Hampaiden pesu

Mamma160112

Kertokaa hyvät ihmiset kuinka saan pestyä kohta 2ween hampaat. Jos annan hammasharjan käteen, harjaa sillä hiuksia, jos pesen itse samalla vieressä, tunkee omaansa mun suuhun. On kahta eri makuista tahnaa, mutta ei kelpaa.

14

385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi hammaspesu

      Moi! Meillä kun lapsi oli 1v10kk oli hampaidenpesu ihan kauheeta, hän ei suostunut itse "harjaamaan" yhtään, eikä kukaan muukaan olis saanut. Asiasta tuli varsinainen valtataistelu, mä huusin ja lapsi huusi ja itki ja potki ym ym.. Yks päivä mä sanoin vaan että mulle riitti, vie harjas roskiin ja lähdetään kauppaan, saat ite valita harjan ja tahnan ja niillä ne hampaat myös pestään. Näin tehtiin ja sai myös tarrat ja vihon valita itse. Aina kun pesu sujui sai tarrat laittaa vihkoon. Ja meillä tää toimi, siitä on nyt vuosi, tarroja on vielä ja vihko kaapissa, nykyään haluaa joskus max 1x/kk laittaa ne ja selailla vihkoaan. Joskus sit sai ti-ti nalle dvd missä oli hammaspeikkolaulu, nyt me sit lauletaan sitä ja äit metsästää suusta hammaspeikkoja, ja pesu sujuu ja on jopa kivaa!

      • äitikin

        Meillä joutuu välillä myös pelaamaan asian kanssa, koska en aio tehdä hampaiden pesusta karmivaa ja itkettävää kokemusta, kuten täällä jotkut ehdottavat.

        Toi palkkiosysteemi on tosi hyvä, jos lapsi sen hiffaa! :) Meillä ei vielä puolitoistavuotias tajua. Ollaan pesty välillä hampaita peilin edessä, tykkää katsoa kun äiti harjaa hänen hampaitaan. Toinen toimiva juttu on ollut se, että harjaa samalla mun harjalla mun hampaita ja mä hänen harjalla hänen hampaitaan. Kolmanneksi on otettu "taikataivutus", eli mä otan polvelle ja kiepautan vähän päätä alaspäin. Tämä naurattaa ja saan harjattua hyvin ienrajat ja poskihampaatkin.

        Tsemppiä!


    • Ilman leikkejä

      Meillä lapsi nostetaan polvelle, otetaan tukeva asento lapsen päästä kiinni ettei harja pääse lipsumaan ja sitten harjataan hammasrivi läpi. Pesun jälkeen lapsi on saanut itse harjata hampaita jos haluaa, mutta oikeastaan koskaan ei halua itse enää niitä pestä.

    • weilis

      anna lapsen harjata omat hampaasi sinun harjallasi ja sitten sinä harjaat hänen hampaansa hänen harjallaan. Asian voi hoitaa leikin varjolla. Voit sanoa, tee harjallasi näin, ja näyttää omaan suuhun mallia. "Osaatko avata suusi oikein isoksi/isommaksi kuin äiti? Kuuluuko sinun harjastasi hassu suhina kun harjaat hamapaita? Minkälainen ääni sinun harjastasi kuuluu,, minun harjastani kuuluu tällainen, Tai esität itse hupsua, etkä mukaa osaa harjata hampaitasi, pyydät lasta neuvomaan kuinka se tehdään jne... Lapsi voi myös harjata lempinukkensa hampaat jos sellainen on, sen jälkeen kun omat hamput on pesty.
      Tuon ikäinen ei välttämättä tarvitse joka kerta tahnaakaan, jos ei kovasti makeaa syö. Ainakin mulle hammashoitaja sanoi. pääasia, että harja on vedellä kostutettu. tahnaa voi laittaa ihan pienen pienen nokareen, jos se auttaisi asiaa. tahnojen maut on aika voimakkaita kuitenkin ja muutenkin erilaisia, niin lapsi saattaa sen takia olla vastahakoinen. muumitahnat auttaa, kun muumit on tuttuja, lapselle voi näyttää tahnapurtiloa sanoa, että muumitkin pesevät hampaansa tällä aineella. Lapsi tarvitsee opastusta, ihan kädestä pitäen hampaiden harjaamiseen. ei voi olettaa, että hän automaattisesti osaa.

      • Ei vielä.

        "Lapsi tarvitsee opastusta, ihan kädestä pitäen hampaiden harjaamiseen. ei voi olettaa, että hän automaattisesti osaa."

        Eihän lapsen tarvitsekaan ainakaan ennen kouluikää osata pestä omia hampaitaan. Siihen asti on vanhempien tehtävä harjaus. Itselleni hammaslääkäri sanoi, että lapsi voi sitten pestä hampaansa kokonaan itse, kun kaunokirjoitus alkaa sujua.


      • weilis
        Ei vielä. kirjoitti:

        "Lapsi tarvitsee opastusta, ihan kädestä pitäen hampaiden harjaamiseen. ei voi olettaa, että hän automaattisesti osaa."

