Erikoisempia kotitekoisia soseita 7-9kk?

äit-ihminen

Eli olisiko vinkkejä millaisia herkullisia soseita voisi valmistaa itse vähn erikoisemmista ruoka-aineista? Ihan siksi kun alkaa itseäkin iänikuset bataatti-palsternakka-kesäkurpita-porkkana variaatiot jo kyllästyttää. Peruna ja porkkana pannassa ihoreaktioiden takia, muutenkin kokeillaan uusia makuja varovasti.

Itse tulin äsken juuri tehneeksi kurpitsasosetta (butternut pumpkin, en muista mikä on suomeksi). Paahdoin uunissa vähän oliiviöljyä päällä, kesti yli tunnin kypsyä. Sitten tilkka vettä ja soseeksi - nam!

Avokadoa ollaan myös haarukalla soseutettu ja hyvin maistuu, vaikkei ehkä erikoisemmasta päästä.

Entä voiko vauvalle tehdä soseita johon lurauttaa tilkan kookosmaitoa? Sillä saisi varmaan tosi hyvin makua esim. bataattisoseeseen.

Muita vinkkejä? Nimenomaan ei-makeisiin soseisiin kaipasin vinkkejä. Mausteita voisi teitty myös käyttää, mutta olen allergioiden pelossa ollut niiden kanssa toistaiseksi nollalinjalla...

4

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sderff

      en usko että lapsesi on vielä kyllästynyt noihin makuihin. Ehkä voisit ihan yksinkertaisia soseita vain tehdä, ethän niitä itse syö kuitenkaan. Pelkkä bataatti on hyvää, ja siihen voi sekoittaa vaihtelevasti yhtä muuta kasvista. Jos kuitenkin haluat käyttää eri makuisia kasviksia, niin kokeile tarjota erikseen kutakin makua. käytättekö lihatuotteita? Kana ja liha antaisivat lisämakua ihan tarpeeksi. Lapsilla on kehittymätön makuaisti, ja kaiketi vaatii kuutisen kertaa aina yhden maun maistelua, että makuaisti tottuu siihen. Eikä lapset yleensä vaadi mitään kovin erikoisia eikä ainakaan eksoottisia makuja.
      pehmeää leipää voi muussata kasvisoseen joukkoon, entä maissi, kukkakaali, munakoiso?
      Kookosmaidosta kannattaa neuvolassa kysäistä. mausteet on usein aika voimakkaita, niiden kanssa pitäisi olla varovainen. ei ainakaan mitään pippureita, valkosipulia tmv laittaisi lasten soseisiin.

      • Foood

        Allergisen kanssa pitää tietysti olla varovainen, mutta kyllä lapsen ruokaa voi maustaa kuivatuilla yrteillä ja ihan jopa sillä pippurillakin. Liikaahan sitä ei tietenkään pidä laittaa. Kookosmaitoa voi laittaa silloin tällöin soseeseen aivan hyvin.


    • Vitskut tallessa?

      Sitten kannattaa myös olla tarkka kypsennysajoissa, koska vaikka kurpitsassa on paljon vitamiineja ja kaliumia, jäin miettimään, mitä niistä on jäljellä yli tunnin uunissa kypsennyksen jälkeen?

    • miku

      -Seiti, riisi tai nuudeli, kookosmaito
      -lohi, ohrasuurimot
      -couscous, broileri

      Ja lisäksi käytän porkkanaa, kesäkurpitsaa että tulee kasvistakin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe