Uteliaisuus on myös voimavara.
Ilman uteliaisuutta ei olisi mitään kehitystä.
Uteliaisuutta on sekä positiivista, että negatiivista.
Positiivinen uteliaisuus tähtää kehitykseen, kun taas negatiivinen uteliaisuus penkoo pääasiassa muiden epäonnistumisia.
Jälkimmäisestä on todisteena hyvin menestyvä juorulehdistö.
Talouselämän taholta on jo peräänkuulutettu uteliaisuuden lisäämistä luovuuden rinnalle. Luovuus ei riitä, vaan tarvitaan uteliaisuutta.
Teemmekö me oikeita kysymyksiä?
Osaammeko erottaa oleellisen epäoleellisesta?
Lapsenomainen uteliaisuus pitää nostaa arvoon arvaamattomaan.
Ajatelkaapa hyvät isovanhemmat, kuinka lapsemme ja lastenlapsemme kehittyvät suurelta osin uteliaisuutensa avulla. Kysymyksiä kysymysten perään saamme kuulla lasten suusta.
Vanha suomalainen sananlasku sanoo, että " ei kysyvä tieltä eksy". Tämä pitäisi muistaa myös meidän päättäjiemme.
Meitä suomalaisia on sanottu "sinisilmäisiksi" ja "hyväuskoisiksi hölmöiksi".
Ja niin se varmaan on, kun seuraa esim. meidän maahanmuuttopolitiikkaa.
Ei tarvitsisi, kuin mennä kysymään muiden maiden kokemuksia asioista, niin moni "hölmöys" jäisi tekemättä.
Terve epäluulo on paikallaan. Pitää kyseenalaistaa esim. poliitikkojen sanomisia. On vaadittava perusteluja kevyesti heitetyille väitteille. Miten? Kyselemällä tietty.
Uteliaisuus on todellakin voimavara. Se pitää virkeänä ja valppaana. Olemmehan täysivaltaisia Suomen kansalaisia, ei mitään hallintoalamaisia, joiden pitää vaan nurkumatta tyytyä osaansa.
Uteliaisuus on ihmisen tärkein ominaisuus
18
269
Vastaukset
- Tepposet
Uteliaisuus parisuhteen kantavana voimana.
Vaimoni on perusluonteeltaan positiivisesti ajatteleva ja utelias kokeilemaan uusia asioita.
Hän lähtee ennakkoluulottomasti mukaan uusiin asioihin.
Aivan arkisissakin jutuissa.
Ihmisille tavanomaista muutosvastarintaa esiintyy erittäin vähän.
Kaiken kruunaa hänen luottamuksensa minun arvioihini!Urkinta ja puhelinten salakuuntelu on mielestäni aivan sieltä.
Silloin kun ne tornitalot luhistui siellä lätätäköntakana,oli kunnan entinen nimismies minulla perintöasioden hoitajana ja hän sanoi,että niille se oli ihan oikein,koska ovat niin tyhmiä.
Olin yllättynyt mielipiteestä
Siis puhelinten salakuuntelu on mielestäni todella alaarvoista
- Ramoona*
Minunkin kotikokemukseni puhuvat sen puolesta, että nainen on joustavampi ja ennakkoluulottomampi kuin mies. Uusien kujeiden kokeilu on hauskaa, eikä haittaa vaikka siinä yritys ja erehdys seuraisivat toisiaan, kantapään kautta tullut oppi onkin arvokasta. Ei ole mitään syytä rakentaa arvovaltaista vakaata rouvashenkilön eikä pönöttävän matriarkan kuvaa.
Taitaa olla usein kyse ns. mukavuusalueesta, jonka ulkopuolelle astuminen on joillekin työlästä ja vastenmielistä. Tutuissa ympyröissä on turvallista pyöriskellä, vaikka vähän tunkkaiselta tuntuiskin. Olen katsellut tähtien tansseja parketilla ja jäällä riemumielin, siellä tavallisen näköiset ja kokoiset miehet ja naiset panevat itsensä likoon, antautuvat liikunnan ilolle ja mahdollisuudelle kehittyä. Miten hauskaa heillä itsellään onkaan, kun me katsojatkin olemme aivan riemuissamme !
