Mulla on hoitsu jonka rotua ei tiedetä eikä ikää koska ostettu ulkomailta falabellana mutta kasvoikin 110cm korkeaksi mutta arvioitu shettis connemaraksi ja 15-vuotiaaksi. Poni on alkanuyt puremaan ja potkimaan kun hoidan sitä mahan alta. Ja se ei anna laittaa kuolaimia kunnolla suuhun vaan nostelee päätä yms. Miten saan nuo ongelmat poissa? kun tuo on alkanut käydä jo vähän ongelmaksi kun minä hoidan nini ei tee sitä niin paljoaa ja tekee sitä enemmän omistajalleen ja muille tallilaisille. Se tekee mitä vaan pyydän ja ei pure mua vaan esittää ja välillä se vahingossa puraisee oikeasti. Mutta muita se ei edes päästä karsinaan kun se jo puree ja kuopii. Miten saan ongelman pois?
ONGELMA
8
131
Vastaukset
- -----
Hevonen ei pelleile eikä esitä, hevosen ajatusmaailma ei siihen riitä. Hevonen tekee, kuten se on oppinut tekemään.
Esimerkiksi jos hevosen luona rampataan liikaa, hevonen alkaa luimimaan. Joku ihminen sitten pelästyy ja väistää hevosta kun se luimii, jolloin hevonen oppii että ihmiset lähtee pois luimimalla. Hevonen siis oppii että luimiminen on kannattavaa ja oikein. Myöhemmin jos joku ihminen ei luimimisella lähde pois, hevonen saattaa kokeilla kovempia keinoja, eli vaikka puraista.
Hevonen siis aina toimii niin kuin se itselleen parhaaksi näkee. Se ei ole ilkeyttä tai esittämistä.
Yleensä ongelmakäyttökseen on aina jokin syy. Syy voi olla esimerkiksi että hevonen kokee hoitamisen epämiellyttäväksi. Tämä taas voi johtua ihan jostain ongelmasta (esim. mahahaava) tai liian kovasta harjauksesta. Kuolaimien laittamisen vaikeus voi viitata suun ongelmiin, epäsopivaan kuolaimeen tai sitten kuolainten laittaja kolauttaa kuolaimet kivuliaasti hevosen hampaita vasten.
Jotta ongelman voisi hoitaa pois, pitää siis selvittää syy käytökseen. - Ongelmainen
Hevosella kävi vähä aikaa sitten lääkäri ja todettiin että sillä on sokeritauti voisiko se jotenkin vaikuttaa tuohon käyttäytymiseen? tai sitten tallilla oli ennen tyttö joka löi tallin hevosia ja syötti karkkeja hepoille olisiko se karkki voinut aiheuttaa tuon?
- hah haa
kyllä hevoset osaa esittää!!!!!!!
tiedän yhdellä tallilla heposen joka aina esittää että puree kun satulaa kiristetään koskaan ei pure mutta tekee sellaisen ilmeen!!!!!! - Ongelmainen
Hah haa tuo meidänkin heppa tekee just silleen.
Hevonen oppii helposti näykkimään jos sille antaa makupaloja kädestä. Jos se tottuu lahjontaan, se kiukuttelee jos joku ei namia annakaan. Meillä ainakin huomasi oitis jos joku oli antanut ponille kädestä jotakin.
Muutoin olen samoilla linjoilla Viivan kanssa. Poni voi kiukutella senkin takia, että sen ympärillä pyörii liian paljon ihmisiä. Jotkut hevoset ovat ns. yhden miehen hevosia, jotka kiintyvät yhteen tai kahteen ihmiseen mutta eivät siedä lähellään muita. Se, että poni on alkanut kiukutella sinullekin, saattaa viitata siihen, että se ei enää tiedä mitä sen pitäisi sinusta ajatella. Se pitää sinusta, koska käyttäytyy kanssasi paremmin kuin muiden ihmisten, mutta jos sen ympärillä pörrää jatkuvasti porukkaa, sinä hukut muiden joukkoon eikä se sen takia tiedä, pitäisikö sen luottaa sinuun vai ajaa pois luotaan kuten muutkin ihmiset. Käytösongelmat suitsien ym kertomasi suhteen voivat johtua kaikki samasta asiasta.
Jos mahdollista, rauhoittakaa ponin elämää niin ettei sen ympärillä hyörittäisi jatkuvasti, ja ettei jokainen ohikulkija lääppisi sitä tai syöttäisi sille herkkuja. Ellei muua auta, kokeilkaa siirtää se johonkin rauhallisemmassa paikassa olevaan karsinaan, jos voitte.
Syitä käytökselle voi toki olla muitakin niin kuin Viiva sanoi, mutta minusta kuulostaa enemmänkin siltä, että poni on vain hermostunut ihmisvilinään ympärillään.- ONGELMAINen
Tallilla ei käy muita kuin minä ja kaverini tallin omistaja ja sitä ei lääpitä muuta kuin silloin kun sitä hoidetaan. Namuja ei olla annttu Heinäkuun alun jälkeen koska ponille tuli sokeritauti. Ja tallilla on kolme karsinaa ja kaikissa on hevonen.
Okei, sitten ei johdu levottomasta paikasta tai lahjomisesta. Jäljelle jäävät ne sata ja yksi muuta mahdollisuutta joita Viiva luetteli, ja sitten tulee mieleen vielä silkka kurittomuus ja liika energia. Miten sitä ruokitaan ja paljonko saa liikuntaa? Sanottakoon, että minulla ei ole tietoa sokeritaudin vaikutuksesta hevoseen, joten en tiedä miten se vaikuttaa käyttäytymiseen, ruokintaan tai mahdollisesti liikuntaan.
- Ongelmainen
Poni saa heinää ja ponirehua aamuisin päivällä ja illalla heinää 1/3 osa sylistä. ja liikusntaa 6pv viikossa 1- 1/2 h.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau697574Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens435134- 983615
- 442809
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat462399Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil212333- 222218
- 342203
- 281891
Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,191715