Heti vapaa vs. vapautuu kk:n kuluttua?

vuokralle vai ei

Kiinnostaisi tietää miten ostajat suhtautuvat asunnon vapautumisaikatauluun. Onko myynnin kannalta iso merkitys onko asunto heti vapaa vai vapautuuko kuukauden tai jopa kahden päästä? Tehdäänkö asunnosta silti ns. normaalisti kaupat (ja myyjä saa rahat tilille), vaikka siihen ei heti pääskään asumaan?

Eli aletaanko nyt ensin etsimään vuokrakämppää ja sitten vasta myyntiin vai nyt jo myyntiin ja kn ostaja löytyy, vuokrakämppä hakuun?

7

393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • win-win tilanne

      Riippuu tietysti ostajan tilanteesta. Itse tein kaupat syyskuussa ja sovittiin, että muutan siihen helmikuun alussa. Maksoin pienen osan kauppahinnasta heti ja loput maksan kun asunto vapautuu. En tietenkään koko kauppasummaa halua maksaa ellen pääse asumaankaan.

      Minulle tämä sopi hyvin koska omakin asunto oli vielä myymättä. Ja myyjät taas halusivat aikaa etsiä uutta asuntoa. Jos joku ostaa minun asuntoni ja haluaakin heti asumaan, olen varautunut viikossa muuttamaan, tavaroille on säilytyspaikka. Suurimman osan nurkkia olen jo siivonnut. Jätän tähän vain mukaan uuteen asuntoon lähtevät tavarat, joita on aika vähän.

      Käsittääkseni joku kuukauden vapautmisaika on aika yleinenkin, ei mitenkään liian pitkä.

      • voi olla win - lose?

        Melko pitkä aika vapautumiseen. Saitko maksamallesi kauppahintaosalle myyjältä vakuuden? Vai annoitko noin vain myyjälle muutaman tonnin rahaa?


      • win-win tilanne
        voi olla win - lose? kirjoitti:

        Melko pitkä aika vapautumiseen. Saitko maksamallesi kauppahintaosalle myyjältä vakuuden? Vai annoitko noin vain myyjälle muutaman tonnin rahaa?

        Annoin muutaman kymppitonnin.

        Minulla pankillani on paperi, jossa heidän pankkinsa lupaa pitää asunnon osakekirjat tallessa. Välittäjä on hoitanut asiat hienosti.

        Ja kuten totesin aikaisemmin, järjestely oli myös omasta puolestani ihanteellinen. Jos asunto olisi vapautunut heti syyskuussa, olisi se pitänyt maksaakin heti. Olisin kyllä saanut pankista lainan mutta mukavampi se on kun itselläni on nyt aikaa myydä omaani rauhassa ja tehdä muuttoam kaatopaikalle on mennyt kuorma poikineen. Tuon asunnon olisin ostanut joka tapauksessa joten mielestäni kävi hyvä säkä kun hekin halusivat siirtää lopullista kauppaa.


    • näin minä

      Itse aion tehdä niin, että muutan ensin rauhassa uuteen vuokra-asuntooni, ja laitan vasta sitten asunnon myyntiin. Tässä täytyy kuitenkin tehdä perusteellinen muuto/myyntisiivous, että näyttää houkuttelevammalata. En katso, että tästä omastani maksamani muutaman kuukauden vastike, vaikka olisinkin jo vuokralla toisaalla, olisi niin kohtuuton. Vastike tästä on 207e/kk. Mieluummin tosiaan myyn siistiä asuntoa ja rauhallisesti, en halua mitään ajolähtötilannetta.

      • Ei ongelmia

        Jos myyt asuntosi vasta kun se on tyhjillään, ostajaehdokkaat näkevät kaikki taulunreiät seinissä yms. asiat, jotka kalustus yleensä peittää - oletan, että tarkoitat myyntisiivouksella siivousta, et pintaremonttia. Tietynlainen stailaus myyntiä varten kannattaa siivouksen lisäksi tehdä. Jos asunto on tyhjä, on vaikeampi hahmottaa, miten sen voisi kalustaa. Kalusteilla näkee ainakin suurin piirtein, mitä minnekin mahtuu.

        Kalusteita ja muuta tavaraa ei pidä olla liikaa, koska liian täysi asunto vaikuttaa ahtaalta, vaikka olisi isokin.

        Asunnon vapautuminen ei ole koskaan ollut ongelma, mutta eipä vapautumisaikoja kovin pitkiksikään ole sovittu, kaksi kuukautta taisi olla pisin aika kaupanteosta. Viimeksi myimme oman asuntomme vasta muuton jälkeen, koska teimme siihen pintaremontin ensin.


    • Entäs kun

      niitä kuukausia tulee ja tulee. Jos olet muuttamassa omistus asunnosta vuokraasuntoon niin terve menoa.
      Kuulostaa ettet omista sitä entistäkään kun unessa, onneton olet.

      • näin minä

        Onko sinulla jotain perusteita olla noin kyyninen. Totta kai asunto menee kaupaksi, kun minulla on varaa laskea hintaa, ei se käsiin jää. Ja miksi epäilet etten omistaisi asuntoani?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      390
      3857
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      133
      2697
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      128
      1875
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1320
    5. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1192
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      172
      1189
    7. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1167
    8. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      64
      1125
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      51
      952
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      291
      930
    Aihe