Lastenlasteni kanssa paljon aikaa viettävänä ja pienimpien kanssa vielä leikkivänä olen jalkuvassa opissa. Kunpa heidän innostunutta uteliaisuuttaan ei mikään latistaisi ! Tyhmiä kysymyksiä ei kertakaikkiaan ole, eikä aina viisaita vastauksiakaan. Yhdessä ne tyydyttävät vastaukset löytyvät parhaiten. - Liisa S.
Skriivarille kiitos todella upeasta, korkeatasoisesta aloituksesta! Täyttä asiaa joka sana!
- Samaa mieltä olen
tuosta Skriivarin aloituksesta. Se on niin hyvä,
etten vastaa siihen mitään.
Luen sen vain uudelleen. - tosi onkin
Samaa mieltä olen kirjoitti:
Luen sen vain uudelleen.Hyvä on aloitus, kunnon aloitus hyvää kieltä ja paljon pohdittua asiaa. Mutta ei sitä nyt tarvitse pyhittää sentään. Ja aika hyviä nuo kommentitkin, en laita paremmuusjärjestykseen. DD
- Mahtavaa, että voim-
Samaa mieltä olen kirjoitti:
Luen sen vain uudelleen.Mahtavaa, että voimme täyttää päämme kunnon asioilla,
eikä vain näillä palstan "omilla" surkeilla henkilöön menevillä pikkumaisuuksilla. - Niin.
Mahtavaa, että voim- kirjoitti:
Mahtavaa, että voimme täyttää päämme kunnon asioilla,
eikä vain näillä palstan "omilla" surkeilla henkilöön menevillä pikkumaisuuksilla.Joku vahtaa miinusmerkkejäkin. HEH.
- Katleija
Minäkin käsitän uteliaisuuden positiivisesti, mutta se negatiivinen uteliaisuus liitetään juoruakkoihin ja sentraalisantroihin (vanhat Suomifilmit)
Tämän päivän puheenaiheena on amerikkalaisten maailmanlaajuinen televiestinnän urkinta, mikä kuuluu vakoilun piiriin. Maailmanlaajuiset tietoverkot ovat muuttaneet vakoilun luonteen täysin. Siinä on kova kilpajuoksu suojausten ja tietomurtojen kesken. Mihin mahdetaankaan päätyä.
Mutta miten suojautua niiltä tietojen paljastajilta (Julian Assange, Snowden).
Uteliaisuus vanhoilla ihmisillä puhuu sen puolesta että aivot toimivat. Silloin on esimerkiksi utelias esim. pitämään itsensä jotenkuten nykytekniikasta tietoisena.
Tietoverkkojen käyttö tulee lisääntymään koko ajan. Tuttu sana korville " tästä on lisää nettisivullamme osoitteessa www...."
Asioiden hoito verkossa helpottaa arkea ja säästää aikaa. Tällainen muorikin hoitaa pankkiasiansa verkossa, tilaa matkat ja retket sekä teatteriliput ym.
Jos on asuntoa vaihtamassa, voi miten mukava on netissä valintojaan tehdä.
Samoin vertaa sivulla pääset isommissa ostoksissa vertailemaan tarjontaa eri liikkkeiden sivuilta.
Ellei ole utelias vaihtoehtona on muutosvastarinta kaikkeen, elämä kangistuu kaavoihinsa siihen ei mahdu enää mitään uutta. Elämänpiiri kapenee kapenemistaan. Kyllä luonnollisessakin vanhenemisessa tuo prosessi näkyy, mutta esim. Alzheimerin taudissa se on taudin oire jo varhaisvaiheessa.Minä tein asuntokaupan vain ja ainoastaan netin välityksellä aikoinaan.
Ostin sen rivariyksiön,niinsanotusti summanmutikassa,kun selasin sivustoja.
Olin valmistakauraa tiehotokunnanpuheenjohtajana,kun jokainen oli erimieltä vain ollakseen tienkäyttäjä,ei maksaja.
No se kämppä siellä Linnavuoressa on vieläkin ja joskus teen
unelmamatkan ja katselen kuvia sieltä,kun "kauas pilvet karkaavat"tästä kaaoksesta,jota omaishoitajuus tuo muassaanrituliini_38 kirjoitti:
Minä tein asuntokaupan vain ja ainoastaan netin välityksellä aikoinaan.
Ostin sen rivariyksiön,niinsanotusti summanmutikassa,kun selasin sivustoja.
Olin valmistakauraa tiehotokunnanpuheenjohtajana,kun jokainen oli erimieltä vain ollakseen tienkäyttäjä,ei maksaja.
