Miten saan vaihdettua kotikuntani ilman uutta vakituista asuinosoitetta? Käsittääkseni maistraatti vaatii sen uuden katuosoitteen että kotikunnan saa muutettua. Uusi osoitteeni ei saa perhesyistä paljastua, mutta kotikunta minun on ilmoitettava, että voin käyttää julkisia palveluita. Voinko valita poste restanteen minkä tahansa postin, ilman varsinaista osoitteenmuutosta kyseiselle paikkakunnalle?
Poste restante ja kotikunnan muutos
10
5994
Vastaukset
- syväkurkku
Se on kotikuntalaki, jonka mukaan meneteltävä, ja kun siitä laistaa saadakseen taloudellista hyötyä itselleen, niin lopputuloksena on petos.
Nämä kyselijät saisi ilmoittaa kaikki poliisille, ei se ole mikään tahdonvaltainen asia, jonka avulla saisi itse määrätä missä kunnassa asuu.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940201
Kotikuntalaki:
Henkilön on ilmoitettava myös tilapäinen asuinpaikkansa maistraatille, jos asuminen kestää yli kolme kuukautta.- syväkurkku jatkaa
Ja siinä tapauksessa että sattuisi olemaan tarvetta turvakiellolle, voi käydä lukemassa maistraatin sivuilta ohjeet
http://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/kotikunta_ja_vaestotiedot/Turvakielto/
Eikö ihmiset osaa soittaa virastoon enää nykyaikana?
Turvakielto
Jos henkilöllä on perusteltu syy epäillä oman tai perheensä turvallisuuden olevan uhattuna, maistraatti voi hänen pyynnöstään määrätä, ettei hänen kotikunta- tai osoitetietojaan saa antaa väestötietojärjestelmästä muille kuin viranomaisille.
Maistraatti edellyttää turvakiellon hakijalta kirjallista, perusteltua pyyntöä tai ainakin käyntiä virastossa. Turvakieltomääräys voi ensimmäisellä kerralla olla voimassa enintään viisi vuotta. Sitä voidaan jatkaa kaksi vuotta kerrallaan.
Henkilö, jolle on myönnetty turvakielto, voi ilmoittaa maistraatille yhteysosoitteen merkittäväksi väestötietojärjestelmään. Turvakiellon luovutusrajoitukset eivät koske yhteysosoitetta, joten muutkin kuin viranomaiset voivat tarvittaessa saada sen avulla yhteyden turvakiellon saaneeseen henkilöön. Yhteysosoite on eri asia kuin väestötietojärjestelmään merkittävä postiosoite, jota koskee turvakiellon luovutusrajoitukset.
...
Yhteysosoite voi olla esimerkiksi postilokero-osoite, työpaikan osoite tai muu vastaava osoite, josta ei ilmene henkilön asumista koskevia täsmällisiä tietoja. Ilmoittaja on vastuussa siitä, että hänen yhteysosoitteekseen ilmoittama osoite on käytettävissä hänen postilähetyksiensä vastaanottamiseen. - kysyn vaan
Mitä jos ei ole asuntoa? Ilmoitanko, että olen muuttanut Tampereen sillan alta ja nyt asun Helsingissä sillan alla?
- kuin neuvostoliitoss
kysyn vaan kirjoitti:
Mitä jos ei ole asuntoa? Ilmoitanko, että olen muuttanut Tampereen sillan alta ja nyt asun Helsingissä sillan alla?
Isoveli valvoo ja kyttää! Tuo on hyvä idea, otat vielä valokuvan itsestäsi ensin Tampereen sillan alla ja muuton jälkeen Helsingin sillan alla. Tämän pitäisi riittää maistraatille ja sossulle todistusaineistoksi.
- prestante
Mitä taloudellista hyötyä? Minähän menetän tässä rahaa kun ei ole asuntoa mihin saada tukia, mutta asumiskustannuksia silti on. Onko se petos että haluan tarvittaessa käydä lääkärissä täällä missä nyt asun, enkä edellisessä kaupungissa missä minulla ei ole enää osoitetta? Joudun asumaan toisen nurkissa toisessa kaupungissa perhesyistä. Tiedän että riittäviä perusteita ei ole turvakiellolle, mutta sinä et ilmeisesti tiedä että elämä voi mennä pilalle muistakin syistä kuin vain fyysisen turvattomuuden uhasta. Minähän asun täällä missä asun, ja haluan ilmoittaa sen kotikunnakseni, ilman että tarkempaa osoitetta tietää kukaan. Voisit syväkurkku käyttää tuon energiasi auttamiseen, sen sijaan että käytät sitä omien olettamuksiesi tuottaman vihan purkamiseen.
