeasti.

      Pärjäile!

    • Morto

      Bulimiaan liittyy kyllä ihan todellinen kuoleman riski.
      Sydämen rytmihäiriöt elektrolyyttitasapainon heiton vuoksi, jolloin sydän saattaa yllättäen pysähtyä - äkkikuolema.
      Tai sitten kallon sisäisen paineen kasvaessa rajusti oksennettaessa, jolloin verisuoni aivoissa saattaa katketa johtaen aivoverenvuotoon ja jopa kuolemaan.

      Nämä molemmat ovat täysin vakavasti otettavia riskejä, ja eivät välttämättä anna etukäteen mitään havaittavia oireita. Sydämen rytmihäiriöt on otettava vakavasti; vaara on todellinen.

    • Mulla on sydänvika ollut syntymästä asti, ja mut on myös leikattu sen takia 3 kk ikäsenä. Kontrolleissa käyn joka vuosi.

      Oksentelua ja ruoan kanssa pelleilyä (EDNOS?) takana väh. 4 vuotta. Oksennan pääsääntöisesti joka päivä pari kertaa. Joskus on pari päivää - ehkä jopa viikko - väliä. Myös mä en ahmi kuin tositositosi harvoin jos sitäkään ahmimiseksi voi kutsua.

      Noin 1,5 vuotta sitten rupesin oikeasti pelkäämään sydämeni puolesta koska rytmihäiriöitä tuli jatkuvasti ja oksentamisen jälkeen tuntui, että olisin saanut sydänkohtauksen. Nykyään on taas helpottunut. Yritin silloin omin avuin päästä oksentelusta eroon. Ja hah... Yritän vieläkin.

      • Kävin tällä viikolla kontrollissa ja alettiin puhumaan sydänleikkauksesta. Leikkauksen eteentuleminen on ollut tiedossa mutta ei oksentelu ole ainakaan tilannetta helpottanut.


    • on kokemusta

      Oksentelu aiheuttaa hypokalemiaa, joka aihettaa rytmäreitä. Kalium-arvot voi mittauttaa simppelillä verikokeella.

      • Kyllä se voi tappaa.

        Mulla ei ole sydänvikaa, mutta bulimian takia meni kalium-arvot niin alas, että rinnassa soitteli rumpuorkesteri ja ekg näytti mitä sattui. Pelottavaa.
        Tsemppiä sulle, ja paljon voimia paranemiseen! Hae apua syömisongelmiisi, sulla on tasan yks ainoo elämä.


    • bbhmreämjmämtänrm

      Oksentaminen on taatusti hengenvaarallista ihan kenelle tahansa oli sitten rytmihäiriö tai ei!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      596
      16388
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      51
      14678
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      377
      9258
    4. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      45
      5269
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      11
      4512
    6. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      171
      3019
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      111
      1810
    8. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      57
      1339
    9. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      90
      1245
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      41
      1227
    Aihe