Asunnottoman tuet

Asunnoton

Miten se nyt menikään jos on vaikka vakinaista asuntoa ja osoitetta. Eikö silloinkin ole oikeus Kelan työttömyyspäivärahaan ja toimeentulotukeen jos siihen on tarvetta? Asun kavereiden nurkissa mutta kukaan ei halua ottaa minua vakituisesti kirjoilleen asuntoonsa. Postit käyn hakemassa poste restantesta. Lähinnä tarkoitan työttömyystukea koska jos sen saan niin ei ole tarvetta toimeentulotuelle.

4

2569

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihdilsa

Mun käsittääkseni ei ole mahollista aada ja just sen asunnon puutumisen takia.Samoin elämiskuluihin et tuu saamaan sossusta rahaa koska et voi näyttää toteen,että millon maksat kenellekin ja mitä.Ja ethän asu kenenkään luona vakituisesti!

Tää on kuule niin mätä tää järjestelmä ja yhteiskunta,ettei tosikaan.Sellainen ei saa mitään joka tarvitsis ja ne joille ei tarvitsi antaa mitään,saavat kaiken.

Ainii ja jos toimeentulotukea saat niin ei tuu normaalia määrää. Se on alennettua ja jotain tyyliin 240e/kk koska katsotaan ettei tarvitse niin paljon asunnottomana.Jo on logiikka.

• Humppujen rahat

Kyllä kai saa koska saahan nuo humputkin rahansa jostain vaikka ovat ilman vakinaista asuntoa.

• kokemuksia123

Pistin asiasta kyselyn Kelaan. Tässä kelasta tullut vastaus minulle ja muillekkin jota asia koskee:

"Asunnoton voi saada työmarkkinatukea. Etuuden saamiseksi täytyy kuitenkin olla jokin paikka, johon posti menee esimerkiksi poste restante. Työmarkkinatuen saajalta saatetaan kysyä asumisselvitystä, jos asuntoa ei ole."

• Toimeentulotuki

Oikeuskäytäntöä tähän aiheeseen ei löytynyt. Tiedämme että joissakin kunnissa sovelletaan asunnottoman perusosaksi yhteisasujan perusosaa (354,83 euroa), mikäli henkilö oleilee jonkun ystävänsä luona. Tätä perustellaan esimerkiksi sillä, että yksin asuvan perusosaan sisältyy mm informaatiomenoja (20%), jotka yhteistaloudessa majailevalla jakautuvat ja harvoin tilapäisesti majaileva osallistuu esimerkiksi TV-luvan maksuun.

Pelkästään asunnottomuus ei ole riittävä kriteeri asian ratkaisuun. Asiaa voi lähestyä sitä kautta onko ko. asunnoton henkilö jonkun toisen kanssa todellisesti yhteistaloudessa asuva: ovatko ruokatalous ja taloudessa olevat käyttötavarat yhteiskäytössä? Toimeentulotukilain perustelujen ja toimeentulotukioppaan (s. 60) mukaan tuo 9 §:n 1 momentin 2 kohdan mukainen 85 %:n perusosa on tarkoitettu sovellettavaksi yhteistaloudessa asuvien aikuisten osalta. Tämän logiikan mukaan, jos ei ole kyse todellisesta yhteistaloudessa asumisesta, tulisi kysymykseen 1 kohdan mukainen täysi perusosa.

Samassa asuinhuoneistossa asumisenhan ei välttämättä merkitse asukkaiden yhteistaloutta. Asia tulee tältäkin kannalta tapauskohtaisesti selvittää ennen päätöksen tekemistä. Asunnoton, vallankin jos hän vaihtaa kortteeria paikasta toiseen, ei todennäköisesti ole rakentanut yhteistä ruokataloutta jonkun heistä luokse.

Lisäksi sosiaalityön tavoitteet, asunnottomuuden vähentämistavoite ja asiakasmyönteinen tulkintaperiaate puhuvat myös täyden perusosan soveltamisen puolesta ainakin rajatapauksissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1042
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      802
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe