Uutta digikameraa vailla, apua kaivataan!

mikäparas?

Moro!

Olen ostamassa uutta digikameraa ja apu olisi tarpeen, sillä tarjonta on niin suurta ja olen vielä aika amatööri kameroiden suhteen.Olen kiinnostunut maisema ja luontokuvaamisesta, ja tämän homman hoitaa tällä hetkellä kännykkä (Note 2), digikamera tulee siis tarpeeseen!Toki ymmärrän, että järjestelmäkamera olisi tähän tarkoitukseen paras, mutta digikameraa on kätevämpi kuljettaa mukana, sen takia olisi hyvä että kamera olisi suht kompakti, jotta kulkisi mukana, esim. lenkillä metsässä. Kuitenkin kuvanlaatu on tärkein ja sen takia kameran koko on toissijainen. Budjetti on n.250e

Tämmönen sattui omaan silmään: http://www.netanttila.com/shop/fi/netanttila/digikamerat/canon-powershot-sx260-hs-digikamera-hopea-9522087

Mitä mieltä? Kaikki ehdotukset enemmän kuin tervetulleita!!
Kiitos vastauksista jo näin etukäteen

10

238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Noitten välillä ero suunnilleen on siinä, panetko enemmän painoa kuvaamiselle vai kantamiselle. Canon on kätevä kantaa, mutta tuo Nikon on kyllä kuvatessa parempi. Tuollaisesta paksusta kamerasta saa paremman otteen etenkin telepuolella. Eli jos taskussa aiot kuljettaa niin osta Canon. Tuo Nikoin painaa lähes puoli kiloa, kun Canon alle puolet siitä. Kommentoin tässä lähinnä ominaisuuksia. Kuvanlaadusta en voi sanoa mitään.

        En kyllä näe miten jollain lenkillä pitäisi puolen kilon kameraa mukana. Ota huomioon, että Nikon toimii paristoilla, eli jos sinulla ei ennestään ole AA-akkuja ja laturia, joudut ostamaan ne (n. 30 euroa lisää).

        Onko idea nimenomaan saada pitkäzoominen kamera. Jos et tarvitse pitkää zoomia, niin valintavaraa on selvästi enemmän ja halvemmalla.


    • mikäparas?

      Moi!

      Kiitos vastauksesta! Tosiaan olen tuon zoomista vähän epävarma, tarkoitus on nimenomaan maisemakuvaus, ei niinkään eläimien kuvaus, joten osaako viisammaat sanoa kannattaisiko tässä tapauksessa zoomiin panostaa vai ei?
      Ja toki kameraehdotukset on enemmän kun tervetulleita!

      • Maisemakuvauksessa tarvitsee lähinnä laajakulmaa. HobbyHallsita saa Fujin, joka vastaa aika pitkälle tuota Canonia 120 eurolla:

        https://www.hobbyhall.fi/web/store/elektroniikka-ja-viihde/kamerat/kompaktikamerat/fujifilm-finepix-f770?

        Jos zoomia ei tarvitse niin voi ostaa ihan normaalin keskitasoisen pokkarin, kuten jonkun Ixus 240 HS:n tai sitten laadukkaamman kuin Canon S110. Jos valitsee vähemmän zoomia saa enemmän valovoimaa. Ixus 240 HS voittaa SX260:n 0,75 aukolla. S110:n etu on 1,6 aukkoa ja hiomoiden suuremman kennon. kaksi aukkoa.

        Kannattaa mennä kauppaan katsomaan. mikäö sopii käteen. Varaa 20-50 euroa kameran päälle lisävarusteisiin (mm. muistikortti, laukku, vara-akku)

        http://www.expert.fi/Tuotteet/Kamerat/Digikamerat/Canon-Ixus-240-HS-Musta?gclid=CK_E-NKay7oCFTR7cAod5V4AUg

        Näissä on myös myös WiFi, jolla kuvat saa esimerkiksi yhteensopivaan kännykkään.


    • mikäparas?

      Kiitos vastauksesta!
      Sen unohdin vielä mainita, että olisi hyvä jos kameralla voisi ottaa edes kohtalaisia kuvia hämärässä.

      • Periaatteessa kaikki nykyiset CMOS-kennolliset riittävät kohtuullisiin kuviin, kunhan kohde ei liiku. Mikäli haluaa parempia kuvia, tarvitaan lisää valovoimaa ja ennen kaikkea kennokokoa. Silloin puhutaan jostain järjestelmäkameroista tai suurimekkoisista kompakteista. Esimerkiksi Canonin S110 on aika hyvä tässä. Se on valovoimainen (f/2,0) ja siinä on hieman 20 % suurempi kenno (lävistäjältään) kuin normikompaktissa. S110 maksaa Suomessa n. 300 euroa halvimmillaan. Samaan hintaan saa sitten hakvimmat järkkärit, jotka ovat tässä suhteessa ylivoimaisia. Järkkärin kenno on n. kolminkertainen lävistäjältään kompakteihin verrattuna.


    • mikäparas?

      Kiitos Okaro asiantuntijuudestasi!
      Eli mun tarkoituksiin tuo 120e Fujifilm olisi hinta/laatusuhteeltaan siis paras tai jos zoomi ei ole niin tärkeä niin Ixus 240HS olisi myös yksi ehdokas.

    • herkkyyttä

      Maisemakuvaus on polttovälin osalta täysin makuasia. Minusta ”normaaliin” maisemakuvaukseen sopivin polttoväli on 24mm/35.
      Matkoilla kuvaan kaukaisia maisemia 85 mm/35 ja 135mm/35 teleillä.
      Kohtalaisiin kuviin hämärässä tarvitaan kamera jossa kohina häiritsee mahdollisimman vähän surilla herkkyyksillä (miel ISO 3200 asti)
      Hämärässä (asunnossa sisällä) kätetään laajakulmaa (ja tukea) niin valovoima riittää n. kaikissa kompakteissa.
      Pitkillä polttoväleillä ei valovoimasta ole hämärässä juurikaan hyötyä kuin tarkennuksessa. Isoilla aukoilla syväterävyys jää liian pieneksi.

    • mikäparas?

      Moi!

      Tilaukseen lähti Fujifilm f770 8b muistikortti. Omiin tarpeisiin riittävät ominaisuudet ja hyvä hinta/laatusuhde ratkaisivat asian.
      Kiitokset Okaro ja Herkkyttä, mukava että täältäkin löytyy asiantuntevia ja asiallisia ihmisiä :)

    • Canon Digi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10536
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3013
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2829
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2127
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1868
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1626
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1587
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1418
    Aihe