Vanha kartano

Hui Kauhistus

Eli olen nyt jo pidemmän aikaa nähnyt samalla kaavalla toistuvaa unta.

Unessa saan joko mummoni vanhan talon (joka siis todellisuudessa on kodikas, lämminhenkinen paikka) perinnöksi tai mummoni antaa minulle jonkin kartanon koska "se on ylimääräinen". Talo on suuri ja kartanomainen, sisustukseltaan vanha. Aluksi innostun ajatuksesta mutta kun menen sisään taloon, se on pölyn peitossa ja kaikkialla on hämärää. Tavarat on jätetty paikoilleen ja on kuin sieltä olisi paettu jotain tai vastaavaa.

Tunnelma on pelottava ja painostava, tiedän että talossa on jotakin vikaa, mutta en osaa sanoa mitä se on. Unessa toistan itselleni kuinka hienon talon olen saanut ja että nyt on vain päästävä yli typeristä peloista. Useasti unessa myös ajattelen mitä MUUT talostani ajattelevat, varmaankin ihastelevat.

Ensimmäisenä yönä, kun minun pitäisi nukkua talossa, alkaa tapahtua yliluonnollisia; tavaroita tippuilee itsestään ja kuuluu puhetta. Kuitenkin yritän sitkeästi sanoa itselleni että mitä näitä pelkäämään vaikka tunnelma unessa on puhdasta kauhua ja haluaisin vain paeta.

Yleensä uni loppuu siihen kun lähes itken ja huudan että tulkaa esiin ja juoksen näitä yliluonnollisia voimia kohden, tavallisesti herään tässä vaiheessa tai sitten näen vielä pienen väläyksen missä äänet kirkuvat ja nuo "pahat henget" tulevat minua kohden ja jotenkin tiedan että kaikki oli nyt tässä ja tämä on totuus.

Eli tämä teema on lähestulkoon näin toistuva joka kerta, tietysti pienempiä yksityiskohtia lukuunottamatta. Olisiko tässä jotain tulkittavaa/avattavaa?

2

1096

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hui Kauhistus

      Huomasin että tuolla ovat ihmiset kertoilleet hieman elämäntaustaansakin unentulkinnan pohjaksi, eli olen 22 vuotias, ammattikorkeakoulua käyvä nainen, onnellisesti parisuhteessa. Elämä on mallillaan tällä hetkellä mutta pienestä saakka minulla on ollut rankkoja kokemuksia perheeni kautta ja edelleen kannan liiankin suurta taakka perheeni asioista. Tällä hetkellä kuitenkin tuntuu suht tasapainoiselta tämänkin asian suhteen.

    • Voisin kuvitella, että useimmat tämänkaltaiset unet liittyvät kotiin ja turvallisuuteen jota se tarjosi taikka oli tarjoamatta. Unen saattaa laukaista jokin arkielämän tapahtuma johon liittyy turvattomuuden ajatus taikka ajatus tilanteesta jota ei hallitse.

      Menen suoraan unen elementteihin. Mummon lahjoittama tai jättämä rakennus viittaa vahvasti lapsuuden kotiin ja seikka, etteivät vanhempasi ole läsnä siihen, että koet mummosi jostain syystä turvallisemmaksi. Koit lisäksi, että talo vaikutti siltä kuin sieltä olisi paettu. Tämä korostaa turvattomuutta. Kertoo kenties erosta.

      Koet tavaroiden putoilevan ja kuulet puhetta, mutta et näe ketään. Tästä tulee mieleeni lapsen kokemus vanhempien riitelystä. Riitely tapahtuu usein kun vanhemmat kuvittelevat, ettei lapsi kuule tai näe sitä. Lapset kuitenkin huomaavat ja kokevat tilanteen pelottavana. He eivät voi asialle mitään, heitä pelottaa eikä kukaan ole lohduttamassa. Kenties aikuisella tällaista turvattomuuden ja avuttomuuden tunnetta vastaisi juuri itsestään liikkuvat esineet ja äänet ilman näkyvää lähdettä.

      Kenties nämä kirkuvat pahat henget ovat juuri vanhempasi.

      Unet tulevat jostakin ärsykkeestä, joko sisäisestä taikka ulkoisesta. Olet kokenut nukkuessasi jonkin ajatuksen, joka on tuonut mieleesi koko muinaisen pelon ja kauhun. Se voi olla sattumalta mieleen juolahtanut muisto taikka sitten elämässäsi on tilanne, joka tuo näitä ahdistavia ajatuksia mieleesi. Tilanne ei välttämättä liity mitenkään lapsuuteesi taikka perheesi, mutta voi se niistäkin johtua.

      Yleensä työelämässä tai tapauksessasi opiskelussa voi olla jokin stressaava tilanne joka ahdistaa ja laukaisee näitä varhaisia ahdistavia muistoja. Joka tapauksessa unesi on kovin perusturvallisuuden järkkymiseen viittaava. Varmasti ikävä kokemus. Unet sinänsä eivät ole hyviä taikka pahoja, ajatukset niiden takana voivat tosin olla todella ahdistavia.

      Toivottavasti löydät selityksen pelolle ja ahdistukselle ja saat ikävät unet loppumaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      105
      3424
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      84
      3292
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      323
      1976
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      90
      1469
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1266
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1165
    7. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      898
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      132
      850
    9. 46
      793
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      777
    Aihe