- syväkurkku
prestante kirjoitti:
Mitä taloudellista hyötyä? Minähän menetän tässä rahaa kun ei ole asuntoa mihin saada tukia, mutta asumiskustannuksia silti on. Onko se petos että haluan tarvittaessa käydä lääkärissä täällä missä nyt asun, enkä edellisessä kaupungissa missä minulla ei ole enää osoitetta? Joudun asumaan toisen nurkissa toisessa kaupungissa perhesyistä. Tiedän että riittäviä perusteita ei ole turvakiellolle, mutta sinä et ilmeisesti tiedä että elämä voi mennä pilalle muistakin syistä kuin vain fyysisen turvattomuuden uhasta. Minähän asun täällä missä asun, ja haluan ilmoittaa sen kotikunnakseni, ilman että tarkempaa osoitetta tietää kukaan. Voisit syväkurkku käyttää tuon energiasi auttamiseen, sen sijaan että käytät sitä omien olettamuksiesi tuottaman vihan purkamiseen.
"Voisit syväkurkku käyttää tuon energiasi auttamiseen, sen sijaan että käytät sitä omien olettamuksiesi tuottaman vihan purkamiseen. "
Minulla on oikeus mielipiteisiin siinä missä muillakin. Tämä on keskustelupalsta, eikä mikään kansalainen-kysyy-viranomaiselta feikkipalvelu. Kun nämä kyselijät näyttävät jotenkin odottavan samanlaista palvelua kuin mitä viranomaisen luona asioidessa.
Mitä tolkullista keskustelun aloitusta esitetyssä kysymyksessä on? Pelkästään kysyjän omasta intressistä, ja faktatietoa, jonka voisi helposti selvittää itse kun näyttää vielä asiasta tietävänkin sen verran. Se mikä siinä voisi olla yleisöä kiinnostavaa, ei ole kerrottu, ja siltä osin jätetty arvailujen varaan, onko tarkoitus kiertää lakia vai kuitenkin ongelma johtunut jostakin muusta. Sitten aletaan sättimään sitä joka viitsii etsiä ja vastata, jos kaikki ei mene oman pillin mukaan.
Olisihan sen pohjatyön voinut tehdä ensin itse, ja kertoa, että näin ja näin, plus että ongelma on tämä.
- UnderTheBridge
Taitaa olla nykyisin niin, että ei pääse virallisesti muuttamaan asuinpaikkaansa menemällä kuntaan sillan alle asumaan. Asiahan ratkeasi jos joku ottaisi sinut kirjoilleen alivuokralaiseksi muutamaksi kuukaudeksi, niin tuon jälkeen voisi olla hyvät mahdollisuudet vuokrasopimuksen irtisanomisen jälkeen saada kuntalaisen status vaikkapa asumalla sillan alla.
- res
ilman asuntoa ei kunnan muutos onnistu mutta postin saat kyllä kulkeen mihin vaan suomen postiin jos olet asunnoton poste restante mutta koti kuntana pysyy tämä missä olet viimeksi asunut.
- ...
No kyllä minulla onnistui! Jäin asunnottomaksi ja muutin poste restanteen toiselle paikkakunnalle ja kotikuntani vaihtui myös!
- kfdkjdkjdjkd
... kirjoitti:
No kyllä minulla onnistui! Jäin asunnottomaksi ja muutin poste restanteen toiselle paikkakunnalle ja kotikuntani vaihtui myös!
Lain mukaan on mennyt:
Jos henkilöllä ... ei ole käytössään asuntoa lainkaan, hänen kotikuntansa on se kunta, jota hän perhesuhteidensa, toimeentulonsa tai muiden vastaavien seikkojen johdosta itse pitää kotikuntanaan ja johon hänellä on edellä mainittujen seikkojen perusteella kiinteä yhteys.
Mutta nim res tarkoittanee ilman asuntoa olemisella kuitenkin muuta kuin asunnottomuutta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?971968- 881380
- 1101153
- 761047
- 1211042
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57893- 47811
- 36802
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48761- 33713