open palkka ja työaika

n43yt4y4ebn

Open palkka on tunnetusti hanurista, mut lomat ja lyhyet päivät kompensoivat asiaa. Nyt ajatusleikki: Opettaja, jos siirryttäisiin kokonaistyöaikaan, paljonko palkkasi pitäisi mielestäsi nousta?

40

3605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tumtmm,

      Mikskähän joku oli laittanut tolla miinuksen?

    • gtj,ttf

      Jos alalle tulisi kokonaistyöaika, alkaisin katella muita hommia....

    • mmm1233

      Joillakin aloilla opettajat ovat jo kokonaistyöajassa, tutustukaapa esim. sosiaali- ja terveysalan opettajien virkaehtosopimukseen.

      • Amishope

        Niin ovat. Olin kerran kauppiksessa jossa oli sote saman katon alla. Me läksimme kesäkuun alussa lomille, soten porukat jäivät pitämään palavereja vielä pariksi viikoksi. Olikohan niillä tasan 8 viikon kesätauko.


    • opettajax

      Opettajien palkkaus on sekava ja se ei ole yhteinen. Opettajat ovat ehdottaneet kokonaistyöaikaa, mutta se ei sovi palkan maksajalle, koska joutuisivat maksamaan lisää.

      Lyhyt työpäivä? Meinaatko, että opettajan työ on vain sitä, mikä luokkahuoneessa tapahtuu? Kansainväliset tutkimukset ovat olleet aika yhdenmukaiset. Opettajat tekevät monesti 50h työviikkoa. En muista keskimääräistä aikaa, olisiko ollut 40h paikkeilla. Suomalaisissa tutkimuksissa on todettu työajan vaihtelevan 40 tunnista aina jopa 80 tuntiin viikossa! Yleensä näitä järjettömiä työaikoja paiskii vastavalmistuneet ja ensimmäisiä vuosia työtä tekevät.

      Ilmeisesti et ole opettaja tai opettajan kanssa naimisissa, koska koet, että työpäivät ovat lyhyet. Työpäivään sisältyy paljon muutakin kuin se luokkahuoneessa tapahtuva opetus. Itselläni on opetusvelvollisuus 21h/vko. Teen töitä tällä hetkellä kuitenkin noin sen 40h/vko ma-pe ajalla. Tässä ei ole mukana viikonloppuisin tekemä työ. Onneksi olen ollut jo töissä sen verran pitkään, ettei jokaista tuntia tarvitse suunnitella alusta loppuun, mutta kylöä minulla on vielä tällekin illalle huomiselle tehtävä yhdet suunnitelma. Veikkaan että se syö sunnuntai-illastani noin yhden tunnin. Päässäni sen olen jo suunnitellut, vielä pitää tehdä siitä versio tietokoneella. Avopuoliso sen sijaan jaksaa kyllä mainita aina että enkö vaan voi olla tekemättä töitä vapaa-ajallani. Niin kivaa kuin se olisikin, ei ole olemassa tuntisuunnitelmahattua, josta vedetään sopiva suunnitelma joka ryhmälle jota opetat. Huomenna minulla kaksi eri ryhmää, molemmat ovat samassa vaiheessa aiheessa. Toisen ryhmän kanssa asiat pitää kuitenkin käsitelöä täysin eri tavalla kuon toisen ryhmän. Toisessa aineessa jota opetan, opetan samaa vuosiluokkaa kolmelle eri ryhmälle ja jokaisen kanssa asiat pitää käsitellä erilailla, yksi ryhmä kulkee paljon jäljessä.

      Niin kivaa kuin se olisikin, en voi mennä valmistelematta tuntejani jokaista ryhmää varten luokkaan tai vetää ne siten kuin vuosi sitten. Aina pitää jotakin muuttaa, joko se on ryhmäkohtainen asia tai sitten se voi olla vaikkapa välinekohtainen muutos jne... Ja kun nykykouluilla ei ole varaa enää edws työkirjoihin, opettaja joutuu tekemään kaiken materiaalin itse.

      • Kieltenopettajatar16

        Opetan kieliä yläkoulussa ja olen kanssasi kovasti samaa mieltä siitä, että tuntisuunnitelmissa todellakin on otettava huomioon ryhmien erilaisuus.

        Minulle tuottavat lisäksi erityistä päänvaivaa yleisopetuksen ryhmiin integroidut erityisoppilaat. Heille pitää usein olla vähän eri tuntiohjelma ja erilaisia tehtäviä kuin muulle ryhmälle. Myös sanakokeet ja isot kokeet pitää heille ajatella ja tehdä erikseen. Tästä ekstrahommasta ei saa mitään korvausta eikä minulla milloinkaan ole koulunkäyntiohjaajaa tai erityisopettajaa työparina luokassa.


      • n43yt4y4ebn

        Olen sekä opettaja, että opettajan kanssa naimisissa. Itse teen kotona töitä n. 10-15h viikossa, mutta en oikein osaa edes mieltää sitä työnteoksi.


      • opettajax
        n43yt4y4ebn kirjoitti:

        Olen sekä opettaja, että opettajan kanssa naimisissa. Itse teen kotona töitä n. 10-15h viikossa, mutta en oikein osaa edes mieltää sitä työnteoksi.

        Mitä se sitten on jos ei töitä? Harrastus? Huvia? Eikö siis kotona tehty työ ole työntekoa? Muuttuuko se työnteoksi vasta työpaikalla fyysisesti istuen?

        minulla ei ainakaan ole työpistetyä töissä, ei omaa konetta eikä kaikkia kirjoja työpaikalla. Mieluummin sujnnittelen ne kotona, jossa on tuttu kone ja ohjelmat, joilla hoidan työt nopeammin kuin paikassa, jossa joku koko ajan keskeyttää, koneet toimivat miten toimivat, jos vapaita koneita edes on... Jos tekisin kaikki työt koulussa, en saisi puoliakaan tehdyksi...


    • enkun opiskelija...

      Hei väännättekö minulle (tänä syksynä englannin kielen opettajan opinnot aloittaneelle) rautalangasta, mitä tarkoittaa kokonaistyöaika opettajan hommissa?

      Olenko ymmärtänyt oikein, että nykyään esim. enkun ope yläkoulussa tai lukiossa saa palkkaa pitämiensä tuntien mukaan? Ja tuntien suunnittelut ja kokeiden korjaukset voi tehdä halutessaan vaikka kotona? Muuttaisiko kokonaistyöaika tätä niin, että pitäisi olla aina se 8 tuntia nimenomaan työpaikalla (fyysisesti)?

      Kiitos, jos joku selventää!

      • lankaa

        Työ ei muutu miksikään vaikka työaikasysteemi muuttuisi. Tunteja pidetään ja kokeita korjataan kuten ennenkin. Työtä olisi edelleen lukukausien aikana paljon ja muuna aikana vain vähän.

        Kokonaistyöaika voisi olla esim. sellainen kuin sosiaali- ja terveysalan opettajilla. Se on soveltuvin osin oppilaitoksen toiminnalliset vaatimukset huomioon ottava toimistotyöaika (keskimäärin 36,25 tuntia viikossa). Opettajan tehtävistä osa on sellaisia, joiden tekeminen toimistotyöajan sisällä on vaikeaa sekä osa sellaisia, jotka voidaan tarkoituksenmukaisemmin tehdä muualla kuin työpaikalla. Näistä syistä työaika muodostuu joustavaksi lukuvuoden eri aikoina ja päivittäinkin poiketen tältä osin toimistotyössä noudatettavasta työajasta. Työaikaan lasketaan sitten kaikki sekin työ, mitä nyt tehdään oppituntien ja yhteissuunnitteluajan ulkopuolisena aikana. Lukuvuodessa on töitä vähän yli tai alle 1600 tuntia ansaitun vuosiloman pituudesta riippuen. Työajan käyttö suunnitellaan etukäteen, sitä seurataan ja ylimenevistä tunneista maksetaan lisätyökorvaus (1.8.2014 lukien). Vuosiloma on samanpituinen kuin muillakin kunnan työntekijöillä eli syysloman, joululoman ja hiihtoloman ja kesäkeskeytyksen päivät eivät ole kaikki vuosilomapäiviä. Toisaalta edelliseen viitaten oppilaiden loma-aikoina ei tarvitse aina kuitenkaan olla läsnä työpaikalla.

        Kokonaistyöaika voisi olla myös sen tapainen kuin ammattikorkeakoulujen opettajilla. Työaika on 1600 tuntia lukuvuodessa, joista 400 tunnin osalta opettaja saa valita tehtävän työn ajan ja paikan. Vapaaviikkoja on yhteensä 12. Opettajalle vahvistetaan ennen työkauden alkua työaikasuunnitelma. Jos työkauden aikana on tarpeen muuttaa vahvistettua työaikasuunnitelmaa, tehdään se poistamalla tai vaihtamalla opettajalle määrättyjä töitä ja tehtäviä. Työaikasuunnitelmaa muutetaan myös silloin, kun opettajalle määrätään lisätehtäviä. Lisätunneista maksetaan korvaus.


      • ettäNäin
        lankaa kirjoitti:

        Työ ei muutu miksikään vaikka työaikasysteemi muuttuisi. Tunteja pidetään ja kokeita korjataan kuten ennenkin. Työtä olisi edelleen lukukausien aikana paljon ja muuna aikana vain vähän.

        Kokonaistyöaika voisi olla esim. sellainen kuin sosiaali- ja terveysalan opettajilla. Se on soveltuvin osin oppilaitoksen toiminnalliset vaatimukset huomioon ottava toimistotyöaika (keskimäärin 36,25 tuntia viikossa). Opettajan tehtävistä osa on sellaisia, joiden tekeminen toimistotyöajan sisällä on vaikeaa sekä osa sellaisia, jotka voidaan tarkoituksenmukaisemmin tehdä muualla kuin työpaikalla. Näistä syistä työaika muodostuu joustavaksi lukuvuoden eri aikoina ja päivittäinkin poiketen tältä osin toimistotyössä noudatettavasta työajasta. Työaikaan lasketaan sitten kaikki sekin työ, mitä nyt tehdään oppituntien ja yhteissuunnitteluajan ulkopuolisena aikana. Lukuvuodessa on töitä vähän yli tai alle 1600 tuntia ansaitun vuosiloman pituudesta riippuen. Työajan käyttö suunnitellaan etukäteen, sitä seurataan ja ylimenevistä tunneista maksetaan lisätyökorvaus (1.8.2014 lukien). Vuosiloma on samanpituinen kuin muillakin kunnan työntekijöillä eli syysloman, joululoman ja hiihtoloman ja kesäkeskeytyksen päivät eivät ole kaikki vuosilomapäiviä. Toisaalta edelliseen viitaten oppilaiden loma-aikoina ei tarvitse aina kuitenkaan olla läsnä työpaikalla.

        Kokonaistyöaika voisi olla myös sen tapainen kuin ammattikorkeakoulujen opettajilla. Työaika on 1600 tuntia lukuvuodessa, joista 400 tunnin osalta opettaja saa valita tehtävän työn ajan ja paikan. Vapaaviikkoja on yhteensä 12. Opettajalle vahvistetaan ennen työkauden alkua työaikasuunnitelma. Jos työkauden aikana on tarpeen muuttaa vahvistettua työaikasuunnitelmaa, tehdään se poistamalla tai vaihtamalla opettajalle määrättyjä töitä ja tehtäviä. Työaikasuunnitelmaa muutetaan myös silloin, kun opettajalle määrätään lisätehtäviä. Lisätunneista maksetaan korvaus.

        Työ ei muutu miksikään vaikka työaikasysteemi muuttuisi. Tunteja pidetään ja kokeita korjataan kuten ennenkin. Työtä olisi edelleen lukukausien aikana paljon ja muuna aikana vain vähän. 
        ----
        Kyllä työ muuttuisi. Kokonaistyöaika tarkoittaisi sitä, että jos se on esim. 8-16, silloin kello 16 loppuu työnteko, on kokeet tarkistamatta tai ei. On huomisen tunnit suunnittelematta tai ei, koska työnantaja ei maksaisi ylityökorvauksiakaan. Kokonaistyöaika ei vain sovi peruskouluun monestakin syystä. Luokanvalvojien kokonaistyöaika? Vanhempien tapaamiset, neuvottelut? Se mikä toimii ammattikoulussa ja muissa toisen ja korkeamman asteen kouluissa ei toimi lasten kanssa. Sen tietää jokainen, joka on työskennellyt peruskoulussa, että kokonaistyöaika tarkoittaisi katastrofia. Koulusta tulisi virasto, jossa puolet asioista jää tekemättä...

        Sen sijaan opettajien palkkausta ja palkanperusteita tulisi uudistaa tälle vuosituhannelle. Palkat perustuvat liituleukaopetukseen, jossa ei mekaanista kirjoituskonetta kummempaa välinettä tunnettu. Koulu on nykyisin täynnä tekniikkaa ja ooettajien oletetaan tuntevan ja osaavan kaikki. Mutta mikä pahinta, opettajien myös oletetaan tekevän kaikki esitykset, älytaulusovellukset kuin tyhjästä itsestään. Älytauluista on tullut lähinne rasite kuin hyödyllinen väline. Materiaalia ei niille juurikaan tuoteta alakoulun ensimmäisiä luokkia ylemmille luokille ja materiaali jota on älytauluohjelmassa tarjolla, joista sitte kasataan palapelin tavoin epämääräinen kyhäelmä, on englanniksi. Maahantuojat eivät vaivaudu edes suomentamaan sovelluksia.

        Jos opetat fysiikkaa ja/tai kemiaa, saat ns. demokorvauksen 1h neljää ryhmää kohti. Eli demona 15minuutin korvaus per ryhmä, opettajan tekemistä ja valmistelemista kokeista. Nykyään opettajat eivät vain tee niitä demoja, vaan työt tekevät oppilaat. Demokorvaus pitäisi korvata työkorvauksella ja tästä maksettava valmistelukorvaus pitää vastata valmisteluihin käytettävää aikaakin. 4 ryhmää kohta vähintään 2h. Kukaan opettaja pysty 15minuutissa valmistelemaan oppilastöitä ryhmälle, keräämään tavarat, valmistelemaan aineet ja vielä sikvoamaan lopuksi sen, mitä oppilaiden jäljiltä aina jää. Vastaavasti fyke varaston ylläpidosta saatava 1h korvaus on sekin perujaan historiasta, kun opettajat esittelivät demoja. Helppohan se on tunnissa viikossa hoitaa muutaman opettajan aineet kuntoon, mutta nykyään kun aineet on tehtävä koko koululle, oppilaille! On eri asia tunnissa valmistaa liuokset 4 opettajalle kuin 300 oppilaalle. Onneksi kuitenkin aineenopettajat tietävät tämän eivätkä jätä kaikkia valmisteluja fykevaraston vastaajalle yksin... Onko kukaan opettaja koskaan ihmetellyt, miksi fyke ooetgajia näkee niin harvoin välitunneilla tai opettajanhuoneessa läsnä? Tässä selitys, jos ei ole välituntivalvontaa, aika menee töitä tehtäessä... Turha itkeä ja aina valittaa siitä, kun fyke opettajille maksetaan demokorvauksia "turhasta", jota saa yhtenään kuulla opettajilta, joilla on oma luokkatila eikä tuntivalmisteluja välitunnein, ennen koulua tai päivän jälkeen... Luulen, että nämä ammattivalittajat jo itkisivät siitä, jos joutuisivat joka tunti vaihtamaan luokkatilaa... Saati, että joutuisivat vielä valmistelmaan kaikki välitunnit, hyppärit ja muuna aikana välineitä kasaan, kiikutgamaan niitä luokasta toiseen ja oppitunnin jälkeen palauttamaan ne vielä takaisin paikoilleen.



        Palkkausta toki on turha odottaa uudistettavan, kun ei ole enää varaa edes koulukirjoihin...


      • lopso
        ettäNäin kirjoitti:

        Työ ei muutu miksikään vaikka työaikasysteemi muuttuisi. Tunteja pidetään ja kokeita korjataan kuten ennenkin. Työtä olisi edelleen lukukausien aikana paljon ja muuna aikana vain vähän. 
        ----
        Kyllä työ muuttuisi. Kokonaistyöaika tarkoittaisi sitä, että jos se on esim. 8-16, silloin kello 16 loppuu työnteko, on kokeet tarkistamatta tai ei. On huomisen tunnit suunnittelematta tai ei, koska työnantaja ei maksaisi ylityökorvauksiakaan. Kokonaistyöaika ei vain sovi peruskouluun monestakin syystä. Luokanvalvojien kokonaistyöaika? Vanhempien tapaamiset, neuvottelut? Se mikä toimii ammattikoulussa ja muissa toisen ja korkeamman asteen kouluissa ei toimi lasten kanssa. Sen tietää jokainen, joka on työskennellyt peruskoulussa, että kokonaistyöaika tarkoittaisi katastrofia. Koulusta tulisi virasto, jossa puolet asioista jää tekemättä...

        Sen sijaan opettajien palkkausta ja palkanperusteita tulisi uudistaa tälle vuosituhannelle. Palkat perustuvat liituleukaopetukseen, jossa ei mekaanista kirjoituskonetta kummempaa välinettä tunnettu. Koulu on nykyisin täynnä tekniikkaa ja ooettajien oletetaan tuntevan ja osaavan kaikki. Mutta mikä pahinta, opettajien myös oletetaan tekevän kaikki esitykset, älytaulusovellukset kuin tyhjästä itsestään. Älytauluista on tullut lähinne rasite kuin hyödyllinen väline. Materiaalia ei niille juurikaan tuoteta alakoulun ensimmäisiä luokkia ylemmille luokille ja materiaali jota on älytauluohjelmassa tarjolla, joista sitte kasataan palapelin tavoin epämääräinen kyhäelmä, on englanniksi. Maahantuojat eivät vaivaudu edes suomentamaan sovelluksia.

        Jos opetat fysiikkaa ja/tai kemiaa, saat ns. demokorvauksen 1h neljää ryhmää kohti. Eli demona 15minuutin korvaus per ryhmä, opettajan tekemistä ja valmistelemista kokeista. Nykyään opettajat eivät vain tee niitä demoja, vaan työt tekevät oppilaat. Demokorvaus pitäisi korvata työkorvauksella ja tästä maksettava valmistelukorvaus pitää vastata valmisteluihin käytettävää aikaakin. 4 ryhmää kohta vähintään 2h. Kukaan opettaja pysty 15minuutissa valmistelemaan oppilastöitä ryhmälle, keräämään tavarat, valmistelemaan aineet ja vielä sikvoamaan lopuksi sen, mitä oppilaiden jäljiltä aina jää. Vastaavasti fyke varaston ylläpidosta saatava 1h korvaus on sekin perujaan historiasta, kun opettajat esittelivät demoja. Helppohan se on tunnissa viikossa hoitaa muutaman opettajan aineet kuntoon, mutta nykyään kun aineet on tehtävä koko koululle, oppilaille! On eri asia tunnissa valmistaa liuokset 4 opettajalle kuin 300 oppilaalle. Onneksi kuitenkin aineenopettajat tietävät tämän eivätkä jätä kaikkia valmisteluja fykevaraston vastaajalle yksin... Onko kukaan opettaja koskaan ihmetellyt, miksi fyke ooetgajia näkee niin harvoin välitunneilla tai opettajanhuoneessa läsnä? Tässä selitys, jos ei ole välituntivalvontaa, aika menee töitä tehtäessä... Turha itkeä ja aina valittaa siitä, kun fyke opettajille maksetaan demokorvauksia "turhasta", jota saa yhtenään kuulla opettajilta, joilla on oma luokkatila eikä tuntivalmisteluja välitunnein, ennen koulua tai päivän jälkeen... Luulen, että nämä ammattivalittajat jo itkisivät siitä, jos joutuisivat joka tunti vaihtamaan luokkatilaa... Saati, että joutuisivat vielä valmistelmaan kaikki välitunnit, hyppärit ja muuna aikana välineitä kasaan, kiikutgamaan niitä luokasta toiseen ja oppitunnin jälkeen palauttamaan ne vielä takaisin paikoilleen.



        Palkkausta toki on turha odottaa uudistettavan, kun ei ole enää varaa edes koulukirjoihin...

        Nimimerkin lankaa kuvaamissa työaikajärjestelmistä kumpikaan ei edellytä sitä, että opettaja istuu koululla kuin toimistotyöntekijä. Se ei edes ole mahdollista ainakaan vanhemmissa yläkoulurakennuksissa, koska niissä monen opettajan ainoa työtila on opettajienhuoneen tuoli.

        Vuosityö- ja kokonaistyöajassa työaikaan lasketaan kaikki työ, mitä opetttaja tekee. Välitunnit eivät ole työajan ulkopuolista aikaa. Ne ovat osa oppituntia jo nykyjärjestelmässäkin.

        Peruskoulun opolla on vuosityöaika, Siinä on opon työstä johtuva viikon työaika kesäkeskeytyksen ajalla ja se huono puoli, että lisätyötä ei voi olla eli vuosituntimäärää ei voi ylittää. Opojen työaika taitaa toteutua niissä kouluissa, joissa opo ja rehtori suunnittelevat ja opon työt ja seuraavat tuntien kertymistä lukuvuoden aikana. Voisin kuvitella, että vuosityöaika voidaan sovittaa muillekin peruskoulun opettajille, mutta ei ilman lisätyökorvauksia.



        OAJ:n "kanta" http://www.opettaja.fi/cs/Satellite?c=Page&pagename=OpettajaLehti/Page/juttusivu&cid=1351276519632&juttuID=1355755370763

        Minä olen aina ymmärtänyt, että kokoelmien hoitotyöstä maksettava korvaus on sitä varten, että kokoelmienhoitajaksi nimetty tekee liuokset ym. kokoelmienhoitohommat oppituntien ja välituntien ulkopuolisena aikana. Meillä lasketaan, että hoitajan yhden ylitunnin korvaus vastaa keskimäärin 1,5 tuntia/työviikko. Jos koulussa ei makseta kokoelmien hoidosta, niin niitä ei sitten hoideta, vaan kukin opettaja hoitaa tarvitsemiaan tarvikkeita kuten muutakin koulun tarpeistoa eli pitää tavarat järjestyksessä ja tekee itse omat liuoksensa. Demo-korvaus korvaa sitä, että ei pysty hoitamaan niitä töitä välitunnilla. Ovtessissä jopa sanotaan, että demo-tunnit pitää merkitä opettajan työjärjestykseen. Demo-korvausta ei voi jättää maksamatta.

        Kokoelmien hoitotyö ja demonstraatiokorvaus ovat olleet aina erillisia tehtäviä ja korvauksia.


      • kemmaope
        lopso kirjoitti:

        Nimimerkin lankaa kuvaamissa työaikajärjestelmistä kumpikaan ei edellytä sitä, että opettaja istuu koululla kuin toimistotyöntekijä. Se ei edes ole mahdollista ainakaan vanhemmissa yläkoulurakennuksissa, koska niissä monen opettajan ainoa työtila on opettajienhuoneen tuoli.

        Vuosityö- ja kokonaistyöajassa työaikaan lasketaan kaikki työ, mitä opetttaja tekee. Välitunnit eivät ole työajan ulkopuolista aikaa. Ne ovat osa oppituntia jo nykyjärjestelmässäkin.

        Peruskoulun opolla on vuosityöaika, Siinä on opon työstä johtuva viikon työaika kesäkeskeytyksen ajalla ja se huono puoli, että lisätyötä ei voi olla eli vuosituntimäärää ei voi ylittää. Opojen työaika taitaa toteutua niissä kouluissa, joissa opo ja rehtori suunnittelevat ja opon työt ja seuraavat tuntien kertymistä lukuvuoden aikana. Voisin kuvitella, että vuosityöaika voidaan sovittaa muillekin peruskoulun opettajille, mutta ei ilman lisätyökorvauksia.



        OAJ:n "kanta" http://www.opettaja.fi/cs/Satellite?c=Page&pagename=OpettajaLehti/Page/juttusivu&cid=1351276519632&juttuID=1355755370763

        Minä olen aina ymmärtänyt, että kokoelmien hoitotyöstä maksettava korvaus on sitä varten, että kokoelmienhoitajaksi nimetty tekee liuokset ym. kokoelmienhoitohommat oppituntien ja välituntien ulkopuolisena aikana. Meillä lasketaan, että hoitajan yhden ylitunnin korvaus vastaa keskimäärin 1,5 tuntia/työviikko. Jos koulussa ei makseta kokoelmien hoidosta, niin niitä ei sitten hoideta, vaan kukin opettaja hoitaa tarvitsemiaan tarvikkeita kuten muutakin koulun tarpeistoa eli pitää tavarat järjestyksessä ja tekee itse omat liuoksensa. Demo-korvaus korvaa sitä, että ei pysty hoitamaan niitä töitä välitunnilla. Ovtessissä jopa sanotaan, että demo-tunnit pitää merkitä opettajan työjärjestykseen. Demo-korvausta ei voi jättää maksamatta.

        Kokoelmien hoitotyö ja demonstraatiokorvaus ovat olleet aina erillisia tehtäviä ja korvauksia.

        Ymmärtäminen ja todellisuus ovat kaksi eri asiaa. Tietenkin työajan ulkopuolella pitää niitä demovälineitä yms laittaa kasaan, mutta kun... Koulussa on useampi mujkin fyke-opettaja jokantarvii niitä välineitä muille ryhmille. Siksi välitunnit menee aina tavaroiden keräämisessä ja takaisin palauttamisessa.

        Ei yksi tuntiviikossa riitä 400 oppilaan koulun oppiaiden liuosten valmistamiseen, varaston järjestyksen ylläpitoon jne.


    • enkun opiskelija...

      Paljon kiitoksia nimimerkille "lankaa"! Terveisin enkun opiskelija

    • perusope

      Valitettavasti vain peruskoulussa kokonaistyöaika ei yksinkeratisesti toimisi.

    • entinen opettaja

      Vain pieni osa opettajan työajasta kuluu oppintuntien vetämiseen. Terveisin opettajaksi opiskellut, joka suunnitteli tunteja puoli kahteen yöllä ja antoi lupulta periksi. Nyt teen mukavempia ja helpomia hommia vanhusten parissa. Kiitosta saa joka päivä ihanilta ihmisiltä - toista se oli opettajana.

    • mitä vittua

      Minulla on opetusta 30 - 40 tuntia viikossa. Sen päälle tulevat tuntien valmistelut jne. Opettajan työ on myös itsensä kehittämistä. Työviikkoni ovat parhaimmillaan/pahimmillaan 60 tuntisia. Kuka puhuu opettajien lyhyistä työajoista? Pitkä (?) kesäloma on kompensaatio lukuvuoden aikana tehtävistä pitkistä työpäivistä.

      • Raskasruokainen

        Pitkä kesäloma on sitä varten että ehtii tehdä muita töitä jotta ei kuole talvella nälkään.


      • Opetts

        Öö, tuota missä sulla on opetusta 30-40 tuntia viikossa? Ihan hullu rytmi! Ammattiopistossa ammatillisella opettajalla voisin jotenkin kuvitella tuon tuntimäärään, mutta muualla en. Itse olen erityisluokanopettaja yläluokilla ja minulle tarjottiin 30 tuntia viikossa. En millään voi ottaa niitä vastaan edes dollarinkuvat silmissä, koska en pystyisi sellaista tuntimäärää järkevästi ja laadukkaasti hoitamaan. Oppilaat ansaitsevat hyvää opetusta ja minun pitää ajatella jaksamistani.


    • henkilöstösihteeri

      Meillä on pääsääntöisesti opetusvelvollisuus 24,5 mutta monet tekevät keskimäärin lukuvuonna 30 tuntia ja jopa 35-38 tuntia opetusta viikossa.

      Kyllä kokonaistyöaika voi joustaa, ei tarvi jättää tuntien valmisteluja tms tekemättä. Meillä on koko vuosi tasoittumisaikaa. Jos joku päivä venähtää pitemmäksi, voi sitä pitää mahdollisuuden tullen vapaana. Meillä opettajat pitää tuntikirjanpitoa, joskus saattaa olla kymmeniä tunteja plakkarissa ja sitten pidetään vaikka viikko vapaana näistä tunneista (kun opiskelijat on toisen open kanssa tai kesäaikaan kun oppilaat on lomalla). Monet on koko kesän poissa, ensin lomat ja sitten ylitunnit vapaana perään.

      Olen kyllä meillä ainakin ymmärtänyt että opettajat vastustavat nimenomaan kokonaistyöaikaa kun eivät ymmärrä sen hienoutta. Kukaan kokonaistyöajassa oleva ja siihen siirtynyt ei vaihtaisi enää takaisin opv työaikaan. Saat palkkaa tuntien valmistelusta, monistukseta, kokeiden korjauksesta ja päiväkirjan täytöstä. Työpaikalla ei tarvi olla 8-16, työt voi tehdä muuallakin. Jos teet kotona vielä, tunnit ylös vaan.

    • älkää heti tyrmätkö

      Tästä näkee, että joillakin opettajilla on ihan väärä käsitys kokonaistyöajasta.

      Kokonaistyöajan liukumista voidaan sopia paikallisesti, harvassa asiantuntijatehtävässä/virastossakaan tänä päivänä noudatetaan työaikaa kellon kanssa vaan se on hyvinkin liukuvaa tarpeen mukaan. Tehdään kun on tarvis ja pidetään vapaana kun on mahdollisuus.

      Vanhempien tapaamiset, yhteydenotot ja muut luokanvalvojan tehtävät olisivat kokonaistyöajassa ihan normaalisti työaikaa josta maksetaan, vaikka se tehtäisiin illalla (kotonakin). Jokainen pitää henkilökohtaista päiväkirjaa tai miten se sitten kussakin koulussa sovitaan. Tunnit eivät käytännössä koskaan ole tasan, aina on yli tai voi mennä joskus miinuksellekin kunhan tasoittuu esim. ennen uuden lukuvuoden alkua. Jos tunteja jostain perustellusta syystä kuitenkin jää, ne maksetaan - kukaan ei tee ilmaista työtä.

      Tällä päästäisiin siitä, ettei jatkuvasti tarvi nurista ettei johonkin ole resurssia kun kaikki työtunnit ovat samanarvoisia. Voi olla järjestämässä jotain opetusvälinevarastoa, tavata vanhempia/kuraattoria, valmistella tunteja, tehdä enemmän yhteistyötä koulun muiden opettajien kanssa, ehditään suunnittelemaan ja valmistelemaan asioita yhdessä kun kaikki ovat sovittuun aikaan koululla ilman oppilaita.

      En käsitä mikseit tämä toimisi peruskoulun puolella? Meillä opettaja joka siirtyi kokonaistyöaikaan, palkka nousi (muutaman vuoden takainen palkka) 3055 eurosta nykyiseen 4895 euroon (TVA järjestelmä). Tuskin työtunnit/viikko todellisuudessa paljon nousivat. Nyt hän vaan saa kaikesta tekemästään työstä palkan.

    • Masa1414

      Opettajan työ on paljon muutakin kuin vain oppitunnit. Nykyinen Wilma- järjestelmä tuntuu vielä tuplaavan entiset työtunnit. Ainoa plussa opettajan työssä on pitkä kesäloma (joka sekin tuntuu menevän ylitunnollisilla maikoilla lähinnä tulevan vuoden suunnitteluun...)

      Itse siis en ole opettaja, mutta sen verran olen ollut koulumaailmassa mukana mm. sijaisuuksien puitteissa, että tiedän miten tämän ammattikunnan harjoittajista puristetaan kaikki mahdollinen ja mahdoton irti. Ja kiitoksena kaikesta työstä saa useimmiten vain paskaa niskaan niin vanhempien kuin esimiestenkin osalta.

    • Aineopettaja

      Olen eri mieltä. Olen nyt ollut 12 vuotta opettajana. Palkka on mielestäni tyydyttävä, kun miettii työmäärää. Lomat todellakin tyydyttävät. En työskentele lomilla. Viikonloppuisin en tee töitä, koska sehän on vapaa-aikaa. Tunnit, tuntisuunnitelmat olen aikoinaa tehnyt ja materiaalit ovat siis pääpiirteissään valmiina, toki kehitän ja jalostan, muutan suunnitelmia, materiaaleja - mutta sen ehtii tekemään vallan mainiosti välitunneilla tai oppituntien aikana, kun opillaat puuhaavat jotain muuta. Mielestäni tuo itsensä rääkkääminen työtuntien ulkopuolellaon myytti, jota opettajat haluavat vaalia, vaikka totuus on muuta.
      Kouluun en mene ennekuin tunnit alkavat, pois suoraan viimeiseltä tunneilta. Tämä on peruskoulua. Aineope tienaa helposti 50 K vuodessa ylitunneilla. Siististä sisätyöstä, lyhyine päivineen ja pitkine lomineen, tämä on mielestäni ihan kohtuullista.

      • henkilöstösihteeri

        Tämä "Aineopettaja" on varmaan useimman opettajan totuus. Suvivirren viimeinen säkeistö kun kevätjuhlassa alkaa, opettajien autojen perävalot näkyy jo risteyksessä menossa.

        Rehtorit on liian lepsuja. Opettajat ovat virassa, eivät työsopimussuhteessa, jossa työ(aika)asioista pitää neuvotella ja sopia. Virassa pelataan yksipuolisilla määräyksillä.

        Opettaja voidaan kutsua töihin (niinäkin päivinä) kun hänellä ei ole tunteja. Jostain syystä monilla opettajilla on sellainen käsitys, että heillä on vapaapäivä kun ei ole opetusta tai että kotiin voi lähteä heti kun tunnit loppuu.

        Opettajan laskennallinen loma alkaa vasta 16.6. - siihen asti rehtori voisi teettää töitä. Siitäkään alkaen se ei ole lomaa, on vain opetuksetonta aikaa. Opettajat eivät ole vuosilomalain piirissä, paitsi ne kokonaistyöajassa olevat.


      • kuuklasin pykälän
        henkilöstösihteeri kirjoitti:

        Tämä "Aineopettaja" on varmaan useimman opettajan totuus. Suvivirren viimeinen säkeistö kun kevätjuhlassa alkaa, opettajien autojen perävalot näkyy jo risteyksessä menossa.

        Rehtorit on liian lepsuja. Opettajat ovat virassa, eivät työsopimussuhteessa, jossa työ(aika)asioista pitää neuvotella ja sopia. Virassa pelataan yksipuolisilla määräyksillä.

        Opettaja voidaan kutsua töihin (niinäkin päivinä) kun hänellä ei ole tunteja. Jostain syystä monilla opettajilla on sellainen käsitys, että heillä on vapaapäivä kun ei ole opetusta tai että kotiin voi lähteä heti kun tunnit loppuu.

        Opettajan laskennallinen loma alkaa vasta 16.6. - siihen asti rehtori voisi teettää töitä. Siitäkään alkaen se ei ole lomaa, on vain opetuksetonta aikaa. Opettajat eivät ole vuosilomalain piirissä, paitsi ne kokonaistyöajassa olevat.

        Peruskoulun opettajan työpäiviä ovat
        1) perusopetuslain ja asetuksen mukaiset oppilaiden työpäivät
        2) 3 opettajatyöpäivää eli vesopäivät
        3) enintään kaksi lisätyöpäivää, joista maksetaan erillinen korvaus.

        Jos rehtori aikoo ruveta määräämään opettajia töihin kesällä muuten kuin välittömästi lukuvuoden alussa tai lopussa em. veso- tai lisätyöpäiviksi, niin se ei käy ilman, että siitä tehdään paikallinen sopimus, johon tarvitaan se toinenkin osapuoli. (OVTES osio A 32 §)

        Ainoastaan peruskoulun opolla on velvollisuus työskennellä kesällä viikon verran yhteisvalintatöissä.


      • lopso
        henkilöstösihteeri kirjoitti:

        Tämä "Aineopettaja" on varmaan useimman opettajan totuus. Suvivirren viimeinen säkeistö kun kevätjuhlassa alkaa, opettajien autojen perävalot näkyy jo risteyksessä menossa.

        Rehtorit on liian lepsuja. Opettajat ovat virassa, eivät työsopimussuhteessa, jossa työ(aika)asioista pitää neuvotella ja sopia. Virassa pelataan yksipuolisilla määräyksillä.

        Opettaja voidaan kutsua töihin (niinäkin päivinä) kun hänellä ei ole tunteja. Jostain syystä monilla opettajilla on sellainen käsitys, että heillä on vapaapäivä kun ei ole opetusta tai että kotiin voi lähteä heti kun tunnit loppuu.

        Opettajan laskennallinen loma alkaa vasta 16.6. - siihen asti rehtori voisi teettää töitä. Siitäkään alkaen se ei ole lomaa, on vain opetuksetonta aikaa. Opettajat eivät ole vuosilomalain piirissä, paitsi ne kokonaistyöajassa olevat.

        Opettajan laskennallinen vuosiloma ei ole mikään vuosiloma. Se on virka- ja työehtosopimuksiin luotu käsite, jonka avulla opettajalle, jolla ei ole oikeutta vuosilomaan, maksetaan 16.6. alkaen sairausvakuutuslain mukaiset sairaus-, äitiys-, vanhempain- ym. päivärahat, jotka maksetaan muille ihmisille heidän vuosilomansa ajan. Sitäpaitsi laskennallisen vuosiloman pituus lasketaan erilailla kuin oikea vuosiloma ja se on ammattikorkeakoulun opettajilla eri aikaan kuin muilla vuosilomattomilla opettajilla.


      • Anonyymi

        Miehet ei tee muuta kuin sen, että homma pyörii. Tunnolliset naisopet suunnittelee tunnit huolella ja välittää oppilaista... Ovat työssä kutsumuksesta eivätkä palkan takia.


    • henkilöstösihteeri

      Jos ja kun oppilaiden työpäiviä ovat kaikki päivät maanataista perjantaihin, viisi päivää viikossa on myöskin kaikkien opettajien työpäiviä, oli oppitunteja tai ei. Tämä opettajilta usein unohtuu ja tuoksi päiväksi sovitaan jotain ihan muuta omaa menoa. Sitten kun soitetaan sijaiseksi, ei päästä tulemaan kun on sovittuna sitä ja tätä tai vastataan puhelimeen jostain Tallinnasta tai Ikeasta.

      Opettaja on velvollinen olemaan/tulemaan/jäämään koululle kaikkina näinä viitenä päivänä viikossa, etenkin jos kutsu käy (sijaiseksi tms). Työpäivän pituutta ei ole määrätty. Ellei se sovi, pitäisi ottaa palkka pois siltä päivältä.

      Meillä eräs opettaja kesketytti hoitovapaansa toukokuun lopussa, jotta saa kesäajalta palkan. Rehtori määräsi hänelle aika ison projektin joka piti olla valmis 15.6.

      • luottamusmies

        Opettajan ei ole pakko lähteä sijaiseksi tunnittomana päivänä. Häntä ei voi ilman suostumustaan määrätä hoitamaan toisen opettajan virkaa edes hyppytunnillaan. Sen sijaan kokouksiin, vanhempainiltoihin, teemapäiviin ym. vuosisuunnitelmassa vahvistettuihin tapahtumiin opettajan pitää osallistua myös tunnittomana päivänä.

        Nykyisinä kireinä aikoina ei kannata pyytää päteviä opettajia sijaistamaan. Sijaisrekisteristä löytyvä epäpätevä tulee halvemmaksi.

        Opetusvelvollisuustyöaikaa tekevää opettajaa ei voi määrätä tekemään töitä kesäkeskeytyksen aikana, ellei siitä ole etukäteen sovittu Kunnallisen opetusalan virka- ja työehtosopimuksessa määrätyllä tavalla.

        http://content.opettaja.fi/epaper/20130531/#
        http://www.opettaja.fi/pls/portal/docs/PAGE/OPETTAJALEHTI_EPAPER_PG/2010_18/147933.htm


      • Kieltenopettajatar16

        Ei missään oikeasti voi olla noin asioista pihalla olevaa henkilöstösihteeriä. Mutta sehän onkin vain nimimerkki.


      • Anonyymi

        Joo; nää on tällaisia laskeskelijoita. Ite kun oon tehnyt vakkarin sijaisuuksia, niin kesälomien korvaukset menee aina vakkarille. Vaikka palkka pitäisi mennä sille, kuka on lukuvuoden työt tehnyt. Kerrankin yhen reksin raskaana oleva tytär valittiin sijaiseksi olisko ollu ihan muutaman pvn töis, minä sitten sijaisen sijaiseksi ja kesälomakorvaus sitten tälle reksin tyttärelle...


    • alasta kiinnostunut

      Miten te opettajat, joilla on esim. lapsia, jotka pitää hakea hoidosta pois tai eläimiä, joita tarvitsee ulkoiluttaa ja kyseisenä päivänä tuleekin ylimääräinen kokous, jonne on pakko jäädä (kokous ilmoitetaan samana päivänä tai vaikkapa tuntia ennen) ettekä saa ketään sijaista kiinni, joka voisi hakea lapsen hoidosta pois tai koiran ulos. Entä jos on yh-äiti/isä tai ei ole ketään muuta, joka hakee lapsen tarhasta tai käyttää koiraa ulkona? Jos kokous kestää vaikkapa iltamyöhään, jätättekö lapsen noutamatta tarhasta ja koiran ulkoiluttamatta ja syöttämättä ja jäätte koululle moneksi tunniksi vai lähdettekö kokouksesta kesken? Miten tähän suhtaudutaan työpaikoilla? Luulisi, että monellakin opettajalla on esim. lapsia yms.

      • perope

        Jos rehtori, johtaja tai muu henkilö rupeaa pitämään kokouksia ennalta ilmoittamatta, niihin ei tarvitse osallistua, jos on este. Kokoukset eivät voi kestää iltamyöhään, koska muuten käytettävissä oleva yhteissuunnitteluaika ei riitä muiden tehtävien tekemiseen.

        Fiksu johtaja suunnittelee lukuvuoden/kauden alussa yhteissuunnitelutehtäviin kuuluvat työt ja kokoukset yhteistyössä opettajien kanssa. Silloin kaikki tietävät jo lukukauden alkaessa, milloin kokoukset ovat ja mitä muita tehtäviä he joutuvat tekemään yt-ajan puitteissa lukukauden aikana.

        Ainoa poikkeus on jokin äkillinen erittäin vakava tapaus, jonka takia on pakko pitää palaveria ihan heti. Silloin pitää tehdä kaikkensa, että saisi lapset johonkin hoitoon siksi aikaa.


    • Kokonaistyöajassa

      Olen kokonaistyöajassa ja ammattiaineiden opettaja. Alunperin olen luokanopettaja ja jopa toiminut siinäkin ammatissa. Eli näkemystä molemmista työmalleista.

      Ei tämä kokonaistyöaika poikkea mitenkään luokanopettajan työstäni. Meille lasketaan kokonaistyöaikaan kokoukset, luokavalvojanaolo, tuntien valmistelut, työpaikkakokoukset, tiimijäsenyydet, opinnäytetöiden ohjaus, jos liian iso ryhmä saa lisää tunteja, yms. yms. Eli siis ihan kaikki yhtee´n ja niistä tulee yhteensä 1600 tuntia/lukuvuosi. Olen voinut itse vapaasti valita teenkö tuntivalmistelut työhuoneessani vai kotona. Jos en tee sitä päivällä, joudun tekemään sen kuitenkin illalla. Eli joustoa on.

      Turhaan te sitä kokonaistyöaikaa pelkäätte. Ainoa miinus on se ettei kesällä saa kesälomarahoja kuten muut työläiset, koska se kesälomaraha kuuluu palkkaan. Tämä tuli silloin, kun kunnat otti opettajilta kesälomarahoja säästösyistä. Nyt eivät voi tehdä sitä.

      • Kokonaistyöajassa

        Unohtui kertoa, että aina kun sijaista tarvitaan, meiltä kysytään asiaa. Aina voi kieltäytyä ja itsekin olen useasti kieltäytynyt. Ketään ei rangaista kieltäytymisestä. Lisäksi toisen opettajan sijaisuudesta omalla työajalla, saa sitten erikseen sijaisuuspalkan. Teen sitten suunnitelmat illalla kotona, jos en päivällä ehdi sijaisuuden vuoksi, mutta saanhan siitä korvauksenkin sitten.


    • hävetkää, hävetkää..

      Viitsittekin. Kuinkahan monella muulla alalla on mahdollista saada sijaistettavasta palkkaa. Kyllä vain esim terveydenhuoltoalalla tehdään jatkuvasti vajaamiehityksellä töitä ilman erillistä korvausta. Enpä voi muuta kuin ilkeästi toivoa, että teidän läheisenne tai rakkaanne jäisivät ilman hoitoa henkilöstöpulan takia. Vai mahtuuko teidän elämäänne edes läheisiä ja rakkaita? Löytyykö omahyväisempää porukkaa kuin opettajakunta?

      • Opetat

        Hahhah. Hyvä provo. Mutta vastaan kuitenkin, jos oikeasti käsität noin väärin. Jos olet hoitoalalla, jäät ylitöihin etkä saa siitä korvausta, sinua on kusetettu. Siitä tässä oli nyt kyse.


      • Anonyymi

        JOO; olen huomannut hyvin itsetietoista sakkia. Eivät mistään malttaisi mitään maksaa.


      • Anonyymi
        Opetat kirjoitti:

        Hahhah. Hyvä provo. Mutta vastaan kuitenkin, jos oikeasti käsität noin väärin. Jos olet hoitoalalla, jäät ylitöihin etkä saa siitä korvausta, sinua on kusetettu. Siitä tässä oli nyt kyse.

        Et ymmärtänyt; opet saa palkkaa tehdessää toisen open työt. Hoitusut ei saa palkkaa tehdessään toisen työt eli kun joku on kipee, niin sairaat pitää silti hoitaa sillä vajaamiehityksellä eikä siitä saa extraa. Olet tyhmä opeksi.


    • koulusta

      Meillä osa opettajista on kokonaistyöajassa ja tykkäävät kyllä. Lomat eivät todellisuudessa ole yhtään lyhyempiä kuin opv työajassa olevilla, monilla on se 38 työpäivää lomaa ja työajansiirrot siihen päälle niin koko kesän ovat poissa, myös kotona voi tehdä töitä. Ei heitä kesällä koululla näy. Ja voivat valita vuosilomansa ajankohdan toisin kuin opv työaikaiset. Kyllä kokonaistyöajassa oleville maksetaan myöskin lomaraha ihan virkaehtosopimuksen mukaan.

      Yksi kokonaistyöajassa oleva opettaja meillä on jäämässä ensi vappuna eläkkeelle, hän ei ole ollut töissä enää kesän jälkeen, eikä tule. Hän pitää kaikkia pitämättömiä lomiaan, säästövapaitaan ja ylityötuntejaan vapaana sinne asti täydellä palkalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4653
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe