Vanhana Kanarian ystävänä ja käviäna olen maistellut monenlaista kalaruokaa Kanarialla, mutta en oikeastaan vielä ole saanut niin hyvää kalaa kuin koto-Suomessa. Koska en juurikaan lihaa syö, niin minulle olisi tärkeä tietää hyvistä kalaruuista. Onko teillä hyvät palstalaiset antaa minulle hyviä ehdotuksia ja vinkkejä seuraavaa Kanarian matkaa varten, joka suuntautuu tammikuussa Mas Palomakseen? Kiitokset jo etukäteen!
Paras kalaruoka Kanarialla?
27
3522
Vastaukset
- don Luis
Mene Playa del Inglesiin,Yumbon /tirajana ja estados unidos kadun kulmalle Rias Bajas ravintolaan, sieltä saa tienoon parhaat kala ruoat,muista tilata pöytä ennakkoon. Hinnakkaan puoleinen paikka ,mutta hintansa arvoinen.Muualtakin saanee hyvää kalaa,mutta tämä ravintola ei sorru huonoihin ruokiin.Vinkki vanhalle nettikaverille ja muillekin!!!
- Kalaruokaa
Täytyypä kokeilla Rias Bajasìa. Muuten ollaan petytty monta kertaa kalaruoissa, ovat olleet kuivan tuntuisia. -Niimpä olen alkanut tekemään kalaruokia mm. Merluza (kolmiomaisia paloja pakasteesta-HiperDino). Siitä tulee hyvät kalavuoat uunissa (Merluza voilla voideltuun vuokaan, kuullotettua sipulia, kalamaustetta, lisäksi vielä mustaa pippuria jauhettuna, valkosipulia, suolaa, kermaa ja pinaattia vuokaan. Syödään keitettyjen voiperunoiden kanssa tai batata-amarilla muusin kanssa. Siitä kalasta saa myös hyviä kalakuorukoita (mikä suomeksi?) aloittamalla paksun bechamel-kastikkeen teolla, siihen kuullotettua sipulia ja pieniä kalapaloja. Paksuhko taikina pannaan jääkaappiin jähmettymään. Siitä otetaan kahdella lusikalla ovaalin muotoisia pötköjä, jotka pyöritetään vispatussa kananmunassa ja korppujauhoissa. Paistetaan öljyää. Lisäkkeeksi vihanneksi, perunaa, kuka mistäkin tykkää.
Kiitoksia don Luis hyvästä vinkistä, täytyypi kokeilla! Muuten hyvää matkaa sinulle, viehän Inglesiin terveisiä!
- kalaruokaa-lisäys
Kalaruokaa kirjoitti:
Täytyypä kokeilla Rias Bajasìa. Muuten ollaan petytty monta kertaa kalaruoissa, ovat olleet kuivan tuntuisia. -Niimpä olen alkanut tekemään kalaruokia mm. Merluza (kolmiomaisia paloja pakasteesta-HiperDino). Siitä tulee hyvät kalavuoat uunissa (Merluza voilla voideltuun vuokaan, kuullotettua sipulia, kalamaustetta, lisäksi vielä mustaa pippuria jauhettuna, valkosipulia, suolaa, kermaa ja pinaattia vuokaan. Syödään keitettyjen voiperunoiden kanssa tai batata-amarilla muusin kanssa. Siitä kalasta saa myös hyviä kalakuorukoita (mikä suomeksi?) aloittamalla paksun bechamel-kastikkeen teolla, siihen kuullotettua sipulia ja pieniä kalapaloja. Paksuhko taikina pannaan jääkaappiin jähmettymään. Siitä otetaan kahdella lusikalla ovaalin muotoisia pötköjä, jotka pyöritetään vispatussa kananmunassa ja korppujauhoissa. Paistetaan öljyää. Lisäkkeeksi vihanneksi, perunaa, kuka mistäkin tykkää.
Nuo kalakuorukat ovat kala-kroketteja, ei löytynyt selvää suomea. Kalan tilalla niihin käy keitetyn tai paistetun kanan tai muun lihat. Niihin tietysti niille sopivat mausteet. Että kroketit pysyisivät koossa, on tärkeätä, että jäähdyttää taikinan hyvin.
- Kalassa löytyy
Tarkoitatko Kanarialla Gran Canariaa, vai saaria yleensä? .Viime vuonna (marraskuun viimeinen vko) olin Puerto Santiagossa ja joka päivä tuli syötyä erinomainen kala-ateria, merianturasta tonnikalaan, ko. paikassa on erinomainen ravintolatarjonta kalaruokien suhteen ! (ps. viikon aikana tuli syötyä kuudessa paikassa)
- lenguadofile
Osta Bellavistan HiperDinosta lenguado fileitä (meriantura) ja paista voissa.
- kalaruokaa vielä
lenguadofile kirjoitti:
Osta Bellavistan HiperDinosta lenguado fileitä (meriantura) ja paista voissa.
Meriantura on usein kuivaa eikä se auta, vaikka paistaa voissa. Ainakin pitää katsoa, että fileet ovat melko paksuja, eikä jäätyneitä ja sitten sulaneita. Sen näkee, jos paketin sisässä on paljon jäätä ja "lunta". Kaloissa pitäisi olla jäljellä nahka, sen alla on maukas rasva ja paras on tietysti, jos saa tuoretta, esim. Doradaa. Se on tavallinen Portugalin rantakaupunkien ravintoloissa, Kanarialla sitä löytää kalakaupassa.- Baareissa voi kyllä saada hyvää mustekalaa paistettuna ja jopa grillattuna ja ihan pieniä kaloja (10 cm), jotka ovat hyviä, mutta ei turistialueilla.
- Perdone
Tuo on hyvä kysymys.
Suuri yleisö on sekoittanut käsitteet väittämällä, että Kanaria- nikkeellä tarkoitetaan mitä saarta tahansa.
Mielestäni ei, ellei lisät saaret-sanaa etusanaan! Kanaria on Gran Canaria, jonne ensimmäiseksi tehtiin Suomesta turistimatkoja.
Muuta saaret ovat tietetenkin kukin oman nimisiään kanariansaaria.
Alkuperäinen kalaruokapaikan kysyjäkin selvästi tarkoittaa juuri Maspalomaksen sijaintisaarta, Gran Canariaa, jolta löytyy montakin hyvää kalaruokapaikkaa, mutta en ala niitä nimeämään, koska "makuasioista ei kannata kiistellä". - Barraquito = ei kirj
Perdone kirjoitti:
Tuo on hyvä kysymys.
Suuri yleisö on sekoittanut käsitteet väittämällä, että Kanaria- nikkeellä tarkoitetaan mitä saarta tahansa.
Mielestäni ei, ellei lisät saaret-sanaa etusanaan! Kanaria on Gran Canaria, jonne ensimmäiseksi tehtiin Suomesta turistimatkoja.
Muuta saaret ovat tietetenkin kukin oman nimisiään kanariansaaria.
Alkuperäinen kalaruokapaikan kysyjäkin selvästi tarkoittaa juuri Maspalomaksen sijaintisaarta, Gran Canariaa, jolta löytyy montakin hyvää kalaruokapaikkaa, mutta en ala niitä nimeämään, koska "makuasioista ei kannata kiistellä".Suuri yleisö kun puhuu nykyään (minä myös) auttamattoman huonoa suomea.
Jos joku sanoo menevänsä Kanarialle, ensimmäinen kysymykseni on, että mille saarelle. Mielestäni Kanaria ei missään nimessä ole nimitys ainoastaan Gran Canarialle vaan koko saaristolle.
Jos kuunetelet paikallisten puheita, kyllä he aina mainitsevat saaren nimen. Täällä kun jo ollaan ns.`Kanarialla` = Islas Canarias, Canary Islands, Iles Canaries
Jos ja kun ostatte pakastekaloja, katsokaa ettei ne ole tuotu Vietnamista tai Kiinasta. Ainakaan minä en periaatteessa osta, saarella ollessani, kalaa joka on tuotu toiselta puolelta maailmaa.
Keskusteltuani paikallisten kalastajien kanssa kalan yllättävän korkeista hinnoista, kertoivat sen johtuvan siitä että joutuvat aina menemään yhä kauemmas ja kauemmas kalaan.. Barraquito = ei kirj kirjoitti:
Suuri yleisö kun puhuu nykyään (minä myös) auttamattoman huonoa suomea.
Jos joku sanoo menevänsä Kanarialle, ensimmäinen kysymykseni on, että mille saarelle. Mielestäni Kanaria ei missään nimessä ole nimitys ainoastaan Gran Canarialle vaan koko saaristolle.
Jos kuunetelet paikallisten puheita, kyllä he aina mainitsevat saaren nimen. Täällä kun jo ollaan ns.`Kanarialla` = Islas Canarias, Canary Islands, Iles Canaries
Jos ja kun ostatte pakastekaloja, katsokaa ettei ne ole tuotu Vietnamista tai Kiinasta. Ainakaan minä en periaatteessa osta, saarella ollessani, kalaa joka on tuotu toiselta puolelta maailmaa.
Keskusteltuani paikallisten kalastajien kanssa kalan yllättävän korkeista hinnoista, kertoivat sen johtuvan siitä että joutuvat aina menemään yhä kauemmas ja kauemmas kalaan..Jos puhun yleisellä tasolla Kanariasta, niin tarkoitan kaikkia turistisaaria. Aloitin Kanarian matkat 40-vuotta sitten ja olen käynyt La Palmaa lukuunottamatta kaikilla saarilla. Kalaruokaa olen myös maistellut näillä saarilla, koska en ole oikein pihvien ystävä. Sen olen huomannut, että vuosien kuluessa ja turismin lisääntyessä ruokakulttuuri on muuttunut turistien mieltymysten mukaan ja ns, paikallista ruokaa ei edes joka ravintolassa ole tarjolla. Paikallisia viinejä on myös vaikea löytää. Jos ravintolassa pyytää paikallista viiniä, niin usein tarjotaan manner-Espanjasta tuotua viiniä. Joka saarelta tosin löytyy omiakin hyviä viinejä.
Voihan se olla niin, ettei muikun, siian tai lohen veroista kalaruokaa sieltä edes löydy, mutta katsellaan taas seuraavalla reissulla. Kiitoksia vinkeistä.- Miten on
leif kirjoitti:
Jos puhun yleisellä tasolla Kanariasta, niin tarkoitan kaikkia turistisaaria. Aloitin Kanarian matkat 40-vuotta sitten ja olen käynyt La Palmaa lukuunottamatta kaikilla saarilla. Kalaruokaa olen myös maistellut näillä saarilla, koska en ole oikein pihvien ystävä. Sen olen huomannut, että vuosien kuluessa ja turismin lisääntyessä ruokakulttuuri on muuttunut turistien mieltymysten mukaan ja ns, paikallista ruokaa ei edes joka ravintolassa ole tarjolla. Paikallisia viinejä on myös vaikea löytää. Jos ravintolassa pyytää paikallista viiniä, niin usein tarjotaan manner-Espanjasta tuotua viiniä. Joka saarelta tosin löytyy omiakin hyviä viinejä.
Voihan se olla niin, ettei muikun, siian tai lohen veroista kalaruokaa sieltä edes löydy, mutta katsellaan taas seuraavalla reissulla. Kiitoksia vinkeistä.Käsittääkseni paikallisia viinejä ei löydy sen takia että viininviljelyä ei ole. Maaperä ja ilmasto ei taida olla suotuisia viininviljelylle. Vai olenko väärässä?
- vino roja
Miten on kirjoitti:
Käsittääkseni paikallisia viinejä ei löydy sen takia että viininviljelyä ei ole. Maaperä ja ilmasto ei taida olla suotuisia viininviljelylle. Vai olenko väärässä?
Hei, kyllä siellä myös viininviljelyä on, ainakin Teneriffalla. Vähän ovat kalliimpia, mutta ah niin hyviä :)
- Miten on
vino roja kirjoitti:
Hei, kyllä siellä myös viininviljelyä on, ainakin Teneriffalla. Vähän ovat kalliimpia, mutta ah niin hyviä :)
Ok, kiitos tiedosta! Täytyypä katsella jos löytyisi kun pian olen paikan päällä.
Miten on kirjoitti:
Käsittääkseni paikallisia viinejä ei löydy sen takia että viininviljelyä ei ole. Maaperä ja ilmasto ei taida olla suotuisia viininviljelylle. Vai olenko väärässä?
Kaikilla turistisaarilla on omaa viinituotantoa kuulemani mukaan. Tosin niinkuin kerrottiin viinit ovat vähän kalliimpia kuin mantereelta tuodut viinit, mutta hyvälaatuisia.
- bonappetit
vino roja kirjoitti:
Myös Lanzarotelaiset viinit ovat kokeilemisen arvoisia. Suosittelen lämpimästi.
- Barraquito = ei kirj
Miten on kirjoitti:
Saarien maaperä on niitä maailman parhaita viinintuotannolle. Saarilla alkoi viininviljely jo n. 1550-luvulla!!! Suomalaiset asuivat vielä puissa ja joivat kiljuaa tuohon aikaan..
Viiniä vietiin pohjois-Eurooppaan, Amerikkaan ja muutamiin Afrikan maihin (espanjalaisille ja englantilaisille yhdyskunnille) sekä Cubaan ja Antilleille. Oli yksi Teneriffan pääelinkeinoista tohon aikaan.Tämä kaikki siis 1500-1600 luvulla..
- ylängöllä
Viimeksi Puerto del Cruz:ssa ollessa , ostin kalakaupasta tuoretta cerne-fileitä, joita paistoin ja maistuivat maukkailta.
- lenguadofile
Tarkoitin tietysti, että osta ne lenguadofileet tuoreina kalatiskistä. Anteeksi etten osannut sanoa asiaani selkeästi!
Kyllä ovat hyviä. Jokainen laittakoot tykötarpeet makunsa mukaan. - joopa joo
lenguadofile kirjoitti:
Tarkoitin tietysti, että osta ne lenguadofileet tuoreina kalatiskistä. Anteeksi etten osannut sanoa asiaani selkeästi!
Kyllä ovat hyviä. Jokainen laittakoot tykötarpeet makunsa mukaan."Tarkoitin tietysti, että osta ne lenguadofileet tuoreina kalatiskistä."
Eiköhän ne lenguadot ole nykyään kaikki vietnamilaisia, otti ne sitten pakastealtaasta tai "tuore"tiskistä. Dorada (kultaotsa-ahven) taas on viljelty kala, jos sellaista haluaa välttää.
Minulle hyvä kala tartkoittaa tuoretta (= alle vuorokauden vanhaa) kokonaisena grillattua 0.5 - 1.5 kg kalaa, mausteina suola ja sitruuna. Kaikki fileoinnit ja leivitykset vain pilaavat lopputuloksen. Kala on sitä parempaa, mitä vähemmän sitä on käsitelty. - Hammasahven
joopa joo kirjoitti:
"Tarkoitin tietysti, että osta ne lenguadofileet tuoreina kalatiskistä."
Eiköhän ne lenguadot ole nykyään kaikki vietnamilaisia, otti ne sitten pakastealtaasta tai "tuore"tiskistä. Dorada (kultaotsa-ahven) taas on viljelty kala, jos sellaista haluaa välttää.
Minulle hyvä kala tartkoittaa tuoretta (= alle vuorokauden vanhaa) kokonaisena grillattua 0.5 - 1.5 kg kalaa, mausteina suola ja sitruuna. Kaikki fileoinnit ja leivitykset vain pilaavat lopputuloksen. Kala on sitä parempaa, mitä vähemmän sitä on käsitelty.Olen 100% samaa mieltä. Kalasatamasta saa kalan varmasti tuoreena. Viillot kylkiin, suolaa ja vively oliiviöljyllä ja kypsennys á la plancha.
- Rita610
Maspalomasin kalaruoista en tiedä, koska käyn kaksi kertaa vuodessa vain Las Palmasissa. Onko siellä halli? Jos on niin osta kalaa jonka nimi on lubina. Paras se on fileenä pannulla paistettuna. Olen syönyt sitä myös monessa kalaravintolassa joista kaksi on lemppariani...
- fisherman
Puerto de la Cruzin tai oikeammin Punta Bravan Mirador del Mar, El Caldoso ja Tambo ovat erinomaisia kalaravintoloita.
- bonappetit
Omia suosikkejani Puertossa ovat La Crofadia (c/Las Lonjas), Rincon del Mar (c/Dacil), La Cazuela (avda/Colon) ja Santa Cruzissa La Langostera (c/ La Marina).
- -.-
Ahven on hyvää, vaikka sitten meriahven.
- lihckv
Barracuda on paras!
- mainospäällikkö
Don luisin kanssa täällä josku väitellyt ravintoloista, mut nyt kyllä hän on niin oikeassa tuon kalaravintolan suhteen Yumbon kulmalla.
Saarten omien viinien huono saatavuus, voi johtua kovasta kysynnystä.
Viikko vielä täällä pimeässä Suomessa ja ah pääsee aurinkoon :))- don Luis
Vain muutama päivä ja sitten...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod305740- 345203
- 292954
- 342424
- 372108
- 152058
- 351842
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191677- 121661
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons351594