Rosteri ja merialumiini

ahteri ylös

sopiiko yhteen, oon ajatellu laittaa 7m,fiskarin perään 80x100 senttiä kokosen melan merialumiinista rosteri pultella kiinni, nii miten on syöpyykö merialumiini, tavallinen alumiini näyttäs syöpyvän.Nopeutta en nyt ole hakemassa vaan parmpaa kulkuasentoa,tehoa on vain 18 hp, mutta nostaa silti keulaa ja perä painuu mielestäni turhan paljon,mitä mieltä ollaan?

29

5238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei se ole mielipideasia, vaan fysikaalinen fakta. Alumiini syöpyy laadusta riippumatta, on aina todella epäjaloa verrattuna teräkseen. Tosin nuo pultit eivät sitä juurikaan syövytä, mutta syövyttää kuitenkin.

      • o8oi8okli

        onko perämoottorin konehuoneessa isin kanssa "ruåstutettu" nyt kunnolla?


    • dfgt6767

      Rosteri pultit syöpyvät. Rosterin kestävyys perustuu pintaan hapettuvaan oksidi kerroksee eli se tarvitsee ilmaa.

    • Juuri niin, rosteripultit ovat huono valinta alumiiniin, kiinnityskohdasta alumiini syöpyy varmuudella ja suht nopeasti.
      Sinkityt teräspultit (ehdottomasti kuumasinkityt, löytyy 8mm ->) ja paksut sinkityt aluslevyt on perempi ratkaisu, hapettuvat kyllä ikävän näköiseksi, mutta elinikä on pidempi..
      Toinen jseikka on alumiinin valinta, yleisimpiä seoksia ovat Si,Mn ja Mg rakennelevyissä, harvinaisempi ja kalliimpi Zn seoksinen on parempi, mm. se on muokkauksen jälkeen normaalitilassa karkeneva, ilman liuotushehkutusta ja kestää paremmin meriolosuhteita.

      Merialumiinia ei ole kuin mainosmiesten julkaisuissa.

      • ikioi8ko8

        Niin eikö se hilseile kuin Merenkulkijan kupari tuuleen ja tee epämagneettisia planeettapyöräisiä aaltoja pintaan?


    • Ruuffailija

      Alumiiniin vain passivoitua A4 pulttia eli hapinkestävää. Ei muuta.

      • Ei ei

        Peittaus (passivointi) on pelkkä pinnan happokäsittely, joka vaikuttaa vain hapettumiseen mutta ei heikennä galvaanisen parin muodostusta.


      • Ruuffailia
        Ei ei kirjoitti:

        Peittaus (passivointi) on pelkkä pinnan happokäsittely, joka vaikuttaa vain hapettumiseen mutta ei heikennä galvaanisen parin muodostusta.

        No kyllä se ruostumatta säilyy, kun reikään sipaisee merivaseliinia.


      • seuraa tähteä
        Ruuffailia kirjoitti:

        No kyllä se ruostumatta säilyy, kun reikään sipaisee merivaseliinia.

        Älä usko tota vaseliinijuttua. Tällä on kirjoittajia, joilla on selkeästi päämääränä aiheuttaa vahinkoa. Kannattaa muistaa, että veneilyä pidetään herraskaisena lajina ja joillakin voi olla poliittinen intressi haitata sitä.


    • iws1

      Pistä siihen systeemiin sinkkianodi johonnii kohtaan, niin ei alumiinikaan pitäs syöpyy. Rosteriruuvit on oikee valinta.

      • sdfgt5

        Rosteriruuvi on väärä valinta. Vain haponkestävä kestää syöpymättä vedessä.


    • Peräleweex

      Unohda koko levy niin ei tartte miettiii pulttejakaan.Jos fiskarin perän kantavuutta haluaa lisätä,se on tehtävä pituuslinjan sisäpuolella.

      • kuusamox

        Mikä vika trimmilevyissä? Niitä saa kaupasta.
        Laita kuidusta taso vasirajaan (ikään kuin levität vesirajaa tasaiseksi vaakasuoraksi pyrstöksi) ja siihen säädettävät levyt. Ei tarvitse olla aktiiviset.


      • Kkfldjh
        kuusamox kirjoitti:

        Mikä vika trimmilevyissä? Niitä saa kaupasta.
        Laita kuidusta taso vasirajaan (ikään kuin levität vesirajaa tasaiseksi vaakasuoraksi pyrstöksi) ja siihen säädettävät levyt. Ei tarvitse olla aktiiviset.

        Noin on moni fiskari pilattu.


      • alottaja
        Kkfldjh kirjoitti:

        Noin on moni fiskari pilattu.

        No joko tuli kaikki näkökohat esille ,tosta pilalle menosta voi olla ja varmaan onkin kokemusta myöta aallokkoon ajettaessa työntää kyllä perää ylös ja keulaa alas aaltoon ja koko venettä poikittain,puoliliukuva on aika paha ja liukuva jo tosi hankala ajettava,ettö pitempää reissua ei kenenkään handut kestä sitä ruorin veivaamista.
        Noista tavan trimmilevyistä ei hitaassa n. 6 solmun vauhdissa taida olla mitään hyötyä ja jos tekis tuon tason niin sehän olis sama kuin tuo levy.
        Miten ois sellaiset vakaaja tason näköset siivet kummallekki puolelle omat, hiukan vesirajan alapuolelle sille osalle mistä lähtee perä kapeneen ja noin potkurin kohille perään päin, perään päin levenevät kolmiot, jossakin paateissa näkee semmosia.
        Että tämmöstä, onhan tässä talvi aikaa fundeerata ei tuolla vesi räntä sateessa mitään vene hommia tehdä!


    • Peräleveex

      Suurin pirtein edellämainitulla tavalla,siis keskilinjan leveimmästä kohdasta perään päin niin että kaventuvat perää kohti.Parantaa kulkua mikäli teho riittää koneessa.Voi olla kiikun kaakun 18hp teholla,riippu veneen painosta.

    • Hktrimmitalveneeseen

      Unohda kuumasinkityt pultit, ne syöpyvät merivedessä. A4 pultteja voi käyttää, jos eristää pultit alumiinista, poraamalla alumiiniin isommat reiät, laittamalla kovaa muoviputkea pultin jenkaosaan ja muoviprikan pultin kannan alle. Kiristyksen jälkeenpitää tarkastaa yleismittarilla että eristys pitää. Vedenpinnan yläpuolella ei haitallista syöpymistä juurikaan tapahdu.

      • ertryty

        Turhaa touhua, galvaanisen syöpymisen esto hoidetaan sinkki anodilla. Esimerkilsi perämoottoreissa ja perävetolaitteissa pultteja ei ole eristetty alumiinisesta rungosta.


      • Mietis tarkemmin

        Pulttien eristäminen kuormitettussa liitoksessa on pelkkää teoriaa, käytännössä ei kestä kuin asennusvaiheen ajan.

        Että levyn kiinnityksessä vielä virtoja mittailemaan, aikansa voi käyttää monella muullakin tavalla yhtä hyödyttömästi.


      • Hktrimmitalveneeseen
        Mietis tarkemmin kirjoitti:

        Pulttien eristäminen kuormitettussa liitoksessa on pelkkää teoriaa, käytännössä ei kestä kuin asennusvaiheen ajan.

        Että levyn kiinnityksessä vielä virtoja mittailemaan, aikansa voi käyttää monella muullakin tavalla yhtä hyödyttömästi.

        Asensin hk trimmit alumiini veneeseen ilman eristystä, viiden viikon jälkeen perälauta oli syöpymillä, eristin ed kuvaamallani tavalla. Syöpyminen pysahtyi siihen. Eristäminen toimi hyvin, siitä on jo 13 vuotta, joten näyttöä on.


      • Hktrimmitalveneeseen
        Hktrimmitalveneeseen kirjoitti:

        Asensin hk trimmit alumiini veneeseen ilman eristystä, viiden viikon jälkeen perälauta oli syöpymillä, eristin ed kuvaamallani tavalla. Syöpyminen pysahtyi siihen. Eristäminen toimi hyvin, siitä on jo 13 vuotta, joten näyttöä on.

        Jäi tuossa ed. kertomatta, että alumiinin ja Aisi 316 väliin tuli 5millin nylon levy, ruuveihin tuli kovaa hydrauliikkamuoviletkua ja senkkikantaisten ruuvien kannan alle nylonprikat, samalla systeemillä eristin hk-pohjahanalle rakennetun laipan ja laitoin Sikaa vielä väliin, siellä ovat pysyneet. Tietenkin laitoin sinkit, mutta syöpymisen pysähtyminen johtui siitä, ettei alumiini ja Aisi olleet fyysisessä kosketuksessa toisiinsa. Sinkit olivat jo ennen eristystä.


    • Tryben

      Alumiini kanssa käytetään A4 tai messinki osia. Sinkin tilalla käytetään magnesium anodeita eritoten järvillä.

      • Hktrimmitalveneeseen

        Ei messinkiä, vaan pronssia.


      • Onko noin
        Hktrimmitalveneeseen kirjoitti:

        Ei messinkiä, vaan pronssia.

        Eikös alumiini epäjalona syövy jos käytetään messinki tai pronssiosia alumiinin kanssa


      • Hktrimmitalveneeseen
        Onko noin kirjoitti:

        Eikös alumiini epäjalona syövy jos käytetään messinki tai pronssiosia alumiinin kanssa

        Eikös pronssi ole jaloa, siinä on kuparia ja tinaa.


      • Tryben
        Hktrimmitalveneeseen kirjoitti:

        Ei messinkiä, vaan pronssia.

        Empä muista pronssi pultteihin törmänneeni vaikkei se mahdottomuus olekaan. Puhutaan sen sijaan lejeeringistä eikös se peitä molemmat aineet?
        AIS 316 on joka tapauksessa oikea materiaali alumiini vesi seokseen.


    • Hktrimmitalveneeseen

      Vastataan kysymykseen: Mulla oli aks vetoisessa alumiiniveneessä pronssipotkuri, kumpikaan ei syöpynyt.

      • Hktrimmitalveneeseen

        Tuumin asiaa ja varmistin venekorjaajalta, pronssi syövyttää alumiinia, jos ne ovat fyysisesti yhteydessä merivedessä. Pronssipotkuri ei tietenkään ole yhteydessä, se on 10 sentin päässä. Potkuakselin laipan ja kytkimen laipan välissä on eristetty laippa, estämässä moottorin yhteyttä veteen. Magnesiumanodit toimivat paremmin kuin sinkkianodit alumiiniveneessä. Perämoottorin alapään öljyproput ovat sen verran ruostumattomia, etteivät ala punottaa meressä. Alumiinipulttien materiaalin koostumuksesta ei ole tietoa, mutta ovat todennäköisesti pii pitoisia prässättyjä, kuten putket ja yleensä alumiiniprofiilit eikä valssattuja kuten alumiinilevyt.


    • Miksi rosteri ?

      Joo ei sovi ilman työlästä ja epävarmaa eristystä, ongelma on alumiinin syöpyminen juuri pultin reiän ympäriltä.
      Eiköhän se helpoin tapa ole käyttää alumiinipultteja, ovat rosteria selvästi halvenpiakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4666
    2. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3105
    4. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Mitä haluaisit sanoa

      Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    7. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2400
    8. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

      Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1539
    Aihe