Rottien kynsien leikkaus

karvakamut

Onko jotain hyviä vinkkejä kynsien leikkaukseen? Mulla on n. 3kk ikäiset rottapojat, kynsienleikkaus ei meinaa onnistua millään. Ja tiedän vika on varmasti leikkaajassa :) Rotat kiljuvát ja rimpuilevat ja jotenkin tuntuu ihan mahdottomalta toimenpiteeltä.
Faunatar tarjoaa kynsien leikkausta jyrsijöille 6e, mietin jo että jos kerran kävisi ja näkisi miten ne sen tekevät...
Kuinka usein leikkaatte kynsiä ja kuinka se sujuu?

21

2104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Manikyyri

      Mulla on kohta 3kk rottatytöt, ja kyllä kasvattaja neuvoi miten leikataan, mutta ite en jotenki sitä uskalla kun pelkään että menee huti :d tytöt saakin siis aina tarpeen mukaan kunnon manikyyrin jolloin viilaan ihan tavallisella kynsiviilalla kynnet, niin et pidän rottaa toisessa kädessä vartaloa vasten :) alukse se oli niistä ihan outoa nut kyllä nyt ovat tottuneet :)

    • karvakamut

      Tuohan voiskin olla hyvä idea :D Kiitti!

    • Usko pois kyllä se siitä jossain vaiheessa helpottuu=). Itse muistan kun ekat poikani hommasin niin se oli aika turhauttavaa.. ehkä siinä meni pari kolme vuotta ennenkuin onnistu edes vähän näppärämmin. Jälkeenpäin oon ajatellut että luultavasti en uskaltanut pitää kavereita tarpeeksi "tiukassa" otteessa, sittenkun vielä olin ihan varma että leikkaan kynnen liian läheltä. Harjoittelu tekee tässäkin asiassa paremmaksi. Pienenä pojat ovat sen sortin matoja etteivät pysy muutenkaan paikoillaan =D, mutta vanhempane lähti niin hyvät potkut takajaloilla että uppos kynnet ihoon.
      Yritin antaa vaan kuvan et kyllä se helpottuu!!
      Suurimmaks osaks pojilla ei vanhemmiten kasva kynnet enää niin paljon, toisilla on taas paksut takakynnet ettei tiedä millä ne leikkais.

    • Mä leikkasin ekoilta rotilta niin, että annoin niiden nuolla tuubista Nutriplussaa (vitamiinigeeli koirille, saa apteekista), niin että ne oli mun sylissä, toisella kädellä autoin kynnen parempaan asentoon ja toisella leikkasin.

      Toisen lauman kanssa opettelin pienestä leikkaamaan. Ite teen niin että rotta syliin selkä omaa rintaa vasten, tassu vasempaan käteen ja oikeella leikataan. Rotat kyllä osaa hienosti rimpuilla irti, siihen auttaa se, että ottaa paidan pois niin ne ei saa kankaasta otetta kiivetäkseen pois. Ihan vauvat on onneksi niin pieniä, ettei niitä tarvi tukea mihinkään vaan ne mahtuu yhteen käteen. Julmasti vaan pidän tasan niin kauan että on leikattu, ja laitan takaisin hyvään asentoon jos rimpuillaan pois.

      Kannattaa pyytää joku kaveri pitelemään jos ei onnistu. Jotkut leikkaaa jännästi niin että rotta seisoo käsivarrella naama kainalossa, mut ite en oo koskaan oppinut.

    • Superman 99

      Moi kaikki, Mä harkitsen ottaa 2kesyrottaa jotka ois poikia ja nimet ois: Nipsu ja Pippuri. Pitääkö niiden kynsiä leikata? Kun oli josus marsu niin en millään pystynyt leikkaamaan niitä kynsiä! Pelkään että en pysty leikkaamaan niiden kynsiä ja pureeko ne paljon?:)
      '
      Toivottavasti joku vastaa mulle.....Millä ne muuten leikataan ne kynnet?

      • Nalle-

        Moi Sm :) Mullakin on ollut marsu ja leikkasin sen kynsiä marsun kynsileikkurilla jotka ostin faunataresta! Marsu kylläkin rimpuili ja vinkui ja jouduin käyttämään suoja hanskoja kun leikkasin ne kynnet! En tiedä kesyrottien kynsien leikkauksesta mutta kait aika työläistä :/


      • Pitää leikata kyllä. Se on aika helppoa kun uskaltaa vaan pitää rottaa kunnolla kiinni. Helpointa on että pyytää toisen pitelemään sitä paikoillaan, ja nappaa itse toiseen käteen tassun, ja toisella kädellä sit leikkaa. Rotta ei mene rikki vaikka sitä pitelisi ihan tukevasti kiinni, eikä siihen luultavasti satu vaikka se vähän kiljuisikin, sitä vain ärsyttää olla paikoillaan. Onnistuu hyvin yksinkin, kun vaan osaa olla tarpeeksi nopea, tai rotta osaa olla hetken paikallaan :D Urokset on yleensä naaraita rauhallisempia.

        Kynnet voi leikata monenlaisilla välineillä. Mä käytän ihmisten kynsisaksia, mutta yhtä hyvin käy myös kynsileikkurit tai kissan kynsisakset. Osa myös viilaa ne lyhyiksi kynsiviilalla. Paras väline riippuu siitä millä on opetellut leikkaamaan.

        Kun otat rotan hyvältä kasvattajalta, joka on käsitellyt sitä paljon heti vauvasta, sen ei pitäisi purra ikinä, vaikka sille tekisi mitä ikäviä hoitotoimenpiteitä :) Jos se puree, se tekee sen vahingossa, tai se on sairas ja siihen sattuu.


    • Joskus oon ollut tekemisissä marsujen kanssa ja suostuin auttamaan kynsien leikkuussa... se oli aivan kauheeta. Ainoa keino oli peittää marsun pää pyyhkeellä ja toisen pitää kiinni sillä aikaa kun toinen yritti leikata kynnet. Niistä palleroista ei ole jäänyt hyviä kokemuksia mutta ehkä siinäkin on tottuminen. Rotta pallerot ei tosiaankan pure jos on kunnossa oleva pallero =) Mutta kyllähän on tapauksia jotka kyllä tekee kaikkensa päästäkseen pois sylistä, tähän kuuluu oikein kivasti lähtevät takajalka potkut. Tänäänkin oli kynsien leikkuu päivä, kyllä siitä taas selvittiin. Pikkunen ei vielä ole saanut jästipäisyyttä ja kaks on liian laiskoja laittaakseen vastaan. Yks onkin sitten ongelma juurikin potkujen takia, laittaa vaan pitkä hihaisen paidän niin ei tuu kauheesti jälkiä. Niin ja ottaa asenteen et kyllä ne leikataan ihan sama mitä teet.

      Puremis asiaan vielä, on ollut kymmenen vuoden ajan rottia..eli noin kolmekymmentä eikä yksikään ole tarkoitukselle purrut. Yksi pelästy uutena poikana ja yksi tappelun väliin meno, yksi eläinlääkärissä kun sattui. Eli vähemmän kun marsujen aiheuttamat joita en ole edes omistanut ikinä=)

    • Mua on purtu kymmenessä rotassa paristi. Eka oli muiden kuoltua yksin jäänyt naaras, joka muuttui aggressiiviseksi, ei halunnut pois häkistä ja puri kerran. Uusien poikasten tultua Se onneksi muuttui taas normaaliksi :) Toinen oli tyttö joka ei tajunnut että suukin on osa ihmistä. Se nappasi kerran kielestä ja kerran huulesta, ja en päästänyt sitä sittemmin ihan suuteluetäisyydelle... Lisäksi yksi puri mun vauvapikkuveljeä sormesta, koska Se oli pehmeä, märkä ja mitä luultavimmin ruuantuoksuinen :D Mut tahallaan noi ei kyllä pure, eikä yleensä vahingossakaan.

    • Myyrämäärä

      Pelko pois, rottahan puree harvoin. Meillä on vuosien varrella parikymmentä omaa rottaa ollut ja minua on purtu kahdesti: kerran astuin vahingossa vähän rotan hännälle ja yhdessä uroksessamme oli oikeasti jotain vikaa, joten se hyökki. (Ja siitä näki sen kyllä, ettei kaikki ollut hyvin - muilla ei ole viirannut ikinä!) Ruuanhajuisia sormiakin meidän rotat hipelöivät vain tassuilla eikä hampailla :D

      Rotan kynsien leikkaaminen ei todellakaan ole verrattavissa marsun kynsien leikkaamiseen. Minä olen auttanut muutaman normaalin marsun leikkelyssä kiinnipitäjänä ja ne pingersivät, potkivat ja uhkailivat. Oma marsu, joka on rescuetapaus, on 6v ja siltä leikattiin kynnet ekaa kertaa meillä. Kynnet olivat pitkät ja kipeät, joten tottakai marsu puri kunnolla ja useasti. Ei se ollut tottunut edes käsittelyyn, leikkelystä puhumattakaan. Nyt tosin sujuu jo hyvin, mutta apukäsiä tarvitaan edelleen!

      Ekojen rottieni kynnet leikkasin niin, että äiskä piti kiinni ja minä leikkasin sellaisilla ihmisten kynsinipsuttimilla. Pian senkin homman oppi tekemään itse. Rotta vain toiseen nyrkkiin niin, että käsiteltävä tassu tulee ulos sormien välistä. Yksi uros meillä tapasi protestoida kiljumalla kuin syötävä, vaikka siihen ei todellakaan sattunut, mutta muiden kanssa saa vain leikata. Yleensä ne löllöttävät rentoina paikoillaan, mutta jos vaikka näkevät jotain kivaa, rimpuilevat vähän. Niin kuin sanottiinkin, rotta ei mene rikki herkästi ja siitä voi pitää tukevasti kiinni, jos se rimpuilee.

      Muistakaa, uudet (ja vanhatkin) rottaihmiset: huonosti leikatut kynnet ovat paremmat kuin leikkaamattomat. Aina ei todellakaan tarvitse tulla täydelliset - mutta varokaa kynsien sisällä olevia verisuonia. Ja jos verisuoneenkin joskus leikkaa, ei se rotta siihen kuole, vaikka se sattuukin. Ei tarvitse pelätä liikaa satuttavansa eläintään: kaikkein kurjin tapaus on se, ettei uskalla leikata ollenkaan!

    • geh

      Ei minulla ole ollut ikinä ongelmia marsujen(kaan) kanssa. Ainoa eläin joka on ikinä purrut kynsiä leikatessa, oli gerbiili. Ja olen kuitenkin leikannut melkein kaikkien mahdollisten (joitten kynsiä ylipäätään leikataan) pieneläinten kynsiä. Siis lintuja myöten. Eivätkä kaikki ole edes olleet käsittelyyn tai kynsienleikkuuseen tottuneita. Ehkä eivät vaan uskalla tehdä mitään kun olen niin pelottava? :D
      Rottien kynsiä olen leikannut yli sadalta yksilöltä, eikä tosiaan ikinä ole purtu. Ei, vaikka on mennyt vähän suoneenkin joskus. Pahimmillaan joku on ottanut hampailla hieman sormesta kiinni, mutta se ei edes riko ihoa. :) Aggrerottienkin kynsiä on tullut leikattua ilman ongelmia, ne ei yleensä ole aggreja enää sylissä ollessaan.

      • Geh:n is back.. siellä vaan lorvittu eikä viitsitä tulla kinaamaan ihmisten kanssa =) Sä oot varmaan niin kova jätkä ettei kaverit pure, niin tai sitten pehmomies ettei ne tunne sua uhkaksi ;D Onhan se tosiasia että marsut on herkempiä napsaseen hampailla jos kokee olonsa uhatuksi. Varsinkin nämä kyseiset marsuliinit joista mulla on kokemusta olivat hyvinkin arkoja, johtuen että niitä ei oltu käsitelty tarpeeksi. Taitaa olla kaikilla eläimillä vahän sama ongelma, eikä se oikeestaan ole eläinten ongelma vaan ihmisten tyhmyys. Kuten tuolla aikaisemmin sanoin että harjoitus tekee mestarin.. Aikojen alussa harjoittelin itse niin kauan että pystyin pitämään kaveria paikoillaan. Jopa nytkin kun tulee vauvoja opetan ne että en tee pahaa vaikka pidänkin tukevasti kiinni.


    • geh

      Meinasi unohtua kokonaan tämä palsta, mutta nyt olen taas ilonanne! ;)

      Ei tietenkään sillä, että kaikki muut on huonoja kynsienleikkaajia. :D
      Mutta kun niitä leikkaa, niin kyllä siihen se rutiini kehittyy ja samallalailla menee vauvat ja aikuiset, kesyt ja vähemmän kesyt.
      Marsu ei myöskään kuulu lempieläimiini. Pakon edessä on pitänyt muutamien marsujenkin kynsiä leikata ihan niitten oman hyvinvoinnin takia. Ei vaan ole sattunut purevia yksilöitä sitten olemaan niitten joukossa.

      Ei siitä niin montaa vuotta ole kun opettelin leikkaamaan ensimmäisten rottieni kynsiä, eikä se helppoa ollut. Rotat on kuitenkin niin kilttejä eliöitä, että ne vain juoksee ja luikertelee karkuun. Jos sen saa estettyä, niin loppu on lasten leikkiä. :D

    • rottatyttö

      mulla on 2 kesyrotta tyttöä enkä ikinä leikkaa kynsiä mut ne on kyl ihan sopivan pituiset.kannattaa antaa pajua kissanraapimapuuköyttä ja tms niin kynnet kuluu ittekseen.

      • Ei kylläkään aikuisilla enää niin kauheen nopeesti kasva, mut herra isä mitkä kynnet noille poikasille ilmestyy hetkessä jos en leikkaa :D Eikä auta paju eikä köydet, ellen vuoraa niillä koko mun lattiaa...


    • Pikkusille kasvaa viikossakin jo niin pitkät sirppikynnet että kyllä ne on pakko leikata. Kaikista rotistani yhdellä ei ole kasvanut kynnet oikeestaan edes pienenä. Muuten kyllä jäädään mattoon kiinni jollei leikkaa. Ei saa rauhassa runtia ympyrää jos kynnet haittaa.

    • geh

      Ite tykkään pitää kynnet lyhyinä, kun on mukavampi käsitellä rottaa jonka kynnet ei tee kauheita skraaduja koko ajan. Ei tarvi sitten kävellä ympäriinsä kirkuvanpunaisia & kutiavia raapimajälkiä niska täynnä. :D Ei siihen mitkään pajut auta. Ja vaikka rotta lyhentäisikin itse, leikkaan silti. Noi rottien itse lyhentämät kynnet on yleensä ihan yhtä terävät kuin leikkaamattomat.

    • JayDee

      Mulla on ollu gerbiilejä yli 10 vuotta ja nyt haluttais ottaa rottia asukeiks kun kaikki gebut on jo poissa.

      Toi kynsien leikkuu askarruttaa eniten. Gerbiileiden kynsiä ei tarvinnut koskaan leikata, niitten lempipuuhaa kun oli häkin/terraarion nurkkien raapiminen niin ne niinkun kulutti ne itte. Mutta *gasp* hampaita olen joutunut niiltä leikkaamaan jos on lähteneet vinoon kasvamaan eikä ruoka niitä kuluta.

      Gerbiilien kynnet on kyllä niin pieniä, että rotan kynnet on varmasti isompia ja siksi helpommin leikattavissa. Ja ilmeisesti aika usein täytyy leikata, eli eläinkaupassa tms. leikkauttaminen tulisi varmaan kalliiksi?

      Puremisesta, gebut ei oikeestaaan purreet, näykkivät vaan (tuntuu nipistykseltä). Ja esim. hoitaessa nahkahanskat riittivät suojaamaan, jos jotkut näykki (yksilöstä kiinni). Mutta rotilla, nahkahanskat ei varmaan suojaa yhtään niitten isompia hampaita vastaan jos betoniseinästäkin nakertaa läpi, vai?

      • Sedä

        Ota rottasi hyvältä kasvattajalta, niin sun ei tarvitse pelätä puremista. Kesy rotta antaa hyvin käsitellä ja leikata kynnet kun sen kanssa harjoittelee poikasesta :) Käsittely vaan napakoin ottein ilman turhaa ujostelua!


    • Anonyymi

      laita se rotan loukkuun

    • Anonyymi

      syö sen kynnet sun emännän kanssa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2072
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1481
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      23
      1462
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1387
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe