Valokuvasta

Pois. Kuva

Bloggeriin oli laitettu naamkuvani, ilman lupaa. Kuva on kopioitu facebookin profiilista.

Haluan kuvani pois, ja laittaja ei siihen suostu. Mitä teen ja onko rikottu lakia?

3

218

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Runeberginkakku

Kysy kuvan ottajalta. Hänellä siihen on oikeudet, jos kellään.

• Lähtökohta on, että jos kuvansa nettin laittaa, se kopioidaan. Lakia tähän on turha tuoda keskusteluun, poliisilla on parempiakin tehtäviä. Voit kokeilla raportoida Googlelle asiasta.

• Käytännössä fiksuinta voi olla ottaa yhteyttä bloggerin palveluntarjoajaan. Tosin se voi aika helposti pestä kätensä.

Asia on oikeudellisesti hyvin hankala. Periaatteessa Suomessa on korkeinta oikeutta myöten tunnustettu ihmisen oikeus omaan kuvaansa, vaikka mikään kirjoitetun lain säädös ei sellaista selvästi anna.

Käytännössä vetoaminen valokuvaajan oikeuteen voi olla tehokkainta, vaikka asian ydin onkin jossain muualla. Valokuvaajan ottajalla on nimittäin automaattisesti oikeus määrätä kuvan levittämisestä. Ellei kuvaajan lupaa ole saatu, bloggerin palveluntarjoaja, jos se on EU:n alueella, joutuu katkaisemaan bloggerin nettiyhteydet (ellei itse halua syytettyjen penkille), jos *kuvan ottaja* vaatii kuvan poistamista blogista.

Tosin olen sitä mieltä, että jos olet pannut kuvasi Facebookin profiiliin, ei pidä ihmetellä, että sitä käytetään ties missä. Mutta oikeudellisesti se ei anna lupaa kuvan käyttöön muualla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sanoisit

juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      130
      1355
    2. Mitä hyvää

Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      101
      876
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      511
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe