Moikka kaikki! Mietimpä tässä, että mitkä ratsastustaidot ja kouluratsastusliikkeet ovat hevoselle oikeasti hyödyllisiä ja miten jokaista hevosta kuuluisi ratsastaa, että hevosen lihaksisto ja mieli pysyy hyvänä ?
1. Noh, ihan perusasioista lähdetään liikkeelle: Ratsastajan istunnan on oltava hyvä, ei puristusta jaloilla, pehmeä käsi ja kädet paikoillaan. Katse eteenpäin ja selkä suorana.
2. Hevosen ratsastaminen muodossa: Kehittää hevosen lihaksistoa ja auttaa hevosta työskentelemään oikein.
? Nuo minä tiedän. Onko joitain muita asioita, joita hevosella kannattaisi treenata hevosen hyvinvoinnin vuoksi, vaikkei kilpailuihin tähtäisikään ?
Onko hevoselle jotain hyötyä esim. pohkeenväistöstä tai takaosakäännöksestä ?
En ole tavoitteellinen ratsastaja, ja haluan tietää mitkä teidän mielestä ovat tärkeitä ratsastaessa hevosen hyvinvoinnille! Laittakaa vastauksia ja omia mielipiteitä tulemaan!!
Mitkä ratsastajan ratsastustaidot ovat hevoselle hyödyllisiä ?
6
193
Vastaukset
- polle
Tietynlaiset pohkeenväistöt tietääkseni avaavat lapoja, ja takaosa käännöksetkin varmaan sitten, ja niillä saa hevosen lavat ylipäätänsä haltuun kun tekee niitä! Ja siis hevonenhan tarvitsee monipuolista liikuntaa siinä missä ihminenkin, eli jos mahdollisuuksia niin intervalli treeniä raviksella, yks intervalli treeni on että puoli kierrosta täysiä laukkaa ja puoli kierrosta kävelyä, sillä saa takaosaan voimaa, mutta muista treenaa tärä varovasti, koska jos hevosella on ollut esim hankkari tai jänne vamma takajalassa niin takaosaa ei saa treenata "liikaa" sillä se ei välttämättä kestä sitä(just tutun hevoselle kävi näi) ja sitten maastossa on hyvä käydä kiipeilemässä mäkiä ja kävellä epätasasessa maastossa että joutuu katsomaan jalkoihinsa!! ja maastossa myös hevosen pääkoppa virkistyy :) ja myös niitä pitempiäkin maastpja kannattaa joskus tehdä! Ja juurikin tuo peräänannossa ratsastus on tosi tärkeää, sillä sillon ku hevonen liikkuu väärinpäin(selkä alhaalla) se esim. rasittaa niveliä niin paljon ja jokanen hevonen kestää kilometrimäärän x ja sit se tulee jossai vaihees täytee ja sit onki hepo rikki. Ja hei taivuttelut on tärkeitä ! Ja siis niitä tehdessä kannattaa ajatella toispuoleisuutta ja sen mukaa tehdä, ja sit kunnon alku ja loppuverryttelyt ja sitten loimi vois olla päällä alkukäyntien ajan, tosin riippuu ihan hepasta, et jos on joku suokki ja paksu karva nii sitten ei tosiaa tarvii, mutta itelläni lyhytkarvane(tai no kisakarvanen) polle niin sillä pidän! Ja muista hyvä tuntuma, ja sillai pitäs olla et pystyy istunnal ratsastaa, mahd. Vähä ohjaa ja myös vähän pohjetta! minkäs ikänen olet ja minkäs ikänen heppa sulla ? Rispektii jos jaksoit lukee ko tuli sellane romaani että xD mut nii elikkäs oon 15v. Ja mitään kirjoja en oikeestaa oo lukenu, mutta suosittelen ehdottomasti!! Ja kannattaa lukea kaikenlaisia kirjoja, ratsastus/ruokinta/hoito yms kaikki kirjat vaa käy!! Nii eli itse oon tosiaan nykyää laiska lukemisen suhtee(tai no lukisin jos jaksaisin ostaa niitä kirjojaxD) mutta nii eli oon oppinu kaiken iha vaa valmentajie suusta ja katsomalla, kokeilemalla jne. Jos on mahdollisuus niin kannattaa ehdottomasti kysellä vinkkejä näihin juttuihin ihan valmentajilta ja vaikka eläinlääkäreiltä! Mieluiten siis hevosiin erikoistuneilta :D itsekin ehkä hevoslääkäriksi aijon. No huh tää romaani kyllä loppu tähän!!
- Mielipiteitä :)
Kiitos vastauksesta, jaksoin hyvin lukea! Olen 19 vuotias nuori nainen ja mulla on 9 vuotias suomenhevostamma :) Vaikka yritämmekin liikkua ja treenata mahdollisimman monipuolisesti, emme siis tähtää kisoihin, haluan vain että heppa pysyy varmasti kunnossa! Toi intervalli treeni juttu kiinnostaa mua tosi paljon, tiedätkö mistä löytäis enemmän sen tyylisiä harjotuksia ? Internetistä, kirjoista ?
Entä onko jotkin muut ns. kouluratsastusliikkeet hevoselle hyväksi, kuin muodossa ratsastaminen, pohkeenväistö ja taka,- ja etuosakäännökset ? Kouluratsastus ylipäänsä on voimistelua. Se parantaa hevosen lihaskuntoa ja notkeutta ja pehmentää sen liikkumista, minkä lisäksi se parantaa myös kuuliaisuutta ja keskittymistä, ja opettaa hevosen ja ratsastajan tulkitsemaan toistensa pienimpiäkin eleitä, mikä taas parantaa yhteistyötä yleisesti. Kun hevonen alkaa kuunnella ja muuttuu herkemmäksi avuille, ratsastuksesta alkaa nauttia entistä enemmän, kun ei tarvitse kuin ajatella jotakin niin hevonen jo tekee sen. Koulua kannattaa harjoittaa mahdolisimman monella tavalla vaikka olisikin "vain" harrastehevonen.
Esteillä taas on enemmän vauhtia eikä työskentely ole samalla tavalla tiukasti kurinalaista kuin koulu, ja useimmat hevoset tuntuvat siitä tykkäävän, kunhan sitä ei harrasta liian paljon. Jos hevosella hypätään lähes päivittäin, se voi saada tarpeekseen ja kieltäytyä menemästä edes maapuomin yli. Tämäkin on nähty. Vaihtoehtona esteille on kiipeillä mäkiä ylös alas, joko teitä pitkin tai metsäpoluilla, mistä vain mäkiä löytääkin.
Maastoilu on hevoselle mielenvirkistystä kuten Polle sanoikin. Vapaata ratsastusta sopivilla hiekkateillä missä hevosen voi halutessaan antaa juosta juuri niin lujaa kuin sitä huvittaa, tai leppoisaa kuljeskelua metsäpoluilla missä on välillä selkeää maastoa, välillä paikkoja joissa on katsottava kunnolla minne kavionsa asettelee. Mahdolisesti puunrunko tai pari joiden yli astua tai hypätä.
Kentällä hevoselle voi järjestää virkistystä myös tekemällä esim jotain temppuratoja, tai mistä omani tykkäsi kovasti, kaikenlaista sellaista mikä vaati tarkkaavaisuutta ja nopeaa reagointia ilman varsinaista kurinalaisuutta. Äkillisiä käännöksiä, nopeuksien vaihteluita lievästä muutoksesta vastakohtiin, pysähdyksiä, liikkeellelähtöjä... Mitä vain ikinä tuli mieleen. Ei sitä kauaa voi kerralla tehdä, mutta 10-15 min esim jonkun koulusession jälkeen, että hevonen saa vähän irrotella. Kaikki hevoset eivät välttämättä siitä niin ihastu, mutta kuten sanottu, meillä tykkäsi kovasti. Tai jos on kavereita joiden kanssa leikkiä heppahippaa, sekin käy mainiosti jos vain kentällä on tarpeeksi tilaa.
Kaikessa on toki otettava huomioon hevosen mahdolliset terveydelliset rajoitukset, esim jalkavammat -> kestääkö hevonen esteillä, mutta puhun sillä oletuksella, että hevonen on terve.
Ratsastajan taidoista olen samoilla linjoilla Pollen kanssa. Pehmeät, vakaat kädet, pohkeet jotka eivät purista jatkuvasti mutta eivät myöskään heilu edes takaisin tai naputa hevosta kylkiin. Tiivis, tasainen istunta ettei pompi satulassa tai horju puolelta toiselle. On myös hyvä taito oppia tuntemaan takamuksessaan, jos hevosen liikkumisessa tapahtuu muutoksia. Jos hevonen alkaa tuntua oudolta, on syytä alkaa tutkia, ontuuko se (etujalkojen ontumisen näkee hevosen pään liikkeestä, mutta takajalkojen ontumista ei näe), tai onko sen selkä tullut kipeäksi tms. Sen oppii vain ajan kanssa eikä sitä pysty opettamaan, mutta jos sen oppii, niin aina parempi.
Intervalliharjoituksia voi tehdä hevosen kanssa täsmälleen samalla tavalla kuin ihmisenkin. Jos mennään tasaisella maalla, niin nopeus ja juoksun aika riippuu ihan hevosen kunnosta - huonokuntoinen läkähtyy parissa minuutissa, kun taas kovakuntoinen painelee puoli tuntia yhtä kyytiä ennen kuin hidastaa tahtia. Ja jos haluaa mennä rauhallisemmin, niin mäkien kiipeily toimii oikein hyvin. Välillä on raskaampaa kun kiivetään mäkeä ylös, välillä otetaan kevyesti kun laskeudutaan toiselta puolelta alas, ja välillä mennää tasaista, neutraalia kulkua. Tietoa intervalliharjoituksista löytyy ihan googlaamalla. Ne on tarkoitettu ihmisille, tiedän, mutta kuten sanottu, aivan samat periaatteet toimivat hevosillekin.
Anteeksi, tuli taas pitkä teksti...- Mielipiteitä :)
Kiitos lampinajadi viestistäsi, sain paljon uutta tietoa ja vinkkejä. :)
Tietääkö joku, millatavalla sulku,- ja avotaivutukset olisivat hevoselle hyödyllisiä, jos ylipäätään ovat millään tavalla.. ? Entä esim. vastalaukka, onko sen harjoitteleminen hyödyllistä ? Eipä kestä! :)
Väistöliikkeet vaativat hevoselta omanlaistaan notkeutta, mutten ole koskaan tullut edes ajatelleeksi tuota hyötypuolta. Menee arvailuksi, mutta Polle voi olla oikeassa siitä että ne avaavat lapoja. Avaahan se ihmisenkin lihaksia jos joskus venyttelee käsivarsiaan sivuille päin. Ja edelleen voisin kuvitella, että väistöt herkistäisivät hevosta avuille - niissähän joutuu käyttämään suunnilleen kaikkia mahdollisia apuja samaan aikaan mikä vaatii aika paljon hevoseltakin. Omanikin osasi kaikki väistöliikkeet, mutta en oikein tiedä niiden hyötyä tai hyödyttömyyttä, kun meillä tehtin muutenkin niin paljon kaikenlaista etten osaa sanoa yksittäisten liikkeiden vaikutuksista.- Mielipiteitä :)
Lisää vaan vastauksia ja mielipiteitä aiheeseen liityen tulemaan! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau697574Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens435134- 983615
- 442809
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat462399Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil212333- 222218
- 342203
- 281891
Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,191715