normaalia?

epätietoinen..

Hei! Oon 13 vuotias tyttö ja 157/50.. Kaikki alko siitä kun kävin perus tarkastuksessa terkkarilla ja silloin olin 156.8/56 tunsin että olen liian läski koska olin liian lähellä normi painon ylärajaa. Aloin tarkkailemaan syömisiäni ja laskemaan kaloreita. Nyt olen pettynyt itteeni koska terkkarin punnituksesta on jo kaksi kuukautta enkä ole laihtunut kun kuusi kiloa :(. Päivän syömiset yleensä menee näin: ei aamupalaa, koulussa ei oikeastaan mitään, koulusta tullessa jotain leipää tai jotain mahd vähäkalorista, ja illalla perheen kanssa päivälline jossa syön sillonki mahollisimman vähän... Kuukautiset jääny jo kahesti kokonaa pois ja koko ajan pään särkyä tai muuten huono olo. Ja tänään olin kipeenä nii paistoin kanamunia ja söin ne..tuli kauhea olo ja itse inho. Yritin oksentaa mutta ei onnistunu. Oon jättäny kaikki herkut pois. Haluisin tietää onks tää jotain syömishäiriöö vai jotain muuta??

7

99

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vakkari

      Ihan normaala, ei mitään hätää.

    • Ei epänormaalia.

      Syö vaan normaalisti niinkuin teit ennen "diettisi" aloittamista. Kun nyt kasvat niin on normaalia et on vähän yläkantissa paino. Murrosiässä tyttöjen painonnousu on mielestäni normaalia kun keho vaatii enemmän rakennusaineita.
      Jos oikein lääkärin puheita muistan niin alle 19-20v ei sais aloittaa diettiä.
      Ja älä turhaan kiduta itseäsi jättämällä syömättä vaan keskustele ennemmin terkkarin tai vastaavan ammatti-ihmisen kanssa asiasta. Sitä varten me suomalaiset veroja maksamme.
      Tarkastele uudelleen painoasiaasi noin 7-10 v päästä :)

      • alottaja

        Kiitti toi helpotti paljon koska en haluu mitää syömis häiriöö vaikka paino vois olla alhaisempikin.. Mut mulla on vielä ongelma nimittäin.jos yritän syyä terveellisesti nii mua alkaa oksettaa ja jo pelkkä ruuan ajattelukin alkaa jo ällöttää ://


      • westeast
        alottaja kirjoitti:

        Kiitti toi helpotti paljon koska en haluu mitää syömis häiriöö vaikka paino vois olla alhaisempikin.. Mut mulla on vielä ongelma nimittäin.jos yritän syyä terveellisesti nii mua alkaa oksettaa ja jo pelkkä ruuan ajattelukin alkaa jo ällöttää ://

        Jonkinlainen mielikuvaharjoittelu voisi auttaa sinua. Kirjastosta ja netistä voisi löytyä siihen vinkkejä.... Mielikuvaharjoittelulla voi päästä eroon esim. ukkosen pelosta, miksi ei siis myös tepsisi tähän. Itse olen ainakin saanut siitä apua.


      • alottaja
        westeast kirjoitti:

        Jonkinlainen mielikuvaharjoittelu voisi auttaa sinua. Kirjastosta ja netistä voisi löytyä siihen vinkkejä.... Mielikuvaharjoittelulla voi päästä eroon esim. ukkosen pelosta, miksi ei siis myös tepsisi tähän. Itse olen ainakin saanut siitä apua.

        Okei:) kokeilen sitä. Kiitos avusta :)!


    • ssuski

      Syö ihan normaalisti vain, älä pilaa elämääsi murehtimalla painostasi. Kuten edellä sanottiinkin, murrosikäiselle on normaalia ns. 'kerätä sitä painoa' ja lapsenpyöreyttä - se kyllä tasoittuu kasvaessasi ajan myötä.

      Painosi on täysin normaali pituuteesi ja ikääsi nähden. Laihduttamalla sotket vain kasvavan kehosi toiminnot.

      Mitä ikinä teetkään, niin älä arvioi itseäsi painosi ja ulkonäkösi perusteella. Itse tein 13-vuotiaana sen virheen, ja nyt seitsemän vuotta myöhemmin, 20-vuotiaana taistelen yhä syömishäiriötä vastaan. Älä aja itseäsi tälläiseen tilanteeseen :)

      Terkkarin kanssa puhuminen voisi olla tarpeen - sieltä saat eväät normaaliin ja terveelliseen ruokavalioon. Tsemppiä, ja muista että olet arvokkaampi kuin pelkkä numero vaa'an näytöllä :)

    • Siisoikeesti

      Hyi vittu mikä läski!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8216
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1173
    Aihe