Kenellä on ja miten sitä on hoidettu? Mulla aluksi kortisonilla ja nyt pienellä määrällä thyroxinia. Kävi vajaatoiminnan puolella kerran ja sitten kun pysytteli ths-arvo ylärajoilla aloitettiin thyroxin.. Entä miten pitkään tulehdus on kestänyt? Itselläni todettiin runsas vuosi sitten elokuulla. Ja aina vaan kilppari turpoilee välillä ja painaa kurkkua, muutenkin se tuntuu niin kovalta lumpulta. Ja vajaatoiminnan oireet ovat pahentuneet nyt syksyn aikana. Kesä meni hyvin kun oli aloitettu lääkitys vuoden alussa ja toukokuulla määrää vähän nostettiin. Ensin oli 25mikrog, sitte määrättiin puoli taplettia lisää. Tuntuu että varmaan pitäis taaskin annosta nostaa.
Autoimmuunitulehdus
19
1054
Vastaukset
- Kysynpäs vielä
Jatkan vielä että.. tsh oli nyt syyskuussa 2.30 ja t4-v 12,6.. Voiskohan silti mulle tehdä vielä vajis oireita nämä arvot? Keskittyminen on taas ihan hukassa ja oon hidas kaikessa. Masentaa ja sydämen tykytykset ovat palanneet. Pitkään koholla ollut verenpainekkin laski kun thyroxin annosta keväällä nostettiin, mutta nyt taas vähän kohonneet nekin lukemat. :/
- vanha vajis
Annosta pitää nostaa lisää. Yleensä aluksi annostus 0,05mg, mutta lisätään tarvittaessa. Oireet tärkeitä annostusta säädettäessä. Kerro kontrollissa lääkärille kaikki oireet.
TSH:n ihanne on 1(-2), vaikka viite on suurempi. T4-V tulisi tyroksiinilääkityllä olla viitealueen yläkolmanneksessa.
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus on parantumaton, usein suvuttain kulkeva sairaus. Siinä oma elimistö tuhoaa omia kilpirauhassoluja ja ajan myötä vajaatoiminta pahenee ja Thyroxin-annosta kasvatetaan. Kun lääkitys on saatu tasapainoon, kontrolleissa käydään noin kerran vuodessa. Yleinen ylläpitoannos on 0,1-0,15mg, joillakin jopa 0,3mg vuorokaudessa. Lääkitys on elinikäinen. Toivottavasti tämä ei tule yllätyksenä. - Kysynpäs-
Kyllä tiesin että vajis ja thyroxin lääkitys saattaa jäädä pysyväksi. Mutta yksityislääkäri sanoi, että tulehdus kestää noin puolitoista vuotta yleensä ennenkuin helpottaa. Ja sanoi kyllä, että lääkitystäni pitää ehkä vielä nostaa mutta että edetään varovasti koska mulla tykytystaipumusta. Nyt vaan ongelma kun en saa lääkäriltä puhelimella apua.. Sain jo kerran kiinni omasta numerosta, mutta pyysi soittamaan jollain puhelintunnilla, yritin mutta piippas koko ajan varattua. Yritin yli 20 kertaa sen tunnin aikana,, ja hänelle on muutenkin puolenvuodet jonot vastaanotolle. :P
- Satak.
Porissa ilman verikokeita ja kuvauksia väittivät -09 minulla olevan autoimmuunitulehdus, mutta vasta-aineeni eivät ole koskaan olleet koholla. Haluan varoittaa satakuntalaisia lukijoita sairaanhoitopiirin kovasta valehtelusta.
- Kysynpäs
Mulla näkyy jotenkin aikaisemmista arvoista, että on autoimmuunitulehdus kysymyksessä.. Kilpirauhanen turposi runsas vuosi sitten,, oli tosi kipeä ja kipu säteili korvaan niskaan ja välillä vaikka mihinkä.. oli pitkään kuumeilua ja elämä oli ihan sekaisin. Kurkku oli käheä enkä pystynyt esim. laulaa. Hermot niin kireillä, että huusin ja itkin pienistäkin jutuista.. Välillä hikosin ja välillä palelin ihan mielettömästi. Väsytti ihan törkeästi. Keskittyminen nollassa ja ajatus ei luistanut yhtään. Sydän veti yli 90 sykkeellä. Verenpaine oli jo usemman vuoden sitä ennen kohollaan ja ihmeteltiin kun verenpainelääkkeet ei tehoa vaikka annos kaksinkertaistettiin. Ja kaikkia outoja oireita oli jo ennenkuin tää kaulan kipu ja turpoaminen tuli kuvioihin. Lääkäri sanoikin, että tälläinen tulehdus kehittyy ja oireilee hitaasti vuosien saatossa. Nyt mietin, että nostanko ittekseni lääkettä 50 mikrogrammaan ja jos vaan kokeilen auttaako se olotilaa.. :/
- .........
Kysynpäs kirjoitti:
Mulla näkyy jotenkin aikaisemmista arvoista, että on autoimmuunitulehdus kysymyksessä.. Kilpirauhanen turposi runsas vuosi sitten,, oli tosi kipeä ja kipu säteili korvaan niskaan ja välillä vaikka mihinkä.. oli pitkään kuumeilua ja elämä oli ihan sekaisin. Kurkku oli käheä enkä pystynyt esim. laulaa. Hermot niin kireillä, että huusin ja itkin pienistäkin jutuista.. Välillä hikosin ja välillä palelin ihan mielettömästi. Väsytti ihan törkeästi. Keskittyminen nollassa ja ajatus ei luistanut yhtään. Sydän veti yli 90 sykkeellä. Verenpaine oli jo usemman vuoden sitä ennen kohollaan ja ihmeteltiin kun verenpainelääkkeet ei tehoa vaikka annos kaksinkertaistettiin. Ja kaikkia outoja oireita oli jo ennenkuin tää kaulan kipu ja turpoaminen tuli kuvioihin. Lääkäri sanoikin, että tälläinen tulehdus kehittyy ja oireilee hitaasti vuosien saatossa. Nyt mietin, että nostanko ittekseni lääkettä 50 mikrogrammaan ja jos vaan kokeilen auttaako se olotilaa.. :/
Nuo kivut, kuumeilut, liikatoiminnan oireet ja turpoamiset on kyllä ennemmin subakuutin tulehduksen merkkejä, autoimmuunityreoidiitti on yleensä oireeton (eikä sitä hoideta kortisonilla, voi kyllä kasvattaa struuman tai joskus harvemmin tehdä muitakin oireita). Subakuutti tulehdus ja autoimmuuni voi kyllä olla yhtä aikaa, subakuutti voi myös laukaista autoimmuunitulehduksen.
- Kysynpäs
......... kirjoitti:
Nuo kivut, kuumeilut, liikatoiminnan oireet ja turpoamiset on kyllä ennemmin subakuutin tulehduksen merkkejä, autoimmuunityreoidiitti on yleensä oireeton (eikä sitä hoideta kortisonilla, voi kyllä kasvattaa struuman tai joskus harvemmin tehdä muitakin oireita). Subakuutti tulehdus ja autoimmuuni voi kyllä olla yhtä aikaa, subakuutti voi myös laukaista autoimmuunitulehduksen.
Mulla siis näkyi edellisistä verikokeitten tuloksista autoimmuunitulehdukseen viittaavia juttuja. Mulla aloitettiin hoito tk.ssa kortisonilla ja yksitysilääkäri sanoikin sitten ettei olis tarvinnut sillä hoitaa ehkä ollenkaan.
- Vain yksityiset osaa
Kysynpäs kirjoitti:
Mulla siis näkyi edellisistä verikokeitten tuloksista autoimmuunitulehdukseen viittaavia juttuja. Mulla aloitettiin hoito tk.ssa kortisonilla ja yksitysilääkäri sanoikin sitten ettei olis tarvinnut sillä hoitaa ehkä ollenkaan.
Yksityislääkäri oli oikeassa. Arvauskeskuksissa lykätään kortisonia ja neuroleptejä myös sinne, missä niitä ei tarvita. Kortisoni lisää stressiä, minkä huomaat Lääkkeet-palstan keskusteluista.
Luottakaa vain yksityislääkäreihin!
