Bloggeriin oli laitettu naamkuvani, ilman lupaa. Kuva on kopioitu facebookin profiilista.
Haluan kuvani pois, ja laittaja ei siihen suostu. Mitä teen ja onko rikottu lakia?
Valokuvasta
3
133
Vastaukset
- Runeberginkakku
Kysy kuvan ottajalta. Hänellä siihen on oikeudet, jos kellään.
Lähtökohta on, että jos kuvansa nettin laittaa, se kopioidaan. Lakia tähän on turha tuoda keskusteluun, poliisilla on parempiakin tehtäviä. Voit kokeilla raportoida Googlelle asiasta.
Käytännössä fiksuinta voi olla ottaa yhteyttä bloggerin palveluntarjoajaan. Tosin se voi aika helposti pestä kätensä.
Asia on oikeudellisesti hyvin hankala. Periaatteessa Suomessa on korkeinta oikeutta myöten tunnustettu ihmisen oikeus omaan kuvaansa, vaikka mikään kirjoitetun lain säädös ei sellaista selvästi anna.
Käytännössä vetoaminen valokuvaajan oikeuteen voi olla tehokkainta, vaikka asian ydin onkin jossain muualla. Valokuvaajan ottajalla on nimittäin automaattisesti oikeus määrätä kuvan levittämisestä. Ellei kuvaajan lupaa ole saatu, bloggerin palveluntarjoaja, jos se on EU:n alueella, joutuu katkaisemaan bloggerin nettiyhteydet (ellei itse halua syytettyjen penkille), jos *kuvan ottaja* vaatii kuvan poistamista blogista.
Tosin olen sitä mieltä, että jos olet pannut kuvasi Facebookin profiiliin, ei pidä ihmetellä, että sitä käytetään ties missä. Mutta oikeudellisesti se ei anna lupaa kuvan käyttöön muualla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3097102Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662116- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151327- 1121267
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691200Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71186RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541116Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411051Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288992