Suomalaisia lemmikeiksi sopivia ötököitä ja perhosia

kokeilija

Olen itse joskus kasvattanut joitain suomalaisia ISOJA HYÖNTEISIÄ huvikseni lemmikeiksi, eikä ole tarvinnut ostaa kaupoista ulkomaalaisia sauvasirkkoja tai tarantelloja ym. rahantuhluuta.
Suomalaiset hyönteiset osaavat olla jopa mielenkiintoisempia.
Kovakuoriaisista ainakin isot maakiitäjäiset ja kultakuoriaiset sopii terraarioissa pidettäviksi vaikka ympäri vuoden. Maakiitäjäiset on vilkkaita, sotaisia otuksia, noin 3cm keskimäärin. Ravinnoksi sopii kaikki kastemadoista raakoihin kalanpalasiin tai raakaan jauhelihaan. Montaa ei voi laittaa samaan teraarioon kumminkaan, raatelevat toisiaankin.

Kultakuoriaiset taas, ne vihreän-metallinkiiltoiset kukilla tavattavat otukset ovat koristeellisia pörisijöitä, tod. pitkäikäisiä. Jopa 3v eläviä. Vankeudessa syövät hunajavettä, kaikenlaisia hedelmiä ja jopa tomaatinpaloja. Niitä ruokitaan noin kerran viikossa, ja päivän ruokailun jälkeen kasvinpalat poistetaan ettei ne homehdu. Sen kummempaa hoitoa eivät tarvitse.

Korennoista kaikki isot ukonkorennot sopivat "häkkilinnuiksi" verkkohäkkiin. Vankeudessa iso ukonkorento elää jopa 9kk. Niitä ruokitaan tosin painamalla jotain pientä ötökkää niiden suuta vasten, kärpästoukka, pieni sirkka ym. Ne alkavat samantien syödä pupeltaa sitä.
Keskenään ne ovat kyllä hieman riitaisia.
Korentojen toukkia voi myös kasvatella pienissä vesiastioissa, mutta ei monta samaan, koska ovat kannibaaleja. Vedenalla elävä toukkakin ahmii muita itseään pienempiä vesieläimiä. Sen voi narrata syömään myös pientä kalanpalaa tms heiluttelmalla sitä pinsettien kärjessä.

Perhosista mukavinta on kasvattaa kaikenlaisia
isoja kehrääjiä, tammikehrääjä, riikinkukkokehrääjä, nastakehrääjä ym.
Jos satut löytämään useamman toukan samaa lajia,
ja kuoriutuu eri sukupuolia, voit helposti lisäännyttää ne vankeudessa. Kehrääjät parittelevat millaisessa tilassa vain, tavallinen terraario sopii hyvin. Munista kuoriutuville toukille pitää kyllä olla heti tuoreita kasveja.

10

5796

Vastaukset 10

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Janne

Jos olet niitä perhosten toukkia kasvattanut niin minullakin on kaksi herneyökkösen toukkaa.Minulla on kummatkin koteloitunut niin tiedätkö pitääkö koteloita piettää sisällä vai kellarissa vai kenties ulkona.

• Jenni

On kyllä aika kamalaa vangita tuolla tavalla viattomia luontokappaleita vain ihmisen huviksi.

• Luonnonystävä

on ainakin se etu, mitä suomalaiset ötökät saavat kun ne syksyllä otetaan talteen. Itekin olen joskus pitänyt isoa lehtohepokattia terraariossa tai kultakuoriaisia. Niiden elämä pitkittyy jopa kolminkertaiseksi, kun inhottava, synkeä syksy ei tapa niitä kylmään.
        Eivät ne kärsi teraariossa. Paljon ruokaa, tilaa, luonnonmukaiseksi muokattu "maasto", lajikumppaneita, aikaa paritella, ilotella ja lisääntyä... Niin ne ainakin mulla tekivät.
        Hyönteisen äly ei ole iso, ei se tajua käsitettä "vapaus" tai "vankeus" kuten me. Mutta se tunnistaa hyvän ruoan, toisen ötökän ja tuntuu viihtyvän. Niiden elämä on yksinkertaista, turha inhimillistää niitä liikaa.
        Tärkeintä on, ettei se minkä lemmikiksi ottaa, kärsi.

• Jenni
        Luonnonystävä kirjoitti:

on ainakin se etu, mitä suomalaiset ötökät saavat kun ne syksyllä otetaan talteen. Itekin olen joskus pitänyt isoa lehtohepokattia terraariossa tai kultakuoriaisia. Niiden elämä pitkittyy jopa kolminkertaiseksi, kun inhottava, synkeä syksy ei tapa niitä kylmään.
        Eivät ne kärsi teraariossa. Paljon ruokaa, tilaa, luonnonmukaiseksi muokattu "maasto", lajikumppaneita, aikaa paritella, ilotella ja lisääntyä... Niin ne ainakin mulla tekivät.
        Hyönteisen äly ei ole iso, ei se tajua käsitettä "vapaus" tai "vankeus" kuten me. Mutta se tunnistaa hyvän ruoan, toisen ötökän ja tuntuu viihtyvän. Niiden elämä on yksinkertaista, turha inhimillistää niitä liikaa.
        Tärkeintä on, ettei se minkä lemmikiksi ottaa, kärsi.

Ne kuuluu luontoon.

• Luonnonystävä
        Jenni kirjoitti:

Ne kuuluu luontoon.

kaikki ulkomaisetkin kilpikonnat, liskot, kalat ja ötökät ovat pyydystetty luonnosta ja vielä tuotettu Suomeen. Mikset sinä tuomitse moraalisesti niitä alkuasukkaita, jotka tekevät Amazonaksella bisnestä pyydystämällä neontetroja akvaariokaloiksi? Voi, kyllä ne sitä tekevät.
        Suomalaiset näkevät Suomen luonnon jotenkin eri valossa kuin muut alueet, mutta kyllä trooppisetkin lemmikit on jostain pyydystettyjä.
        Tuolla moraalilla elämä on tylsää, koska mitään erikoisempaa lemmikkiä ei saisi muka olla. Kaikki eivät halua koiria, kissoja tai lintuja, vaan jotain salaperäisempää lemmikkiä.
        Niiden viehätystä sinä et ehkä tiedä, koska et ole kokeillut moista. Minusta... antaa ihmisten pitää mielipiteensä, koska ei se ketään haittaakaan :)

• Öttiäisten ystävä

Jenni, on hienoa että haluat ajatella eläinten parasta. Mutta tosiasia on, että hyönteiset ja ainakin pienikokoiset selkärangattomat ovat hyvin alkeellisia eläimiä, joiden elämä lemmikkeinä hyvässä hoidossa saattaa olla paljon mukavampaa mitä luonnossa. Niitä ei kukaan saalista, ruokaa ja mukavuuksia riittää. Niillä ei ole tietoisuutta eikä kykyä ajatella, niille onni on sitä että perustarpeet tyydytetään. Olen itse paljon enemmän huolissani lemmikkikaupoissa myytävistä lemmikeistä: undulaatit, jyrsijät liskot ja käärmeet mm. Kuinka moni omistaja viitsii hankkia niille tarpeeksi tilavan asumuksen? Tai ruokkia mahdollisimman oikein? Luoda oikeanlaisen elinympäristön? Suomessa on paljon enemmän marsuja ja undulaatteja, jotka kärsivät ahtaista tiloista, seuran puutteesta ja puutteellisista oloista, kuin mitä Suomesta löytyy lemmikiksi otettuja hyönteisiä joita ei hoidettaisi oikein.

• Öttiäisten ystävä

Kultakuoriaisia täytyykin varmaan kerätä ens kesänä. Nehän ovat varsin kauniitakin :) Olen myös haaveillut perhosten pitämisestä lemmikkeinä.

Viime kesänä keräsin lemmikeiksi terraarioon muutamia kauniita kotiloita. Meripihkakotilot etenkin innostuivat vallan munimaan terraariossaan ja lukuisin määrin. Munista myös kuoriutui iso liuta poikasia. Mutta koska minulla on ennestään lemmikkeinä afrikkalaisia akaattikotiloita, en noita pieniä suomalaisia kotiloita halunnut pitää kuin jonkin aikaa uteliaisuudesta. Vapautin kesällä koko poppoon samalle alueelle mistä olin ne kerännytkin. Olivat suloisia pikkuisia kyllä.

• ötökkänen

Nuo meripihkakotilot, niin mitä niille syötit? Itse niitä pitäessäni syötin niille avomaakurkkua, ja kovalla vauhdilla se meni. =)

• Kultakuoriaishoitaja

Kultakuoriainen tuli, parvekkeella kesän olleen, orkideakasvin mukana sisälle. Kuulin kasvin juurelta rouskutusta ja vein sen suihkuun. Aamulla paljastui ruukusta kultakuoriainen, joka oli suihkutuksesta lamaantunut, mutta elpyi kuitenkin ja nyt liikuskelee kukkaruukussa orkideakasvin juurella.
      Annoin sille hunajaa lusikalla.
      Oletan, että sillä on ainakin lämpimämpi sisällä, kuin ulkona, eikä se ole edes terraariossa "vankina", vaan vapaa menemään ulos, esim. avoimesta ikkunasta, jos haluaa. Tuskin menee, kun on kylmä ulkona.

• Daegg

ISOISTA hyönteisistä oma suosikkini on villisika. Sitä voi pitää normaalissa terraariossa/akvaariossa. Akvaariossa sen elinikä on tosin lyhyempi koska se hukkuu. Normaalin ruuan lisänä sille on annettava päivittäin Daegolax vitamiinivalmistetta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      74
      1624
    2. Moottoripyöräonnettomuus

Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää
      Alajärvi
      97
      1143
    3. Naantalin kylpylän ampujat

Oli somppumatuja. Nyt mennään. Suomi on ruotsi.
      Maailman menoa
      16
      1077
    4. Kemijärvellä vesionnettomuus

Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as
      Kemijärvi
      30
      1050
    5. haluatko lopettaa

ihan lopullisesti
      Ikävä
      164
      997
    6. Uusi ruokapaikka

Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä
      Haapavesi
      30
      923
    7. Jos oikeasti haluat mies

Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.
      Ikävä
      105
      914
    8. Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!

Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks
      Suomussalmi
      55
      849
    9. Hei, voitko kuunnella

Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu
      Ikävä
      130
      831
    10. voi luoja kun uskaltaisin

laittaa viestiä sinulle...
      Ikävä
      30
      818
    11. Joku porukka lähtenyt täältä

Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.
      Ikävä
      187
      786
    12. Miten sinä voit?

Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua
      Ikävä
      93
      727
    13. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      64
      684
    14. VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN

Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisika­laumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa
      Iisalmi
      48
      668
    15. Useita poliisiautoja kunnantalolla

Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.
      Ähtäri
      13
      627
    16. Olipa yllätys

Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo
      Kotimaiset julkkisjuorut
      191
      597
    17. Jos näkisimme vielä joskus

... mihin veisit miut treffeille? 😊
      Ikävä
      86
      580
    18. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      79
      578
    19. Miksi et voi avata...

Meidän yhteyttä?
      Ikävä
      41
      530
    20. Tuletko tänään

Jos soitan? Niin... tuletko?🖤
      Ikävä
      48