Nyt kaikki viisaat päät yhteen, kuinka päätetään tuollainen juomaveden sulanapitokaapeli, kytketäänkö molemmat johtimet vaan yhteen puristusliittimellä ja vesitiiviit kutistesukat ja päätetupet päälle eller hur?
Olen koittanut googlella hakea ohjetta, ei löydy vai pitääkö vaan testata ja savun hälvettyä........?
2-johtimisen vakiovastus lämpökaapelin päättäminen?
31
12798
Vastaukset
- wwwwwwwwwww
Tähän ei voi vastata mitään.
-Jospa siirtyisit helpompiin itsesäätyviin ja vielä juomavedelle tarkoitettuun
mikäli aioit putken sisälle. - fdtyojkpå
No harmitus, oli 70 metrinen kaapeli valmiilla päillä, se vain ei suostunut menemään putkeen kuin puoliksi joten piti laittaa poikki. Nyt ois tuolle loppupätkälle käyttöä kun vaan sais sen loppupäätteen duunattua.
Kaapeli on Devin DTIV-9 ja on tarkoitettu nimenomaan juomavesiputkeen sisäpuolelle.
Tämä päätteen teko lienee suuri salaisuus kun ei siihen löydy ohjetta edes Danfossin sivuilta.... - Hähää
Tee se itse. Palvelemme teitä hymyilemättä. Idiootti.
- fdtyojkpå
Oho olipa asiallinen vastaus sinulla idiootti =D
- M. Asentaja
Noiden vakiovastuskaapeleiden päättämiseen ei löydy ohjetta sen takia, että valmiita pätkiä ei enää käyttäjä saa lyhentää.
Nyt kun olet laittanut puoliksi 90 metrisen DTIV-9 kaapelin jonka teho on 810 W,
olet saanut aikaiseksi 2 kpl kaapeleita, joita voitaisiin nimittää tyypiksi DTIV-18.
Toisin sanoen kaapeleiden teho on kaksinkertaistunut alkuperäisestä ja niiden teho on siis 1620 W / kpl. Koska kaapelin metriteho on nyt 2-kertainen ja sen saa tietysti asentaa putken sisään, mutta siihen ei saa kytkeä sähköä.- fdtyojkpå
Oho? Mutta totta puhut, katsoin taulukosta että tuon 70m mittaisen kaapelin vastusarvo joka on 84 ohmia, teho 630w. Mittasin tuon jäljellä olevan kaapelin joka on noin puolet siitä alkuperäisestä, sen vastusarvo on 33 ohmia eli tehoa siinä todellakin on pauttiarallaa ~1400w. Kiitos M. Asentaja ;) olisi pitänyt heti mitata ne arvot niin ei ois tarvinnut huhuilla tyhmiä!
Sentään joukossa on osaavia ja asiallisiakin ihmisiä.
- keino löytyy
Pistä tarpeeksi iso diodi jäähdytyslevyllä lämpökaapelikytkentään niin jännite putoaa puoleen ja saat kaapelisi kestämään. I = U / R
- M. Asentaja
Tuo on totta, puolitasasuunnataan syöttävä jännite, eli leikataan puolet vaihtojännitteen " aallonkorkeudesta " pois niin virta ja teho tippuvat myös puoleen.
Valmista tehonpuolitusdiodipakettia myy ainakin Pistesarjat Pitäjänmäessä.- minä teen sen itse
voi luoja valmis diodi paketti ompa ihmiset uus avuttomia nykyään! hankkii elektoniikka kaupasta diodion 600v 10a ja tinaa kiinni johtoihin. sijoittaa vaikka kalvo rasian sisään ! mitään valmiita diodia tarvita.
- M. Asentaja
minä teen sen itse kirjoitti:
voi luoja valmis diodi paketti ompa ihmiset uus avuttomia nykyään! hankkii elektoniikka kaupasta diodion 600v 10a ja tinaa kiinni johtoihin. sijoittaa vaikka kalvo rasian sisään ! mitään valmiita diodia tarvita.
Minkähän takia pitää aina esitellä epämääräisiä virityksiä täällä. Varsinkin kun on olemassa hyväksytty ja takuuvarma takuutuote tarkoitukseen. Minä teen sen itse-miehet ovat syypäitä jatkuviin vakuutusmaksukorotuksiin, niin sähkö- kuin varsinkin vesipuolella.
- ei paljoa
Mutta teetkös sen diodinkin itse ?
silloin jo hiukan kumarran / - keino löytyy
Jos tarkkoja ollaan pitää diodin asennuksen olla määräykset täyttävä. Diodin lämpeneminen pitää ottaa huomioon eikä juotos liitoksia hyväksytä. Valmis paketti, tai diodin asennus metallirasiaan ruuviliittimin täyttää kriteerit.
- minä teen sen itse
ei se diodi sen kummempi ole jos se jossain laitetaan valmiiksi pakettiin niin ihan sama vaikka laittaa itse !
jos sitä ei juottaa muka saa niin voihan sen laittaa vaikka sokeri palalla. ei se niin paljon voi lämmetä että sulaa kalvo rasiasta läpi. sokeri palan ruuvaa kiinni rasian pohjaan niin että diodi on ilmavasti asennettuna ja johdot jättää alapuolelle ettei ota kiinni.
jos kuumenee liikaa niin poraa tuuletus reikiä vaikka en usko mitenkään että se voisi niin paljon lämmitä.
metalli rasiat on kalliita ja vesittää koko säästön jos niitä hankkii niin sama ottaa valmis diodi paketti. mutta kalvo rasia ja diodi ja ehkä sokeri pala niin päästään muutamalla eurolla koko hommasta. - polta mökkisi.fi
ei se diodi sen kummempi ole jos se jossain laitetaan valmiiksi pakettiin niin ihan sama vaikka laittaa itse !
jos sitä ei juottaa muka saa niin voihan sen laittaa vaikka sokeri palalla. ei se niin paljon voi lämmetä että sulaa kalvo rasiasta läpi. sokeri palan ruuvaa kiinni rasian pohjaan niin että diodi on ilmavasti asennettuna ja johdot jättää alapuolelle ettei ota kiinni.
jos kuumenee liikaa niin poraa tuuletus reikiä vaikka en usko mitenkään että se voisi niin paljon lämmitä.
metalli rasiat on kalliita ja vesittää koko säästön jos niitä hankkii niin sama ottaa valmis diodi paketti. mutta kalvo rasia ja diodi ja ehkä sokeri pala niin päästään muutamalla eurolla koko hommasta.kannattaa ottaa siihen luuriin se 112 jo valmiiksi kun tuollaisia virityksiä meinaat tuuskata.
- minä teen sen itse
polta mökkisi.fi kirjoitti:
kannattaa ottaa siihen luuriin se 112 jo valmiiksi kun tuollaisia virityksiä meinaat tuuskata.
ja mitähän palo vaaraa aiheuttaa kalvo rasian pohjaan ruuvattuun sokeri palaan ilmavasti asennettu diodi joka ei ota mihinkään kiinni ?
kuumeneeko kalvo rasia niin paljon että se syttyy palamaan? siinä tapauksessa kannattaa porata tuuletus reikiä jotta lämpötila ei nouse liikaa. - Sähköhärö
ja mitähän palo vaaraa aiheuttaa kalvo rasian pohjaan ruuvattuun sokeri palaan ilmavasti asennettu diodi joka ei ota mihinkään kiinni ?
kuumeneeko kalvo rasia niin paljon että se syttyy palamaan? siinä tapauksessa kannattaa porata tuuletus reikiä jotta lämpötila ei nouse liikaa.Kysehän ei ole siinä hyvä tsim, että systeemisi leimahtaa liekkeihin samantien, vaan siitä että se lämpenee ja jäähtyy ajan saatossa useampaankin kertaan, minkä johdosta kalvorasia ja sokeripala menettävät ominaisuuksiaan ja murenevat, minkä jälkeen palovaara on oleellinen...
Ja jos lämpötiloista haluat tietää, niin otappa selvää, miksi juotos ei ole vaihtoehto... - minä teen sen itse
Sähköhärö kirjoitti:
Kysehän ei ole siinä hyvä tsim, että systeemisi leimahtaa liekkeihin samantien, vaan siitä että se lämpenee ja jäähtyy ajan saatossa useampaankin kertaan, minkä johdosta kalvorasia ja sokeripala menettävät ominaisuuksiaan ja murenevat, minkä jälkeen palovaara on oleellinen...
Ja jos lämpötiloista haluat tietää, niin otappa selvää, miksi juotos ei ole vaihtoehto...sokeri palan sisuskalut on metallia siinä on vain muovit ympärillä. ei haittaa vaikka murenisi pois mikään ei syty palamaan. sokeri palan voi ruuvata kalvo rasian pohjan läpi kiinni niin se ei pääse liikkumaan eikä rasia voi niin paljon kuumeta että se murenisi pois.
jos rasia murenee niin ei se vielä sittenkään syty palamaan. juotos liitokset on käytössä piiri kortissa missä käytetään verkko jännitettä ja siellä voi olla myös diodi joten sekin on hyvä vaihtoehto ei se sula diodin lämmöstä. - uivelot nippuun
sokeri palan sisuskalut on metallia siinä on vain muovit ympärillä. ei haittaa vaikka murenisi pois mikään ei syty palamaan. sokeri palan voi ruuvata kalvo rasian pohjan läpi kiinni niin se ei pääse liikkumaan eikä rasia voi niin paljon kuumeta että se murenisi pois.
jos rasia murenee niin ei se vielä sittenkään syty palamaan. juotos liitokset on käytössä piiri kortissa missä käytetään verkko jännitettä ja siellä voi olla myös diodi joten sekin on hyvä vaihtoehto ei se sula diodin lämmöstä.ja mitähän palo vaaraa aiheuttaa kalvo rasian pohjaan ruuvattuun sokeri palaan ilmavasti asennettu diodi joka ei ota mihinkään kiinni ?
jos sun tarvii tätä kysyä, niin se on todellakin parempi että annat vain suosiolla olla ja soitat paikalle OIKEAN sähkömiehen joka ei luule mitään vaan tietää ja hoitaa sitä myöten sen homman niinkuin se kuullukin.
olet taas niitä uiveloita jotka ei edelleenkään ymmärrä miksi suomessa sähkötyöt on laissa (§) säädettyä työtä, joka ei todellakaan kuulu jokamiehen oikeuksien piiriin. - minä teen sen itse
uivelot nippuun kirjoitti:
jos sun tarvii tätä kysyä, niin se on todellakin parempi että annat vain suosiolla olla ja soitat paikalle OIKEAN sähkömiehen joka ei luule mitään vaan tietää ja hoitaa sitä myöten sen homman niinkuin se kuullukin.
olet taas niitä uiveloita jotka ei edelleenkään ymmärrä miksi suomessa sähkötyöt on laissa (§) säädettyä työtä, joka ei todellakaan kuulu jokamiehen oikeuksien piiriin.katsokaa nyt sitä valmista diodi hommaa siinä kuva: http://www.sulanapito.fi/images/sulanapito/ulkoalueet_tarvikkeet_5.jpg
diodi on ruuvattu sokeri palaan kiinni ja siinä on lisänä jäähdytys levy.
aika paha kun sokeri palaan ruuvattu diodi on palo vaarallinen ja se on myynnissä valmiina tuotteena ! varmaan pitäisi ilmoittaa johonkin että se on vedettävä myynnistä pois koska sokeri palaan asennettu diodi on palo vaarallinen.
et pystynyt kertomaan mitä palo vaaraa diodi aiheuttaa. eli ihan sama hankkia se diodi itse ja sokeri pala ja ruuvata kiinni tulee ihan samanlainen. jos haluaa jäähdytys levyn niin jostain reikä nauhasta tai pellin jämä palasta taittaa sellaisen.
- 3LPEN
Niinpä, minäminäitse miehet taas niin tietävinään ja jakelevat "neuvoja"
- IP 68
Kytkentä sopii hyvin tämän palstan lukijoiden suritettavaksi.
Koska diodia ei asentaa väärin päin. ?
Tietenkin asennuksen tekee vaativa ksi se että pitää ymmärtää lisäksi sarjaan ja rinnan kytkennän ero
- kiehuvako
Asenna lähtöön valonhimmennin jolla voit rajoittaa tehoa.
- ei viritelmiä
Sähkötöissä jakorasiat saa kiinnittää vain niille varatuista kiinnityspaikoista ja niiden pohjien läpi ruuvin asentaminen on muualta kielletty. Jäähdytysreikien porailu ja pohjien reiittäminen ei tule sähköhommissa kysymykseen koska suojausluokka muuttu (IP-luokka) ja niistä voi tulla jopa hengen tai omaisuuden vaarantavia rakentetita, vrt suojausluokkien koitinpuikkotesti.
Metallirasia vedonpoistoholkkareilla varustettuna maksaa tuohon tarkoitukseen 15-20 euroa, kannattaako riskeera perhettään ja omaisuuttaan "viritelmillä".
Kun tekee asiallisesti voi yönsä nukkua rauhallisesti.- minä teen sen itse
ongelma kierrettävissä kalvo rasiassa laittaa prikat kiinnitys ruuveihin ja reikänauhan vetää siihen vähiin johon pienellä pultilla ja riittävillä prikoilla sokeri pala kiinni. ei tule ylimääräistä reikää pohjaan.
suojaus luokat saa kuntoon kyllä esim. vetämällä silikonia ruuvin ympärille eipä pääse vesi sisään tai pöly on tiivis.
jäähdytys reikiä tuskin tarvitsee porata ei se voi tulla niin kuumaksi. jäähdytystä voi hoitaa uppo asennuksena vetämällä sähköputket rasian pohjasta läpi ja jättämällä ne väljäksi ilma kiertää sitä kautta sitten.
- miksi polttaa talo
" ongelma kierrettävissä kalvo rasiassa laittaa prikat kiinnitys ruuveihin ja reikänauhan vetää siihen vähiin johon pienellä pultilla ja riittävillä prikoilla sokeri pala kiinni. ei tule ylimääräistä reikää pohjaan. "
Entä maadoitus noille reikänauhoille?.
Miksi tehdä kotkauksia jos asiallisen ja määräykset täyttävän rakenteen saat helpommin valmisosista.- minä teen sen itse
maadoitus johto ( kevi ) laitetaan prikan ja reikä nauhan väliin sitten kiristetään ruuvi. silloin reikä nauha on maadoitettu.
puu seinä estää sähkön kulun joten ei tarvitse maadoittaa välttämättä.
- ei laillinen
" maadoitus johto ( kevi ) laitetaan prikan ja reikä nauhan väliin sitten kiristetään ruuvi. silloin reikä nauha on maadoitettu.
puu seinä estää sähkön kulun joten ei tarvitse maadoittaa välttämättä. "
Sfs käsikirjan600-1 ja 600-2 määräyksiä tuo asennus ei täytä.- minä teen sen itse
laita määräykset tähän mitkä ei muka täyty. ihan varmasti täyttyy kaikki määräykset kun loppu tulosta myydään myös valmis pakettina eli diodi ruuvattuna sokeri palaan kiinni.
- ei laillinen
1.Sähkölaite on rakennettava niin ettei hengen, omaisuuden tai terveyden vaaraa aiheuteta.
Linkitit yllä diodikuvan, jos katsot tarkkaan niin huomaat, että diodin jäähdytyslevy on jännitteinen aina kun diodilla on jännite.
Jos käytetään kuvan diodia tai samantyyppistä jäähdytyslevyllä tai ilman niin vaarana on jännitteen joutuminen reikävannetta pitkin rasian ulkopuolelle.
Mitä siitä seuraa jos jäähdytyslevy ottaa kiinni jossain vaiheessa reikänauhaan jonka olet kiinnittänyt rasian kiinnitysruuveilla rasiaan. Siis kiinnitysruuveissa on jännite, kaikki alustat ei ole puuta vaan kipsiä, betonia yms. Jos ruuvi ottaa kiinni esim betoniteräkseen tai seinän sisässä olevaan metalliputkeen, mitä silloin mahtaa tapahtua, puhumattakaan pesutiloissa ja koko talossakin käytetyistä spu-eristelevyistä joissa pintalevyn alla on alumiinikalvo?.
Jos reikävanne maadoitetaan niin siloin vastaavasti vian sattuessa palaa sulake.
Muoviputkiasennuksen tuontia kalvojakorasiaan en tunne enkä löydä niihin hyväksyttyjä putken kiinnitysnysiä eikä niitä varmaankaan edes ole koska esittämässäsi putkiasennuksessa suojausluokka muuttuu ja putkea pitkin saattaa rasiaan valua kondenssivettä putkesta. . Sen sijaan tunnen asennuksen jossa putki päättyy seinäpintaan ja putkessa oleva vaipallinen asennusjohto viedään pohjakalvon kautta rasiaan.
Jos halut tehdä tuollaisen kalvorasia asennuksen niin neuvoisin tutustumaan ABB:n jakorasiaan AP10 johon voidaan kiinnittää pohjalevy ilman kiinnitysruuvien joutumisat rasian ulkopuolelle.- minä teen sen itse
niin se diodi kuva on siitä valmiista diodi paketista ja totta että jäähdytin levy on jännitteinen mukana tulee varoitus tarra joka pitää liimata rasian kanteen.
ei joudu jännite reikä nauhaa pitkin ulko puolelle kun ruuvataan sokeri pala siihen kiinni niin silloin diodi on tukevasti paikallaan eikä heilu miten sattuu ja ota reikä nauhaan kiinni.
voihan sen sähkö teipillä pyörittää ympäri piiloon jos pelotttaa ja maadoitus johto kytkee niin ei pala kuin sulake jos tulee vikaa.
muovi putki asennus voidaan tuoda kalvo rasiaan kalvon läpi vedetään putket sitten laittaa vedon poistimen. tosin niitä vedon poistimia ei ole tuohon tarkoitettu ja saattaa niitä joutua vähän sahaamaan pienemmäksi että mahtuu.
- keino löytyy
Sähkötyöt on sallittuja vain henkilöille joilla on sähköturvallisuusmääräysten osoitettu tuntemus suoritettu ja pätevyystodistus joka oikeuttaa urakointiluvan saantiin. Tai työt on tehtävä tällaisen henkilön valvonnassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941729
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2391493- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9874- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35819