        Eihän lapsen tarvitsekaan ainakaan ennen kouluikää osata pestä omia hampaitaan. Siihen asti on vanhempien tehtävä harjaus. Itselleni hammaslääkäri sanoi, että lapsi voi sitten pestä hampaansa kokonaan itse, kun kaunokirjoitus alkaa sujua.

        Tuon mukaan meillä tarvisi sitten vieläkin pestä koululaiselta, kun ei suju kaunokirjoitus, vaikka ikääkin jo on. Tuskin kuitenkaan antais.
        Enhän tuolla tarkoittanutkaan että on osattava ihan heti, siksi leikin kautta voi harjaamista opetella, ettei jää kammo hampaiden pesusta, mikä usein jää, jos väkisin joutuu hampaat lapselta pesemään. Sitten vanhempana se harjaus on vieläkin vastentahtoisempaa. Toki se on hyvä ottaa päivittäiseksi rutiiniksi jo ihan pienestä, niin se käy helpommin.
        Kun esim. lapsi ensin harjaa äidin tai isän hampaat ja sitten äti tai isä lapsen hampaat, niin en näe mitään ongelmaa asiassa, ja hampaat tulee kyllä puhtaaksi. Vanhemmat voi omansa pestä paremmin sitten myöhemmin.
        Tietysti vanhempien on otettava päävastuu lapsen hampaiden harjauksesta vähintään sinne eka luokalle saakka, katsottava että ne pestään.


      • Ei vielä.
        weilis kirjoitti:

        Tuon mukaan meillä tarvisi sitten vieläkin pestä koululaiselta, kun ei suju kaunokirjoitus, vaikka ikääkin jo on. Tuskin kuitenkaan antais.
        Enhän tuolla tarkoittanutkaan että on osattava ihan heti, siksi leikin kautta voi harjaamista opetella, ettei jää kammo hampaiden pesusta, mikä usein jää, jos väkisin joutuu hampaat lapselta pesemään. Sitten vanhempana se harjaus on vieläkin vastentahtoisempaa. Toki se on hyvä ottaa päivittäiseksi rutiiniksi jo ihan pienestä, niin se käy helpommin.
        Kun esim. lapsi ensin harjaa äidin tai isän hampaat ja sitten äti tai isä lapsen hampaat, niin en näe mitään ongelmaa asiassa, ja hampaat tulee kyllä puhtaaksi. Vanhemmat voi omansa pestä paremmin sitten myöhemmin.
        Tietysti vanhempien on otettava päävastuu lapsen hampaiden harjauksesta vähintään sinne eka luokalle saakka, katsottava että ne pestään.

        Meillä ei ole kyllä koskaan joutunut väkisin pestä hampaita eikä oikeastaan houkutellakaan. Ne on vain pesty.


      • kiitti vinkistä
        Ei vielä. kirjoitti:

        Meillä ei ole kyllä koskaan joutunut väkisin pestä hampaita eikä oikeastaan houkutellakaan. Ne on vain pesty.

        kyllä mäkin oisin "vaan pessyt" jos ois antanut... Ei tälläsistä kommenteista oo paljon apua meille joiden lapset ei anna pestä hampaitaan!!! Ei kukaan huvikseen "taistele" siitä pesusta..


      • Ei vielä.
        kiitti vinkistä kirjoitti:

        kyllä mäkin oisin "vaan pessyt" jos ois antanut... Ei tälläsistä kommenteista oo paljon apua meille joiden lapset ei anna pestä hampaitaan!!! Ei kukaan huvikseen "taistele" siitä pesusta..

        Tarkoitinkin vain sitä, että vaikka meillä ei ole leikin kautta lähdetty hampaita pesemään eikä annettu lapsen harjata vanhempien hampaita, niin ei meillä siltikään olla hampaita väkisin pesty.


      • äitikin
        Ei vielä. kirjoitti:

        Tarkoitinkin vain sitä, että vaikka meillä ei ole leikin kautta lähdetty hampaita pesemään eikä annettu lapsen harjata vanhempien hampaita, niin ei meillä siltikään olla hampaita väkisin pesty.

        Niin, noinhan se menee, jos menee hienosti. Kyllä säkin varmasti olet jonkin asian kohdalla joutunut miettimään, että "millä tää saadaan pelittämään". Vai etkö? Vau, jos kaikki on vain mennyt niinkuin oppikirjoissa. Nukkuminen, syöminen, pukeminen, kylpeminen...? On vain tehty.


    • Xylitol

      Meillä on aina pesty hampaat ilman vääntämistä. Illalla puuron jälkeen poika marssii itse vessan luo ja näyttää harjaansa. Pesen hampaat ensin ja sitten hän 'pesee' itse. :) En tiedä miten se näin helposti onkaan aina sujunut! Poika nyt 1,5kk ja suussa kaikki hampaat.

    • hauska moka...

      Teillä on kyllä melkoinen 1,5-kuinen, kun on kaikki hampaat jo suussa, puuroa syö ja itse kävelee hammaspesullekin! :D ;)

    • hassun tytön äiti

      Vekkuli lapsi teillä luonteeltaan :D

      Ihan kuin oma lapseni aikaisemmin tuossa harjailuasiassa. Häneltä sai harjata hampaita joten kuten silloin kun hän oli 11 kk -1,5-vuotias. Sai ensimmäisen hampaansa vasta pari päivää vaille 11-kuukautisena. Sitten tuli stoppi eikä suu auennut välillä ollenkaan harjalle. Harjattiin silloin kun saatiin harjattua. Oikeammin: saatiin vähän sutaistua harjaa siellä suussa. Olihan se harjaamiseen totuttelua sekin.

      Sitten tuli vaihe, jolloin lasta kiinnosti hirveästi saada harja omaan käteensä. Meillä olikin siinä vaiheessa joka pesulla käytössä kaksi harjaa, joista lapsella oli toinen ja aikuinen piti toista. Tai aikuinen YRITTI viimeiseen asti pitää toisesta harjasta kiinni. Lapsi yritti nimittäin heti harjojen esille otosta lähtien pölliä molemmat omiin käsiinsä. Hammastahnan syöminen harjasta huvitti suuresti, mutta sitä että toinen olisi myös harjannut, vastustettiin pontevasti.

      Lähempänä kolmea ikävuotta tapahtui ihme ja lapsi alkoi ihan pyytää, että harjataan hampaat. Pyyteli sitä pitkin päivääkin :D Sitten ei ollut mitään hankaluuksia. Laitoin vain harjaan sopivasti tahnaa, pyysin avaamaan suun ja sehän avautui sujuvasti. Sain harjattua koko purukaluston aika vaivattomasti, mitä lapsi nyt vähän hihitteli sille että harja kutittaa suussa... Ja kun olin ensin harjannut hampaat parhaani mukaan, annoin harjan hänelle itselleen ja hän leikki sillä aika pitkään harjaillen leikistä hampaita tai huvikseen harjaa imeskellen.

      Ai niin, silloin kun häneltä ei saanut harjata mutta halusi kuitenkin harjat itselleen, hänellä oli rasittava tapa purra hammasharjansa harjasten osalta varikkokuntoon jo parissa päivässä. Näyttivät tosi käytetyiltä, mutta olivat oikeasti vain hyvin purtuja :D

      Hammastahnat ovat olleet nähtävästi riittävän hyvänmakuisia. Meillä on ollut käytössä fluoriton Laveran pinkki lasten hammastahna. Käytän itse fluoritonta Frantsilan Yrtin raikas -hammastahnaa ja sitäkin olen kokeillut. Sipaisen tahnaa vain vähän harjaan, jottei sitä tule syötyä hirveästi, enkä anna sitä tietenkään pyynnöstä lisää. Tykkää myös tuosta Frantsilan tahnasta.

      Jos teidän muksunne ei hyväksy hammastahnaa, niin onhan se harjaamattomuutta parempi kuitenkin jos onnistuu jotenkin ilman tahnoja. Mitä hammastahnaa olette kokeilleet? Ainakin tuo Lavera on ollut kovasti täällä lapsen mieleen ja sitä saa ostaa ekokaupoista (Ruohonjuuri, Ekolo, varmaan luontaistuotekaupoistakin kuten esim. Life) sekä myös netin kautta.

      Hiusten harjaaminen hammasharjallahan on ihan klassikkko :D Olen nähnyt sen monesti meilläkin. Myös tiskiharjalla on yritetty harjata niin hiuksia kuin hampaitakin. Sekä lapsen omia että minun... Oikealla hiusharjalla tai kammalla suditaan sitten omia hiuksia vastakarvaan. Ja joskus lapsi tietysti yrittää ängetä oman hammasharjansa äidin suuhun. Hassu tyttö.

      Ei tuon ikäinen tosiaan itse pysty vielä hampaitaan puhdistamaan. Ehkä teilläkin on nyt menossa vain tuollainen vaihe, jossa hammasharja on kiva leikkikalu ja sillä hampaiden harjaileminen taas hänestä jotenkin inhottavaa. Jospa annat lapsesi tutkia hammasharjaa muuten, kerran se häntä huvittaa, ja yrittää harjata sitten jossain vaiheessa taas häneltä hampaat. Sillä harjalla kun ilmeisesti ihan oikeasti on hirmu kiva leikkiä, niin antaa leikkiäkin, kunhan pidetään esillä myös sitä pointtia että sillä kuuluu rapsutella jossain vaiheeessa myös hänen omat hampaansa läpi :D

    • ihme uuvatit

      V*ttu sen kun peset ne hampaat vaikka ilman tahnaa. Ei voi olla noin vaikeaa. 2 veekö teillä päättää asioista vai vanhemmat?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      377
      1441
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1072
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      940
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      796
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe