EN tarkota kasvia vaan ihosairautta, yleensä se on vyötäröllä, vanhemuuten se saattaa tulla kasvojen alueelle,
kuinka olet siitä parantunu ?
Onko sinulla ruusu tai joskus ollu ?
27
2418
Vastaukset
- nkula
Juu, vuonna 2006 sellainen vyöruusu iski kimppuun.
Kipulääkkeitä popsin 4-5 viikkoa. Lääkäri sanoi että riesa voi uusia, onneksi ei ainakaan vielä;) Olen vierestä nähnyt että kova tauti se on. Nilkassa, tässä tietämässäni tapauksessa. Antibiooteilla parani mutta muutama päivä oli tosi paha ennenkuin lääke alkoi purra. En haluaisi mokomaa.
- sattupa ikävästi ,,,
juuu, mitäs tykäät ku joku on saanu naamansa ruusun,
antibiotit on saatu joka neljäs tunti pitää ottaa viidenpäivän ajan ,
siinä menee yöunetki sekasi, herätä montaketaa yössä, ei oo kivaa,
asioillaki pitäisi käydä, kuinkas kehtaat ku naama on kauheen näkönen,
lääkäri varotteli jos tuntuu silmissä, pitää heti tulla lääkäriin, mistä sen tietää onko se silmissä ku muutenki on huono näkö ja aina kirvelee, - ...
Ruusufinni.
Krooninen, ei parane, mutta oireisiin voi vaikuttaa. Pari reseptilääkettä, jotain kaupan naamarivoidetta ja apteekin sinkkitahnaa. Pysyy kokolailla aisoissa. Ei varsinaisesti kovin kipeä, mutta ruma, kun sille tuulelle sattuu.
Pimeät vuodenajat menee aika hyvin, kesällä ei paljoa ulkona voi olla, saunomisen saanut unohtaa ja stressiä pitäis yrittää välttää. Kaikkeen tottuu, siihenkin, joskus joutuu puuteroimaan, jos edustushommia.
Lääkkeet ei paljoa tehoa, muutaman kuukauden antibiootit muutaman kerran vuodessa ja muut dropit toimii jonkin verran. Aikanaan sitä kai ei hoidettu oikein mitenkään. Laitan pari kuvaa suomen tunnetuimmasta henkilöstä, jolla oli tällainen pieni vaiva. Nykyään voi tehdä laserhiontoja ja kauneusleikkauksia, vaiva puhkeaa kuitenkin keski-iässä, harvempi viitsii alkaa polttamaan rahaa kauneusleikkauksiin. Naiset meikkaa, ukkelit nyt näyttää miltä näyttää.
Pekka Tiilikaisen muodonmuutos:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a9/Pekkatiilikainen.jpg/220px-Pekkatiilikainen.jpg
http://yle.fi/elavaarkisto/kuvat/artikkeli/00637_1iso.jpg
Maailman tunnetuin tyyppi, jolla myös ruusufinni on muuten Bill Clinton, sillä ollut dollareita hoitoihin.
Mutta ei tää ole tosiaan oikein muuta kun ulkonäköhaitta ajoittain, lähinnä väri, mätäpaiseet nyt on tympeitä, mutta ei niitäkään aina ole.
=DW=- kyllä harmittaa,
tämä kukka puhkesi viikko sitten, näyttäytyy suurena punaisena läikkänä otsassa, on hieman kipeä on myös kiristävä tunne, ei ole mätäpaiseita eikä muutakaa mätänemiseen viittaavaa ainakaa vielä,
laskeutuu uhkaavasti silmiä kohden,
kaikki voiteet ärsyttää suunattomasti, hieman kutisee,
saapas nähdä kuinka tästä selvitään, - ...
kyllä harmittaa, kirjoitti:
tämä kukka puhkesi viikko sitten, näyttäytyy suurena punaisena läikkänä otsassa, on hieman kipeä on myös kiristävä tunne, ei ole mätäpaiseita eikä muutakaa mätänemiseen viittaavaa ainakaa vielä,
laskeutuu uhkaavasti silmiä kohden,
kaikki voiteet ärsyttää suunattomasti, hieman kutisee,
saapas nähdä kuinka tästä selvitään,Näköhän siinä voi mennä.
Yhden kerran epäilytti, että leviämässä silmään. Alkoi olemaan näppylää lähell'ä silmää, silmää kirveli ja tahtoi rähmiä. Kiskoin pari kuukautta tetrasykliiniä, se siitä. Saattoi olla jotain muuta. Silmälle ei oikein muuta voi tehdä, kuin antibioottia. Lekurilta saa reseptin tehokkaampiin, suoraan silmään laitettaviin tippoihin. Vaan en ollut ihan varma, mistä kyse, viittasi enenpi normaaliin silmätulehdukseen ja tavallisilla biooteilla tokeni, ei ole uusinut.
Ihmiset kummallisia. Naapurin vanhaisäntä alkoi wittuilemaan mun naamasta, murrosiästä jne. Kohteliaasti tiedustelin, vieläkö seisoo. Tyypillä eturauhanen pashana. En tiedä tajusiko.
Toinen, mistä ei parane koskaan mainita, masis. Se herättää kaikissa suurta huvittuneisuutta ja naurua. Sehän se auttaa masiksen kanssa olevan vaivaa aina. Sitten ihmetellään itsemurhalukuja.
Yks mikä weetutti nuorempana. Pieni onnettomuus, pala oikeasta eturormesta pois. Eipä juuri näy päällepäin. Vaan sai siinä pilkkaa ja ivaa kuulla, kun oli sairiksella yks sormi paketissa. Niinno, siihen loppui piirtäminen, ampuminen ei onnistu, virvelinheitteleminen hankalaa, valokuvaaminen ei tahdo onnistua, käsin kirjoittaminen vaikeaa jne. Vaan ihanhan tuo tietenkin on hyvä syy alkaa aukomaan päätä.
Ihmisillä taipumus kiinnittää huomiota ulkoisiin asioihin. Kuume nyt hyväksytää, samaten verenpaine. Mutta noin periaatteessa, jos käsi ei ole irtipoikki, ei sitä vaivana pidetä, tekosairashan sitä silloin on. Ihmiset ei laske ruusufinniä sairaudeksi, suurin osa edes tiedä koko vaivasta, vaikka yleinen onkin. Psoriasis sen sijaan hyväksytään oikeaksi sairaudeksi. Ruusufinnistä kaikilla tulee aina mieleen hormoonit ja murrosikä. Onhan sitä keski-iän hormooneista johtuvaa aknea naisilla. Sekin sotkee kai diagnooseja. Monet naiset ei kai tiedä koko taudista, kun luulevat sen liittyvän hormooneihinsa.
=DW=
On ollut ja tänä kesänä josta taisin tehdä aloituksenkin. Viis päivää olin tiputuksessa kun se äityi pahaksi, jo ekasta päivästä jouduin sairaalaan. Kotona sit söin antibioottia tai mitä lie, jotain pari viikkoa.
Ja oli niin saakutin kipeä kun jalan pisti alas ja veri rupes kiertämään siihen raajaan.
Niin ei mulla siis ollut kasvoissa vaan jalassa.On se kerran ollut, kai joskus vuosikymmen sitten. Ei ole uusinut.
Ruusu/erysipelas voi kukkia missä vaan, kasvoissa siinä mielessä ikävä että jos leviää silmiin, voi viedä näön.
- 1+4
Minulla oli ilmeisesti tuo vyöruusu joku vuosi sitten oiken silmän alapuolella. Työterveyslääkäri meeräsi kovan Sovirax-kuurin, ja heti silmälääkärin tarkastukseen. Silmälääkäri mietti tutkiessaan pitkään onko kyse ruususta vai herpeksestä. Ruusuun hänkin päätyi. Kehotti syömään lääkekuurin loppuun, ja jos silmässä ilmenee jotakin, heti silmälääkärin puheille.
Minulle jäi vähän epäselväksi, oliko tuo ruusu. Mitään kipuja ei ollut, ja tuolla lääkekurilla homma hoitui.
Se hyöty Sovirax-kapselikuurista oli, että huuliherpestä ei sen jälkeen juurikaan ole minulla ollut.- --------------
ruusu ja herpes on sama asia, näin minulle lääkäri selitti,
olet siis sairastanu ruusun, - ...
-------------- kirjoitti:
ruusu ja herpes on sama asia, näin minulle lääkäri selitti,
olet siis sairastanu ruusun,Ei ole sama asia.
Herpes on virus, ruusun aiheuttaa bakteeri. Ne kylläkin on aika samanlaisia muuten. Kumpikin oireilee välillä ja toisinaan on lepotilassa. On niissä muitakin eroja, en ole perehtynyt asiaan tarkemmin kuin ruusun osalta.
Vaihda lääkäriä.
=DW= - -------------
... kirjoitti:
Ei ole sama asia.
Herpes on virus, ruusun aiheuttaa bakteeri. Ne kylläkin on aika samanlaisia muuten. Kumpikin oireilee välillä ja toisinaan on lepotilassa. On niissä muitakin eroja, en ole perehtynyt asiaan tarkemmin kuin ruusun osalta.
Vaihda lääkäriä.
=DW=voi vitsi,,,,, noikohan se on, sitten minulla on ollu joskus molemmat,
ruusu jaloissa oli hirvittävän kipee ja kuume nousi yli neljäänkymmeneen,
vyöruusu selässä olisinko ollu jotain 30 - 40 vuotias, kauheen kipee rakkulamainen, ei mitään hoitoa muutakuin sinkkipastaa siihen aikaan, kesti aikasnsa,
nyt otsassa ruusu, itse luulen sitä syyhyksi, mutta lääkäri oli toistamieltä, väitti ruusuksi, nyt antipottikuuri, ei kuumetta, mutta kutisee ja on kauheen punanen,
joskus ulkomaan matkoilla aurinko polttanu huuleen herpeksen, se on parantunu aina itsestään,
lääkäri väitti että ruusuki on herpesviiruksen aiheuttama,
en vaan itse tiedä, kiusallista on kuitenki ku kutisee kauheesti ja hävettää ku sitä ei saa piloonkaan, - ...
------------- kirjoitti:
voi vitsi,,,,, noikohan se on, sitten minulla on ollu joskus molemmat,
ruusu jaloissa oli hirvittävän kipee ja kuume nousi yli neljäänkymmeneen,
vyöruusu selässä olisinko ollu jotain 30 - 40 vuotias, kauheen kipee rakkulamainen, ei mitään hoitoa muutakuin sinkkipastaa siihen aikaan, kesti aikasnsa,
nyt otsassa ruusu, itse luulen sitä syyhyksi, mutta lääkäri oli toistamieltä, väitti ruusuksi, nyt antipottikuuri, ei kuumetta, mutta kutisee ja on kauheen punanen,
joskus ulkomaan matkoilla aurinko polttanu huuleen herpeksen, se on parantunu aina itsestään,
lääkäri väitti että ruusuki on herpesviiruksen aiheuttama,
en vaan itse tiedä, kiusallista on kuitenki ku kutisee kauheesti ja hävettää ku sitä ei saa piloonkaan,Oletettavasti lekuri oikeassa itse taudin suhteen, muuten ei perhetynyt suuremmin.
Kävin taannoin uusimassa reseptit, lekuri ei tiennyt mistä kyse, sekoitti sen akneen. Sain juu reseptit, kun en alkanut selittämään asiaa enenpiä. Diagnoosi perustuu taudin ilmenemiseen, ei oikein saa selville millään kokeillakaan. Itellä alkoi aikanaan just otasta, sitten levisi. Ei parane ikinä, sen kanssa pärjäilee kyllä. Hyvä puoli, se on vain naamassa :DDD
Elintapamutokset vain lieviä, ne kai auttavat eniten.Antibioottia, reseptisalvaa, mätäpaiseisiin sinkkiä. Sminkkamista tarvittaessa. Aiheesta aika paljon netissä, laitan yhden linkin. Vaiva tosiaan lähinnä kiusallinen, ei muuten vaarallinen, mutta voi levitä silmiin. Tsekkaa nettiä ja yks linkki valmiiksi:
http://www.eucerin.com/fi/tietoa-ihosta/iho-ongelmia-ja-ratkaisuja/patologisia-ihomuutoksia/ruusufinni-rosacea/
=DW=
- lapin muija
Vyöruusu on ollut. Ensimmäisen kerran -76. Monta viikkoo meni kivun ja kutinan kans. Toisen kerran samaan paikkaan tuli 2011. Isommalle aluelle ja todella ärhäkkäänä kipuna. Meni kuiteski pikemmin ohi kun eka kerralla. Lääkkeet ehkä tehkkaammat tai että menin lääkäriin nopeasti kun kipu oli niin kova.
Yhden kerran on ollut Vyöruusu. Erittäin kipeä, kosketusarka.
Rakkulainen, vyömäinen alue oikeassa kyljessä. Särkylääkkeellä selvis...- tiina@
ei ole ollut mutta tiedän kaksi tapausta viime vuosilta molemmat vietiin ambulanssilla sairaalaan kovan kuumeen takia eivät pysyneet enää itse pystyssä sairaalassa olivat suht kauan mutta paranivat molemmat.
- tiina@
eitsemäntoista vuotta tiesin kaikkien vaivat oireet sairaudet paranemise kuolemat niin että jos jonkinlaisesta kolotuksesta ja oireesta on tietoo nyt oon jääny vähän paitsioon mutta kun jonkun tutun näkee niin kyllä taas tietää.
Ai sä olit niin kauan siinä hommassa. No, varmaan sitä kuuli kaiken.. Halusi tai ei...
- kaikenlaista
Sääressä oli aikanaan ruusu, ja myöhemmin iski vielä persiiseen herpes, jopa on ikävä seuralainen.
- en tiiä
Kai kolmikymppisenä sain kylkeeni hyvin rakkulaisen alueen,
nuorimmaiseni sairasti samaan aikaan vesirokon - hänellä oli kyllä koko keho
silloin vesikelloja täynnä.
Sietämätön kipu ja kutina. Iho kyllä parani, mutta kipua sillä alueella joskus vieläkin
vuosikymmenten jälkeenkin - voiko olla haamusärkyä?
Liekö sama virus? - ++++++
en tiiä kirjoitti:
Kai kolmikymppisenä sain kylkeeni hyvin rakkulaisen alueen,
nuorimmaiseni sairasti samaan aikaan vesirokon - hänellä oli kyllä koko keho
silloin vesikelloja täynnä.
Sietämätön kipu ja kutina. Iho kyllä parani, mutta kipua sillä alueella joskus vieläkin
vuosikymmenten jälkeenkin - voiko olla haamusärkyä?
Liekö sama virus?"Vyöruusun aiheuttaa sama herpesviruksiin kuuluva Varicella zoster -virus, joka aiheuttaa lapsena vesirokon lähes jokaiselle", kertoo Wikipedia.
- erilaisia ruusuja
++++++ kirjoitti:
"Vyöruusun aiheuttaa sama herpesviruksiin kuuluva Varicella zoster -virus, joka aiheuttaa lapsena vesirokon lähes jokaiselle", kertoo Wikipedia.
Ruusu ja vyöruusu ovat eri jutut. Ruusu on streptokokkibakteerin aiheuttama, vyöruusu on viiruksen aiheuttama. Sitten on vielä ihan erikseen tuo, mikä DW:llä on.
Tyttäreni sai käsivarteensa streptokokin aiheuttaman ruusun, kun oli kesätöissä siivoamassa jotain labraa, missä tehtiin kaikenlaisia bakteeriviljelyjä ja kokeiluja. Eikä se ollut pelkästään streptokokki. Siihen oli kietoutunut lisäksi vielä joku muukin pöpö. Mitä lie kummallisia yhdistelmiä tehneet niissä koeputkissaan ja pääsi karkuun... - Riesana
Tuota perseherpestä kantavat useat, mutta harva siitä viitsii elämöidä.
Kiusallinen, joka ilmaantuu välillä takapuoleen tai pahimmillaan sukuelimiin. - paree pärjätä ihekse
Riesana kirjoitti:
Tuota perseherpestä kantavat useat, mutta harva siitä viitsii elämöidä.
Kiusallinen, joka ilmaantuu välillä takapuoleen tai pahimmillaan sukuelimiin.een,
hyiiiii, onneksi sitä ei ole meikäläisellä ikinä ollu eikä tule, ku ei tee seksiäkään enää kenekää kanssa --,
- lkdf
Niin, turvaseksiä omin käsin onneen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2257037Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää451305Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka291118- 75911
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal49885Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a62877Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.96846Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38801Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14776- 43753