Väärä diagnoosi 15-vuotta!

tuppukylä

Mitä seuraa jos toinen lääkäri kumoaa diagnoosin.
Joudutaanko tekemään uusi hoitosuunnitelma?
Miten käy sairauspäiväraha hylyn jos uusi diagnoosi tulee valituksen aikana?
Pitääkö uusi diagnoosi ilmoittaa muutoksenhakulautakunnalle ja miten vaikuttaa sairauspäiväraha päätökseen?

7

261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Santtu

      Maalaistytön järjellä ajateltuna uusi hoito- ja kuntoutussuunnitelma tulee laatia, jos sairaus on sellainen että hoito ja kuntoutus auttaa.
      Koska kyseessä uusi sairaus ja tilanne muuttunut, niin kannattanee tehdä uusi sairauspäivärahahakemus ja liittää siihen uusi lääkärintodistus, mieluiten B-lausunto. En tiedä riittääkö A-todistus ja sen liitteeksi kopio epikriisistä liittyen siihen lääkärissäkäyntiin jolloin uutta tietoa ilmennyt.
      Jos päiväraha myönnetään(liekö väliaikainen päätös)' lähettää kela muutoksenhakuasteeseen kopion antamassaan päätöksestä ja lääkärinlausunnoista.
      Jos edelleen hylky, niin samallalailla lähettää ja jättää ratkaisun muutoksenhakuelimelle kokonaan ratkaistavaksi.

      Asia lienee jo selvinnyt. Jos ei niin näitä voit tiedustella oman paikkakunnan kelasta eli onko asia näin.

    • oleskeptinen

      Asia ei ole selvinnyt niinkuin yleensä nämä julkiset asiat junnaavat.
      Lähetin sairauskertomuksen muutoksenhakulautakunnalle jossa ilmenee uusi diagnoosi.
      Väärät lausunnot siis ja koko hoito 15-vuoden ajalta.

      Ei ole lääkäriä joka kirjoittaisi minulle sen b-lausunnnon koska hoitoni vuosikontrollitkin lopetettiin koska tämä perustui siis väärään diagnoosiin.

      Hoidostani olen tehnyt muistutuksen että vaadin pääsyä spesialistille paikkakunnasta riippumatta kun kyseessä harvinainen sairaus. Siis julkisenpuolen kautta.

      Sairauteen ei ole lääkitystä mutta reumalääkkeitä kai annetaan jos haluaa.

      • Santtu

        Riittäisiköhän että täytät uuden sairauspäivärahahakemuksen ja vetoat aikaisempiin lääkärinlausuntoihin sekä tuohon uuteen sairauskertomukseen ja selität liitteelle asiaa. Oletko käynyt kelassa kysymässä käytäntöjä niin että ei vain tulisi tehtyä mitään väärin.
        Päivärahahakemuksessa kannattaa kertoa työhistoriaa ja sen työn kuvaus josta jäit saikulle. Myös sairauden aiheuttamat oireet ja miten sekä haittaa työntekoa ja kotihommia sekä onko rajoituksia muualla, sosiaalisessa elämässä yms.

        Olen nyt saikulla ja sen jälkeen pitää hakea kuukaudeksi kuukaudeksi kuntoutustukea. Tämä tilanne nyt, mikähän lienee maaliskuulla.Aikaisemmin salkut lyhyitä enintään parin viikon mittaisia paitsi selkäleikkauksen jälkeen kuusi viikkoa.
        Päivärahakautta on jäljellä kolme kuukautta , päätöstä odottelen siitäkin.
        Pitkään minäkin sinnittelin työssä kun jo työterveyshuollossa sairauslomalle kirjoittaminen oli tiukassa. Kaksi vuotta on eläkeikään ja työhistoriaa 41 vuotta yhtäjaksoisesti samalla työnantajalla. Verenpainetauti nuorena tyttönä 1972, selkärankareuma 1992, nivelpsori 1998, iho-dle 1997(SLE), selkäleikkaus 2009, keuhkosarkoidoosi 1996, sjögrenin syndroma 2011, chrohnin tauti 2012, keukosarkoidoosi uusiutui 2012, astma 2013 ja nyt näköongelmien syyksi paljastui harmaakaihi molemmissa silmissä.Silmäleikkaukseen ei riitä vielä kunnalliset kriteerit.Tässä suurimmat. Sitten on noita pienempiä harmeja kuten punajäkälä, pälvikalju, ihosarkoidoosi. Noita remasairauksia on useita. Selkäreumadiagnoosia on mietitty että onko sitä vai ei. Yksi lääkäri meinasi että olen joskus sairastanut jäykistävän selkärankatulehduksen kun niitä muutoksia näkyy kuvissa.
        Sen olen vuosien myötä oppinut että diagnooseilla ei ole merkitystä, pitää olla oireita ja työrajoitteita. Nytkin vielä työterveydessä suunnitellaan työkokeilua kunhan kunto paranee. Työssä odottelee aiemmin hankitut apuvälineet ja sähköllä toimiva pöytä, jossa voin työskennellä seisoen koska istua ei voi pitkään paikallaan. Kotona on myös apuvälineitä ja joskin kävellä könkötän sauvoja avulla.
        Itse olen ainakin tällä hetkellä sitä mieltä että työ saisi jo riittää.


      • ammatillinenkuntoutu
        Santtu kirjoitti:

        Riittäisiköhän että täytät uuden sairauspäivärahahakemuksen ja vetoat aikaisempiin lääkärinlausuntoihin sekä tuohon uuteen sairauskertomukseen ja selität liitteelle asiaa. Oletko käynyt kelassa kysymässä käytäntöjä niin että ei vain tulisi tehtyä mitään väärin.
        Päivärahahakemuksessa kannattaa kertoa työhistoriaa ja sen työn kuvaus josta jäit saikulle. Myös sairauden aiheuttamat oireet ja miten sekä haittaa työntekoa ja kotihommia sekä onko rajoituksia muualla, sosiaalisessa elämässä yms.

        Olen nyt saikulla ja sen jälkeen pitää hakea kuukaudeksi kuukaudeksi kuntoutustukea. Tämä tilanne nyt, mikähän lienee maaliskuulla.Aikaisemmin salkut lyhyitä enintään parin viikon mittaisia paitsi selkäleikkauksen jälkeen kuusi viikkoa.
        Päivärahakautta on jäljellä kolme kuukautta , päätöstä odottelen siitäkin.
        Pitkään minäkin sinnittelin työssä kun jo työterveyshuollossa sairauslomalle kirjoittaminen oli tiukassa. Kaksi vuotta on eläkeikään ja työhistoriaa 41 vuotta yhtäjaksoisesti samalla työnantajalla. Verenpainetauti nuorena tyttönä 1972, selkärankareuma 1992, nivelpsori 1998, iho-dle 1997(SLE), selkäleikkaus 2009, keuhkosarkoidoosi 1996, sjögrenin syndroma 2011, chrohnin tauti 2012, keukosarkoidoosi uusiutui 2012, astma 2013 ja nyt näköongelmien syyksi paljastui harmaakaihi molemmissa silmissä.Silmäleikkaukseen ei riitä vielä kunnalliset kriteerit.Tässä suurimmat. Sitten on noita pienempiä harmeja kuten punajäkälä, pälvikalju, ihosarkoidoosi. Noita remasairauksia on useita. Selkäreumadiagnoosia on mietitty että onko sitä vai ei. Yksi lääkäri meinasi että olen joskus sairastanut jäykistävän selkärankatulehduksen kun niitä muutoksia näkyy kuvissa.
        Sen olen vuosien myötä oppinut että diagnooseilla ei ole merkitystä, pitää olla oireita ja työrajoitteita. Nytkin vielä työterveydessä suunnitellaan työkokeilua kunhan kunto paranee. Työssä odottelee aiemmin hankitut apuvälineet ja sähköllä toimiva pöytä, jossa voin työskennellä seisoen koska istua ei voi pitkään paikallaan. Kotona on myös apuvälineitä ja joskin kävellä könkötän sauvoja avulla.
        Itse olen ainakin tällä hetkellä sitä mieltä että työ saisi jo riittää.

        Miten voit hakea sairauspäivärahaa jollei lääkärin epikriisissä ole sairausaikaa?

        Siinä on kehoite neuropsykologisiin tutkimuksiin.


      • pompotusta
        Santtu kirjoitti:

        Riittäisiköhän että täytät uuden sairauspäivärahahakemuksen ja vetoat aikaisempiin lääkärinlausuntoihin sekä tuohon uuteen sairauskertomukseen ja selität liitteelle asiaa. Oletko käynyt kelassa kysymässä käytäntöjä niin että ei vain tulisi tehtyä mitään väärin.
        Päivärahahakemuksessa kannattaa kertoa työhistoriaa ja sen työn kuvaus josta jäit saikulle. Myös sairauden aiheuttamat oireet ja miten sekä haittaa työntekoa ja kotihommia sekä onko rajoituksia muualla, sosiaalisessa elämässä yms.

        Olen nyt saikulla ja sen jälkeen pitää hakea kuukaudeksi kuukaudeksi kuntoutustukea. Tämä tilanne nyt, mikähän lienee maaliskuulla.Aikaisemmin salkut lyhyitä enintään parin viikon mittaisia paitsi selkäleikkauksen jälkeen kuusi viikkoa.
        Päivärahakautta on jäljellä kolme kuukautta , päätöstä odottelen siitäkin.
        Pitkään minäkin sinnittelin työssä kun jo työterveyshuollossa sairauslomalle kirjoittaminen oli tiukassa. Kaksi vuotta on eläkeikään ja työhistoriaa 41 vuotta yhtäjaksoisesti samalla työnantajalla. Verenpainetauti nuorena tyttönä 1972, selkärankareuma 1992, nivelpsori 1998, iho-dle 1997(SLE), selkäleikkaus 2009, keuhkosarkoidoosi 1996, sjögrenin syndroma 2011, chrohnin tauti 2012, keukosarkoidoosi uusiutui 2012, astma 2013 ja nyt näköongelmien syyksi paljastui harmaakaihi molemmissa silmissä.Silmäleikkaukseen ei riitä vielä kunnalliset kriteerit.Tässä suurimmat. Sitten on noita pienempiä harmeja kuten punajäkälä, pälvikalju, ihosarkoidoosi. Noita remasairauksia on useita. Selkäreumadiagnoosia on mietitty että onko sitä vai ei. Yksi lääkäri meinasi että olen joskus sairastanut jäykistävän selkärankatulehduksen kun niitä muutoksia näkyy kuvissa.
        Sen olen vuosien myötä oppinut että diagnooseilla ei ole merkitystä, pitää olla oireita ja työrajoitteita. Nytkin vielä työterveydessä suunnitellaan työkokeilua kunhan kunto paranee. Työssä odottelee aiemmin hankitut apuvälineet ja sähköllä toimiva pöytä, jossa voin työskennellä seisoen koska istua ei voi pitkään paikallaan. Kotona on myös apuvälineitä ja joskin kävellä könkötän sauvoja avulla.
        Itse olen ainakin tällä hetkellä sitä mieltä että työ saisi jo riittää.

        työhistoriaa ei ole unohdin mainita kun tuossa kysyit ja viimeinen laitostyökokeilu epäonnistui.


      • Santtu
        ammatillinenkuntoutu kirjoitti:

        Miten voit hakea sairauspäivärahaa jollei lääkärin epikriisissä ole sairausaikaa?

        Siinä on kehoite neuropsykologisiin tutkimuksiin.

        Jos alkuperäisessä A-todistuksessa tai B-todistuksessa on työkyvyttömyyaika niin siihen lisäselvityksenä luulisi kelpaavan kopion epikriisistä yms. Jos hoitava lääkäri on katsonut työkyvyttömäksi tietyn ajan mutta puutteelliselta lausunnollaan/diagnoosilla hylätty, niin eikö asiaa voi oikaista kelassa?
        Tietysti jos tutkimukset on kesken niin asianlaita saattaa olla toisin. Varmaan aika paljon merkitsee sairaus ja sen vaikeusaste.

        Monenlaisia vastauksia saa kun jokainen käsittää kysymyksen erilailla. Minä käsitin näin ja neuvoin kyselemään muutamia asioita. Minullakin on joskus käynyt niin että on ollut diagnooseina väärä tai puutteellinen esim R-aikuinen diagnoosi eikä päivärahaa ole myönnetty. Kun sitten olen vienyt lisäselvitystä ja tarkentanut työtä ja oireitani ja miksi en todellakaan voi tehdä työtä niin on myönnetty. Päiväraha myönnetty alkuperäiselle ajalle. Tosin aiemmin sairauslomat olleet lyhyitä. Nyt vähän pitempi ja vaikea sairaus.

        Toivottavasti asiasi ratkeaa parhain päin.


    • vinkkinä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1449
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe