HPV-rokote

2 tytön äiti

Hei äidit! Uskallatteko rokotuttaa tyttäriänne? Pani vähän mietityttämään kun rokottees-
ta kuulin tulevan haittavaikutuksia?

72

609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Piikki

      Ovatko haittavaikutukset syöpään verrattavia?
      Enpä sinuna painostaisi tyttäriäsi mihinkään. Heidän pitää itsensä harkita.
      Tarkemipia tietoja varmasti on tulossa.

    • einiinhyvääitee

      Eilen tuli kirje omalle tyttärelleni, mutta mielestäni nelitoistavuotias on melko nuori päättämään tällaista asiaa. Joku kohdunkaulan syöpä ja yleensäkin syöpä on melko kaukaista asiaa, jos lähipiirissä ei ole sairastuneita.
      Itse olen sitä mieltä, vaikka haittavaikutuksiakin on, niin lapseni rokotetaan ilman sen kummempia kommervinkkejä. Itse en tunnolleni sitä ota, että syöpä olisi ollut estettävissä kolmella piikillä, mutta en halunnut lapseni kärsivän MAHDOLLISISTA haittavaikutuksista. Kaikillehan löytyy haittoja, kun kaivamalla kaivetaan.

      • ....................

        siis oletko tietoinen että tyttäresi voi saada sen mieheltäkin? siis alapään tulehduksestakin voi kehittyä syöpä! ei se merkitse mitään että lähipiirissä ei ole ollut syöpää


      • einiiinhyvääitee
        .................... kirjoitti:

        siis oletko tietoinen että tyttäresi voi saada sen mieheltäkin? siis alapään tulehduksestakin voi kehittyä syöpä! ei se merkitse mitään että lähipiirissä ei ole ollut syöpää

        Siis en ymmärrä, mitä meinaat? Tämä rokotushan suojaa siltä tulehdukselta, mikä aiheuttaa syöpää ja minkä voi saada sieltä mieheltä. Jos lapselle on vaikea perustella rokotusta, sen takia kun ei ymmärrä taudin vakavuutta, koska suvussa ei sitä ole. Minä siis kannatan rokottamista. Kohdunkaulan syöpähän ei ole mikään sukurasite.
        Jos lukisit uudelleen, mitä kirjoitin.


      • neeea
        .................... kirjoitti:

        siis oletko tietoinen että tyttäresi voi saada sen mieheltäkin? siis alapään tulehduksestakin voi kehittyä syöpä! ei se merkitse mitään että lähipiirissä ei ole ollut syöpää

        "Alapään tulehduksestakin". On tää jumaliste hauskaa kun hädin tuskin peruskoulun loppuun suorittaneet kotiäidit antaa lääketieteellisiä lausuntoja.


      • No hätä
        einiiinhyvääitee kirjoitti:

        Siis en ymmärrä, mitä meinaat? Tämä rokotushan suojaa siltä tulehdukselta, mikä aiheuttaa syöpää ja minkä voi saada sieltä mieheltä. Jos lapselle on vaikea perustella rokotusta, sen takia kun ei ymmärrä taudin vakavuutta, koska suvussa ei sitä ole. Minä siis kannatan rokottamista. Kohdunkaulan syöpähän ei ole mikään sukurasite.
        Jos lukisit uudelleen, mitä kirjoitin.

        Tuo .................... yritti varmaankin vastata avaajalle, mutta hän ei vain osaa. :)


    • en uskaltaisi

      En uskaltaisi! Niihän sitä sanottiin sikarokotteestakin että turvallista on, vaan mitem
      kävi? Sitten saa korvauksien kanssa tapella.... aivan uskomatonta.

      Lapset ovat vain niitä koekaniineita, niillä testataan uusia rokotteita, koska niistä ei ole tietoa. Siksi ne ovat" tuvallisia" jotta saadaan suuri määrä koekaniineita.

      Bisnestähän se on... ja syyttömät joutuvat tetattaviksi.
      En uskaltataisi jos olisi tuon ikäsiä tyttöjä, en missään nimessä.
      Aika uhkarohkeaa on uskoa mitä lääkefirmat kertoo..

      Yhdessä uutisessa luki, että jopa ne rokotevalmistajat eivät uskalla omia lapsiaan antaa rokotuttaa, kun tietävät mitä myryykyä ne sisältää eikä tiedä miten ne vaikuttaa kehenkin. Hyvä esimerkki on se sikarokote! Elinikäinen sairaus joillakin. Harmillista, erittäin harmillista.

      • dasfafds

        "Aika uhkarohkeaa on uskoa mitä lääkefirmat kertoo"

        Juu, jos on vaikka keuhkokuume, niin ei kannata missään nimessä syödä lääkärin määräämiä antibiootteja. Nekin on paha lääkefirma tehnyt, joka tahtoo vaan käyttää sinua koekaniinina.


      • älä ole idiootti
        dasfafds kirjoitti:

        "Aika uhkarohkeaa on uskoa mitä lääkefirmat kertoo"

        Juu, jos on vaikka keuhkokuume, niin ei kannata missään nimessä syödä lääkärin määräämiä antibiootteja. Nekin on paha lääkefirma tehnyt, joka tahtoo vaan käyttää sinua koekaniinina.

        Eikä... antibiootit on monen vuoden tuttu lääke, niitä on jo käytetty monesti, ja ne auttaa.

        Uudet rokotteet ei ole tuttu tuote, uusilla testataan miten ne vaikuttaa lapsiin½! Jos tuokin olisi monen vuoden käytetty tuote, ei kukaan kyseenalastaisi sitä, mutta kun se on uusi!!!
        Ymmärrä se ero.

        Buranaakin käytän, kun se on tuttu mutta jos se olisi uusi en usklataisi sitä heti alkaa käyttää. Lapset ovat uusien lääkkeiden ja rokotteiden koekaniineita.

        Ehkä 20 vuoden päästä jos tuokaan rokote ei auiheuta kenellekkään koekaniinille mitään, eli lapsille, sitä voi sitlloin turvallisesti käyttää, mutta ei nyt.


    • äiti x 9

      Tyttäreni päättävät itse.
      Kotona toki asiasta keskustellaan, mutta koska meidän lähipiirissämme on kuollut lapsia siihen, että vanhempansa ovat lykänneet tai jättäneet ottamatta perusrokotteita, niin uskon heidän päätyvän rokotteeseen.

    • Oma tyttäreni

      ei ole vielä siinä iässä, mutta jos olisi niin ehdottomasti ottaisin. Oma siskoni on ollut rokotetutkimuksessa mukana n.10 vuotta sitten (että kyllä sitä on tutkittu!) ja itseltäni on kohdunkaulan syövän esiasteita hoidettu ollessani 22-vuotias. Myös äidilläni on esiasteita hoidettu n.20 vuotta sitten. Nuoremmalle siskolleni tuo rokote otettiin jo joitakin vuosia sitten ja silloin siitä maksettiin kalliisti, jotta saatiin otettua ajoissa ennen sukupuolielämän aloittamista.

    • ....................

      mun tytär otti rokotteen 10 vuotta sitten eikä saanut mitään haittavaikutuksia. sehän pitää ottaa ennenkuin alkaa harrastamaan seksiä jotta siitä olisi hyötyä. papillooman voi saada jo ensimmäisestä kontaktista joten sen takia toi ikä on laskettu alas. olen tyytyväinen kun lapseni otti sen koska itseltäni on hoidettu pariin kertaan kohdunkaulasyövän esiastetta!

    • 8734
    • lapset kokeaniineina

      Eihän kukaan terveydenhuolto ammattilainen tai lääkäri ikinä sano negatiivista eikä kerro haittavaikutuksia, vaikka tietäisivätkin. Muutenhan ei ole niitä lapsia koekaniinteita.

      HOitohenkilöstä on vaiennettu haitoista, pitää vaan kehua.

      Lääkefirmoilta menee bisnekset ohi suun ja suuret rahat, kun ei ole koekaniineita. Omaisiaan he ei uskalla siihen kokeiluun laittaa.

      • rennommin

        Olen sisätautien erikoislääkäri ja koskaan yli 30-vuotisen urani aikana ei ole yksikään lääkefirma yrittänyt "vaientaa" minua mitenkään.
        Eikö foliohattusi hiosta?


    • no ei nyt sentään

      Kannattaisiko kuitenkin jättää tuollaiset provosoivat "lapset koekaniineina, hoitohenkilökunta vaiennettu" kommentit pois, jos ei selkeästi oikeasti tiedä mitään lääketestauksista. Ei lääkkeitä testata sinun "pahaa aavistamattomilla" lapsillasi.

      • ei vieläkään sentään

        tässä vielä lakitekstiä (laki lääketieteellisestä tutkimuksesta - googlettamalla)

        Jos alaikäinen on täyttänyt 15 vuotta ja ikäänsä, kehitystasoonsa sekä sairauden ja tutkimuksen laatuun nähden kykenee ymmärtämään tutkimuksen tai tutkimustoimenpiteen merkityksen ja kysymys on tutkimuksesta, josta on odotettavissa suoraa hyötyä hänen terveydelleen, riittää siihen hänen tietoon perustuva kirjallinen suostumuksensa. Tällöinkin huoltajalle on ilmoitettava asiasta. Muussa tapauksessa alaikäinen saa olla tutkittavana vain, jos hänen huoltajansa tai muu laillinen edustajansa on antanut siihen kirjallisen suostumuksensa sen jälkeen, kun suostumuksen antamiseen oikeutetulle on annettu 6 §:n 2 momentissa tarkoitettu selvitys. Suostumuksen tulee olla alaikäisen oletetun tahdon mukainen. Suostumuksen peruuttamiseen sovelletaan vastaavasti, mitä 6 §:n 4 momentissa säädetään. (23.4.2004/295)

        Alaikäisen tulee saada omaa ymmärtämiskykyään vastaavasti tietoa tutkimuksen aiheista sekä sen riskeistä ja hyödyistä alaikäisten parissa työskentelystä kokemusta omaavalta henkilöstöltä. Jos alaikäinen, joka 3 momentin mukaan ei voi olla tutkittavana ilman huoltajansa tai muun laillisen edustajan suostumusta, kykenee ymmärtämään häneen kohdistuvan tutkimustoimenpiteen merkityksen, edellytetään siihen lisäksi hänen kirjallista suostumustaan. (23.4.2004/295)

        Jos alaikäinen tutkittava vastustaa tutkimusta tai tutkimustoimenpidettä, on hänen mielipidettään hänen ikänsä ja kehitystasonsa huomioon ottaen noudatettava. (23.4.2004/295)


      • ...---.,.-

        Jäin myös miettimään, että jos rokotetta on annettu 42 miljoonaa kertaa, niin miten meidän lapsemme enää ovat koekaniineja? Missä siis vastustajien mielestä menee raja siinä, että jokin on vielä testaamista ja missä vaiheessa se muuttuu tarpeeksi testatuksi ja hyväksi koettu?


    • ---------

      Minun lapsiani ei rokoteta. Eikä tämä mielipiteeni suinkaan perustu tämän kyseisen rokotteen aiheuttamaan polemiikkiin, vaan kaikkeen muuhun, mitä olen elämäni aikana rokotteista oppinut ja mitä lääketieteestä (myös koulutuspohjani perusteella) tiedän. Ei ole yksi, kaksi eikä kolme kertaa, kun Suomessakin on jo rokoteohjelmassa olleita rokotteita vedetty takaisin, lakkautettu ohjelmasta tai muutettu radikaalisti siksi, että ne "tutkitut" rokotteet ovatkin aiheuttaneet suhteettoman paljon haittaa niiden oletettuun hyötyyn nähden. Tämän kyseisen rokotteen kohdalla näen sen hyödyn vielä erittäin minimaaliseksi, sillä saman hyödyn saa täysin riskittömästi hyvin hoidetulla sukupuolivalistuksella (ja siinä sivussa säästyy myös muilta riskeiltä).

