Ateismin kumoavia väitteitä ja niiden todistukset

Uskon todisteet

Jumala loi maailman 6000 vuotta sitten. Kaikki oli ennen syntiinlankeemusta hyvin eikä ollut pahuutta maailmassa.

Todistus: Koska tämä sanotaan Raamatussa ja Raamattu on Jumalan sanaa, niin siten tämä on totta.

Arkkienkeli Lucifer aloitti kapinansa Jumalaa vastaan. Tämä arkkienkeli tunnetaan nykyisin Saatanana. Se sai kolmanneksen Jumalan enkeleistä mukaan kapinaansa. Nämä enkelit tunnetaan nykyisin demoneina, pahoina henkinä. Ne syöstiin alas taivaasta.

Todistus: Koska tämä sanotaan Raamatussa ja Raamattu on Jumalan sanaa, niin siten tämä on totta.

saatana houkutteli Aatamin ja Eevan käärmeen muodossa syntiinlankeemukseen Edenin puutarhassa ja sai Aatamin ja Eevan syömään hedelmän hyvän ja pahan tiedon puusta. Kaikki maailman pahuus on tämän syntiinlankeemuksen seuraus.

Todistus: Koska tämä sanotaan Raamatussa ja Raamattu on Jumalan sanaa, niin siten tämä on totta.

Metsissä väijyy vaarallisia demoneita jotka esiintyvät metsänpeikkoina ja öisinä syöjättärinä. Sen lisäksi luonnossa on löydettävissä myös monenlaisia kummallisia Jumalan luomia olentoja. Esimerkiksi yksisarvisia hevosia ja griffineitä ja katseellaan kiveksi muuttavia liskoja (basiliskeja) ja tulta syökseviä lohikäärmemäisiä petoja. Jättiläisiäkin oli joskus olemassa mutta ne kuolivat vedenpaisumuksessa. Myös noitia ja velhoja on olemassa ja he kykenevät tekemään taikoja. Taikavoimat ovat peräisin demoneilta.

Todistus: Koska tämä sanotaan Raamatussa ja Raamattu on Jumalan sanaa, niin siten tämä on totta.

Jeesuksen nimessä ajetaan ulos riivaajia, puhutaan uusilla kielillä, nostetaan käsin käärmeitä, juodaan kuolettavaa eikä se vahingoita, ja pannaan käsi sairaiden päälle ja ne parantuvat.

Todistus: Koska tämä sanotaan Raamatussa ja Raamattu on Jumalan sanaa, niin siten tämä on totta.

10

68

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • «Todistus: Koska tämä sanotaan Raamatussa ja Raamattu on Jumalan sanaa, niin siten tämä on totta.»

      Mistä tiedämme, että Raamattu on Jumalan sanaa?
      – Siitä, että Raamattu opettaa niin.

      Miksi uskoisimme Raamatun opetusta?
      – Siksi, että Raamattu on erehtymättömästi totta.

      Miksi Raamattu on erehtymättömästi totta?
      – Siksi, että se on Jumalan sanaa!

      http://pseudoastro.files.wordpress.com/2009/11/circular-reasoning-in-creationism.jpg

      Tässä loistavassa loogisessa todistuksessa on kuitenkin särö. Raamattu ei missään opeta, että Raamattu on Jumalan sanaa. Raamattu ei itse asiassa sano mitään Raamatusta. Raamatun kirjoittajat eivät tienneet kirjoittavansa Raamattuun. Nykyinen Raamatun kaanon vahvistettiin vasta 300-luvulla. Ja vielä esimerkiksi Martin Luther piti Heprealaiskirjettä, Jaakobin ja Juudan kirjeitä sekä Ilmestyskirjaa vähäarvoisina ja sijoitti ne siksi käännösversionsa loppuun.

      • pyh!

        Olet väärässä. Raamattu julistaa toistuvasti, että se on Jumalan sanaa. Raamattu sanoo paljonkin Raamatusta. Sinä vain et ymmärrä. Lutherin erheestä viis.


      • pyh! kirjoitti:

        Olet väärässä. Raamattu julistaa toistuvasti, että se on Jumalan sanaa. Raamattu sanoo paljonkin Raamatusta. Sinä vain et ymmärrä. Lutherin erheestä viis.

        pyh! kirjoitti: «Olet väärässä. Raamattu julistaa toistuvasti, että se on Jumalan sanaa. Raamattu sanoo paljonkin Raamatusta.»

        Vai että oikein toistuvasti.

        Silloinhan sinun on helppo osoittaa ainakin kaksi tuollaista raamatunpaikkaa.

        Jos et tee sitä, katson sinun myöntäneen erehdyksesi.


      • 2577
        v.aari kirjoitti:

        pyh! kirjoitti: «Olet väärässä. Raamattu julistaa toistuvasti, että se on Jumalan sanaa. Raamattu sanoo paljonkin Raamatusta.»

        Vai että oikein toistuvasti.

        Silloinhan sinun on helppo osoittaa ainakin kaksi tuollaista raamatunpaikkaa.

        Jos et tee sitä, katson sinun myöntäneen erehdyksesi.

        Gal.3:8 "Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi". "


      • 2577 kirjoitti:

        Gal.3:8 "Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi". "

        2577 lainasi Gal. 3:8

        Kas, uusi käännös kääntää sanan γραφη Raamatuksi. Ennen siinä oli Pyhät Kirjoitukset.

        Mitä Raamattua Paavali mahtoi tarkoittaa? Tuskin hän omia kirjoituksiaan siihen mielessään sisällytti.

        Ja tämä teksti parhaimmillaankin poimii esiin vain yhden 1. Mooseksen kirjan lauseen, jonka kirjoittaja arvioi toteutuneeksi profetiaksi. Toteutuiko tuo todella, sitä voi miettiä vaikkapa uutisia lukemalla. Paavalin logiikka tuossa on se, että hänen edustamansa kristinusko on tullut maailmaan Aabrahamin jälkeläisten kautta. Tulivatko kaikki kansat siunatuiksi kristinuskon kautta, siitä voi olla ainakin kahta mieltä.

        Nyt olimme kuitenkin etsimässä Raamatun tekstiä, joka sanoisi, että Raamattu on Jumalan sanaa. Aina lystimpi, jos siinä vielä korostetaan, että se on kirjaimellista ja erehtymätöntä Jumalan sanaa.

        Odotan edelleen.


      • tämä on totuus
        v.aari kirjoitti:

        2577 lainasi Gal. 3:8

        Kas, uusi käännös kääntää sanan γραφη Raamatuksi. Ennen siinä oli Pyhät Kirjoitukset.

        Mitä Raamattua Paavali mahtoi tarkoittaa? Tuskin hän omia kirjoituksiaan siihen mielessään sisällytti.

        Ja tämä teksti parhaimmillaankin poimii esiin vain yhden 1. Mooseksen kirjan lauseen, jonka kirjoittaja arvioi toteutuneeksi profetiaksi. Toteutuiko tuo todella, sitä voi miettiä vaikkapa uutisia lukemalla. Paavalin logiikka tuossa on se, että hänen edustamansa kristinusko on tullut maailmaan Aabrahamin jälkeläisten kautta. Tulivatko kaikki kansat siunatuiksi kristinuskon kautta, siitä voi olla ainakin kahta mieltä.

        Nyt olimme kuitenkin etsimässä Raamatun tekstiä, joka sanoisi, että Raamattu on Jumalan sanaa. Aina lystimpi, jos siinä vielä korostetaan, että se on kirjaimellista ja erehtymätöntä Jumalan sanaa.

        Odotan edelleen.

        "Raamattu ei voi raueta tyhjiin"(Joh.10:35)."Jumalan sana on elävä ja voimallinen"(Hep.4:12).


      • tämä on totuus kirjoitti:

        "Raamattu ei voi raueta tyhjiin"(Joh.10:35)."Jumalan sana on elävä ja voimallinen"(Hep.4:12).

        tämä on totuus kirjoitti: «"Raamattu ei voi raueta tyhjiin"(Joh.10:35)."Jumalan sana on elävä ja voimallinen"(Hep.4:12).»

        Johanneksen evankeliumin ja Heprealaiskirjeen kirjoittajien Raamattu oli Vanha Testamentti. Tuo γραφη-sanan suomentamistapa Raamatuksi on hiukan asiallisuuden rajoilla, koska kyse ei mitenkään voi olla meidän tavallisesti tarkoittamastamme Raamatusta.

        Mutta katsotaanpa noita tekstejä asiayhteydessään. Ensin Johanneksen evankeliumin kohta:

        Oli talvi, ja Jerusalemissa vietettiin temppelin vihkimisen vuosijuhlaa. Kun Jeesus käveli temppelialueella Salomon pylväikössä, juutalaiset piirittivät hänet ja tiukkasivat: "Kuinka kauan sinä kiusaat meitä? Jos olet Messias, sano se suoraan." Jeesus vastasi: "Minähän olen sanonut sen teille, mutta te ette usko. Teot, jotka minä teen Isäni nimissä, todistavat minusta. Te ette kuitenkaan usko, koska ette ole minun lampaitani. Minun lampaani kuulevat minun ääneni ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua. Minä annan heille ikuisen elämän. He eivät koskaan joudu hukkaan, eikä kukaan riistä heitä minulta. Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kuin kukaan muu, eikä kukaan voi riistää heitä Isäni kädestä. Minä ja Isä olemme yhtä." Juutalaiset alkoivat taas kerätä kiviä kivittääkseen Jeesuksen. Jeesus sanoi heille: "Minä olen teidän nähtenne tehnyt monta hyvää tekoa, jotka ovat lähtöisin Isästä. Mikä niistä antaa teille aiheen kivittää minut?" Juutalaiset vastasivat: "Emme me sinua minkään hyvän teon tähden kivitä, vaan jumalanpilkan tähden. Sinä teet itsesi Jumalaksi, vaikka olet ihminen." Jeesus vastasi: "Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'? Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi. Isä on minut pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan. Kuinka te voitte väittää minun pilkkaavan Jumalaa, kun sanon olevani Jumalan Poika? Jos minä en tee Isäni tekoja, älkää uskoko minua. Mutta jos teen, uskokaa tekojani, vaikka ette minua uskoisikaan. Silloin te opitte ymmärtämään, että Isä on minussa ja minä olen Isässä." Juutalaiset yrittivät taas ottaa Jeesuksen kiinni, mutta hän ei jäänyt heidän käsiinsä. Jeesus meni jälleen Jordanin toiselle puolelle, sinne missä Johannes aluksi oli kastanut kansaa. Hän jäi sinne joksikin aikaa, ja hänen luokseen tuli paljon ihmisiä. He sanoivat: "Johannes ei tehnyt yhtään tunnustekoa, mutta kaikki, mitä hän tästä miehestä sanoi, on totta." Monet uskoivat siellä Jeesukseen.

        Tässä kertomuksessa Jeesusta siis syytettiin jumalanpilkasta, johon Jeesus vastasi viittaamalla psalmitekstiin. Lainataanpa tähän myös tuo psalmi, joka on numero 82.

        Asafin psalmi. Jumala astuu esiin jumalien kokouksessa ja julistaa jumalille tuomionsa: "Kuinka kauan te poljette oikeutta ja pidätte väärintekijöiden puolta? Puolustakaa orpoja ja onnettomia, huolehtikaa köyhistä ja kurjista. Pelastakaa heikot ja vähäväkiset, vapauttakaa heidät sortajien käsistä. Te ette tiedä ettekä ymmärrä mitään, te harhailette pimeässä, ja maan perustukset järkkyvät. Kuulkaa! Vaikka olette jumalia, kaikki tyynni Korkeimman poikia, te kuolette niin kuin ihminen kuolee, sorrutte kuin vallasta syösty ruhtinas!" Nouse, Jumala, saata maan päällä oikeus kunniaan! Sinun ovat kaikki kansat.

