Hei!
Kiinnostais tietää,onko purjetarvikkeita myyvissä liikkeissä köyden kulkua maston sisään sateelta suojaavia osia,veden ohjaimia tms. jotka estävät sateen kulkeutumasta maston sisälle?Asiattomatkin vastaukset huomioidaan !
Nostimet ja kulku mastoon
14
312
Vastaukset
- 6+20
Ei tullu mieleen kysyä purjetarvikkeita myyvistä liikkeistä?
- 8+9
Yleensä ollaan huolissaan vain mastonjalan suojaamisesta jotenkin runkoläpiviennin kodalta. Usein sitä veden tuloa ei saa oikein loppumaan kokonaan. Muitta että köysien läpiviennit. Hieno projekti. Ala myymään niitä. Yhtä hyvä kuin purjekahva.
- Klausssi
Meni hieman ohi tuo alkuperäinen kysymys, mutta jos takilasi ei ole vedenkestävä niin suosittelen sen vaihtoa.
- juupelijaapeli
Kui???
- Impossible
Kyllä se on mahdotonta
- Järjestelmä löytyy
Useimpiin moderneihin mastoihin on saatavana tiivistysjärjestelmä nimenomaan köysien reikiä varten.
Hankala puoli on se, että tiivistysjärjestelmä yleensä vaatii omat köysimateriaalinsa, jolloin kaikki maston köydet menevät samalla vaihtoon.
Olen ymmärtänyt, että kehitteillä ja pian markkinoilla on tulossa uuden sukupolven tiivistysjärjestelmä, joka soveltuu lähes kaikille köysimateriaaleille.
Oma kokemukseni Seldenin "Waterstop"-järjestelmästä on valtaosin positiivinen. Maksoi 16-metriseen mastoon melkein 2000 euroa köysineen, mutta sen asennuksen jälkeen en ole havainnut maston sisällä vettä pisaraakaan. Tätä siis ainakin voin suositella, - sy Snoopy
Mielestäni erikoinen ongelma. Yhdyn Klaussin ajatukseen (huulena). Mieleeni tuli kaksi seuraamusta vesitiiveydestä. Jos masto on talvisäilytyksessä tosi rumasti notkolla vesilastissa, voi jää rikkoa maston. (En ole kyllä moista koskaan kuullut.) Vesitiivis masto estää hieman venettä kaatumasta 180*.
- Ylös asti
Masto voisi olla täynnä sadevettä. Maston jalassa voi olla vesihana.
- ingnöör
Voisihan sitä liimailla muovisiä läppiä köysin läpivientien yläpuolelle sadekatokseksi. Kaatosateella meidän 16m masto tuo veneeseen max 3 litraa vettä ja vedelle on oma lokero mastonjalan peräpuolella. Pikku sateella tyynessä ei tule ollenkaan vettä.
- vesihanhenselässä21
Kiitos mielenkiintoisista vastauksista.En hae vesitiivistä mastoa ,niin kuin joku vastauksessaan oli käsittänyt,vaan niin,että sisään tulevan veden määrää pystyisi rajoittamaan.Mielenkiintoista syksyä kaikille!
- läpi tulee ja
Olen itse miettinyt sanaa. Läpimenevän maston ikuisuusongelma(ko?)..
Mielestäni mastonkauluksen tiivistäminen ei ole ongelma. Yritin selailla seldenin katalogia, mutta waterstop-järjestelmää en keksinyt sieltä. Toisaalta seuraavia palikoita oli tarjolla:
sealing of open conduits (art. no 312-301-02)
secondary sealing of the keel-stepped mast (art. no 312-322-10)
Kyseessä taitaa kyllä olla enemmin sähköjohtojen läpivientien tiivistämiseen käytettävät setit.. Liekö siihenkin halvempia ratkaisuja.
Itse olen suunnitellut joko hitsaavani alumiinista tai laminoimalla kuidusta maston toppiin "katon" jonka alle mahtuu kehrät ja päälle saa valot ja windeksin yms. tarvittavat härpäkkeet. Tarkoitus olisi siis tehdä topista vesitiivis.
Tämähän ei vielä auta köysien läpivienteihin.. Ainut mikä mielestäni voisi autaa siihen on maston tukkiminen kansiläpiviennin kohdalta. Sille tasolle pitäisi siis saada pohja, joka olisi tiivis. Tyhjennys tapahtuisi siis maston sivuilla olevien kanavien kautta. (jotka siinä jo on). Vaikuttaa vain aika hankalalta toteutettavalta. Onko kukaan muu miettinyt tai jopa tehnyt? Vinkit ja ideat kelpaa!- been there, done tha
Johan siinä tavallisissa Seldenin mastoissa on tulppa. Johdot taas useimmissa Seldenin rikeissä tulevat purjeuran sivuilla olevia kanavia pitkin, eikä profiilin sisällä kulje mitään. Tulppaus ei ole mikään ihmeellinen tehtävä itsekään, tavallisella polyuretaanivaahdolla sen voi tehdä. Kun siellä ne tyhjennysreiät jo on, voisi epäillä, että on se tulppauskin tehty. Jos ei ole, pitää reikien alle laittaa joku väliseinä ettei PU pursua reikien yläpuolelle. Ja jos johtoja tulee maston sisällä, ne laitetaan muoviputkeen, jonka yläpää jää selvästi tulpa yläpuolelle ja irti seinämistä. Vaahdotus tarvitsee pari omaa reikää profiiliin ja hiukan herkkää kättä, jotta masto täyttyy täysin, muttei ylipursuavasti. Tyhjennysreikien läpi voi laittaa tangon estämään väliseinän nousun vaahdon voimasta.
Ehkä muistan väärin, mutta luulen ohjeiden löytyvän myös Seldenin sivuilta. Saattoi olla tietysti joku muukin rikipaja, jonka ohjeita olen lukenut. - Antilla-36
been there, done tha kirjoitti:
Johan siinä tavallisissa Seldenin mastoissa on tulppa. Johdot taas useimmissa Seldenin rikeissä tulevat purjeuran sivuilla olevia kanavia pitkin, eikä profiilin sisällä kulje mitään. Tulppaus ei ole mikään ihmeellinen tehtävä itsekään, tavallisella polyuretaanivaahdolla sen voi tehdä. Kun siellä ne tyhjennysreiät jo on, voisi epäillä, että on se tulppauskin tehty. Jos ei ole, pitää reikien alle laittaa joku väliseinä ettei PU pursua reikien yläpuolelle. Ja jos johtoja tulee maston sisällä, ne laitetaan muoviputkeen, jonka yläpää jää selvästi tulpa yläpuolelle ja irti seinämistä. Vaahdotus tarvitsee pari omaa reikää profiiliin ja hiukan herkkää kättä, jotta masto täyttyy täysin, muttei ylipursuavasti. Tyhjennysreikien läpi voi laittaa tangon estämään väliseinän nousun vaahdon voimasta.
Ehkä muistan väärin, mutta luulen ohjeiden löytyvän myös Seldenin sivuilta. Saattoi olla tietysti joku muukin rikipaja, jonka ohjeita olen lukenut.Vuotavan uretaanitulpan saa helposti tiivistettyä ns. vedeneristysmassalla. Valumareikien alareunaan noin millin korkeudelle teipit ja sitten ohennettua massaa reijistä sisään teipin yläreunaan asti eli vajaa millin kerros. Itselläni ainakin pitänyt hyvin useamman vuoden ajan. maston siis pitää olla pystyssä.
Uusi uretaanitulppa Seldenin ohjeiden mukaan on toki varmaan parempi vaihtoehto, mutta valumareikien teko oikealle korkeudelle on todella hankalaa. - läpi tulee ja
been there, done tha kirjoitti:
Ehkä muistan väärin, mutta luulen ohjeiden löytyvän myös Seldenin sivuilta. Saattoi olla tietysti joku muukin rikipaja, jonka ohjeita olen lukenut.Täytyy myöntää että en ollut ottanut edes huomioon, että se siellä taitaa tulppa olla vakiona. Sen verran paljolta tuo vuotaminen on tuntunut. Nopeasti asiaan perehtyen löytyi ohjeet:
http://www.seldenmast.com/_download.cfm?id=6624&download=1957165&filename=595-814-E.pdf
Eli seldenin The sealing kit (Art. No. 312-322-10) sisältää tarvittavat aineet tulpan tiivistämiseksi. Yllä olevasta linkistä selviää työohjeet.
Ulkomuistista en mene sanomaan miten kaapelikouru on järjestelty topissa. Ts onko avoin taivaalle, jolloin "katon" tekemisellä vältetään veden kulkeutuminen sitä kautta alas. Suuremman tilan tulpan tiivistämisen pitäisikin hoitaa loput.
Tämä veden tulo ei ole nyt mikään varsinainen "ongelma", mutta kiusallinen haitta josta mielellään hankkiutuu eroon. Kiitokset nopeista vastauksista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2042895Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2381538Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus911396- 881312
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e401236Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1471172Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121128Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze116950Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89882Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.43763