Onko kukaan tehnyt sellaisia pigmentinsiirtokuvia, että tulosteesta tai valokuvasta siirretään kuva esim. puupohjalle? Pitääkö olla laser- vai mustesuihkutuloste? Mitä ainetta siihen kuvan ja pohjan väliin laitetaan - ja mitä sitten tehdään? Voiko pohja olla vaikka ohuempaa kartonkia? Kiitos kaikille jotka osaa auttaa!
Pigmentinsiirto
6
2221
Vastaukset
- kokeillut
Itse haeskelin netistä pari vuotta sitten esim. kuvansiirtoaine -haulla ja löysin muutamia merkkejä. Askartelu- ja taidetarvikeliikkeiden valikoimia kannattaa selata, kun en nyt halua tuotemerkkejä tässä mainita.
Muutamaa ainetta olen kokeillut niin kankaalle, puulle, kaakelille kuin metallillekin. Niissä kuva pitää olla tulostettuna lasertulostimella.
Kartongille en niillä aineilla laittaisi, koska siirrossa poistetaan kopiopaperi veden avulla hankaamalla.
Grafiikan teossa käsittääkseni tinnerikin on käytössä, se ehkä toimisi kartongillekin. Kuvanstiirtokurssejakin on aina silloin tällöin tarjolla. - kätevä käsi
Juu, Strömsöössä oli kerran ohjeet tuohon ja pitää olla mustesuihkutulostin. Se aine jota kuvansiirtoon käytetään on Art Medium- kuvansiirtoainetta, löytyy useimmista askarteluliikkeistä ja saat käyttöohjeen mukaan. Pohja voi olla mitä tahansa kosteuden kestävää, ohut kartonki vetää kuprulle ja tarvii sitten painon alla kuivattaa. Kokeilin tuota kuvansiirtoa ohuelle n.2mm paksuiselle puulastulle ja veti lastun kuprulle.
Kaikki kuvat pitää ensin tulostaa normaalille tulostuspaperille (leikkaa paperista ylimääräiset reunat pois), sitten kuvapuoli kastellaan siirtoaineella ja laitetaan pohjalle kuvapuoli pohjaan päin, tasoitetaan hyvin painelemalla pehmeällä rätillä että saa ilmakuplat pois, annetaan kuivua muutama tunti. Sitten kostutetaan kunnolla ja hierretään varovasti pehmeällä rätillä paperi pois niin että jää siisti kuva, annetaan kuivua ja sivellään vielä kuvan päälle suojaus kuvansiirtoaineella tai decubaselakalla.- Piggy
Ihanaa, kiitos neuvoista! Kätevä käsi, olipa hyvät ja seikkaperäiset ohjeet. Heti maanantaina askartelukauppaan siis. :)
- testaa ensin
Piggy kirjoitti:
Ihanaa, kiitos neuvoista! Kätevä käsi, olipa hyvät ja seikkaperäiset ohjeet. Heti maanantaina askartelukauppaan siis. :)
Käyttäisin kyllä Art Mediumilla lasertulostinta, eiköhän mustesuihkujälki leviä, kun paperin poistossa käytetään vettä. Kiva- lakka taitaa ajaa saman asian.
Picture This- aineella olen saanut parhaimmat tulokset niin kankaalle kuin puullekin. - kätevä käsi
testaa ensin kirjoitti:
Käyttäisin kyllä Art Mediumilla lasertulostinta, eiköhän mustesuihkujälki leviä, kun paperin poistossa käytetään vettä. Kiva- lakka taitaa ajaa saman asian.
Picture This- aineella olen saanut parhaimmat tulokset niin kankaalle kuin puullekin.Ei levinnyt mustesuihkujälki, kuva tuli yhtä siisti kuin valokuvassa. Tuo Art Medium kiinnittää ne värit ja ei todella leviä, kokeilin sekä mustavalkoisena että värillisenä tulosteena ja molemmat onnistui. Siinä Strömsöön ohjeessa käytettiin nimenomaan mustesuihkutulostinta ja itselläni ei laseria ole :)
- puuseppä
lasertulosteen voi siirtää myös silitysraudalla esim. puulle. varmaan vähän himmeämpi kuin nuo aikaisemmat, mutta nopeampi ja riittävä, jos tarvitaan vain ääriviivat, kuten itse puutöissä teen esim. sahausmallit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445795
- 455305
- 483698
- 133653
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise903201- 313126
- 592874
- 572720
- 532370
- 381834