Tiivisteen vaihto

Jontikka

Ongelmaa aiheuttaa kumisen tiivisteen vaihto akselin kaulalle. Akseli on siis se mihin vetovarsien päät kiinnittyvät. Akseli menee "perän" lävitse, missä on hydrauliikka ja öljykylpyjarrujen öljy. Samaa öljyä kaikki. Kuitenkin, akseli on tiivistetty tähän valurautaiseen perään akselin molemmissa päissä olevilla pyöreillä kumitiivisteillä. Ongelma tässä on se, että tiivisteen saa nätisti paikoilleen mutta kun akseli pitäisi työntää pesän lävitse missä tiiviste on menee tiivisteen sisäkehä rullalle. Akselin molemmissa päissä on porattu reikä akselin läpi. Nämä reiät sitten tarttuvat kumitiivisteeseen ja tiiviste lähtee akselin mukaan ja on lopulta entinen. Reiät on se ongelman aiheuttaja, mutta millä tukkia ne.

- Teippiä päälle, mutta pysyykö teippi vai kääntyykö sekin rullaadille.
-Ohuet metalliliuskat reikien kohdille.
-Jollakin plastic paddingilla täyttää reiät ja hioo pinnan tasaiseksi.
-Jokin muu keino?

Tiivisteiden vaihto on vuosimallin -79 John Deeressä tyypiltään 1630. Samanlaisia tiivisteenvaihto-operaatiota on varmasti muissakin laitteissa ja koneissa. Tämän palstan lukijoista moni on varmasti pelannut koneiden kanssa enemmänkin ja matkan varrelle on ehkä osunut vastaavanlainen tilanne. Toivottavasti.

Eihän ne tiivisteet nyt mahdottomia maksa (5€/kpl) mutta ei niitä viitsisi kovin montaa tuhota harjoittelemalla asennusta viikonloppuisin, kun kohta alkava hirvenmetsästyskin vie ne vähät vapaat viikonloput. Jos ongelman kuvauksesta ei saanut tolkkua, niin kommenttia saa ja pitää esittää rohkeasti.

Terveisin Pasi

7

1609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vain

      mieleen vanha kikka. Kasta akselin pää öljyyn ja sitten hitaasti pyörittäen akseli paikalleen.

      • Jontikka

        Joo sitä ei tullut mainittuakaan. Akselin pään rasvaaminen/öljyäminen oli se ensimmäinen konsti mitä kokeilin, mutta ei toiminut. Tiiviste on vielä niin tiukka ettei se akseli edes mene käsivoimalla painamalla siitä läpi. Kierretangosta ja putken pätkästä olen tehnyt "työkalun" millä akselia saa painettua sisääpäin ja samalla kaveri voi pyörittää akselia. Mutta ei vaan tule kesää.


      • Jussi Peura
        Jontikka kirjoitti:

        Joo sitä ei tullut mainittuakaan. Akselin pään rasvaaminen/öljyäminen oli se ensimmäinen konsti mitä kokeilin, mutta ei toiminut. Tiiviste on vielä niin tiukka ettei se akseli edes mene käsivoimalla painamalla siitä läpi. Kierretangosta ja putken pätkästä olen tehnyt "työkalun" millä akselia saa painettua sisääpäin ja samalla kaveri voi pyörittää akselia. Mutta ei vaan tule kesää.

        naapurin 3130:een tuon tehnyt.
        Veistä tuoreesta pajusta sen sokan reijän täyttävä tappi. Purista se reikään, vähän pinnan yli ja hio sitten tapin päät niin sileäksi kuin saat "akselin muotoon". Voitele ne ja pitäisi onnistua. Puu ei murene perän sisälle, kuten jokin "padding" voi tehdä.


      • Jontikka
        Jussi Peura kirjoitti:

        naapurin 3130:een tuon tehnyt.
        Veistä tuoreesta pajusta sen sokan reijän täyttävä tappi. Purista se reikään, vähän pinnan yli ja hio sitten tapin päät niin sileäksi kuin saat "akselin muotoon". Voitele ne ja pitäisi onnistua. Puu ei murene perän sisälle, kuten jokin "padding" voi tehdä.

        Saattaa ollakin ihan toimiva keino, mutta tällä hetkellä kokeilen ensin sitä "muovimassaa" koska vähän epäilyttää saako ne puutapit hiottua tarpeeksi sileiksi. Reiät suut on vielä sillain reunoiltaan viistetty mitä se puutappi ei pystyisi täyttämään.

        Asiasta neljänteen, sinulla varmaan on käsitys miten se vetovarsitunnustelu toimii. Se akselihan on keskeltä ohuempi joten kovemmassa vedossa se pystyisi vähän taipumaan ja jonkin mekanismin kautta käskyttäisi nostolaitetta nostamaan vähän ylöspäin. Mekanismi olisi siinä mielessä hyvä tietää jos tuon akselin joutuu vaihtamaan niin saako sen vetää sieltä sukkana pihalle. Onnistuuko takaisin laitto vain lykkäämällä akseli sisään vai onko siellä sisällä jotain mihin sen akselin pitäisi osua.

        Pasi


      • Jontikka
        Jontikka kirjoitti:

        Saattaa ollakin ihan toimiva keino, mutta tällä hetkellä kokeilen ensin sitä "muovimassaa" koska vähän epäilyttää saako ne puutapit hiottua tarpeeksi sileiksi. Reiät suut on vielä sillain reunoiltaan viistetty mitä se puutappi ei pystyisi täyttämään.

        Asiasta neljänteen, sinulla varmaan on käsitys miten se vetovarsitunnustelu toimii. Se akselihan on keskeltä ohuempi joten kovemmassa vedossa se pystyisi vähän taipumaan ja jonkin mekanismin kautta käskyttäisi nostolaitetta nostamaan vähän ylöspäin. Mekanismi olisi siinä mielessä hyvä tietää jos tuon akselin joutuu vaihtamaan niin saako sen vetää sieltä sukkana pihalle. Onnistuuko takaisin laitto vain lykkäämällä akseli sisään vai onko siellä sisällä jotain mihin sen akselin pitäisi osua.

        Pasi

        Eihän siinä ole vetovarsissa mitään, kun tuhon hommaan ruhdyt? Siitä vaan akseli ulos.
        Samanlaista vetovarsitunnustelua käyttää moni muukin merkki. Tuollainen "terästanko" taipuu aika paljon, ennen kuin katkea. Tietty se "vetovarsitunnustelun" säätövipu pitää olla 0-asennossa, eli minimissä. Kun tuo akseli vedetään ulos!
        Varmaan tiedät, että "työntövarsitunnustelu" on se toinen mahdollisus, mutta esim ylsi 3-siipisillä auroilla se ei oikein enää toimi kunnolla.
        Ja VAIN vetovarsiin kiinnitetyillä työkoneilla vai vetovarsitunnustelu voi toimia!!!

        Pääasia, että täytät akseli reijän jollakin aineella, ettei tiivisteet rikkoudu. ehdottamani paju on halpaa, ja sitä riittää. Siitä saa myös sileän helposti.


      • Jontikka
        Jontikka kirjoitti:

        Eihän siinä ole vetovarsissa mitään, kun tuhon hommaan ruhdyt? Siitä vaan akseli ulos.
        Samanlaista vetovarsitunnustelua käyttää moni muukin merkki. Tuollainen "terästanko" taipuu aika paljon, ennen kuin katkea. Tietty se "vetovarsitunnustelun" säätövipu pitää olla 0-asennossa, eli minimissä. Kun tuo akseli vedetään ulos!
        Varmaan tiedät, että "työntövarsitunnustelu" on se toinen mahdollisus, mutta esim ylsi 3-siipisillä auroilla se ei oikein enää toimi kunnolla.
        Ja VAIN vetovarsiin kiinnitetyillä työkoneilla vai vetovarsitunnustelu voi toimia!!!

        Pääasia, että täytät akseli reijän jollakin aineella, ettei tiivisteet rikkoudu. ehdottamani paju on halpaa, ja sitä riittää. Siitä saa myös sileän helposti.

        Viikonloppuna tiivisteet lopulta antautuivat! Vaihto-operaatio onnistui viimeinkin, eihän niitä ollut vaihdettu vasta kuin toukokuusta asti. Ensin oli riesana se, että antoivat liikkeestä väärät tiivisteet ja se meinasi johtaa uuden akselin ostoon kun eiväthän ne pienemmälle akselille mitoitetut tiivisteet toimineet tässä tuuman akselissa.

        Homma ratkesi lopulta. Yhdeltäkään John Deeren huoltomieheltä ei asiaan saanut mitään apua. Saatu ohje oli vain; vanhat tiivisteet pois ja uudet tilalle. No näinhän se menee mutta siinä välillä pitää tehdä muutama taikatemppu jos mielii saada tiivisteet a) pysymään paikoillaan b) pysymään paikoillaan ja vielä ehjinä. Akselin reiät pitää tosiaan tukkia joillain. Kokemuksen perusteella uskallan nyt sanoa ettei minkäänlainen puutappi olisi toiminut ainakaan tässä tapauksessa. Tiiviste nimittäin tiivistyy sen verran hyvin akselin ympärille, että jos akselissa on pieninkin pykälä mihin tiiviste voi tarttua niin se myös sen tekee.

        Mutta itse asiaan, eli miten se tehtiin jos jollekin tästä on iloa. Eikös "tiedon" panttaaminen olekin persiistä.
        -> Akselin reiät puhdistin ensin tinnerillä, öljy mahdollisimman hyvin pois.
        -> Ongelman ratkaisu oli autopakkeli, sillä paklataan reiät TODELLA huolellisesti. Tarkoitus on, että se pakkeli myös pysyy reiässä.
        -> Kun pakkeli on kuivunut se hiotaan esim. vesihiomapaperilla akselin tasalle ja ennen kaikkea sen muotoiseksi. Ikään kuin reikää ei olisi siinä ollutkaan.
        -> Rasvataan akseli vaseliinilla ja työnnetään jotain puristinta hyödyntäen tiivisteen läpi.
        -> Jos paklaus ja hiominen tehtiin hyvin tiiviste on nyt paikoillaan ja se vielä ehjä.
        -> Pakkeli lähtee reiästä suhteellisen helposti kokonaisena kun jollain tapilla sitä työntää.
        -> Aikaa paklauksiin ja hiomisiin menee korkeintaan 30 minuuttia. Pakkeli kun laittaa illalla niin aamulla se on varmasti kuiva.

        Pasi


    • Spesialisti

      Joskus tuollaisessa paikassa voi käyttää akselin päällä kondomia - rasvattuna ulkopuolelta.
      Toki siinäkin on omat ongelmansa, eikä ole 100%:n varma?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5253
    2. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5054
    3. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4114
    4. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3198
    6. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2791
    7. Kerro kolme huonoa ja

      kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1914
    9. Rakastatko mua

      Vielä?
      Ikävä
      40
      1780
    10. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe