Escitalopram ratiopharm + atarax?

Moikka!

Mulle määrättiin paniikkihäiriön ja masennuksen hoitoon Sertralin -lääkettä vastaava tuote, escitalopram ratiopharm 10mg. Ja kysymykseni kuuluu, voinko ottaa ensimmäisillä viikoilla atarax tabuja? Eihän lääkkeillä ole negatiivisa yhteisvaikutuksia? Kun paniikki- ja ahdistusoireet saattavat ensimmäisillä viikoilla ssri-lääkettä aloittaessa pahentua, niin haluaisin jotain turvaa..
88240
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 8

Vanhimmat

Totta on, että alussa voivat oireet voivat pahentua.
Escitalopram on osoittautunut toimivaksi monella minun tutulla ja ystävällä.

Atarax kai on tarkoitettu otettavaksi iltaisin, jotta uni- tai levottumuushäiriöitä voitaisiin korjata.
Ja Escitalopram aamuisin.

Kyllähän lääkäri on tietoinen, kun kirjoittaa lääkkeitä niiden yhteisvaikutuksista, jos olet kertonut mitä lääkkeitä käytät.

Kannattaa soittaa lääkärille ja kysyä, jos on epävarma ja vaihtaa lääkettä, jos se ei sovi noin kahden viikon jälkeen.
Kokeilemalla ja ottamalla kontakteja lääkäreihin ja käymällä terapiassa, minä olen löytänyt oikean lääkkeen.
Escitalopram 15 mg aamuisin toimii minulla hyvin, varsinkin kun liikun vähintään kolme kertaa viikossa, vaikka kävelyä, jos en mene salille.

Atarax ei toiminut minulle, joten jätin sen pois, se on aika vanha lääke, mutta mikä toimii sinulla on tietysti se paras vaihtoehto.
Kaikki on niin henkilökohtaista ja oman persoonallisen aivosysteemin toiminnasta kiinni, joten voi olla hyvinkin sinulle toimiva.

Kehottaisin soittamaan lääkärille, jos mieltä askarruttaa nämä asiat, kyllä kokeilemisen kautta löytyy.
Lääkärit kyllä Suomessa tietävät mitä he määräävät ja yhteisvaikutuksista, kyse on nyt sinun omasta aktiivisuudesta, jotta oikea lääke tai yhdistelmä löytyy ja toimii.
Kyllä lääkärit etsivät niitä oikeita lääkkeitä ja tietävät mitä kirjoittavat ja tarvittaessa vaihtavat toimivan tilalle, jos joku lääke ei toimi.

Äänestä

Julkisen puolen lääkärit eivät tiedä lääkkeiden yhteisvaikutuksista, minulle on ehdotettu useasti sairauteen sopimattomia lääkeyhdistelmiä ja olen joutunut opettamaan lääkäriä siinä mikä sopii minkäkin lääkkeen kanssa.
Apteekissa on asiantuntevampaa väkeä kuin terveyskeskuksissa lääkitysten suhteen, näkevät suoraan tietokoneelta, jos joitain lääkkeitä ei kannata samanaikaisesti käyttää.

Äänestä

Eihän näiden sairauksien ja lääkekysymysten kanssa kannata mennäkään millekään julkisen puolen yleislääkärille, noin niinkuin yleistäen sanon tämän.

Spesiaalipuolen lääkärit ovat paras vaihtoehto, ainakin minulla on toimivat lääkkeet ja hyvät terapiamuodot löytyneet. Minulla on vain positiivisia kokemuksia tämän alan erikoislääkäreistä. sitten on toimintaterapia ryhmät ym.

Lisäksi liikunta on tärkeä asia minulle.

Sinne tämän alan erikoislääkäreille täytyy ensin hakea omasta terveyskeskuksesta, Suomessa on kyllä erilaisia tilanteita ja resursseja, voi joutua jonottamaan ym. sellaista, koska yhteiskunta ns. "säästää", vaikka ne "säästöt" koituvat suuremmiksi kuluiksi, koska käytännössä tarvitaan akuuteissa tapauksissa enemmän sairaalapaikkoja ym. traagisia juttuja voi tapahtua.

Yhteiskunnan viesti on: terveydenhuolto ja erikoisterv.huolto ei tarvitse rahaa vaan ns. "säästöjä".
Verorahoja kyllä auliisti käytetään EU:n byrokratian(joka on valtava) ja joidenkin Euroopan maiden talouden pelastamiseen, joka ei mielestäni kuulu Suomelle.

Tärkeintä olisi ensin pitää huolta omista kansalaisistaa!

Äänestä
  • Missä paikkakunnalla terveyskeskuksesta pääsee erikoislääkärille masennuksen vuoksi?

    Äänestä

Olethan kokeillut lääkkeettömiä vaihtoehtoja paniikkihäiriön ja masennuksenkin hoidossa ennen kuin lähdet lääkelinjalle? Ennen päätöksentekoa kuuntele nyt ainakin rauhassa tämä radioneuvontapätkä.

http://areena.yle.fi/radio/1450482

Äänestä

Olen kokeillut lääkkeetöntä vaihtoehtoa ja käynyt eri psykiatreilla puhumassa. Kuuntelen kuitenkin ton pätkän :) Kiitos paljon vinkeistä, pitää soittaa lääkärille! Ja tuntuu myöskin täällä, että julkisen puolen lääkärit ei tunnu tietävän mistään mitään.

Äänestä

1. Mitä Atarax on ja mihin sitä käytetään

Atarax on rauhoittava lääke, se vähentää ahdistuneisuutta, jännittyneisyyttä ja kiihtymystä. Atarax on myös voimakas antihistamiini ja erityisen tehokas iho-oireisiin liittyvässä kutinassa. Allergisilla potilailla Ataraxia voidaan käyttää unihäiriöissä.

Ataraxia käytetään seuraaviin käyttötarkoituksiin:

aikuisten ahdistuneisuuden oireenmukainen hoito
kutiseva nokkosihottuma
allergisiin oireisiin liittyvä unettomuus.

Äänestä

kiitos, tiedän kyllä mihin sitä käytetään.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


netta1 kirjoitti:

Moikka!

Mulle määrättiin paniikkihäiriön ja masennuksen hoitoon Sertralin -lääkettä vastaava tuote, escitalopram ratiopharm 10mg. Ja kysymykseni kuuluu, voinko ottaa ensimmäisillä viikoilla atarax tabuja? Eihän lääkkeillä ole negatiivisa yhteisvaikutuksia? Kun paniikki- ja ahdistusoireet saattavat ensimmäisillä viikoilla ssri-lääkettä aloittaessa pahentua, niin haluaisin jotain turvaa..

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu