Suomalaisia lemmikeiksi sopivia ötököitä ja perhosia

kokeilija

Olen itse joskus kasvattanut joitain suomalaisia ISOJA HYÖNTEISIÄ huvikseni lemmikeiksi, eikä ole tarvinnut ostaa kaupoista ulkomaalaisia sauvasirkkoja tai tarantelloja ym. rahantuhluuta.
Suomalaiset hyönteiset osaavat olla jopa mielenkiintoisempia.
Kovakuoriaisista ainakin isot maakiitäjäiset ja kultakuoriaiset sopii terraarioissa pidettäviksi vaikka ympäri vuoden. Maakiitäjäiset on vilkkaita, sotaisia otuksia, noin 3cm keskimäärin. Ravinnoksi sopii kaikki kastemadoista raakoihin kalanpalasiin tai raakaan jauhelihaan. Montaa ei voi laittaa samaan teraarioon kumminkaan, raatelevat toisiaankin.

Kultakuoriaiset taas, ne vihreän-metallinkiiltoiset kukilla tavattavat otukset ovat koristeellisia pörisijöitä, tod. pitkäikäisiä. Jopa 3v eläviä. Vankeudessa syövät hunajavettä, kaikenlaisia hedelmiä ja jopa tomaatinpaloja. Niitä ruokitaan noin kerran viikossa, ja päivän ruokailun jälkeen kasvinpalat poistetaan ettei ne homehdu. Sen kummempaa hoitoa eivät tarvitse.

Korennoista kaikki isot ukonkorennot sopivat "häkkilinnuiksi" verkkohäkkiin. Vankeudessa iso ukonkorento elää jopa 9kk. Niitä ruokitaan tosin painamalla jotain pientä ötökkää niiden suuta vasten, kärpästoukka, pieni sirkka ym. Ne alkavat samantien syödä pupeltaa sitä.
Keskenään ne ovat kyllä hieman riitaisia.
Korentojen toukkia voi myös kasvatella pienissä vesiastioissa, mutta ei monta samaan, koska ovat kannibaaleja. Vedenalla elävä toukkakin ahmii muita itseään pienempiä vesieläimiä. Sen voi narrata syömään myös pientä kalanpalaa tms heiluttelmalla sitä pinsettien kärjessä.

Perhosista mukavinta on kasvattaa kaikenlaisia
isoja kehrääjiä, tammikehrääjä, riikinkukkokehrääjä, nastakehrääjä ym.
Jos satut löytämään useamman toukan samaa lajia,
ja kuoriutuu eri sukupuolia, voit helposti lisäännyttää ne vankeudessa. Kehrääjät parittelevat millaisessa tilassa vain, tavallinen terraario sopii hyvin. Munista kuoriutuville toukille pitää kyllä olla heti tuoreita kasveja.

10

4647

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Janne

      Jos olet niitä perhosten toukkia kasvattanut niin minullakin on kaksi herneyökkösen toukkaa.Minulla on kummatkin koteloitunut niin tiedätkö pitääkö koteloita piettää sisällä vai kellarissa vai kenties ulkona.

    • Jenni

      On kyllä aika kamalaa vangita tuolla tavalla viattomia luontokappaleita vain ihmisen huviksi.

      • Luonnonystävä

        on ainakin se etu, mitä suomalaiset ötökät saavat kun ne syksyllä otetaan talteen. Itekin olen joskus pitänyt isoa lehtohepokattia terraariossa tai kultakuoriaisia. Niiden elämä pitkittyy jopa kolminkertaiseksi, kun inhottava, synkeä syksy ei tapa niitä kylmään.
        Eivät ne kärsi teraariossa. Paljon ruokaa, tilaa, luonnonmukaiseksi muokattu "maasto", lajikumppaneita, aikaa paritella, ilotella ja lisääntyä... Niin ne ainakin mulla tekivät.
        Hyönteisen äly ei ole iso, ei se tajua käsitettä "vapaus" tai "vankeus" kuten me. Mutta se tunnistaa hyvän ruoan, toisen ötökän ja tuntuu viihtyvän. Niiden elämä on yksinkertaista, turha inhimillistää niitä liikaa.
        Tärkeintä on, ettei se minkä lemmikiksi ottaa, kärsi.


      • Jenni
        Luonnonystävä kirjoitti:

        on ainakin se etu, mitä suomalaiset ötökät saavat kun ne syksyllä otetaan talteen. Itekin olen joskus pitänyt isoa lehtohepokattia terraariossa tai kultakuoriaisia. Niiden elämä pitkittyy jopa kolminkertaiseksi, kun inhottava, synkeä syksy ei tapa niitä kylmään.
        Eivät ne kärsi teraariossa. Paljon ruokaa, tilaa, luonnonmukaiseksi muokattu "maasto", lajikumppaneita, aikaa paritella, ilotella ja lisääntyä... Niin ne ainakin mulla tekivät.
        Hyönteisen äly ei ole iso, ei se tajua käsitettä "vapaus" tai "vankeus" kuten me. Mutta se tunnistaa hyvän ruoan, toisen ötökän ja tuntuu viihtyvän. Niiden elämä on yksinkertaista, turha inhimillistää niitä liikaa.
        Tärkeintä on, ettei se minkä lemmikiksi ottaa, kärsi.

        Ne kuuluu luontoon.


      • Luonnonystävä
        Jenni kirjoitti:

        Ne kuuluu luontoon.

        kaikki ulkomaisetkin kilpikonnat, liskot, kalat ja ötökät ovat pyydystetty luonnosta ja vielä tuotettu Suomeen. Mikset sinä tuomitse moraalisesti niitä alkuasukkaita, jotka tekevät Amazonaksella bisnestä pyydystämällä neontetroja akvaariokaloiksi? Voi, kyllä ne sitä tekevät.
        Suomalaiset näkevät Suomen luonnon jotenkin eri valossa kuin muut alueet, mutta kyllä trooppisetkin lemmikit on jostain pyydystettyjä.
        Tuolla moraalilla elämä on tylsää, koska mitään erikoisempaa lemmikkiä ei saisi muka olla. Kaikki eivät halua koiria, kissoja tai lintuja, vaan jotain salaperäisempää lemmikkiä.
        Niiden viehätystä sinä et ehkä tiedä, koska et ole kokeillut moista. Minusta... antaa ihmisten pitää mielipiteensä, koska ei se ketään haittaakaan :)


      • Öttiäisten ystävä

        Jenni, on hienoa että haluat ajatella eläinten parasta. Mutta tosiasia on, että hyönteiset ja ainakin pienikokoiset selkärangattomat ovat hyvin alkeellisia eläimiä, joiden elämä lemmikkeinä hyvässä hoidossa saattaa olla paljon mukavampaa mitä luonnossa. Niitä ei kukaan saalista, ruokaa ja mukavuuksia riittää. Niillä ei ole tietoisuutta eikä kykyä ajatella, niille onni on sitä että perustarpeet tyydytetään. Olen itse paljon enemmän huolissani lemmikkikaupoissa myytävistä lemmikeistä: undulaatit, jyrsijät liskot ja käärmeet mm. Kuinka moni omistaja viitsii hankkia niille tarpeeksi tilavan asumuksen? Tai ruokkia mahdollisimman oikein? Luoda oikeanlaisen elinympäristön? Suomessa on paljon enemmän marsuja ja undulaatteja, jotka kärsivät ahtaista tiloista, seuran puutteesta ja puutteellisista oloista, kuin mitä Suomesta löytyy lemmikiksi otettuja hyönteisiä joita ei hoidettaisi oikein.


    • Öttiäisten ystävä

      Kultakuoriaisia täytyykin varmaan kerätä ens kesänä. Nehän ovat varsin kauniitakin :) Olen myös haaveillut perhosten pitämisestä lemmikkeinä.

      Viime kesänä keräsin lemmikeiksi terraarioon muutamia kauniita kotiloita. Meripihkakotilot etenkin innostuivat vallan munimaan terraariossaan ja lukuisin määrin. Munista myös kuoriutui iso liuta poikasia. Mutta koska minulla on ennestään lemmikkeinä afrikkalaisia akaattikotiloita, en noita pieniä suomalaisia kotiloita halunnut pitää kuin jonkin aikaa uteliaisuudesta. Vapautin kesällä koko poppoon samalle alueelle mistä olin ne kerännytkin. Olivat suloisia pikkuisia kyllä.

      • ötökkänen

        Nuo meripihkakotilot, niin mitä niille syötit? Itse niitä pitäessäni syötin niille avomaakurkkua, ja kovalla vauhdilla se meni. =)


    • Kultakuoriaishoitaja

      Kultakuoriainen tuli, parvekkeella kesän olleen, orkideakasvin mukana sisälle. Kuulin kasvin juurelta rouskutusta ja vein sen suihkuun. Aamulla paljastui ruukusta kultakuoriainen, joka oli suihkutuksesta lamaantunut, mutta elpyi kuitenkin ja nyt liikuskelee kukkaruukussa orkideakasvin juurella.
      Annoin sille hunajaa lusikalla.
      Oletan, että sillä on ainakin lämpimämpi sisällä, kuin ulkona, eikä se ole edes terraariossa "vankina", vaan vapaa menemään ulos, esim. avoimesta ikkunasta, jos haluaa. Tuskin menee, kun on kylmä ulkona.

    • Daegg

      ISOISTA hyönteisistä oma suosikkini on villisika. Sitä voi pitää normaalissa terraariossa/akvaariossa. Akvaariossa sen elinikä on tosin lyhyempi koska se hukkuu. Normaalin ruuan lisänä sille on annettava päivittäin Daegolax vitamiinivalmistetta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe