Mistä tiedän onko ADHD?

billabongee

Voiko ADHD tulla näin myöhään (14-vuotias). Olen ihmetellyt kun en paikallani oikein meinaa pysyä ja en kokeiden lukuun pysty keskittymään. Koulussa kuitenkin tunneilla jotenkin pystyn keskittymään, mutta en jos on jotain kirjan lukemista yksikseen tunnilla, niin yleensä käy sillätavalla etten lue edes sitä kohtaa kirjasta mikä on määrätty. Voisiko to olla ADHD:ta vai joku muu esim. oppimishäiriö tai joku samantapainen? Ja onko ADHD:ta eritasoisia, että jotkut ovat vilkkaampia kuin toiset? Mistä tiedän?

15

1757

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pekkakivi

      Adhd voidaan diagnosoida "myöhään", niin kuin mulla melkein 40-vuotiaana. Mutta oireita on täytynyt esiintyä jo ennen 7 v ikää, niin kuin mulla. Eli jos sulla on vasta nyt 14-vuotiaana alkanut oireet , niin kyse on jostain muusta, mutta jos olet "aina" ollut huono keskittyjä voi kyse olla ahdsta.

      Adhdta on erilaista, toiset ovat selvästi vilkkaampia ja toiset taas enemmän omiin ajatuksiin vaipuvia, ja oireyhtymä ei kauheasti näy ulospäin.

      Jos keskittyminen tuottaa vaikeuksia/hankaluuksia niin hankkiudu ihmeessä tutkittavaksi. Varmaankin koululääkärin tms. Ensiksi yhteys. Kannataa selvittää mistä vaikeudet johtuu ja onko siihen apua saatavilla. Minäkin aloitin lääkityksen adhd oireisiin vasta tosiaan melkein 40 veenä.

      • En ole ollut aina huono keskittyjä se on tullut n.6lk. 6 ja 7lk numerot oli huonoja kun en jaksanut keskittyä tunneilla enkä lukea kokeisiin. Mutta en viitsi mennä koululääkärille jos ei olekkaan mitään adhd vaa luulosairaus...


    • 7+13

      Ei ole ADHD eikä ABCD:kään. Keskittymisvaikeudet koulussa tai kotona ovat ihan normaalia. Yritä asettaa itsellesi pienempia tavoitteita kerrallaan. Varmista, että nukut hyvin. Pitkään valvominen ja liian vähäinen uni vie energiat, tekee hyperaktiiviseksi ja keskittymiskyvyttömäksi kenet tahansa. Energiajuomat pois saman tien, jos niitä on ollut käytössä.

      • Tuo voi olla kyllä totta tuo vähäinen uni koska aika myöhään menee aina illat vaikka menen aikaisin nukkumaan. Se on sit taas toinen ongelma minkä aattelin että voisi liittyä adhd:seen kun en meinaa nukahtaa ja sitten päivällä nukuttaa todella paljon.


    • ruokavalio kuntoon

      Mitä syöt?

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/ravinteet.htm

      Viljat (tutkitun tiedon mukaan täysjyvä on nopeasti imeytyvää hiilihydraattia kuten vaalea vehnäkin) sekä riisi (n. 70% hiilihydraattia), sokeri (100% hiilihydraattia) ja peruna (peruna sisältää runsaasti tärkkelystä, joka on käytännössä pelkkää pakattua glukoosia, siis sokeria, joka hajoaa nopeasti suolistossa nostaen huomattavasti veren sokeritasoa) nostavat verensokerin nopeasti, jolloin haima alkaa tuottaa runsaasti insuliinia. Liiallinen insuliini veressä laskee verensokerin liian alas ja liian nopeasti. Tällöin ihminen on taas nälkäinen ja haluaa syödä. Lisäksi liiallinen insuliini poistaa lähes kaiken sokerin verenkierrosta ja näin aivot jäävät ilman energiaa, jolloin ihminen väsyy. Insuliinitason pysyessä vakaana elimistö polttaa rasvaa ja aivot saavat energiaa. Perunan, riisin ja viljat voi korvata muilla kasvikunnan tuotteilla, joissa on vähemmän hiilihydraattia, jolloin insuliinitaso pysyy vakaana ja ihminen virkeänä. Viljat ovat myös huono kuitujen lähde. Energiatiheyden suhteen vihanneksissa, juureksissa, marjoissa, pavuissa, linsseissä, hedelmissä ja kasviksissa on kahdeksan kertaa enemmän kuituja kuin viljassa. Viljat ovat myös huono vitamiinien lähde. Jauhatuksen jälkeen B-vitamiinit häviät nopeasti jauhoista. Eräiden arvioiden mukaan jopa 24 tunnin jälkeen jäljellä on vain puolet vitamiineista ja viikon jälkeen ei juuri lainkaan.

      • En nyt oikein tajunnut :)


      • toimii..
        billabongee kirjoitti:

        En nyt oikein tajunnut :)

        Jos syö huonosti, niin ei jaksa, on väsynyt, on vilkas jne...

        Pitää ulkoilla, levätä ja nukkua riittävästi.


    • adhd1

      ADHD selviää sillä, kun kysyt kouluterveydenhoitajalta, voisiko hän antaa lähetteen tutkimuksiin. Jossei voi, niin kysy että kuka sitten voi.

      Minulla todettiin ADHD 24-vuotiaana ja harmittaa, ettei sitä epäilty jo aikaisemmin. Koulunkäynti ja kokeisiin luku helpottui huomattavasti. Olisin varmaan saanut paljon paremmat numerot lukiossa ja päässyt mieluisimpaan opiskelupaikkaan jos olisin voinut kunnolla keskittyä. Siskollani todettiin ADHD aikaisemmin, siksi epäilin itsekin. Isälläni on myös oireita. Perinnöllisyys vaikuttaa.

      ADHD todetaan niin, että kaikki muut mahdolliset syyt karsitaan pois. Tarvitaan myös todisteita siitä, että oireet ovat alkaneet ennen 7-vuoden ikää. Onko ala-asteen opettaja huomauttanut keskittymisvaikeuksista tai käytöshäiriöistä? Oletko puhunut vanhempiesi kanssa? Unihäiriöt, masennus, päihteet yms. on suljettava pois. Prosessissa kestää, mutta olipa se ADHD tai stressi tai mikä lie, niin kannattaa selvittää asia.

      • Ala-asteella olin aika rauhallinen lukuun ottamatta 4-6lk jolloin olin enemmänkin pieni häirikkö. Vanhempien kanssa en ole viittinyt ottaa asiaa puheeksi, kun ei ottaisi todesta. Unta en iltaisin saa ja sitten päivällä nukuttaa.


    • nyt on tullut lisää outoja juttuja joita teen huomaamatta. Eli naputan aika paljon esim. pöytää kynällä ja pitää kokoajan olla jtn kädessä. Illalla rupean 'riehumaan' eli puhun todella paljon todella nopeasti ja tosiaan periaatteessa riehun 11kk pikkuveljen kanssa. Muutenkin puhun todella paljon enkä meinaa olla hiljaa missään vaiheessa..

    • Yebou!

      itse teen nopeita liikkeitä ja hölötän vanhemmilleni nopiasti jtn mitä tulee päähän sekä koulussa mä en tajua paskaakaa mistää :D joka on aika huvittava juttu ku porukat dissaa mua aina := nyt esim. ku kirjotan tätä tekstiä en ymmärrä mitä ees kirjota kuitenki kirjotan faktaa ;D mua vähä mietityttää miten toi adhd sitten vaikuttaa aikuisena jatkuuko oireet vai ootko hulivili? omasta kokemuksesta voin kertoa todellisen stoorin keskittymishäiriöstä ku jaksan kirjottaa koska hyperactive :) joten ottakaa banaanit pois korvilta ja kuunnelkaa: eli siis kaikki alkoi siitä kun menin 1.luokalle ja piti tietää mikä on vaikkapa 1 2 ja sitku opettaja selitti miten ne laskut menee yms. muuta shaibaa :F niin alettiin tahkoo tehtäviä kun muut olivat jo laskeneet junttasin vielki siin ykköstehtäväs ja mietin et mitä helvettiä se opettaja oikeen selitti sen jälkeen seuraavana koulupäivänä opettaja tarkisti onks kaikki tehy tehtävät sit ope tuli kahtoo seuraavaks mun läksyt noh... meikä oli kädet taskussa ja angstasin

    • 14v

      Niin samaa mietin minäkin.onko mullaki kun en ole paikallaan tuntuu kun aivoissa kaikki olisi samaan aikaa päällä olen aina jossain ja en kerta kaikkiaan sisäistä asioita jotka ei kiinnosta tai ole lyhyitä. Olen 14 v myös mutta olen kyllä aina ollut rasittavaa levoton jo 4 v ast. Ja pienikin harmi niin tulee suuri viha. Pienetkin asiat ärsyttä esim jos jollain tippuu kynä niin se vie heti huomion enkä ikinä nuku. Nukun päivisin ja öisin valvon unen mitta on noin 4 h. Oon ihan outo.Uskon ettei mulla ole mittää ADHD ta vaikka lekuri väitti toisi lääkärit nyt aina liioittelee ...

    • elintavatk

      Sairautta ei joitain vuosikymmeniä sitten tunnettu, ja nyt joka viidennellä amerikkalaisella yläkoulu- ja lukioikäisellä pojalla on tarkkaavuus- ja yliaktiivisuushäiriödiagnoosi. Luku on paljon suurempi kuin sairaiden todellinen määrä.

      Ilmiön taustalla on useita syitä. Yhtenä tärkeänä tekijänä pidetään lääketeollisuuden ankaraa lobbausta. Kun diagnoosin raja lasketaan alas, saadaan lääkehoito kaupattua yhä useammalle.

      Suomessa vastaavaa ilmiötä ei ole esiintynyt, mutta täälläkin ADHD-diagnoosien määrä on kasvanut. Asiantuntijoiden mukaan syy on osin yhteiskunnan paineissa: mitä joustamattomampi yhteiskunta, sitä useampi saa diagnoosin. Jos taas ympäristö sopeutuu yksilön oireisiin, ei diagnoosia tarvita.

      Lasten normaaleista ongelmista tehdään sairauksia, joihin syötetään lääkkeitä, vaikka ongelmat olisivat ratkaistavissa muutoinkin.

      Psykiatriassa istutaan suljetussa huoneessa ja äänestetään uusia sairauksia usein kädennostolla. Mitään näin syntyneistä "sairauksista" ei voida testata tai havaita objektiivisesti. Ainoa asia jonka mukaan edetään, on käyttäytyminen.

      He kutsuvat tätä häiriöksi, mutta tarkoittavat sairautta. Miltei kaikkea on sitten nykypäivänä hoidettava lääkkeillä.

      Kun kyse on tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriöksi määritellystä ADHD diagnoosista, niin siihen riittää jos lapsi liikuttelee käsiä ja jalkoja, ei kuuntele, puhuu paljon, ei leiki hiljaa, keskeyttää muita ja vielä jotain muuta, sopii se jo puoleen väestöstä.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm#ADHD_ja_ADD_sairauksien_ravitsemushoito

    • Netistä löytyy Diva 2.0 testi mikä kannattaa tulostaa ja täyttää ja katsoa viittaavatko väittämät sinuun ja laskea lopuksi pisteet yhteen. Omalla kohdallani pisteet ylittyivät jo ensimmäisellä käynnillä niin sain lääkkeen kokeiluun vaikka testistä vielä 50% jäljellä.

      Uskon, että asian kohdallani ratkaisivat läheisteni antamat kattavat lausunnot käytöksestäni. Tästä lisää alempana.

      Oma tarinani asian suhteen meni muuten näin:

      Löysi viimein hyvän asiaan perehtyneen psykiatrin yksityiseltä puolelta, joka oli oikeasti halukas kuuntelemaan minua ja olimme heti ensimetreiltä lähtien samalla aaltopituudella. Hän osasi vastata jo lauseisiini ennenkuin olin edes ehtinyt sanoa niitä loppuun. Esim en ole masentunut vaan... Lääkäri sanoi ADHD oireet ahdistavat ja tuottavat ongelmia. Juuri tätä olin hänelle sanomassa.

      Ensimmäisellä käynnillä hän pyysi nämä dokumentit allekirjoitettuna: Äidin kertomus minun lapsuusvuosista (asiaa tuli 5 sivun verran), Avopuolison kertomus minusta viimeisimmän kuuden vuoden ajalta. Asiaa tuli myös 4 sivun verran ja sitten oma kertomus elämäni eri vaiheista lapsuudesta nykypäivään, Tein kattavan raportin elämäni eri vaiheista (6 sivua asiaa) ja toimitin lopuksi nämä dokumentit lääkärille.

      Tämän jälkeen lääkäri soitti minulle ja sanoi, että antamani dokumentit olivat riittävän vakuuttavia jatkotutkimuksiiin, joten sovimme, että täytämme yhdessä Diva 2.0 testin ja jos se antaa riittävästi tukea diagnoosille voimme aloittaa Concerta kokeilun. Keroin lääkärille rehellisesti, että olen kokeillut kyseistä lääkettä ja koin sen toimivan hyvin ja sain tehtyä paljon rästissä olleita töitä mikä helpotti ahdistusta ja stressiä työasioiden suhteen.

      Kävin ensimmäisellä käynnillä eilen ja täytimme testistä noin puolet, jonka jälkeen lääkäri kirjoitti minulle reseptin alkuun 18mg vahvuiselle Concertalle. Seuraava käynti on maanantaina milloin saan hyvin todennäköisesti virallisen diagnoosin kun testi on täytetyy loppuun ja lääkäri lupasi, että voimme kokeilla isompaa annostusta (36mg) mikäli koen saavani edes vähän hyötyä 18mg lääkkeestä.

      Olen hyvin toiveikas asian suhteen, koska jo 18mg annostus tuntui auttavan jonkun verran, mutta tänään otetuani niitå kaksi jolloin annos oli 36mg huomasin lääkkeen vaikuttavan entistä paremmin.

      Odotan toivekkkaana virallista diagnoosia, että saan vahvistuksen lähes 10v minua epäilyttäneeseen sairauteen / mahdolliseeen ADHD oireyhtymään

      .

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe