Moottoripyörän myynti osamaksulla!

Lapa

Jees, eli olisi nyt tämmönen tilanne että eräs henkilö haluaisi osa-maksulla ostaa moottoripyöräni. Miten tilanteessa pitäisi menetellä jotta kaikkien erien saanti olisi turvattua? Vai keksittekö muita ratkaisuja kuin osa-maksu? Itse ehdotin jo pientä pankkilainaa mutta se ei onnistunut.

Kertokaa mielipiteitä, ohjeita ja vinkkejä! Asialla on sitten pienimuotoinen kiire jo :)

14

3227

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • CB 550F1

Kyllä tuo ehdottamasi pankkilaina tai jokin kulutusluotto olisi fiksuin vaihtoehto. Tällöin ostajakin saisi täyden omistusoikeuden pyörään ja voisi myydä sen pois halutessaan.
      Jos ei rahoituslaitoksen anna lainaa niin ei kannata ottaa itse riskiä.
      Voit toki tehdä osamaksusopimuksen ja merkitä ostajan ainoastaan haltijaksi, mutta mietippä mitä tapahtuu jos et saakkaan rahaa ja ostaja heittäytyy erittäin hankalaksi. Joudut hakemaan pyörän pois, mutta onnistuuko se? Entäpä jos joudut viemään asian oikeuteen - onko sopimus tehty oikein, joudut maksamaan muutaman tonnin oikeudenkäyntikuluja ja saatko siltikään rahaa.
      Mitäpä jos pyörästä häviää tai vaihdetaan osia? Mitä teet jos ostaja ajaa kolarin eikä olekkaan ottanut pyörään kaskoa.

Rahoitusyhtiöillä on omat keinonsa hoitaa asiat, mutta aika yksin olet jos rahaa ei tule.
      Velkariita on ikävä asia ja persaukisella ammattipummilla on kyllä keinonsa vältellä asian hoitoa. Yksinkertaisimmillaan jättää tulematta oikeudenistuntoon.

• Cruiser

Ainoa ratkaisu on tehdä kauppa liikkeen kautta josta liike ottaa tietty myyntipalkkiota joka on yleensä 1000€. Jos itse lähdet myymään pyörääsi osamaksulla, saat unohtaa rahat 99% todennäköisyydellä ja ainoa keino periä saatavasi on oikeusteitse... ei todellakaan suositeltavaa.

• k12

Älä missään nimessä myy osamaksulla. Veikkaanpa, että saat vain ensimmäisen maksun. Ei kannata olla sinisilmäinen.

• Älä

Persaukiset voi ajella polokupyörällä ja jos ei pankista saa lainaa niin tuskin saat montakaan maksua pyörästä ja tietty sekin vähän vaikuttaa et minkä hintanen kyseinen pyörä on ku hintahaitaria piisaa 1000€-30000€ ja minkälaisella maksuajalla ja onko sulla tietoo ostajan tuloista ja varoista ku meitä on nykyään kaikenlaista hiihtäjään.

• MYY!

Jo normaali järkikin sanoo, että EI! Jos ostaja on anoppisi niin varmaan saat rahat. Vähän sama ku osta laskuvarjo, kerran hypätty ei kartaakaan avattu. Et kuule usko minkälaisia kusettajia tai tilaisuuden tullen hyväksikäyttäviä rikollisia jopa suomestakin löytyy.

Kannattaa valita uusi ostoehdokas.

• Mail Urgent

Öööö.. Voipa olla vaikka viinien huumaa, mutta muistelen kuulleeni rahoitusyhtiöstä jokaahoittaa yksityisten ajoneuvokauppoja.
      En tietty muista mikä yhtiö muutta muutta suomalainen tais olla. kuuklettamalla ehkä lölytyy. Toivotan onnee.

• Lapa

Niin, kevytmoottoripyörästä on kyse, ja myyntisumma 3500e. Ostaja tarjoutui 1000e käsirahaan ja suorituksia tulisi aina 500e kuukaudessa, 250e keskellä ja 250e loppukuukaudesta (aina kun vanhemmat saa palkkansa). Olen kyllä jo kyseisen henkilön äidin kanssakin asiasta puhunut ja kovin hänkin vakuutti että asia olisi hoidossa, lupautui myös muunlaiseen kauppaan, kunhan vaan voisi osina maksaa.. Mutta mikä "tyyli" olisi luotettavampi? Pankista eivät saaneet lainaa kuulemma siksi kun molemmilla on jo autolainat, ja äidillä vielä asuntolainaakin, niin eivät myönnä enää enempää.

Sellaista he myös ehdottivat että antaisivat jotain tilisiirtolomakkeita joissa olisi summa ja jonka he allekirjoittavat, sitten voisin niiden kanssa mennä pankkiin määrättynä päivänä jolloin he siirtävät rahat.. Onko tällainen mahdollista? Ongelmaksi taas jää myös se, että jos tilillä ei olekkaan rahaa jne..

Eikö muka mitään muita ratkaisuja olisi?

• Mail Urgent

No tollasen fyrkan saa R-ltä ilman luottotietojakin.

• Lapa
        Mail Urgent kirjoitti:

No tollasen fyrkan saa R-ltä ilman luottotietojakin.

Mikä ihmeen R? :) R-Kioskilla uusia palveluita? :D

• CB 550F1

Jos heittävät tonnin tiskiin niin tästä saa loput:

http://www.ellosyksityislaina.fi/Application/User/Framework/default.asp

R-kiskalla on ihan samanlainen ja monta muutakin löytyy.

Ne tilinsiirtolomakkeet, liput ja laput ei paljoa auta jos rahaa ei ole tilillä.
        Nyt kun olet vielä tekemisissä ihmisten kanssa, joilla on auto- ja asuntolainaa, niin kyllä heillä pitäisi olla tietoa mistä lainaa saa.
        Näyttäisi siltä, ettei heillä ole halua hoitaa asiaa noin.
        Älä siis luota siihen, että he ovat kaverisi vanhemmat, asunto ja ehkä auto kun ovat lainojen panttina ja pankki saa varmasti omansa.
        Jos lainaa on asianmukaisesti hoitanut niin pitäisi saada tuon verran fyrkkaa pankista ihan helposti.
        Osaatko muuten tehdä juridisesti täysin aukotonta osamaksusopimusta, jossa on huomioitu kaikki asiat? Pystytkö selvittämään ostajakokelaan todellisen maksukyvyn?
        Pankki ja rahoituslaitos pystyvät tähän ja heidän vastaus oli ei.

Siis jos ei Ellokselta tai Rrältä irtoa lainaa niin silloin heillä on jo hoitamattomia rahoitussotkuja.

• J.J.

Olet myymässä pyörää - et rahoittamassa osamaksukauppaa. Hoitakoot rahoituksen pankin, Elloksen, r-kiskan tai muun kautta.

Velkakirjan pohjia varmaan löytyy netistä ja ostajaa ei saa merkitä missään tilanteessa pyörän omistajaksi vaan ainoastaan haltijaksi.

Muista, että riitatilanteessa suullisesti sovitut asiat unohtuvat ja vain paperilla olevat ratkaisevat.

Aikoinaan myin autoa ja koska ostajakandidaatilla ei ollut yhtään rahaa ehtotin sopimusta, jossa olin itse omistaja ja ostaja haltija. Maksuaikataulu ja kaikki maksun myöhastymiseen liittyvät asiat kirjasin tarkasti, miten ja milloin saisin auton takaisin. Koska rahaa ei ollut yhtään pyysin häntä järjestämään kaksi takaajaa, jotka joutuisivat maksamaan mikäli ostaja jättäisi maksuja väliin.
        Eipä löytynyt takaajia.

• Cruiser

Joko tämä on suht hyvin tehty provo tai olet pesunkestävä uuvatti. Myy osamaksulla, niin tiedät ensi kerralla paremmin. 2500 € on pieni hinta kunnon opetuksesta.

• Martti24572
        Cruiser kirjoitti:

Joko tämä on suht hyvin tehty provo tai olet pesunkestävä uuvatti. Myy osamaksulla, niin tiedät ensi kerralla paremmin. 2500 € on pieni hinta kunnon opetuksesta.

Olen samalla kannalla kuin muutkin kirjoittajat täällä mutta mutta. En malta olla mainitsematta, että olen itse ollut joskus samassa tilanteessa kuin kaverisi eli ostajana tällä kertaa. Summa oli suurin piirtein sama. Maksoin kaupassa puolet heti käteen ja loput sovituissa kuukausierissä. Teimme kaupasta kirjallisen sopimuksen ja kaikki meni ok (omistusoikeus siirtyy kun koko summa on maksettu). Eli tällaistakin sattuu. Se on kyllä totta mitä joku kirjoittikin, että jos vaikeaksi menee ja huonosti käy niin rahoja ei saa. Kaveri kertoili että häneltä oli jäänyt rahat saamatta autokaupassa koska oli luottanut ostajan sanaan siitä, että maksut tulee. En uskalla silti suositella kauppamuotoa kenellekkään vaikka minulle tämä on pelastanut joskus ajokauden. Sanoisin, että tee oma päätös omalla vastuulla.

• osam

voit myydä ihan huoletta pyöräsi sillä sillä ostajalla on omasta takaa valmiina kaksi takaajaa nimittäin sen molemmat polvi lumpiot että silleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      343
      2735
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      119
      1512
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1360
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      56
      957
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      924
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      904
    7. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      148
      874
    8. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      78
      862
    9. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      204
      819
    10. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      57
      815
    Aihe