Kilpirauhasleikkaus kauhistuttaa

Basedow 111

Hei! Mulla on kilpirauhasleikkaus edessä jossa poistetaan koko kilpirauhanen liikatoiminnan vuoksi. Kolmesti on jo yritetty lääkkeillä mutta kilppari kiihtyy aina. Haluaisin kuulla muiden kokemuksia leikkauksesta, miten se on mennyt?

15

1522

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KilpirauhasSisko

minä kävin leikkauksessa syyskuussa. olenkin aiheesta kertoillut tuolla toisessa ketjussa..

leikkaus meni niinkuin pitikin. lääkäreillä oli vaikeuksia hengitysputkien laitossa, koska kaularankani ei juuri taivu taaksepäin reuman vuoksi. sitä ongelmaa tuskin monella muulla onkaan.

olin sairaalassa 2 yötä. olisin päässyt jo leikkausta seuraavana päivänä kotiin, mutten halunnut. olin sen verran kipeä, että katsoin parhaaksi olla rauhassa sairaalassa. kotona on kaksi villiä poikalasta nimittäin :)

ensimmäiset kolme päivää oli kivuliaimmat. itselläni kivut oli lähinnä tuolla kurkun sisäpuolella, koska anestesialääkäri oli joutunut hengitysputkien kanssa kikkailemaan niin ilmeisesti limakalvot oli menneet vähän hajalle. en juuri kärsinyt nielaista kahteen ensimmäiseen päivään.

haavassa ei kauheesti mitään kipuja ollut. haavateippi oli haavan päällä 2vkoa, kunnes sen sitten itse "väkisin" irroittelin kun kutisi niin kovin. normaalistihan se kai irtoaa jo aikaisemmin. tikit olivat itsestään sulavia.

arpi on noin 10cm pitkä ja minulla se on vähän epäsymmetrinen, koska olivat joutuneet venyttämään haavaa, koska kilppari olikin jatkanut kasvuaan eikä heillä ollut siitä etukäteen tietoa. kuvattu se oli noin 1,5v aiemmin ja se tosiaan lääkityksestä huolimatta oli kasvanut sisäänpäin.

nyt sitten etsiskelen sopivaa meikkivoidetta tms. millä saisin arpea vähän häivytettyä. mitään tuntemuksia ei arvessa enää ole.

• Basedow 111

Jäikö leikkauksesta mitään kauhukuvaa? Vai onko minulla ihan turha pelätä etukäteen? Nukutus kyllä pelottaa ja kauhistuttaa että kaula viilletään auki sillä välin.. Mutta toisaalta ihan kiva että pääsee vaivasta sitten eroon. Olisipa leikkaus jo ohi..!

• Leikattu äskettäin

Hei! Täälläpä eräs tuore leikkaustapaus, jolla on vasta tikit otettu kaulasta pois :) pelkäsin sinun tavoin leikkausta, minulla leikkaus oli aiheellinen kasvavan struuman sekä useiden hyvänlaatuisten kasvainten vuoksi. Poistivat siis koko kilpparin. Kirjoitan tässä vähän tarkemmin mitä minulle leikkauspäivänä tapahtui.

Minut leikattiin 24.10. Jännitti hirveästi kun aamulla ilmoittauduin osastolle, joten sairaanhoitaja toi rauhoittavan esilääkityksen. Kävelin itse leikkaussaliin noin tunnin kuluttua, kuulemma toiset viedään sängyllä jos esilääke vetää oikein veteläksi :) leikkaussalissa asetuin makuulle leikkauspöydälle. Siinä minut peiteltiin lämpimästi ja käteen laitettiin kanyyli. Se oli pieni nipistys vain. Samalla tietenkin laitettiin päähän unen syvyyttä mittaavat anturat (tai mikä lie oikea termi, nyt kauhea ajatuskatko!). Seuraavaksi kanyylista laitettiin kipulääkkeet, mikä tuntui kädessä vain oudolta. Pian nukutuslääkäri sanoikin että alkaa annostella nukutusainetta kanyylin kautta, tämä siis oli se hetki jota itse pelkäsin! Silmät muuttuivat hyvin raskaiksi ja koko huone alkoi heilua ja pyöriä, sitten sammahdin.

Parin tunnin päästä aloin heräillä heräämössä. Ensimmäinen tunne oli kuumuus, minut oli peitelty ties kuinka monella peitolla! Jalat eivät liikkuneet kunnolla vielä nukutuksen jäljiltä ja silmiä oli raskas avata (kuin olisi todella väsynyt). Kurkku oli kipeä hengitysputken jäljiltä, mutta pystyin puhumaan kuitenkin melko normaalisti heti herättyäni ja hoitaja antoi kipulääkettä, sekä pahoinvointilääkettä kun minua hieman kuvotti. Kasvoilla oli myös happimaski. Kurkkukipu muistutti vahvasti nielutulehdusta, sellainen että sattui niellä. Tätä kesti pari päivää, ja ääni oli hieman painunut myöskin hengitysputken vuoksi.

Heräämössä vietin kuutisen tuntia, sillä olin liian hyväkuntoinen valvontaosastolle :D heräämössä yritin vain torkkua ja oleskella. Siellä ei oikeasti ollut mitään tekemistä. Lopulta minut vihdoin ja viimein vietiin ihan osastolle, mikä sairaalassani oli Leiko24-niminen. Siellä hoidettavat potilaat kotiutuvat vuorokauden kuluttua toimenpiteestään. Makoilin, katselin telkkaria ja datasin kännykällä.

Eli omalla kohdallani leikkaus sujui erittäin hyvin! Seuraavana aamuna aloitin osastolla tyroksiini-lääkityksen ja sain mukaani tyroksiini-reseptin. Vahingossa meni myös lisäkilpirauhaset yhtä lukuunottamatta, joten olen tässä leikkauksen jälkeisen viikon juonut poretabletti-juomina kalkkia pistely- ja puutumisoireisiin. Tila on kuitenkin koko ajan helpottamaan päin :) kipulääkkeitä en leikkauksen takia tarvinnut kuin ekoina kolmena päivänä. Tikkien poistokaan ei ollut mikään koettelemus, oli nopeasti ohi ja korkeintaan vähän nipisti. Tosin itselläni leikkaushaava on hieman tulehtunut, minkä vuoksi haava on toiselta puolelta hyvin arka ja vuotaa. Siihen sain antibiootit tikkien poiston yhteydessä. Älä nyt tuota kuitenkaan pelkää :)

Jos mitään negatiivista joudun sanomaan, oli se etten saanut osastolla kuin kylmää syötävää leikkauksen jälkeen (lämmin voi edesauttaa haavan vuotamista) ja se ettei suihkussa saanut käydä kuin vasta toisena leikkauksen jälkeisenä päivänä :D neuvona sinulle, jos leikkauksen jälkeen alkaa tuntua pistelyä ja puutumista käsissä ja jaloissa, kerro heti hoitajalle niin saat kalkkia. Lisäkilpparit voivat häiriintyä joskus leikkauksesta vaikkei niitä vahingossa poistettaisikaan, mutta tästä oireilusta hoitajat ja lääkärit unohtivat minua varoittaa enkä tiennyt sen olevan epänormaalia. Eka kertani nukutettuna ja jotenkin oletin sen olevan normaalia :) mutta sekin menee kalkkilisällä pois.

Paljon tsemppiä sinulle, toivottavasti viestini valotti leikkausta ja edes vähän huojensi mieltä! Jos mietit muuten arpea, niin ainakin minulle taitaa jäädä niin olematon ettei sitä osaisi katsoa. Haava on toki vielä paranemisvaiheessa mutta järjettömän nätti ja ohut :)

• Basedow 111

Kiitos viestistäsi! Nyt tiedän tarkemmin mitä edessä on ja ei tuo niin kamalalta kuulostanut. Kirurgi tuntui myös niin pätevältä kun kertoi että on leikannut kilpirauhasia 25 vuotta :)

• Leikattu äskettäin
        Basedow 111 kirjoitti:

Kiitos viestistäsi! Nyt tiedän tarkemmin mitä edessä on ja ei tuo niin kamalalta kuulostanut. Kirurgi tuntui myös niin pätevältä kun kertoi että on leikannut kilpirauhasia 25 vuotta :)

Hyvä juttu! Kokenut kirurgi osaa tehdä hommansa hyvin, minutkin leikannut kirurgi on erikoistunut mm. kilpirauhasleikkauksiin. Kun fysioterapeutit tulivat antamaan kuntoutusohjeita osastolle ennen kotiutumistani, he osasivat päätellä minut leikanneen kirurgin pelkästään siistin haavani perusteella! :D

Sain tosiaan sellaiset kuntoutusohjeet, että muutamia kertoja päivässä varovaisesti kääntää päätä vasempaan, oikeaan ja ylös, ettei tule mitään kiristyksiä tai kiinnikkeitä. Saat varmasti samantyyppiset ohjeistukset jos ovat tarpeen :)

• basedow 111
        Leikattu äskettäin kirjoitti:

Hyvä juttu! Kokenut kirurgi osaa tehdä hommansa hyvin, minutkin leikannut kirurgi on erikoistunut mm. kilpirauhasleikkauksiin. Kun fysioterapeutit tulivat antamaan kuntoutusohjeita osastolle ennen kotiutumistani, he osasivat päätellä minut leikanneen kirurgin pelkästään siistin haavani perusteella! :D

Sain tosiaan sellaiset kuntoutusohjeet, että muutamia kertoja päivässä varovaisesti kääntää päätä vasempaan, oikeaan ja ylös, ettei tule mitään kiristyksiä tai kiinnikkeitä. Saat varmasti samantyyppiset ohjeistukset jos ovat tarpeen :)

Vielä semmosta mietin että pystyykö ajaan autolla heti leikkauksen jälkeen? Ja jos kaikki menee hyvin niin onnistuuko pienten lasten hoito ja normaali kotihommat heti? Lääkäri sanoi että kirjottaa viikon sairaslomaa, mutta kotihommat kun täytyisi silti hoitaa ja miehellä vuorotyö...

• kyl vaan
        basedow 111 kirjoitti:

Vielä semmosta mietin että pystyykö ajaan autolla heti leikkauksen jälkeen? Ja jos kaikki menee hyvin niin onnistuuko pienten lasten hoito ja normaali kotihommat heti? Lääkäri sanoi että kirjottaa viikon sairaslomaa, mutta kotihommat kun täytyisi silti hoitaa ja miehellä vuorotyö...

Pystyy.

• Leikattu äskettäin
        basedow 111 kirjoitti:

Muista ettet saa noin kuukauteen tehdä mitään liian raskasta, esimerkiksi kuntosalille saa mennä kuukauden päästä leikkauksesta. Toki kevyeen liikuntaan, kuten kävelyyn, kannustetaan leikkauksen jälkeen omien voimien rajoissa. Auttaa kuulemma paranemista kun kudosten hapenottokyky paranee.

Itselläni oli alkuun hankalaa sängystä ylös nouseminen, otti kaulalle ja samoin kävely! Mutta jalat eivät meinanneet kantaa tuon kalkkitasapainon järkkymisen takia, kun vahingossa leikkauksessa vietiin ne lisäkilpparit yhtä lukuunottamatta :) nyt en enää tarvi lisäkalkkia ja olo on vahvempi.

• Basedow 111
        Leikattu äskettäin kirjoitti:

Muista ettet saa noin kuukauteen tehdä mitään liian raskasta, esimerkiksi kuntosalille saa mennä kuukauden päästä leikkauksesta. Toki kevyeen liikuntaan, kuten kävelyyn, kannustetaan leikkauksen jälkeen omien voimien rajoissa. Auttaa kuulemma paranemista kun kudosten hapenottokyky paranee.

Itselläni oli alkuun hankalaa sängystä ylös nouseminen, otti kaulalle ja samoin kävely! Mutta jalat eivät meinanneet kantaa tuon kalkkitasapainon järkkymisen takia, kun vahingossa leikkauksessa vietiin ne lisäkilpparit yhtä lukuunottamatta :) nyt en enää tarvi lisäkalkkia ja olo on vahvempi.

Minulle lääkäri sanoi että saa urheilla heti kun siltä tuntuu joten menin salille nyt kun leikkauksesta on kaksi viikkoa ja ihan entiseen malliin pystyin tehdä kaikkea, lenkkeilyn aloitin heti leikkauksen jälkeen.

• kilpparilissu

Hei! Onko muilla kokemuksia? Onko elämä ihan normaalia leikkauksen jälkeen kun saa lääkityksen? Itsellä sama leikkaus edessä ja kokonaan poistetaan.. Pelottaa niin helkkaristi.. Ei leikkaus vaan sen jälkeinen vajis-elämä että saanko oloni normaaliksi.

• Lääkityksestä

Puolet vajislaisista voi hyvin Thyroxinilla, mutta puolella on enemmän tai vähemmän vaivoja, pahimpana ehkä ainainen väsymys ja uupumus. On hyvin tärkeää, että lääkitys säädetään oireet huomioon ottaen eikä vain labratulosten mukaan. Osalle pelkällä Thyroxinilla ei saada hyvää hoitotulosta vaan joudutaan ottamaan Liothyronin (synteettinen T3-hormoni) Thyroxinin rinnalle. Oikea annostus on A ja O. Leikkauksen jäljeen on varauduttava siihen, että sopivan Thyroxin-annoksen löytymiseen voi mennä paljon aikaa. Yleislääkärit pelkäävät öiikatoimintaa ja saattavat jättää annostuksen liian alas. Silloin pitää hakea apua yksityiseltä erikoislääkäriltä, endokrinolohilta.

• Basedow 111

Nyt on sitten kilpirauhanen poistettu. Leikkaus meni hyvin, siitä on nyt viikko ja tänään on ensimmäinen päivä ilman särkylääkettä ja kipu on kyllä täysin kadonnut. Nukutus mitä eniten pelkäsin ei ollut niin paha, mutta se loppupäivä leikkauksen jälkeen ja seuraavaan aamuun oli kyllä pahempi kuin mitä olin odottanut. Kauhea kipu kurkussa, joka johtui hengitysputkesta, ja lääkityksen takia olin tosi pökkyrässä, väsynyt ja pari kertaa oksensinkin, ja kaiken lisäksi oli kauhea nälkä. Mutta mitään muuta ei voinut tehdä kuin unisena maata ja kuunnella mitä ympärillä tapahtuu... No mutta seki päivä kuitenkin meni ja kun seuraavana aamuna pääsin osastolle ja sain kupin kahvia ja puhelimeni niin alkoi taas elämä voittaan :)
        Mulla on ollut kolme kertaa tyrazol thyroxin lääkitys ja olen voinut ihan hyvin sillä thyroxin annoksella mitä olen syönyt, nyt kun kilpirauhanen on poissa niin jatkan samalla thyroxin annoksella ja tyrazoleista pääsin nyt lopullisesti eroon niin uskon että eiköhän sen lääkityksen kanssa hyvin mene, ainakaan se kamala liikatoiminta mikä mulla oli ei enään uusi ja siitä olen onnellinen :)

• Kilpparilissu
        Basedow 111 kirjoitti:

Nyt on sitten kilpirauhanen poistettu. Leikkaus meni hyvin, siitä on nyt viikko ja tänään on ensimmäinen päivä ilman särkylääkettä ja kipu on kyllä täysin kadonnut. Nukutus mitä eniten pelkäsin ei ollut niin paha, mutta se loppupäivä leikkauksen jälkeen ja seuraavaan aamuun oli kyllä pahempi kuin mitä olin odottanut. Kauhea kipu kurkussa, joka johtui hengitysputkesta, ja lääkityksen takia olin tosi pökkyrässä, väsynyt ja pari kertaa oksensinkin, ja kaiken lisäksi oli kauhea nälkä. Mutta mitään muuta ei voinut tehdä kuin unisena maata ja kuunnella mitä ympärillä tapahtuu... No mutta seki päivä kuitenkin meni ja kun seuraavana aamuna pääsin osastolle ja sain kupin kahvia ja puhelimeni niin alkoi taas elämä voittaan :)
        Mulla on ollut kolme kertaa tyrazol thyroxin lääkitys ja olen voinut ihan hyvin sillä thyroxin annoksella mitä olen syönyt, nyt kun kilpirauhanen on poissa niin jatkan samalla thyroxin annoksella ja tyrazoleista pääsin nyt lopullisesti eroon niin uskon että eiköhän sen lääkityksen kanssa hyvin mene, ainakaan se kamala liikatoiminta mikä mulla oli ei enään uusi ja siitä olen onnellinen :)

Hienoa!! Onnea!!! :-) itsellä leikkaus edessä perjantaina ja jänskättää kovasti.. Toivon leikkauksesta apua ääneeni joka on puristeinen enkä pysty laulamaan :-/ jos jollain hyviä kokemuksia niin kuulisin mielelläni..

• Basedow 111
        Kilpparilissu kirjoitti:

Hienoa!! Onnea!!! :-) itsellä leikkaus edessä perjantaina ja jänskättää kovasti.. Toivon leikkauksesta apua ääneeni joka on puristeinen enkä pysty laulamaan :-/ jos jollain hyviä kokemuksia niin kuulisin mielelläni..

Onnea leikkaukseen ja varmasti se auttaa ääneen, kerrohan sitten miten sinun leikkaus meni!

• heips --

Hyvin meni / mennyt.. tehtiin totaalipoisto. Ei kipuja pahempia, makkara kaulalla varmaan 2 kk oli leik. jälkeen.
      Sanon että elä pelkää, hyvin menee. Arpea tuskin enää huomaa.. joistakin kohin näkyy enempi.. thyroxin menee tietty , tarvittaessa mallataan"" jos ei oo arvot kohillaan. Labrat kerran pari vuodessa, tarvittaessa useimmin.
      Tsemppiä !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen näytät mummolta. :D

Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      212
      2738
    2. Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!

En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,
      108
      1946
    3. Varattais lähihotellista

🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää
      Ikävä
      217
      1661
    4. Nyt jäi velat perimättä

Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta
      Jämsänkoski
      14
      1545
    5. Martinan aussikulta, missä?

Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      279
      1400
    6. Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."

RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita
      Tv-sarjat
      47
      1217
    7. Haluaisin sun kanssa yhteisen

Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      47
      1156
    8. Mitä tekisit jos kaivattusi olisi

humalassa, kun tapaat hänet jossain seuraavalla kerralla?
      Ikävä
      106
      1011
    9. Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?

Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan
      Ähtäri
      53
      923
    10. Rakkauden kesä 2025

Oletko valmis? 🥰
      Ikävä
      85
      895
    Aihe