        Aika jännä juttu, vai mitä? Jeesus ihan selvästi, kenties kiusallaan, käyttää väärin tuota psalmia, jossa Jahve Jumala on jumalien kokouksessa ja puhuttelee muita jumalia. Joko Jeesus puhui pötyä tai sitten evankelista kirjoitti fiktiota.

        Katsotaanpa sitten Heprealaiskirjeen paikkaa.

        "Jumalan sana on elävä ja väkevä. Se on terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka, se iskee syvään ja viiltää halki sielun ja hengen, nivelet ja luiden ytimet, se paljastaa sisimmät aikeemme ja ajatuksemme."

        Mitä tässä tarkoittaa "Jumalan sana"? Nimimerkki "tämä on totuus" olettaa ilman muuta sen tarkoittavan meidän Raamattuamme. Mihin tämmöinen tulkinta perustuu? Emmekö juuri tätä asiaa olleet todistamassa? Eihän sitä silloin voi käyttää todisteena!

        Mutta ihan hauskaa, että tulee edes yrityksiä todistella tuota ajatusta, että Raamatun asema erehtymättömänä Jumalan sanana olisi raamatulla perusteltavissa.

        Jos se onnistuu, onnittelen todistuksen esittäjää. Hän on silloin päässyt siihen, että saadaan edes kehäpäätelmä kuntoon.

        Kehäpäätelmillä ei tosin kuitenkaan voi oikeasti todistaa mitään.

        Jos on väitteet A, B ja C ja A'sta seuraa B, B'sta seuraa C ja C'stä seuraa A, tästä kaikesta ei voi päätellä yhdenkään noiden väitteiden totuusarvoa.

        Pahoittelen vaivannäkönne turhuutta. Mutta toisaalta, eihän se silloin ole turhaa, jos se johtaa jonkin uuden asian oivaltamiseen.


      • v.aarille
        v.aari kirjoitti:

        tämä on totuus kirjoitti: «"Raamattu ei voi raueta tyhjiin"(Joh.10:35)."Jumalan sana on elävä ja voimallinen"(Hep.4:12).»

        Johanneksen evankeliumin ja Heprealaiskirjeen kirjoittajien Raamattu oli Vanha Testamentti. Tuo γραφη-sanan suomentamistapa Raamatuksi on hiukan asiallisuuden rajoilla, koska kyse ei mitenkään voi olla meidän tavallisesti tarkoittamastamme Raamatusta.

        Mutta katsotaanpa noita tekstejä asiayhteydessään. Ensin Johanneksen evankeliumin kohta:

        Oli talvi, ja Jerusalemissa vietettiin temppelin vihkimisen vuosijuhlaa. Kun Jeesus käveli temppelialueella Salomon pylväikössä, juutalaiset piirittivät hänet ja tiukkasivat: "Kuinka kauan sinä kiusaat meitä? Jos olet Messias, sano se suoraan." Jeesus vastasi: "Minähän olen sanonut sen teille, mutta te ette usko. Teot, jotka minä teen Isäni nimissä, todistavat minusta. Te ette kuitenkaan usko, koska ette ole minun lampaitani. Minun lampaani kuulevat minun ääneni ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua. Minä annan heille ikuisen elämän. He eivät koskaan joudu hukkaan, eikä kukaan riistä heitä minulta. Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kuin kukaan muu, eikä kukaan voi riistää heitä Isäni kädestä. Minä ja Isä olemme yhtä." Juutalaiset alkoivat taas kerätä kiviä kivittääkseen Jeesuksen. Jeesus sanoi heille: "Minä olen teidän nähtenne tehnyt monta hyvää tekoa, jotka ovat lähtöisin Isästä. Mikä niistä antaa teille aiheen kivittää minut?" Juutalaiset vastasivat: "Emme me sinua minkään hyvän teon tähden kivitä, vaan jumalanpilkan tähden. Sinä teet itsesi Jumalaksi, vaikka olet ihminen." Jeesus vastasi: "Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'? Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi. Isä on minut pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan. Kuinka te voitte väittää minun pilkkaavan Jumalaa, kun sanon olevani Jumalan Poika? Jos minä en tee Isäni tekoja, älkää uskoko minua. Mutta jos teen, uskokaa tekojani, vaikka ette minua uskoisikaan. Silloin te opitte ymmärtämään, että Isä on minussa ja minä olen Isässä." Juutalaiset yrittivät taas ottaa Jeesuksen kiinni, mutta hän ei jäänyt heidän käsiinsä. Jeesus meni jälleen Jordanin toiselle puolelle, sinne missä Johannes aluksi oli kastanut kansaa. Hän jäi sinne joksikin aikaa, ja hänen luokseen tuli paljon ihmisiä. He sanoivat: "Johannes ei tehnyt yhtään tunnustekoa, mutta kaikki, mitä hän tästä miehestä sanoi, on totta." Monet uskoivat siellä Jeesukseen.

        Tässä kertomuksessa Jeesusta siis syytettiin jumalanpilkasta, johon Jeesus vastasi viittaamalla psalmitekstiin. Lainataanpa tähän myös tuo psalmi, joka on numero 82.

        Asafin psalmi. Jumala astuu esiin jumalien kokouksessa ja julistaa jumalille tuomionsa: "Kuinka kauan te poljette oikeutta ja pidätte väärintekijöiden puolta? Puolustakaa orpoja ja onnettomia, huolehtikaa köyhistä ja kurjista. Pelastakaa heikot ja vähäväkiset, vapauttakaa heidät sortajien käsistä. Te ette tiedä ettekä ymmärrä mitään, te harhailette pimeässä, ja maan perustukset järkkyvät. Kuulkaa! Vaikka olette jumalia, kaikki tyynni Korkeimman poikia, te kuolette niin kuin ihminen kuolee, sorrutte kuin vallasta syösty ruhtinas!" Nouse, Jumala, saata maan päällä oikeus kunniaan! Sinun ovat kaikki kansat.

        Aika jännä juttu, vai mitä? Jeesus ihan selvästi, kenties kiusallaan, käyttää väärin tuota psalmia, jossa Jahve Jumala on jumalien kokouksessa ja puhuttelee muita jumalia. Joko Jeesus puhui pötyä tai sitten evankelista kirjoitti fiktiota.

        Katsotaanpa sitten Heprealaiskirjeen paikkaa.

        "Jumalan sana on elävä ja väkevä. Se on terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka, se iskee syvään ja viiltää halki sielun ja hengen, nivelet ja luiden ytimet, se paljastaa sisimmät aikeemme ja ajatuksemme."

        Mitä tässä tarkoittaa "Jumalan sana"? Nimimerkki "tämä on totuus" olettaa ilman muuta sen tarkoittavan meidän Raamattuamme. Mihin tämmöinen tulkinta perustuu? Emmekö juuri tätä asiaa olleet todistamassa? Eihän sitä silloin voi käyttää todisteena!

        Mutta ihan hauskaa, että tulee edes yrityksiä todistella tuota ajatusta, että Raamatun asema erehtymättömänä Jumalan sanana olisi raamatulla perusteltavissa.

        Jos se onnistuu, onnittelen todistuksen esittäjää. Hän on silloin päässyt siihen, että saadaan edes kehäpäätelmä kuntoon.

        Kehäpäätelmillä ei tosin kuitenkaan voi oikeasti todistaa mitään.

        Jos on väitteet A, B ja C ja A'sta seuraa B, B'sta seuraa C ja C'stä seuraa A, tästä kaikesta ei voi päätellä yhdenkään noiden väitteiden totuusarvoa.

        Pahoittelen vaivannäkönne turhuutta. Mutta toisaalta, eihän se silloin ole turhaa, jos se johtaa jonkin uuden asian oivaltamiseen.

        Kelpaako, jos sanon, että uskon Raamatussa olevan Jumalan Sanaa, koska minulla on subjektiivinen kokemus siitä, että sieltä löytyy sellaista totuutta, joka on yhtäpitävää sen kanssa, miten minä olen maailmaa havainnoinut ja mitä ei mistään muualta löydy. Mikään muu maailmassa ei selitä minulle yhtä uskottavasti todellisuutta. En väitä, että kaikki Raamatussa kirjaimellisesti pitäisi paikkansa, koska vääriä käännöksiä ja tulkintoja on esiintynyt, mutta tarpeeksi paljon kuitenkin uskoakseni siihen.

        Ja koska usko ei perustu aukottomaan todistamiseen, koska silloin ei enää edellytettäisi uskoa, niin en voi sitä myöskään sinulle todistaa. Jos aukottomia todisteita kaipaat, niin niitä et tule saamaan, koska silloin ei uskoa enää tarvittaisi.


      • v.aarille kirjoitti:

        Kelpaako, jos sanon, että uskon Raamatussa olevan Jumalan Sanaa, koska minulla on subjektiivinen kokemus siitä, että sieltä löytyy sellaista totuutta, joka on yhtäpitävää sen kanssa, miten minä olen maailmaa havainnoinut ja mitä ei mistään muualta löydy. Mikään muu maailmassa ei selitä minulle yhtä uskottavasti todellisuutta. En väitä, että kaikki Raamatussa kirjaimellisesti pitäisi paikkansa, koska vääriä käännöksiä ja tulkintoja on esiintynyt, mutta tarpeeksi paljon kuitenkin uskoakseni siihen.

        Ja koska usko ei perustu aukottomaan todistamiseen, koska silloin ei enää edellytettäisi uskoa, niin en voi sitä myöskään sinulle todistaa. Jos aukottomia todisteita kaipaat, niin niitä et tule saamaan, koska silloin ei uskoa enää tarvittaisi.

        «Kelpaako, jos sanon, että uskon Raamatussa olevan Jumalan Sanaa, koska minulla on subjektiivinen kokemus siitä, että sieltä löytyy sellaista totuutta, joka on yhtäpitävää sen kanssa, miten minä olen maailmaa havainnoinut ja mitä ei mistään muualta löydy.»

        Toki. Ilman muuta tuo toimii, koska et lainkaan todistele kehäpäätelmillä ja virheelisillä väittämillä. Ja tunnustat reilusti uskomisen sellaiseen, jota ei voi aukottomasti toiselle todistaa.

        Tuosta sitten seuraa aika helposti se, että et voi syyllistää tai syyttää ketään, joka ei jaa uskoasi. Voimme uskoa eri tavoilla eikä edes keskinäisestä kunnioituksesta tarvitse tinkiä.


      • v.aarille
        v.aari kirjoitti:

        «Kelpaako, jos sanon, että uskon Raamatussa olevan Jumalan Sanaa, koska minulla on subjektiivinen kokemus siitä, että sieltä löytyy sellaista totuutta, joka on yhtäpitävää sen kanssa, miten minä olen maailmaa havainnoinut ja mitä ei mistään muualta löydy.»

        Toki. Ilman muuta tuo toimii, koska et lainkaan todistele kehäpäätelmillä ja virheelisillä väittämillä. Ja tunnustat reilusti uskomisen sellaiseen, jota ei voi aukottomasti toiselle todistaa.

        Tuosta sitten seuraa aika helposti se, että et voi syyllistää tai syyttää ketään, joka ei jaa uskoasi. Voimme uskoa eri tavoilla eikä edes keskinäisestä kunnioituksesta tarvitse tinkiä.

        >>>Tuosta sitten seuraa aika helposti se, että et voi syyllistää tai syyttää ketään, joka ei jaa uskoasi. Voimme uskoa eri tavoilla eikä edes keskinäisestä kunnioituksesta tarvitse tinkiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      237
      10292
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      126
      6851
    3. Olen miettinyt kauan

      miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      48
      6464
    4. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      81
      5096
    5. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      4690
    6. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      40
      3974
    7. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3354
    8. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      25
      3258
    9. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      28
      3215
    10. Ostiko maailma sinut minulta?

      Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      26
      3063
    Aihe