No se kämppä siellä Linnavuoressa on vieläkin ja joskus teen
unelmamatkan ja katselen kuvia sieltä,kun "kauas pilvet karkaavat"tästä kaaoksesta,jota omaishoitajuus tuo muassaanTietty,näin kuvat kämpästä,sain isännöintitodistuksen,sain viimeisimmät tiedot yhtiökokouksista.
Tein tarjouksen ja se meni läpi.Kävin kyllä tyttärieni kanssa vilkaisemassa sitä asuntoa,ennenkuin nimeni siirtyi omistusoikeudella osakekirjoihin- hyvä Rituliini
rituliini_38 kirjoitti:
Tietty,näin kuvat kämpästä,sain isännöintitodistuksen,sain viimeisimmät tiedot yhtiökokouksista.
Tein tarjouksen ja se meni läpi.Kävin kyllä tyttärieni kanssa vilkaisemassa sitä asuntoa,ennenkuin nimeni siirtyi omistusoikeudella osakekirjoihinReipas tyttö olet, oikea selviytyjä !!
hyvä Rituliini kirjoitti:
Reipas tyttö olet, oikea selviytyjä !!
Kiitos,tolla kannanotolla pärjäänkin pitkälle hamaan tulevaisuuteen.
Ketju kaiketi karkas niinsanotusti "lapasesta",kun uteliaisuudesta oli aloitus- skriivari*
Kiitos kaikille kommenteista.
Katleijan kommentti iskee luihin ja ytimiin.
Olen suunnitellut kirjoittavani lähiaikoina samasta aiheesta, sillä mikrosiru valloittaa maailmaa yhä edelleen. Sen valloitusretki ei ole pelkästään hyvä asia, sillä maailmassa on ihmisiä ja ihmisryhmiä, jotka aikovat käyttää hyväkseen mikrosirun suomia mahdollisuuksia kontrolloida meitä ihmisiä 24 tuntia vuorokaudessa.
Palataan asiaan. - Katleija
skriivari* kirjoitti:
Kiitos kaikille kommenteista.
Katleijan kommentti iskee luihin ja ytimiin.
Olen suunnitellut kirjoittavani lähiaikoina samasta aiheesta, sillä mikrosiru valloittaa maailmaa yhä edelleen. Sen valloitusretki ei ole pelkästään hyvä asia, sillä maailmassa on ihmisiä ja ihmisryhmiä, jotka aikovat käyttää hyväkseen mikrosirun suomia mahdollisuuksia kontrolloida meitä ihmisiä 24 tuntia vuorokaudessa.
Palataan asiaan.Pitänee lukea pitkästä aikaa Ilmestyskirjoja, taitaa alkaa aueta kun katsoo mihin päin maailma on menossa.
- skriivari*
Katleija kirjoitti:
Pitänee lukea pitkästä aikaa Ilmestyskirjoja, taitaa alkaa aueta kun katsoo mihin päin maailma on menossa.
Mikrosirua on kutsuttu jo Ilmestyskirjan Pedoksi.
- eräs vaan.
Katleija kirjoitti:
Pitänee lukea pitkästä aikaa Ilmestyskirjoja, taitaa alkaa aueta kun katsoo mihin päin maailma on menossa.
Odotellaan nyt kun Skriivari tekee sen aloituksen mikrosirusta, palataan sitten asiaan.
Katleija sinä olet kyllä tosi fiksu kirjoittaja, sen näin myös pääasiassa lukijana viihtyvä voi sanoa. Aina luen mitä sinulla on sanottavaa ja tuntuu ettet ole missään klikissä mukana. Skriivarilla on aina sellaiset aloitukset, että saa paljon hyviä kirjoittajia mukaan. Mutta tietysti tarvitaan muutakin, leikinlaskua ja höpsötystä välillä.
Tietomurrot ovat todella vakava uhka,niin sodankäynnille,kuin puolustuksellekin.
Eivät meidän sankarivainajamme tienneet,kuinka kehitys ja sodankäynti kulkee nykyaikana.
Valtiovarainministeri vain siirtää tuskaa kaemmaksi,lykkäämällä
meidän eurojamme kriisipesäkkeisiin,koska olemme niin yhtyneitä,vain kuolema meidät eroittaa,tai toinen Hitler
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1008751
- 474319
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021946Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html381516- 241460
Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,341199Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia121180Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53887Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31862Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v29837