- vanha vajis
50mikrogramman nosto kerralla on liian iso muutos. Kokeile ennemmin nostas 12,5mikrogrammaa (=25 mikrog joka toinen päivä) ja toista tarvittaessa 4-6 viikon kuluttua/välein, jos olo ei ole parantunut. Nostot syytä tehdä varovaisesti.
- Kysynpäs
Siis mulla on nyt tuo 25 mikrog x 1.5 Ei tarvis nostaa ku äkkiä laskettuna tuo 12,5 eli puolitaplettia niin on yhteensä se 50mg. En meinaakkaan enempää uskaltaa ittekseni kokeilla.
- vanha vajis
Ok. Luin vahingossa, että aiot nostaa tyroksiiniannostusta 50µg, vaikka kirjoititkin nostavasi sitä 50 µg:aan. :)
- Kysynpäs
:) Joo vois vetää sukat makkaralle niin isolla nostolla. :D
- Kysynpäs
Oon nyt ottanut vähän toista viikkoa vaan siten, että otan yhden kokonaisen 25mikrog ja sitte puolet ja vielä puoliskasta puolet. Eli 1 ja 3/4 osaa. Olo on jo vähän piristynyt. Jaksan taas paremmin. Nostan varmaan sen siihen täyteen kahteen taplettiin lähipäivinä. Näin sitä lääkäröidään itteään netissä. :D Kaulaa ei paina enää niin paljoa ja uni tulee sängyssä paremmin. :) Lihakset alkaa pehmetä. Rytmihäiriöt väheni. ym. ym. :) Vielä on vähän 'sumuisuutta' välillä.
- Vajaa rouva
Alkuperäinen, hyvä kun nostat annosta. Arvojen ja olon perusteella on hyvin nostovaraa.
Tämän ketjun kirjoittajien lääkärit eivät erota toisistaan subakuuttia kilpirauhasen vajaatoimintaa ja autoimmuuniperäistä vajaatoimintaa. Ovat kaksi aivan eri sairautta. No, ei minunkaan lääkärini osannut, vaan meinasi antaa väärän lääkityksen. Menin endokrinologille ja sieltä sain oikeat lääkkeet.- vanha vajis
Voisitko tarkentaa, mitä tarkoitat, ettei eroteta autoimmuunia ja subakuuttia tulehdusta toisistaan? Keskustelun otsikko puhuu autoimmuunitulehduksesta, vaikka aloittaja onkin saanut kortisonia. Jos kilpirauhanen toimii vajaalla ja on tyroksiinilääkitys, onko jotain eroa labrojen tulkinnoissa tai lääkityksen annostelussa autoimmuuni- tai subakuutissa tulehduksessa? Subakuutti on voinut laukaista autoimmuunitulehduksen.
- Vajaa rouva
Kyllä, subakuutti voi laukaista autoimmuunitulehduksen. Ne ovat silti kaksi aivan eri sairautta: myös, esim. flunssa voi laukaista jopa sydänlihastulehduksen. Ne ovat silti aivan eri sairaudet. Eli se, että sairaus numero 1 on laukaisevana tekijänä sairaudelle numero 2, ei tee näistä kahdesta sairaudesta samaa sairautta.
Subakuutti kilpirauhasen tulehdus on äkillinen, päivän tai parin sisällä alkava tulehdus. Kilpirauhanen on hyvin kipeä ja usein on kuumetta. Tulehdusarvo CRP on noussut. Subakuuttiin lääkitys on kortisoni, jopa aika pitkään, kuukausia, puolikin vuotta. Kilpirauhanen useimmiten lopulta toipuu täysin, vaikkakin on korkeampi riski, että subakuutti laukaisee muun kilpirauhassairauden pahenemisvaiheen.
Autoimmuunitulehduksessa vasta-aineet ovat koholla (TPOab tai TyglAb). Nämä vasta-aineet tuhoavat kilpirauhasta hitaasti, vuosien, jopa vuosikymmenien aikana. Kehittyy hitaasti vajaatoiminta joka on luonteeltaan pysyvä, sillä kilpirauhaskudos on tuhoutunut. Lopulta autoimmuunitulehdus usein tuhoaa kilpirauhasen kokonaan. Tämä on nk. autoimmuunisairaus. Tätä sairautta kutsutaan usein Hashimoton taudiksi. Muita autoimmuunisairauksia ovat mm. reuma ja keliakia. CRP ei ole kohonnut eikä ole kuumetta tai mitään äkillisen sairauden oireita. Päinvastoin, oireet kehittyvät hyvin hitaasti, vuosien aikana. Lääkitys on Thyroxin. Myöhemmin, joillekin, jos Thyroxin ei riitä, voidaan rinnalle ottaa Liothyronin tai eläinperäinen lääke, mutta alkuun Thyroxin. Ei kortisonia.
Myös Basedow on autoimmuunitulehdus. Basedowissa vasta-aineet nimeltään TSHRab ovat koholla. Basedow aiheuttaa liikatoimintaa, johon tulee liikatoimintalääkitys.
Monet lääkärit sekoittavat subakuutin kilpirauhastulehduksen ja autoimmuunitulehduksen toisiinsa. Hyvin monet. Minunkin lääkärini. Minulla oli normaali CRP mutta hyvin korkea TPOab, korkea TSH ja vajaatoiminnan oireet. Silti lääkärini luuli että minulla on subakuutti ja yritti laittaa minut suun kautta otettavalle kortisonille. Onneksi olin labratulosten jälkeen itse perehtynyt aiheeseen ja osasin pyytää lähetteen endolle. Siellä sitten irtosi viidessä minuutissa Thyroxin ja siitä hoito alkoi.
On häpeäksi lääkärikunnalle että eivät osaa näitä kahta, hyvin yleistä sairautta! Minun uskoni lääkäreiden osaamiseen sai kovan kolauksen. Lisäksi olen kuullut samanlaista kertomusta monilta, monilta muilta potilailta, joten lääkärit todellakaan eivät osaa tätä.- vanha hoitaja
sama juttu mulla ja endogrinologia en ole nähnyt vieläkään ,sairastanut samaa sairautta tällä erää 6 v- kilpirauhashäiriöitä on ollut 12 v lähtien. aina hoidettu väärällä diagnosilla.olen nyt 75 v- täällä periferiassa itä-suomessa ei löydy yhtään lääkäriä joka tuntisi autoimmuunithyreoidiitin tai muutakaan kilpirauhassairautta liitännäissairauksista puhumattakaan.Hävettää lääkärei iden tietämättömyys ja laiskuus ottaa selvää asioista. MONI POTILAS OLISI VOINUT ELÄÄ
LAADUKKAAMPAA ELÄMÄÄ JOS OLISI SAANUT OIKEAA HOITOA AJOISSA.
vointia teille kaikille.
- vanha vajis
Heh heh. Luin huolimattomasti Vajaan rouvan viimeistä edellisen kirjoituksen ja luulin kritiikin kohdistuvan meihin kirjoitusketjuun osallistuneisiin, vaikka oikea kohde (ansaitusti) oli kirjoittajia hoitaneet lääkärit. :)
Selostuksesi kilpirauhasen subakuutista ja autoimmuunitulehduksista oli hyvä ja siitä on varmaan vielä hyötyä jollekulle, joka on tumpelon tk-lekurin armoilla. Kilpirauhassairauksien diagnosointi ja hoito on maassamme huonolla tolalla, kuten nettikeskustelupalstojen puheenvuoroista voi lukea.Tosin emme ole tässä yksin.
Flunssan, nielutulehduksen leviäminen sydänlihakseen ei suoraan ole verrannollinen kilpparin subakuuttiin ja autoimmuunitulehdukseen, sillä siinä tautia aiheuttava mikrobi leviää verenkierron mukana sydämeen eikä tällainen tulehdus ole autoimmuunireaktio. Sydänlihas voi tulehtua myös esim. hampaan juressa pesivästä bakteerista. - Kysynpäs
Nyt mulla on aamuhikoamista. Heti kun herään tulee hiki voimalla pintaan.. Oliskohan vaan vielä siitä, että pitäis jo nostaa tuohon täyteen 50 mikrogrammaan annos? Vai mitä tämä on.. ei varmaan vaihdevuosijuttujakaan kun vaan aina aamulla tuollainen kohtaus??? Eikö niitä tulisi joka välissä muutenkin? Mutta muuten on oloa jo helpottanut. Keksittyminen tökkii vieläkin.. ja on vähän hidastettua elämä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241546- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691217- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18952Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855