Ummetus apua!

Hitsin ummetus!

olen nuori 13v. tyttö joka on 2 kuukautta kärsinyt ummetuksesta ja vatsavaivoista. on kokeiltu jonkun verran kuitupitoista ruokaa mutta ei ole auttanut. Olen vajaa kuukauden (kolme viikkoa noin) syönyt pari luumua päivässä eikä sekään auta pitäisikö juoda aamulla vettä puoli litraa auttaisiko se? vai täytyykö käyttää microlaxia ja sen tapaisia lääkkeitä?
mieluiten hoitaisin sen kotikonstein mutta kuulin että jos joka aamu tyhjään vastaan juo puoli litraa vettä ummetus lähtee ja pysyy erossa jos vain siis joka aaamu eikä vain muutaman viikon ajan, onko se mahdollista?
vai kokeilisinko liottaa kuivattuja luumuja veteen yön ajaksi ja ne ottaisin aamulla kumpaa suosittelisitte tai mikä on itsellänne auttanut?

4

230

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valelääkäri

Näinhän ei saisi sanoa, ei varsinkaan alaikäiselle, mutta monilla tupakkatuotteet auttavat ummetukseen. Mutta mieluummin perse jumissa kuin keuhkot, ei sen takia kannata tuota tapaa aloittaa.

Ehkä ummetus johtuu stressistä tai jostain?

Yksi "suolen toimittamiseen" on myös annostella pieni määrä laktoosia peräsuoleen, esim Toilax. En sitten tiedä toimisiko vastaava ihan kotikonstein maidolla. En välttämättä lähtisi kokeilemaan.

• varpusparvi

Pari pussia movicoolia niin kyllälähtee.

• jumma kumma

Hei. Juo aamulla ihan ensiksi lasillinen vettä tyhjään vatsaasi.Voit liottaa luumuja vaikka 4kpl vesilasilliseen.Otat sitten aamulla tai illalla.Juo vettä päivän aikana ainakin litra.Syö hedelmiä(ei banaania) ja puuroa.Ruisleivästä tai näkkileivästä saat kuitua myös.Joskus myös laku on hyvä vatsan pehmentäjä.Tyttärelläni sama ongelma ja ostan joskus vauvanruokaa eli sosemaista luumua,Jos olet jumissa pyydä äitiäsi ostamaan apteekista Movicolia tai vaikka Lactulos-nimistä ainetta jota voit ottaa kun alkaa jumitus ahdistaa.Apteekista kyllä neuvovat koska laksatiiveja on monenlaisia.Tiukka jumitus tarvitsee joskus pienoisperäruiskseen tai supon.

• dffdss

Ensiapu ummetukseen; ponnista niin että se paska tulee jo melkein suulle ja sitten käsisuihkulla vettä suoraan peppuun sisään :D toimii oikeasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      225
      2530
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      3
      2109
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      321
      1860
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      102
      1624
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      83
      1505
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      200
      1240
    7. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      67
      1180
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      25
      1121
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      50
      1053
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      73
      1006
    Aihe