Hormonaalinen iho-ongelma?

Olen tässä nyt aika ajoin kamppaillut ihoni kanssa, ostanut milloin mitäkin ihonhoitotuotetta ja kuvitellut sen auttavan ja parantavan ihoani mutta totuus on se että välillä ihoni vaikuttaa menevän parempaan suuntaan ja on oikein hyvän näköinenkin mutta seuraavana päivänä se saattaa olla aivan elottoman ja epätasaisen näköinen. Kunnes tänään päässäni välähti ja tajusin että voisiko kyse olla todennäköisesti hormonaalisesta iho-ongelmasta?

Viime menkkojen aikaan iho oli sen muutaman päivän todella hyvässä kunnossa, ajattelin että ihanaa nyt ihoni alkaa taas olla parhaimmillaan mutta heti menkkojen loputtua seuraavana päivänä katsoessani peiliin iho oli tosi elottoman näköinen ja palasi "entiseen" myös heti pukkasi iso kipeä finnikin poskeen.
Luultavasti näin on aina ollut mutta en ole tajunnut yhdistää sitä kuukautiskiertoon?

Tämä on raastavaa ja vie itsetuntoa kun muutaman päivän kuukaudessa saa nauttia täysin sydämin kauniista ihosta mutta enimmäkseen ihoni on aika tylsänä. Luulisi että se olisi juuri toisinpäin että menkkojen aikana iho olisi huono. Ja mun mielialaan ihoni kunto vaikuttaa myös oikein toden teolla. Silloin kun ihoni on huonona niin myös itse oon aika huonona, ruma olo, itkettää ja masentaa.
Tälläkin hetkellä epäröin käydä kaupassa kun iho punoittaa ja näyttää epätasaiselta.

Onko kenelläkään kokemusta iho-ongelmista joka johtuisi hormoneista?

Voiko hormonaalisesta iho-ongelmasta päästä eroon ja miten? ..Yksi juttu on että e-pillerit saattais varmaan auttaa(?) Mutta viimeistään pillereiden lopettamisenkin jälkeen iho todennäköisesti räjähtäisi käsiin...
3127
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 3

Vanhimmat

Se on monikymmenvuotinen taival tuo hormonaalinen iho-ongelma. E-pillerit tasoittavat tilannetta, mutta aina eivät auta yksistään. Itsekin 35-v olen nyt kolmannella Roaccutan kuurilla.

Äänestä

No voihan helvetti :-( Pahinta mitä voi olla. No ainakin siis nyt ihotautilääkäristä mun on aloitettava.

Äänestä

Minä ainakin itse olen kärsinyt 13-v alkaen iho-ongelmista. Ei ne yli kolmikymppisenäkään loppuneet, tuli märkäpäätä sinne ja tänne. Aina oli vähintään yksi finni leuassa. Ihon punoittavuus kuuluu myös akneen. Minulle on jäänyt arpia kauttaaltaan kasvoihin, olen yrittänyt hoitaa niitä öljyämällä ja kuorimalla ja kasvonaamioilla, mutta luulen etten kuoppa-arvistani pääse koskaan eroon.
Ihotyyppini on akneiho (suuret ihohuokoset, epäpuhdas iho) ja sama kulkee geeneissä, koska parilla veljelläni on myös epäpuhdas iho, mutta eivät sentään kärsi aknesta kuten itse olen kärsinyt 20v.

Nyt iho alkaa kuivua ja ryppyyntyäkin näin 35-vuotiaana, mutta katson Roaccutan kuurin jälkeen, jos ryhdyn käyttämään A-vitamiinivoidetta, jolla nuorentaa ja silottaa ihoa. Jos pitäisi ihon myös puhtaampana.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


JanixA kirjoitti:

Olen tässä nyt aika ajoin kamppaillut ihoni kanssa, ostanut milloin mitäkin ihonhoitotuotetta ja kuvitellut sen auttavan ja parantavan ihoani mutta totuus on se että välillä ihoni vaikuttaa menevän parempaan suuntaan ja on oikein hyvän näköinenkin mutta seuraavana päivänä se saattaa olla aivan elottoman ja epätasaisen näköinen. Kunnes tänään päässäni välähti ja tajusin että voisiko kyse olla todennäköisesti hormonaalisesta iho-ongelmasta?

Viime menkkojen aikaan iho oli sen muutaman päivän todella hyvässä kunnossa, ajattelin että ihanaa nyt ihoni alkaa taas olla parhaimmillaan mutta heti menkkojen loputtua seuraavana päivänä katsoessani peiliin iho oli tosi elottoman näköinen ja palasi "entiseen" myös heti pukkasi iso kipeä finnikin poskeen.
Luultavasti näin on aina ollut mutta en ole tajunnut yhdistää sitä kuukautiskiertoon?

Tämä on raastavaa ja vie itsetuntoa kun muutaman päivän kuukaudessa saa nauttia täysin sydämin kauniista ihosta mutta enimmäkseen ihoni on aika tylsänä. Luulisi että se olisi juuri toisinpäin että menkkojen aikana iho olisi huono. Ja mun mielialaan ihoni kunto vaikuttaa myös oikein toden teolla. Silloin kun ihoni on huonona niin myös itse oon aika huonona, ruma olo, itkettää ja masentaa.
Tälläkin hetkellä epäröin käydä kaupassa kun iho punoittaa ja näyttää epätasaiselta.

Onko kenelläkään kokemusta iho-ongelmista joka johtuisi hormoneista?

Voiko hormonaalisesta iho-ongelmasta päästä eroon ja miten? ..Yksi juttu on että e-pillerit saattais varmaan auttaa(?) Mutta viimeistään pillereiden lopettamisenkin jälkeen iho todennäköisesti räjähtäisi käsiin...

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu