Ostin tässä muutama kk sitten itselleni omistusasunnon ja vanhempani ovat melko hyvätuloisia. Nykyään saan molemmilta 110e/kk tililleni ihan suoraan, mutta olen tässä miettinyt että voisivatko vanhempani maksaa omistusasuntoni yhtiövastikkeenkin tuon 110e/kk summan lisäksi?
Vanhempani maksoivat opiskeluaikana koko vuokrani ja sähkölaskuni suoraan omalta tililtään ja se oli siten selvästikin elatuslahja eikä verottaja siihen puuttunut. Mutta miten on yhtiövastikkeen kanssa? Ja onko sillä väliä elatuslahjan kannalta että jos yhtiövastikkeeseen sisältyy myös hieman rahoitusvastiketta?
Vanhempien maksama yhtiövastike - Elatuslahja?
4
6297
Vastaukset
- pslusuit
Siitä vaan, pyydä vielä maksamaan lainanlyhennyksetkin. Kunhan et itse pääse käsiksi rahaan niin se ei ole lahja
- 3+2
Laki on hyvin selvä siitä ettei lainanlyhennyksiä saa toisen puolesta maksaa. Asuntolainan korot ovatkin sitten melko tulkinnanvarainen juttu. Kaikissa pankeissa ei voi edes valita sitä miten ne korot maksetaan, mutta joissakin pankeissa korkojen erillinen maksaminen ulkopuolisen tililtä onnistuu.
Laki on hyvin tarkka siitä miten se elatuslahjan maksaminen menee, jos siirtää ensin rahat lapsensa tilille ja lapsi maksaa esim. yhttiövastikkeen, ei kyseessä olekaan elatuslahja vaan lahja jota voi antaa max. 4000e 3 vuoden sisällä, mutta jos vanhempi maksaa suoraan omalta tililtään yhtiövastikkeen lapsen asunnon taloyhtiön tilille, kyseessä onkin elatuslahja.
Itsekään en kyllä tiedä tuosta rahoitusvastikkeen maksamisesta. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että rahoitusvastike ja asuntolainen korot ovat pakollisia asumismenoja sähkö- ja kotivakuutuslaskun kanssa, joten vanhemmat voivat maksaa ne lapsensa puolesta suoraan laskuttajalle elatuslahjana eikä niitä lasketa tuohon 4000e/3v lahjoitusraha pottiin mukaan. - pslusuit
3+2 kirjoitti:
Laki on hyvin selvä siitä ettei lainanlyhennyksiä saa toisen puolesta maksaa. Asuntolainan korot ovatkin sitten melko tulkinnanvarainen juttu. Kaikissa pankeissa ei voi edes valita sitä miten ne korot maksetaan, mutta joissakin pankeissa korkojen erillinen maksaminen ulkopuolisen tililtä onnistuu.
Laki on hyvin tarkka siitä miten se elatuslahjan maksaminen menee, jos siirtää ensin rahat lapsensa tilille ja lapsi maksaa esim. yhttiövastikkeen, ei kyseessä olekaan elatuslahja vaan lahja jota voi antaa max. 4000e 3 vuoden sisällä, mutta jos vanhempi maksaa suoraan omalta tililtään yhtiövastikkeen lapsen asunnon taloyhtiön tilille, kyseessä onkin elatuslahja.
Itsekään en kyllä tiedä tuosta rahoitusvastikkeen maksamisesta. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että rahoitusvastike ja asuntolainen korot ovat pakollisia asumismenoja sähkö- ja kotivakuutuslaskun kanssa, joten vanhemmat voivat maksaa ne lapsensa puolesta suoraan laskuttajalle elatuslahjana eikä niitä lasketa tuohon 4000e/3v lahjoitusraha pottiin mukaan.Kerro sitten mistä tuo laki löytyy. Näilläkin palstoilla on moneen kertaan opastettu että ratkaisevaa on voiko hyödynsaaja päästä käsiksi rahoihin vai ei. Siis juuri niinkuin kerroit ei pidä kierrättää hyötyjän tilin kautta, Jos isukki maksaa suoraan pankille lainanlyhennyksen ja korot tai rahoitusyhtiölle auonliisarit niin kyse on elantokuluista jotka eivät ole lahja.
Lopputuloshan olisi sama jos isukki ostaisi asunnon itse ja antaisi tebavan asua ilmaiseksi tai isukki maksaisi ruoka- ym laskut ja tenava hoitaisi itse lainanlyhentämisen - laki vai säädös?
pslusuit kirjoitti:
Kerro sitten mistä tuo laki löytyy. Näilläkin palstoilla on moneen kertaan opastettu että ratkaisevaa on voiko hyödynsaaja päästä käsiksi rahoihin vai ei. Siis juuri niinkuin kerroit ei pidä kierrättää hyötyjän tilin kautta, Jos isukki maksaa suoraan pankille lainanlyhennyksen ja korot tai rahoitusyhtiölle auonliisarit niin kyse on elantokuluista jotka eivät ole lahja.
Lopputuloshan olisi sama jos isukki ostaisi asunnon itse ja antaisi tebavan asua ilmaiseksi tai isukki maksaisi ruoka- ym laskut ja tenava hoitaisi itse lainanlyhentämisenEn ole tuo ylempi, mutta Lindholmin lahjavero kirjassa oli tuosta kyllä jotain mainintaa. En vain enää omista kyseistä opusta. Pikaisella googletuksella löytyi tämä:
– Jos vaikka maksaa opintoihin kuuluvan matkan, sitä ei pääsääntöisesti veroteta. Jos maksaa lomamatkan, se kuuluu lahjaverotuksen piiriin. Jos lapsen kotiin ostaa verhoa ja mattoa, ei verottaja sellaisesta kiinnostu. Mutta jos ostaa lapselle auton, saajalle tulee ilmoitusvelvollisuus.
– Myös asuntolainan maksu toisen puolesta on tulkittavissa veronalaiseksi lahjaksi, vaikka oikeuskäytäntöä siitä ei olekaan. Keino olisikin liian helppo veronkiertoon. Ostat velkarahalla asunnon, jonka velan vanhemmat maksavat pois, Veronmaksajien Tuomo Lindholm sanoo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517143Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?424932HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3002768- 1482072
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321627- 181588
Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki261567Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3981544Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101313mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111303