AUTTAKKAA?:(

Minttu-

Heippa kaikki!
En tiennyt mihin kirjoittaa ja kuuluuko tää kysymys tänne neurologian puolelle...
Olen 28vuotias nainen.
Mulla puutuu vasen käsi nykyään sormenpäistä ihan kainaloon asti, liikkeiden aloittaminen on todi hidasta, hitaampaa kuin oikean käden. Viime päivinä esim ruokapöydässä on usein vaan tippunut haarukka pois kädestä enkä jaksa kantaa mitään edes kevyttä pientä... Ranne on kipeä varsinkin aamuisin kun herään.
Oikeassa kädessä sama juttu mutta toimii paremmin kun vasen enkä ole pudotellut mitään, vielä.

Muisti pätkii....mun pitää miettiä tooosi pitkään esim jotain lapsuudestani (muisti pätkii nimenomaan vanhojen juttujen suhteen enemmän)???

Myös vasen jalka on hidas mutta ei häiritse mua niinkuin käsi, jalkoihin (molempiin) ja vasempaan käteen tulee vähän väliä semmosta tärinää ...tai siis liikutan niitä ihan kun rytmin mukaan vaikka ei ole tarkoitus...

Mulla todettiin virtsarakon syöpä ollessani vain parikymmentä vuotiaa. On uusiutunut jälkeenpäinkin. En "keksi" oireilleni mitään muuta selitystä kun joku parkinsonin tauti ? Perheessä ollut sitä tosin tämä kyseinen ihminen on kuollut ennen syntymääni joten en voi esim kysyä häneltä kun ehkä helpottaisi vastaukset ... (Tosin en tiedä voiko parkinson tms tulla minun ikäiselleni ?) no toisaalta jos syöpäkin ...

En edes jaksa mennä terveyskeskukseen koska ei ikinä olla otettu vakavasti ... syöpänikin suhteen "kuvittelin kaiken" enkä heti saanut lähetteitä eteenpäin... Menenkö yksityiselle?

Hengenahdistusta on. Masennusta ei ole ja muuten siis asiat elämässä hyvin. Pelko on tosin suuri....en saa unta kun mietin ja mietin mikä mun kädessä on kun se häiritsee eniten :'(

Toivon että joku voisi neuvoa.... oon ihan hukassa ja pelkään!!!! En tiedä mitä teen jos rupean tärisemään ja menetän käsistäni voimat jnejne....pelkään tätä enemmän kun syöpää, hullua jotenkin.... :'(



Auttakaa

12

616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eppu

      Mene ihmeessä käymään tk:ssa tai yksityisellä,että ei tarvitse yksin miettiä.

      • apua löytyy

        Selvitä osaavan neurologin tiedot ja mene sinne (kannattaa lähteä kauempaakin). Yksityinen neurologi toki maksaa, mutta se kannattaa.

        Erittäin osaavia asiantuntijoita ovat esim.
        pääkaupunkiseudulla Markus Färkkilä ja
        Tampereen seudulla Aki Hietaharju

        Heille varmasti pitkät jonot, mutta aina voi kysyä oman ajan lisäksi mahdollisia peruutusaikoja.

        Tsemppiä!


      • Mintttuuuu
        apua löytyy kirjoitti:

        Selvitä osaavan neurologin tiedot ja mene sinne (kannattaa lähteä kauempaakin). Yksityinen neurologi toki maksaa, mutta se kannattaa.

        Erittäin osaavia asiantuntijoita ovat esim.
        pääkaupunkiseudulla Markus Färkkilä ja
        Tampereen seudulla Aki Hietaharju

        Heille varmasti pitkät jonot, mutta aina voi kysyä oman ajan lisäksi mahdollisia peruutusaikoja.

        Tsemppiä!

        Kiitos paljon infosta! :) kävin jo lääkärissä kun oireet yks päivä paheni ja esim irvistys oli tosi epäsymmetrinen(muuten oireet pysyneet samanlaisina)... magneettikuvauksista ei ilmennyt mitään, kaikki oli normaalia. En ymmärrä....jos kaikki on "normaalisti" testeissä ja kuvissa miksi tuntuu siltä et vasen puoli halvaantuu...


      • Minttuuuu

        Kiits:) menin...


    • Voisi olla

      Kuulostaapa tutulta. Täällä ihan samat oireet. Käy katsomassa migreeniyhdistyksen sivuilta hemipleginen migreeni. Suvussa voi olla oireita lievempänä eikä oo vaan osattu diagnosoida aikoinaan oikein. Kummat oireet usein jatkuvat yli kohtauksien eikä välttämättä päänsärky mitään kovaa koko aikaa. Voi olla vasta tulossa ja nuo ns. auraoireita. Tauti vaatii paljon kärsivällisyyttä ja on ikävä, mutta oikeilla lääkkeillä voi saada kuriin. Tätä tautia ei todellakaan tunne kuin aivan muutamat neurologit.

      • Minttuuuuu

        Kiitos vastauksestasi :)Kävin lääkärissä ja otettiin kaikkia eri testejä mm verikokeita ja pään magneettikuvaus. Kaikki oli normaalia ja lähetettiin kotiin. Selkäydinnäytteeseen menen vielä. Oireet pysyneet aivan samanlaisina... en tiedä mitä tehdä. Lääkäri oli julkinen.


      • apua löytyy
        Minttuuuuu kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi :)Kävin lääkärissä ja otettiin kaikkia eri testejä mm verikokeita ja pään magneettikuvaus. Kaikki oli normaalia ja lähetettiin kotiin. Selkäydinnäytteeseen menen vielä. Oireet pysyneet aivan samanlaisina... en tiedä mitä tehdä. Lääkäri oli julkinen.

        Jos eivät selkäydinnäytteen jälkeenkään osaa sanoa mikä vaivaa, niin mene ihmeessä asiantuntevalle yksityiselle. Ota sinne mukaasi kaikki tutkimustiedot (ilman niitä on aika vaikea auttaa).
        Jos olisin sinä, niin tilaisin ajan jo etukäteen ja menisin selkäydinnäytevastausten tultua yksityiselle.


      • minttttuuu
        apua löytyy kirjoitti:

        Jos eivät selkäydinnäytteen jälkeenkään osaa sanoa mikä vaivaa, niin mene ihmeessä asiantuntevalle yksityiselle. Ota sinne mukaasi kaikki tutkimustiedot (ilman niitä on aika vaikea auttaa).
        Jos olisin sinä, niin tilaisin ajan jo etukäteen ja menisin selkäydinnäytevastausten tultua yksityiselle.

        tiedätkö, sattuuko selkäydinnäytteen ottaminen?..... kuulostaa hurjalta!


      • dghjkliyhi
        minttttuuu kirjoitti:

        tiedätkö, sattuuko selkäydinnäytteen ottaminen?..... kuulostaa hurjalta!

        Omat kokemukseni ovat olleet sellaisia, että mitään kovaa kipua en ole tuntenut, vain pienen piston. Eikä ole jäänyt mitään ikäviä muistoja. Tietysti siinä joutuu paikallaan olemaan sen operaation ajan ja vielä sen jälkeenkin. Tapauskohtaista tuo tietysti on, mutta omat kokemukseni eivät ole olleet mitään ihmeellisiä. Ei kannata etukäteen murehtia, vaikka nimenä operaatio kuulostaisikin hurjalta.
        Tsemppiä!


    • nuoripoju

      Voiko selkäydin testin jälkeen liikkua normaalisti ja joutuuko olemaan töistä/koulusta pois?

      • gjjfdkkyhb

        Muistaakseni jonkun aikaa piti olla makuulla, olisinkohan maannut n. tunnin verran sängyssä(?) Sinä päivänä on parempi ottaa rauhallisesti, eikä ainakaan liikuntaa voi harrastaa. Kyllä sitä varmaan pystyis harrastaa, mutta kehon täytyy rauhassa palautua (pois otetun nesteen tilalle ilmeisesti tulee uutta). Minun ei tarvinnut mennä sen jälkeen töihin, mutta se varmaan riippuu tilanteesta.


    • mie

      Minttu,
      Oireesi kuulostavat hyvin tutuilta. Minulla ollut vastaavia jo kolme vuotta sitten ja tutkivat tuolloin samoja tutkimuksia, kuin sinulta ja homma jäi siihen. Tuon jälkeen oireita ollut enemmän ja vähemmän mutta nyt sitten mukaan tulivat kaksoiskuvat silmissä erit sivulle katsottaessa ja luomien roikkuminen. Nyt on herännyt epäily eritt. harvinaisesta sairaudesta nimeltään Myasthenia gravis. Tutustu siihen..onko tuttuja oireita?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1750
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      75
      1367
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1298
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      189
      1283
    5. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1063
    6. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      163
      1061
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      902
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      886
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      836
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      804
    Aihe