      • Mitenhän..

        hoidat tämän sukupuolivalistuksella? Tiesithän, että kondomi ei estä hp-viruksen tarttumista. Ainoa keino estää hp-viruksen tarttuminen on pidättäytyä seksistä kokonaan. Sitäkö ajattelit lapsillesi ehdottaa?


      • Myötähäpeävä

        Mielenkiintoinen lausunto (jonkin koulutuspohjan perusteella).
        Ei taida olla terveydenhoitoalan koulutus kuitenkaan - tai sitten on huonosti sisäistetty asiat.


      • -----------
        Mitenhän.. kirjoitti:

        hoidat tämän sukupuolivalistuksella? Tiesithän, että kondomi ei estä hp-viruksen tarttumista. Ainoa keino estää hp-viruksen tarttuminen on pidättäytyä seksistä kokonaan. Sitäkö ajattelit lapsillesi ehdottaa?

        Lapselleni kyllä. Ajattelin nimenomaan ehdottaa, että LAPSENI pidättäytyisi seksistä kokonaan. Asia tietysti muuttuu sitten kun hän alkaa lähennellä aikuisuutta, mutta sittenkin "ajattelin ehdottaa", ettei hän hypi sängyssä jokaisen vapaaehtoisen miehen kanssa.

        Tiedän kyllä, että kondomi EI TÄYSIN estä hp-viruksen tarttumista. Se kuitenkin aika hyvin myös suojaa siltä. Tiesithän sinäkin, että tuo rokote EI TÄYSIN estä sen viruksen tarttumista?


      • --------------
        Myötähäpeävä kirjoitti:

        Mielenkiintoinen lausunto (jonkin koulutuspohjan perusteella).
        Ei taida olla terveydenhoitoalan koulutus kuitenkaan - tai sitten on huonosti sisäistetty asiat.

        Olen terveystieteiden maisteri. Onko se sinun mielestäsi terveydenhoitoalan koulutus, vaikka hoitsu tai lääkäri en olekaan, vaan tutkin terveyteen liittyviä asioita? Varsin hyvin papereinkin valmistuin. Mikä sinun koulutuksesi on ja millä perusteella pystyt sanomaan, etten ole sisäistänyt asioita?

        Mihin sinä perustat oman näkemyksesi, mikä se sitten onkaan? Missä määritellään, millä koulutuksella saa mitenkin ajatella?


      • Joka tapauksessa
        ----------- kirjoitti:

        Lapselleni kyllä. Ajattelin nimenomaan ehdottaa, että LAPSENI pidättäytyisi seksistä kokonaan. Asia tietysti muuttuu sitten kun hän alkaa lähennellä aikuisuutta, mutta sittenkin "ajattelin ehdottaa", ettei hän hypi sängyssä jokaisen vapaaehtoisen miehen kanssa.

        Tiedän kyllä, että kondomi EI TÄYSIN estä hp-viruksen tarttumista. Se kuitenkin aika hyvin myös suojaa siltä. Tiesithän sinäkin, että tuo rokote EI TÄYSIN estä sen viruksen tarttumista?

        se kondomi jää yleensä vakituisissa suhteissa jossain vaiheessa pois, viimeistään silloin kun lapsia hankitaan. Silloin kondomi ei ole estämässä tartuntaa.


      • kaupungilla
        -------------- kirjoitti:

        Olen terveystieteiden maisteri. Onko se sinun mielestäsi terveydenhoitoalan koulutus, vaikka hoitsu tai lääkäri en olekaan, vaan tutkin terveyteen liittyviä asioita? Varsin hyvin papereinkin valmistuin. Mikä sinun koulutuksesi on ja millä perusteella pystyt sanomaan, etten ole sisäistänyt asioita?

        Mihin sinä perustat oman näkemyksesi, mikä se sitten onkaan? Missä määritellään, millä koulutuksella saa mitenkin ajatella?

        Jos on koulutukseltaan terveystieteiden maisteri, eikä ole missään vaihessa oppinut edes alansa perusasioita, niin jotain on pahasti pielessä.
        Veikkaan kuitenkin, ettei kyse ole ihmeellisestä ilmiöstä vaan ihan vain valehtelevasta provoajasta.


      • ----------
        kaupungilla kirjoitti:

        Jos on koulutukseltaan terveystieteiden maisteri, eikä ole missään vaihessa oppinut edes alansa perusasioita, niin jotain on pahasti pielessä.
        Veikkaan kuitenkin, ettei kyse ole ihmeellisestä ilmiöstä vaan ihan vain valehtelevasta provoajasta.

        Voisitko ihan eritellä, että mitä minun alani perusasioita esimerkiksi en ole oppinut? Et tietenkään voi, kun et edes taida tietää, mitä minun alani oikeasti sisältää tai mitä minä olen tai en ole oppinut. Olisi vain mielenkiintoista ymmärtää, että mihin perustat nuo väitteesi, joita esität.

        Mitä tulee tuohon rokotteeseen, niin oletko huomannut, että ihan arvostetut lääkärit keskustelevat sen hyödyistä ja haitoista ja ovat niistä erimielisiä. Tarkoittaako se sinusta, että sinun kanssasi eri mieltä olevat lääkärit eivät ole päteviä työhönsä, vai saavatko lääkäritkään ajatella myös omilla aivoillaan? Entä jos kukaan ei koskaan ajattelisi itse, vaan kaikki tehtäisiin aina niin kuin jokin instanssi ensimmäisellä kerralla on päättänyt? Ainakaan mitään kehitystä ei koskaan tapahtuisi.


      • fiikus1
        ---------- kirjoitti:

        Voisitko ihan eritellä, että mitä minun alani perusasioita esimerkiksi en ole oppinut? Et tietenkään voi, kun et edes taida tietää, mitä minun alani oikeasti sisältää tai mitä minä olen tai en ole oppinut. Olisi vain mielenkiintoista ymmärtää, että mihin perustat nuo väitteesi, joita esität.

        Mitä tulee tuohon rokotteeseen, niin oletko huomannut, että ihan arvostetut lääkärit keskustelevat sen hyödyistä ja haitoista ja ovat niistä erimielisiä. Tarkoittaako se sinusta, että sinun kanssasi eri mieltä olevat lääkärit eivät ole päteviä työhönsä, vai saavatko lääkäritkään ajatella myös omilla aivoillaan? Entä jos kukaan ei koskaan ajattelisi itse, vaan kaikki tehtäisiin aina niin kuin jokin instanssi ensimmäisellä kerralla on päättänyt? Ainakaan mitään kehitystä ei koskaan tapahtuisi.

        Olien ihan eri kirjoittaja, mutta kun ilmeisesti tiedät, niin kertoisitko ketä ne arvostetut lääkärit ovat, jotka ovat erimieltä tämän rokotteen haitoista?


      • opintoneuvoja
        -------------- kirjoitti:

        Olen terveystieteiden maisteri. Onko se sinun mielestäsi terveydenhoitoalan koulutus, vaikka hoitsu tai lääkäri en olekaan, vaan tutkin terveyteen liittyviä asioita? Varsin hyvin papereinkin valmistuin. Mikä sinun koulutuksesi on ja millä perusteella pystyt sanomaan, etten ole sisäistänyt asioita?

        Mihin sinä perustat oman näkemyksesi, mikä se sitten onkaan? Missä määritellään, millä koulutuksella saa mitenkin ajatella?

        Mihin yliopistoon Suomessa pääsee opiskelemaan terveystiedettä ilman terveydenhuoltoalan keskiasteen tutkintoa? (sairaanhoitaja tai terveydenhoitaja, kätilö) Tuo tieteenalahan on poikkeus muiden joukossa siinä suhteessa, että pelkkä ylioppilastutkinto pohjakoulutuksena ei riitä, vaan vaaditaan amk tai aikaisempaa opistotason tutkintoa. Käytännössähän kaikki terveystieteen maisterit ovat vähintään sairaanhoitajia jo ennestään.


      • --------
        opintoneuvoja kirjoitti:

        Mihin yliopistoon Suomessa pääsee opiskelemaan terveystiedettä ilman terveydenhuoltoalan keskiasteen tutkintoa? (sairaanhoitaja tai terveydenhoitaja, kätilö) Tuo tieteenalahan on poikkeus muiden joukossa siinä suhteessa, että pelkkä ylioppilastutkinto pohjakoulutuksena ei riitä, vaan vaaditaan amk tai aikaisempaa opistotason tutkintoa. Käytännössähän kaikki terveystieteen maisterit ovat vähintään sairaanhoitajia jo ennestään.

        Ainakin Itä-Suomen yliopistoon. Oletettavasti muuallekin, mutta muissa en ole opiskellut, joten varmaksi en voi sanoa. Pohjana minulla oli tekniikan puolen amk-tutkinto ja plussaa tuli avoimen yliopiston kautta luetuista liikuntalääketieteen, ravitsemustieteen ja kansanterveystieteen opinnoista, jotka olivat minulla pääaineena ja sivuaineina. Nykyisin on jo aika paljon muitakin vaihtoehtoja edetä opinnoissa kuin aikaisemmin.

        Rokotetta vastustavien tai arvostelevien lääkäreiden nimiä ja meriittejä on luettavissa niiden vastustavien kirjoitusten yhteydessä, sillä nimellään he niissä esiintyvät. Joka tapauksessa kyse on valinnoista, mitkä riskit haluat ottaa. Jos sinä haluat ottaa rokotteen riskit, niin siitä vaan. Minä haluan ottaa rokottamattomuuden riskit (ja säästyä niiltä rokotteiden riskeiltä). Ei ole olemassa sitä yhtä ja oikeaa tapaa tehdä asioita, kaikessa on hyvät ja huonot puolensa. Itse
        vastasin alkuperäiseen kysymykseen, että en aio rokotuttaa tytärtäni. Mielestäni se ei oikeuta ketään arvostelemaan ammattitaitoani, josta ette edes tiedä yhtään mitään.


    • terveet lapset ilman

      Ei missään nimeesä. Lpaset vaan testaamaan jotta lääkefirma saa miljoonat ja ihmiset varsinkin lapset elinikäisen sairauden.

      Sikarokote oli todella silmiä avaava tapaus!!!

      Ensin kehutaan ja sitten kauhistellaan että oho... eikä korvausksia tipu. Ilmankos ne peurstuu vapaaehotisuuteen, että jost otat syy on vain sinun... lääkefirmat nauraa... menettepäs ansaan.

      Sen jälkeen ihmetellään kun kukaan ei enää ota flunssarokotteita... hahaaa...

      Öapseni ovat onnekkaita, yksikään ei ole mitään rokotuksia saanut.

      Ei ole ollut korvatulehduskierteitä, eikä muitakaan. Luonnollisia bakteereita eimeillä tukahduteta, ne ovat tarpeellsia bakteereita vastustuskyvyn nousemiseen.

      • Kohdunkaulan syöpään

        ei bakteerit eikä vastustuskyky auta. Sikainfluenssaanhan rokote tuli parissa kuukaudessa tautiepidemian alkamisesta, tätä on tutkittu jo yli 10 vuotta. En ymmärrä miten voit verrata näitä keskenään. Influenssa ja syöpä nyt on muutenkin aikalailla eri sairauksia.


      • Ikuisessa surussa

        Minullakin oli lapsi, joka ei saanut vesirokkorokotusta.
        Hän kuoli vesirokkoon vuoden ja neljän kuukauden ikäisenä.

        Ihan yhtä typerä en siis enää ole kuin sinä... jotain oppinutkin.
        Kun kannat lapsesi arkkua se opettaa ehkä aikanaan sinuakin.


      • vcgtrewtwtw
        Ikuisessa surussa kirjoitti:

        Minullakin oli lapsi, joka ei saanut vesirokkorokotusta.
        Hän kuoli vesirokkoon vuoden ja neljän kuukauden ikäisenä.

        Ihan yhtä typerä en siis enää ole kuin sinä... jotain oppinutkin.
        Kun kannat lapsesi arkkua se opettaa ehkä aikanaan sinuakin.

        minulla on neljä lasta, tuttavallani on kolme, ja monella muulla. Kaikki sairastaneet vesirokon, mutta ovat elossa.
        Olen surullinen puolestasi, todellakin, lapsen menettäminen on vanhemmille aivan kamalaa.

        Mutta ei se ole typeryyttä, jos ei rokotuta lapsiaan, kaikki ei kuitenkin kuole rokotteiden puutteeseen. liikenne, muut sairaudet, väkivlata... kaikkeen voi ihminen kuolla.


      • Klassikkopeli
        vcgtrewtwtw kirjoitti:

        minulla on neljä lasta, tuttavallani on kolme, ja monella muulla. Kaikki sairastaneet vesirokon, mutta ovat elossa.
        Olen surullinen puolestasi, todellakin, lapsen menettäminen on vanhemmille aivan kamalaa.

        Mutta ei se ole typeryyttä, jos ei rokotuta lapsiaan, kaikki ei kuitenkin kuole rokotteiden puutteeseen. liikenne, muut sairaudet, väkivlata... kaikkeen voi ihminen kuolla.

        On typeryyttä tappaa lapsi sellaiseen tautiin, jota vastaan olisi helposti voinut suojautua. Vai ajatteletko samoin liikenteessä? Että mitä sitä turhaan käyttämään pyöräilykypärää tai turvaistuinta, koska väkivaltaankin voi kuolla?


      • näin se vaan on
        Klassikkopeli kirjoitti:

        On typeryyttä tappaa lapsi sellaiseen tautiin, jota vastaan olisi helposti voinut suojautua. Vai ajatteletko samoin liikenteessä? Että mitä sitä turhaan käyttämään pyöräilykypärää tai turvaistuinta, koska väkivaltaankin voi kuolla?

        Rokotteiden tähdenhän suomessa on yleistynyt kaikki allergiat ja vastustukyky.

        Juuri sen takia ihmiset sairastuu kun tapetaan suojabakteerit.

        Vai muistatko omasta lapsuudesta näin paljon allergiaa?? Ei muuten ollut, kun oli sairastanut kaikki lastentaudit, sikotauti, tuhkarokko, vesi ja vihurirokko... tuli vastustukykyä.

        Nyt ei anneta sairastaa.. ettei tule sairaspoissaoloja... se on päällimäinen syy. Ihminen ei saa sairastaa. elämme tehoyhteiskunnassa.

        Ja toiseksi, lääkefirmat tarvii niitä lapsi testaajia, koekaniit´neita, ja ne onkin helpporyhmä, koska eivät itse päätä siitä, ja vanhemmat aivopestään uskomaan että juu juu turvallisia ovat. Kun sitten siitä rokotteesta sairastuu, lääkefirmat vaanheiluttaa käisiään, ja sysää vstuun kokeniineille, itsepää otit, ei tu korvauksia... ja lapsi sairas loppuelämän.

        Ihminen voi kuolla rokotettuna ja ei rokotettuna. Ei sen kummempaa. Itse valitsee sen.


      • äiti x 9
        Klassikkopeli kirjoitti:

        On typeryyttä tappaa lapsi sellaiseen tautiin, jota vastaan olisi helposti voinut suojautua. Vai ajatteletko samoin liikenteessä? Että mitä sitä turhaan käyttämään pyöräilykypärää tai turvaistuinta, koska väkivaltaankin voi kuolla?

        Näinhän nämä rokotevastustajat pohjimmiltaan ajattelevat.
        Otetaan riski - koska muuhunkin voi kuolla.

        Meidän lapsemme käyttävät pyöräilykypärää, eivä t leiki autoteillä, autossa istuvat turvaistuimessa jne. Heidät on myös rokotettu. Katsomme lastemme terveyden asiaksi jolla emme leikittele - vaikka voivatkin silti kuolla meteoriittisateeseen.


      • ihanvaansivusta
        näin se vaan on kirjoitti:

        Rokotteiden tähdenhän suomessa on yleistynyt kaikki allergiat ja vastustukyky.

        Juuri sen takia ihmiset sairastuu kun tapetaan suojabakteerit.

        Vai muistatko omasta lapsuudesta näin paljon allergiaa?? Ei muuten ollut, kun oli sairastanut kaikki lastentaudit, sikotauti, tuhkarokko, vesi ja vihurirokko... tuli vastustukykyä.

        Nyt ei anneta sairastaa.. ettei tule sairaspoissaoloja... se on päällimäinen syy. Ihminen ei saa sairastaa. elämme tehoyhteiskunnassa.

        Ja toiseksi, lääkefirmat tarvii niitä lapsi testaajia, koekaniit´neita, ja ne onkin helpporyhmä, koska eivät itse päätä siitä, ja vanhemmat aivopestään uskomaan että juu juu turvallisia ovat. Kun sitten siitä rokotteesta sairastuu, lääkefirmat vaanheiluttaa käisiään, ja sysää vstuun kokeniineille, itsepää otit, ei tu korvauksia... ja lapsi sairas loppuelämän.

        Ihminen voi kuolla rokotettuna ja ei rokotettuna. Ei sen kummempaa. Itse valitsee sen.

        Rokotteethan juuri lisäävät sitä vastustuskykyä, luontaisesti. Eikä rokotteet ole bakteereja vastaan, vaan viruksia...


      • 383
        ihanvaansivusta kirjoitti:

        Rokotteethan juuri lisäävät sitä vastustuskykyä, luontaisesti. Eikä rokotteet ole bakteereja vastaan, vaan viruksia...

        LUONTAISESTI vastustukykyä lisäävät oikeat ravinteet ja vitamiinit, sekä maitohappobakteerit! Väitätkö että rokotukset ovat luonnollisia, elimistölle VÄLTTÄMÄTTÖMIÄ? Ne sisältävät elimistölle täysin vieraita myrkkyjä ja viruksia, eikä elimistö niitä tarvitse!


      • ihanvaansivusta
        383 kirjoitti:

        LUONTAISESTI vastustukykyä lisäävät oikeat ravinteet ja vitamiinit, sekä maitohappobakteerit! Väitätkö että rokotukset ovat luonnollisia, elimistölle VÄLTTÄMÄTTÖMIÄ? Ne sisältävät elimistölle täysin vieraita myrkkyjä ja viruksia, eikä elimistö niitä tarvitse!

        Viruksille ihminen kehittää luontaisen vastustuskyvyn vain virustaudin sairastamisella, ei siinä kauheesti ravinteet ja vitamiinit saati maitohappobakteerit auta esim. tuhka- tai vesirokkoa vastaan. Rokote saa elimistön tuottamaan vastustuskyvyn ko virukselle ilman sairastamista, siis ihan ihmisen oma elimistö kehittää sen vasta-aineen luontaisesti.
        Ei rokotteet tietenkään elimistölle välttämättömiä ole, sen enempää kuin niiden virustautien sairastaminenkaan.


    • salfkjlaks

      Sinunkin lapsesi ovat paremmassa suojassa Suomessa, koska useimpien meidän muiden lapset on rokotettu. Ei taida tosin kannattaa matkustaa ainakaan kovin eksoottisiin paikkoihin.

      Entäpä, jos me kaikki jättäisimme lapsemme rokottamatta.... ?

    • vaikee sanoa

      Niitä papilloomaviruksiahan on olemassa ties kuinka monta eri muotoa (ja mutantoituvat koko ajan ja lisää muotoja syntyy...) ja tuo rokote vissiin suojaa jotain yleisimpää tai tällä hetkellä vaarallisinta muotoa vastaan. Joten ei se mikään 100% varma syövän estäjä oo!!

      Itse pelkään rokotusten johtavan siihen että papa-kokeet unohdetaan sit kokonaan ku ajatellaa ettei voi sitä syöpää saada.

      • Kohdunkaulan syöpää

        aiheuttaa kaksi hp-viruksen muotoa. Rokote suojaa näiltä kahdelta.

        Muut hp-viruksen muodot aiheuttavat sitten esim. jalkapohjien ja käsien rakkoja ym. mitkä ei niin kauhean vaarallisia ole.


      • ihanvaansivusta
        Kohdunkaulan syöpää kirjoitti:

        aiheuttaa kaksi hp-viruksen muotoa. Rokote suojaa näiltä kahdelta.

        Muut hp-viruksen muodot aiheuttavat sitten esim. jalkapohjien ja käsien rakkoja ym. mitkä ei niin kauhean vaarallisia ole.

        tarkoitat kai syyliä?
        Nykytutkimuksen mukaan hp-virukset ovat monien muidenkin syöpätautien, kuin kohdunkaulan syövän taustalla.


      • Juu tarkoitin
        ihanvaansivusta kirjoitti:

        tarkoitat kai syyliä?
        Nykytutkimuksen mukaan hp-virukset ovat monien muidenkin syöpätautien, kuin kohdunkaulan syövän taustalla.

        meni rakot ja syylät sekaisin.


    • lkda

      kai papa-kokeeseen saa mennä jatkossakin ihan niin usein kuin haluaa, eihän rokotus sitä estä.

    • Säännölliset papat!

      En anna lupaa eikä kuudesluokkalaiseni ole sitä kysynytkään, keskustelun jälkeen molemmat olinne samaa mieltä, että päättää itse isompana. Muut rokotteet on saanut. Meillä on sukurasitteena muutamakin sivuvaikutuksina mainituista sairauksista. Ei siis kiirettä puhkeamiskynnyksen yli, kiitos. Tunnen myös Pandemrix-narkoleptikon, ehkä se vähentää kiinnostusta?
      Ja totta, virusten evoluutio on niin nopeaa, että enpä tiedä siitä pitkäaikaisesta suojastakaan.

    • ertewrrete

      En. Alttiutta saada kondylooma vähentää se että harrastaa seksiä vain harvojen ja valittujen kanssa, sekä käy papa-tutkimuksissa tietyin väliajoin. Terveet elämäntavat myös auttavat parantumaan papa-muutoksista eli esim. röökaamattomuus. Itselläni ollut papa-muutoksia mutta parantuneet itsekseen.

      Lisää seksivalistusta näilläkin rokotteisiin menevillä rahoilla olisi voitu hankkia. Toki ehkä tämä antaa kotona keskustelemisen aihetta kun kysytään vanhemmilta että saako rokottaa.

      • Papassa..

        näkyvän lievän itsestään paranevan muutoksen voi aiheuttaa esim. tulehdus. Se muutos ei kuitenkaan ole solumuutos eikä syövän esiaste. Kondylooma taas on sukupuolitauti, joka ei liity solumuutoksiin tai syöpään mitenkään.

        Hp-viruksen voi saada keneltä tahansa, joka on seksielämän aloittanut. Siihen ei auta, vaikka kuinka sitä tekee vain harvojen ja valittujen kanssa. Et voi mistään tietää, kantaako joku hp-virusta vai ei.

        Seksivalistuksella et voi vaikuttaa mitenkään siihen, saako lapsesi jossain vaiheessa kohdunkaulan solumuutoksia tai syöpää.


    • toisten täytyy

      vaan saada vääntää tästä rokoteasiasta.Mitään sympatiaa ei löytynyt rokottamattomilta tuolle joka kertoi lapsensa kuolleen vesirokkoon.Sitten olisi hyvä mieli kun kukaan maailmassa ei saisi rokotetta mihinkään,varmaan vielä parempi jos kukaan ei saisi edes lääkkeitä..

      • Mummimuumikki

      • 7 vp
        Mummimuumikki kirjoitti:

        En kyllä usko, että viipaleita-blogistin tytär täällä kirjoittelee, äitinsä oli taannoin täällä aktiivikirjoittelija.

        Olen vain blogin lukija. En siis sen kummemmin isoäiti kuin äitikaan.
        Ja olin kyllä Lylen hautajaisissakin.


      • mummimuumikki
        7 vp kirjoitti:

        Olen vain blogin lukija. En siis sen kummemmin isoäiti kuin äitikaan.
        Ja olin kyllä Lylen hautajaisissakin.

        Viittasinkin tuohon, joka kirjoitti, että hänen oma lapsensa kuoli vesirokkoon 1v 4kk ikäisenä, juuri samanikäisenä kuin Lyle...


      • ihansama kukakumma
        7 vp kirjoitti:

        Olen vain blogin lukija. En siis sen kummemmin isoäiti kuin äitikaan.
        Ja olin kyllä Lylen hautajaisissakin.

        Lienet siis hiukan enemmän, kuin vain blogin lukija, perhetuttu, sukulainen tai liveystävä, jos hautajaisissa olit.


    • kuka valitsee

      "Ihminen voi kuolla rokotettuna ja ei rokotettuna. Ei sen kummempaa. Itse valitsee sen."

      - mutta nythän äiti valitsee sen lapsen puolesta ja valinnallaan vaarantaa myös muiden lapset, jotka eivät mahdollisesti ole myöskään saaneet rokotetta:

      Mitä näistä haluaisit valita omille lapsillesi? tässä muutama esimerkki:

      Papilloomavirusinfektio on sukupuolitauti, jossa virus välittyy limakalvo-, ihokontaktin tai sormien välityksellä. Suomalaisessa yliopisto-opiskelijoiden joukossa on tehty tutkimus, jonka mukaan joka kolmannella naisopiskelijalla oli HPV-virus elimistössään. Kohdunkaulan syöpä on maailmanlaajuisesti toiseksi yleisin naisten syöpä. Siihen kuolee vuosittain noin 250 000 naista. Viime vuosina kohdunkaulan syövän esiintyvyys on selvässä nousussa 30-40-vuotiaiden naisten joukossa.

      Vai valitsisiko tämän?:

      Jäykkäkouristus on jäykkäkouristusbakteerin aiheuttama hengenvaarallinen tauti, jonka tärkeimpiin oireisiin kuuluvat päänsärky, lihasten jäykkyys ja lihaskouristukset.Jäykkäkouristusbakteeri elää etenkin mullassa ja ihminen voi saada tartunnan multaisista haavoista tai likaisista esineistä. Kehittyneissä maissa jäykkäkouristus on nykyään rokotusten ansiosta hyvin harvinainen. Jäykkäkouristuksen ensimmäinen oire on usein vaikeus avata suuta. Vähitellen jäykkyys leviää niskaan, selkään ja selkälihaksiin. Kouristuksia aiheuttavat monet pienetkin ärsykkeet kuten kosketus, ääni ja valo. Pahimmissa tapauksissa lihaskouristukset vaikeuttavat hengitystä, mikä voi johtaa kuolemaan.

      entä kiistelty sikainfluenssa:

      Vuonna 2009 ympäri maapalloa levinnyt H1N1-sikainfluenssaepidemia saattoi vaatia jopa satojen tuhansien hengen. Uusi arvio on ensimmäinen, missä H1N1-pandemian kuolleisuusvaikutuksia on arvioitu maailmanlaajuisesti.
      WHO:n aikaisemmat arviot perustuivat vuosina 2009–2010 laboratorioissa varmistettuihin H1N1-kuolintapauksiin, mikä tunnetusti tavoittaa vain osan tapauksista. Kun laskuihin otetaan mukaan myös muut, nousee ensimmäisen pandemiavuoden aikana kuolleiden määrä todennäköisesti kokoluokkaan 150 000 – 580 000, tutkijat kirjoittavat.
      Lisäksi valtaosa kuolleista oli alle 65-vuotiaita, mikä erottaa H1N1:n tavallisista influenssakannoista.

      • Eipäs olekaan.

        "Papilloomavirusinfektio on sukupuolitauti, jossa virus välittyy limakalvo-, ihokontaktin tai sormien välityksellä."

        Hp-virus ei ole sukupuolitauti. Hp-viruskantoja on satoja, ainoastaan kaksi näistä aiheuttaa kohdunkaulan syöpää. Osa virusmuodoista on ihmiselle täysin oireettomia, mutta jotkut voi ihmiselle aiheuttaa mm. ihosyyliä tai kondyloomaa (joka on näistä kaikista ainoa sukupuolitauti).


    • asdlfkjalsk

      lause lainattu gynegologin tekstistä. Sinällään ei ole merkitystä, onko sen nimi sukupuolitauti vai ei, asia kai tässä on tärkein:

      Tässä muualta:
      Mikä on ihmisen papilloomavirus (HPV)?
      Ihmisen papilloomavirus eli HPV on virusinfektion aiheuttaja, joka tarttuu pääasiassa sukupuoliteitse. Papilloomaviruksia on lukuisia eri alatyyppejä. Niitä luokitellaan korkean ja matalan riskin ryhmiin riippuen siitä kuinka suuri riski niillä on aiheuttaa syöpää.

      Miten papilloomavirus tarttuu?
      Papilloomavirus tarttuu pääasiassa sukupuoliteitse eli intiimissä kanssakäymisessä.

      Kuinka yleinen papilloomavirus on?
      20-vuotiaista jo noin kolmanneksella on papilloomavirusinfektio. Koko väestöstä jopa 70–80% saa jossain vaiheessa genitaalialueen papilloomavirusinfektion.

      • Tämäkin on nyt

        poimittu näköjään jostakin sellaisesta tietolähteestä, missä puhutaan nimenomaan genitaalialueen hp-viruksesta, ei yleisesti.

        Siinä tapauksessa siis ihan oikeaa tietoa kondyloomaa ja kohdunkaulan syöpää aiheuttavista hp-viruksista.


    • vielä klaksdjl

      Kondylooma eli visvasyylä on helposti tarttuva papilloomaviruksen aiheuttama sukupuolitauti. Tunnetuista yli sadasta papilloomaviruksesta noin kolmekymmentä pystyy elämään sukupuolielinten limakalvoilla.

      Kondylooma on Suomen yleisin sukupuolitauti. Suurin osa taudinkantajista on oireettomia, mutta he levittävät tautia huolimatta siitä että näkyviä merkkejä kondyloomasta ei ole. Kondylooma tarttuu sukupuoliteitse, myös oraaliseksissä.

      Osa papilloomaviruksista saattaa aiheuttaa naisille kohdunkaulan syöpää, joten kondylooman saaneiden on suositeltua käydä otattamassa irtosolunäytteitä säännöllisin väliajoin.

      • Kondyloomaa

        ja kohdunkaulan syöpää aiheuttavat hp-viruksen eri muodot. Ei ole missään tapauksessa sama asia.

        Jokaisen naisen tulisi käydä säännöllisesti papa-testissä, oli kondyloomaa tai ei.

        Miksi näitä "tietoiskuja" tänne pitää linkitellä? Jokainen täällä kirjoitteleva osaa varmasti käyttää googlea itsekin.


      • asdlkfh
        Kondyloomaa kirjoitti:

        ja kohdunkaulan syöpää aiheuttavat hp-viruksen eri muodot. Ei ole missään tapauksessa sama asia.

        Jokaisen naisen tulisi käydä säännöllisesti papa-testissä, oli kondyloomaa tai ei.

        Miksi näitä "tietoiskuja" tänne pitää linkitellä? Jokainen täällä kirjoitteleva osaa varmasti käyttää googlea itsekin.

        sitten muutaman kirjoittajan olisi varmaankin hyvä googlettaa itse


    • jhgfdsfghjk

      Mistä tiedätte tai oletatte että teidän tyttärillä ei jo ole ollut sukupuolista kanssakäymistä tai sukupuolitautia? Ette kai kuvittele että saatte asiasta ensimmäisenä tietää?

    • EI KANNATA!
    • kovin vaihtuu tiedot

      Juuri tänään kerrottiin Ylen tv-uutisissa, että papa-kokeet voivat hyvin vähentyä noiden rokotusten ansiosta. Tähän astihan on ollut sellainen tieto, että niissä pitäisi käydä jatkossakin säännöllisesti eli ettei rokote korvaa papa-kokeita.

      Tänään sitten kerrottiinkin kaikelle kansalle, että voisi riittää sellainen "once in a lifetime" eli kerran elämässä tehtävä papaseulonta, joka olisi esim. 25-vuotiaana, ja jos siinä ei olisi kohdunkaulan muutoksia, ei tarvitsisi käydä sitten enää koskaan.

      Ilman muuta ne seulonnat tulevat vähenemään, sehän on päivän selvää. Kustannuskysymys, jos jossain voidaan säästää niin ilman muuta säästetään.

      Aikaisemmin on puhuttu myös että rokote vaatinee useita tehosterokotuksia, mutta nyt sama tyyppi kertoi että ei kuulemma vaatisikaan.

      En aio antaa rokotuttaa omia lapsiani, mutta he eivät toki olekaan vielä edes kouluiässä. Esikoinen on 2-vuotias ja toinen vasta minulla mahassa :D Nykytiedoilla en kuitenkaan rokotuttaisi, vaikka olisivatkin jo sopivan ikäisiä.

    • onnellinen äiti

      Juu eihän koskaan niistä huonoista asioista puhuta, ne piilotetaan ja salataan, muuten ei lääkefirmat saa niitä koekaniineita. Viis he välittävät siitä mitä tuteja siitä kenellekkään tulee, sehän nähtiin jo sikapiikin aikana.

      Turvallinen on, mutta kuinkas kävi, moni sai iänikuisen sairauden mutta korvaukset junnaa yhä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Ehei, ei koskaan en ole koskaan rokotuttanut lapsiani, ei ole ollut korvatulehdus kierteitä eikä muitkaan allergioita. Normaalit flunssat on sairastaneet ei muita.

      Mutta moni lapsi joka on saanut niitä myrkky piikkejä, ovat korvatulehduskierteessä ym tuateja allergia ovat liitä lisääntyneet... meillä ei yhtään allergia lasta kun ketään ei ole koskaan rokotettukkaan.

      • 14-vuotias

        Itse olen sikainfluenssarokotteen ottanut jo 2 vuotta sitten, eikä oireita ole tullut..Rokotuksen jälkeen päätä vähän särki, ei muuta. Mutta nyt en ole varma ottaisinko tuon hpv-rokotteen. Vanhemmat sanoo että ehdottomasti, mutta itse olen kielteisellä kannalla. Kannattaisiko minun ottaa se?


      • minä annoin
        14-vuotias kirjoitti:

        Itse olen sikainfluenssarokotteen ottanut jo 2 vuotta sitten, eikä oireita ole tullut..Rokotuksen jälkeen päätä vähän särki, ei muuta. Mutta nyt en ole varma ottaisinko tuon hpv-rokotteen. Vanhemmat sanoo että ehdottomasti, mutta itse olen kielteisellä kannalla. Kannattaisiko minun ottaa se?

        tyttärieni itse päättää asiasta. Päättivät, että ei.


    • ljkhgf

      En ikinä altista lapsiani alkeellisiin rokkoteisiin jotka ovat vielä kokeiluasteella. Pohtikaa mm miksi tytöt rokotetaan ensin ja pojat vasta myöhemmin!!!!!!!

    • ei ja ei

      Markkinoilla on tällä hetkellä kahta HPV-rokotetta papilloomavirusta vastaan, joka aiheuttaa mm. kohdunkaulasyöpää. Merckin Gardasil hyväksyttiin Yhdysvalloissa lääkeviraston puolesta jo 2006 ja GlaxoSmithKlinen Cervarix vuonna 2009. Gardasilista on tullut Yhdysvalloissa rutiinirokote nuorille naisille ikäryhmässä 9 – 26 vuotta ja nyt tartuntatautikeskuksen immunisaatiolautakunta suosittaa myös 11 – 21-vuotiaiden miesten rokottamista. Myös Suomessa on Gardasil otettu yleiseen rokotusohjelmaan.
      http://www.magneettimedia.com/uudet-todisteet-teilaavat-hpv-rokotteen-turvallisuuden/


      HPV-rokotteesta ilmeni jo outo sairaus
      http://nwohavaintoja.blogspot.fi/2014/10/hpv-rokotteesta-ilmeni-jo-outo-sairaus.html?spref=fb

    • 3+3
    • 4+4
    • LAPSETONKOHAN

      Itse mietin että otanko vai en :/ suurin toiveeni on saada lapsi ja sen kerrotaan aiheuttavan lapsettomuutta :((

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5225
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3267
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1820
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe