Olen 17-vuotias lukiolainen. Olen aivan poikki. Palautettavia töitä täksi viikoksi on 7 kpl ja kaikki ovat esseitä, projekteja yms. En tiedä mitä teen, en tiedä mistä saan apua. En jaksa tehdä enää mitään, en saa tehtyä mitään vaikka ponnistelen koko ajan. Haluaisin vain sairaslomalle, olen ollut poikki koko syksyn.
Huomenna pitäisi pitää enkun tunnilla puhe, joka on kaksi viikkoa myöhässä. En ole tehnyt puhetta, enkä saa sitä tehtyä. Pelkään esiintymistä ja en ole koskaan pystynyt pitämään onnistunutta esitystä. Yleensä homma menee niin, että alan itkemään ja tärisemään ennen esitystä, enkä saa sitä pidettyä. Mitä sanon enkun opettajalle huomenna? Olen paniikissa.
Stressi + Uupumus lukiossa
14
1424
Vastaukset
- neljään vuoteen
Lukiossa on se hyvä puoli, että sitä voi venyttää. Jos tuntuu, ettet jaksa tehdä kursseja ja kirjoituksia kolmeen vuoteen, jaa ne vaikka neljälle vuodelle. Älä uuvuta itseäsi burnout-tilaan. Opiskelu- ja ammattielämään ehtii vaikka vuoden pari myöhemmin. Mene opon juttusille ja kysy, miten lukkaria voisi muokata sinun voimille paremmaksi - saat taatusti neuvoja ja jo samalla istumalla voidaan jättää joitakin kursseja pois. Olo helpottaa kummasti.
- Justgivemeabreak
Olen kansainvälisessä koulussa. Meillä ei ole mahdollista venyttää lukiota, eikä hiljentää tahtia. Ei ole ketään kelle puhua. :(
- Anonyymi
Voi sua, täytyy kommentoida......... Ite olen aikanani käyny kaksoistutkinnon ja samaan aikaan toivuin vakavasta masennuksesta ja olin itsetuhoinen koulukiusaamisen jne. vuoksi........
Mun tarkoitus on nyt tsempata sua, koska mä uskon, että sä saat sen lukion käytyä, jos haluat, vaikka helppoa se ei ole - sain minäkin......... Suosittelen siis myös menemään opon juttusille ja kertomaan rehellisesti tilanteesta ja kirjoittamaan ne esseet, vaikka niistä ei mitään kympin suorituksia tuliskaan - itelleni oli aina äidinkielen esseet vaikeita, mutta tein ne parhaan kykyni mukaan..........🙂😝😊
Toinen vaihtoehto on, että lopetat koulun - kuka lukiota pakottaa käymään?
Ei kukaan........ Itteä ei kannata ajaa piippuun, niin itekin valmistuin kaksoistutkinnosta myöhässä kuin muut luokkalaiseni, mutta mitä väliä, tulipahan kuitenki käytyä.........
Pystyt siihen, jos haluat....... 😉🙂
- tai viiteen vuoteen
Kaikissa suomalaisissa kouluissa (vaikka olisi kansainvälinen) on jonkinlainen opo tai häntä vastaava henkilö. Rehtori tietää, kuka tämä henkilö on ja osaa opastaa hänen luo. Kaikkien koulujen etu on, että opiskelija tavalla tai toisella jatkaa opintoja terveen kirjoissa, vaikka sitten jättäytymällä "luokalle". Kenenkään etu ei ole uupunut ja koulunsa keskeyttävä nuori, joka on vaarassa syrjäytyä. Ehkä erilaisten tukimuotojen käyttö ja niistä tiedottaminen ei ole koulussasi kovin näkyvää, mutta ne ovat jokaisessa koulussa olemassa. Yliopistoissakin on mahdollisuus saada esim. erityisopettajan, psykologin ja opintoneuvojan tms. palveluja.
Rehtorin virkavelvollisuuksiin kuuluu näiden asioiden ylin vastuu eli kaikki on koulussasi olemassa, vaikka ne eivät ehkä olisi tiedossasi. Kysymällä omalta luokanvalvojalta/rehtorilta tai vastaavalta hekilöltä saat asian eteenpäin. - ei stressiä mulla
Onkohan lukioiden vaativuustasoissa paljonkin eroja koska en muista oman lukion olleen yhtään uuvuttava. Yksi 5 minuutin esitys oli äidinkielen tunnilla. Palautettavia töitä en muista myöskään olleen paljoa.
Lähinnä tunneilla istumista ja lopussa koe. - Ven
Mene juttelemaan opolle, koulukuraattorille tai terveydenhoitajalle, kuka vain tuntuu sinusta parhaimmalta. Koska kyseessä on jonkinasteinen uupumus, ja siis terveysongelma, suosittelen terveydenhoitajaa, jos hän vain tuntuu yhtään sellaiselta, että voisit hänelle puhua. Hänen ainakin pitäisi ammattinsa puolesta ajatella heti kärkeen sinun etuasi.
En tiedä sinun lukiostasi, mutta ainakin tavallisissa lukioissa voi pätevällä syyllä venyttää opintoja viiteen vuoteen, ja sairaus on juurikin näitä syitä. Olisi hullua, etteikö omassa lukiossasi voisi näin tehdä. Mene rohkeasti selvittämään asia, niin saat selvyyttä, ja asialle voidaan tehdä jotakin! :> - Justgivemeabreak
En asu Suomessa :( Terveydenhoitajien huoneessa voi olla samaan aikaan viisi henkilöä ja siellä lähinnä hoidetaan päänsärkyä ym. Yksityisesti on aika mahdotonta päästä juttelemaan. Koulupyskologi löytyy, mutta vain yksi valtavaa oppilasmäärää kohti ja olen ottanu häneen yhteyttä, mutta en saanut aikaa. Tuntuu, etten pysty puhumaan kenellekkään. Ja vaikka puhuisin, mua ei otettais vakavasti. :(
- Ven
No johan. Osaa taas olla tyytyväinen, kun on käynyt koulunsa Suomessa.
Entäs vanhempasi, pystyisitkö kertomaan heille tilanteestasi? Luulisi vanhempasi ymmärtävän, että lukiolainenkin voi olla uupunut, ja tarvitsee jotain helpotusta tai pienen breikin. Tai sitten pitää mennä oikein lääkärille puhumaan asiasta. Tai sitten sinun pitää ehkä peräti miettiä sitä, onko nykyinen opinahjo jo hiukan liian haastava, ja miettiä muita vaihtoehtoja. Tuo tosin menee sitten jo toiseen ääripäähän ongelman ratkaisussa.
Tekisi mieli kehottaa sinua palaamaan/tulemaan Suomeen, ja jatkaa opintojasi täällä, olisi ainakin kunnollinen terveydenhuolto kunnossa. Saanko tiedustella, missä maassa oikein opiskelet? :> - Anonyymi
Ven kirjoitti:
No johan. Osaa taas olla tyytyväinen, kun on käynyt koulunsa Suomessa.
Entäs vanhempasi, pystyisitkö kertomaan heille tilanteestasi? Luulisi vanhempasi ymmärtävän, että lukiolainenkin voi olla uupunut, ja tarvitsee jotain helpotusta tai pienen breikin. Tai sitten pitää mennä oikein lääkärille puhumaan asiasta. Tai sitten sinun pitää ehkä peräti miettiä sitä, onko nykyinen opinahjo jo hiukan liian haastava, ja miettiä muita vaihtoehtoja. Tuo tosin menee sitten jo toiseen ääripäähän ongelman ratkaisussa.
Tekisi mieli kehottaa sinua palaamaan/tulemaan Suomeen, ja jatkaa opintojasi täällä, olisi ainakin kunnollinen terveydenhuolto kunnossa. Saanko tiedustella, missä maassa oikein opiskelet? :>Huono neuvo.
Erittäin kehno.
- Justgivemeabreak
Haluaisin palata Suomeen, mutta vanhempien työt ovat täällä, eikä olisi paikkaa missä asua.
Ehkä tässä asiassa suomalainen koulu voisi olla kiva, mutta ylipäänsä julkinen terveydenhuolto on aika huonoa Suomessa. Se on parempaa Ruotsissa ja Keski-Euroopassa.- Anonyymi
Olet oikeassa.
Täällä mennään rahan ehdoilla ja lääkkeet maksimiin.
Itse lähtisin heti jos löytyisi töitä muualta.
- iojoijpipuhiuh
Itse sain lukiosta elinikäiset traumat ja fyysiset jäljet. Olin silloin niin stressaantunut ja kiireinen läksyjen ja vihaamani soittoharrastuksen takia, että läksyjen tekeminen meni useimmiten aamuyöhön asti, jopa esim aamuviiteen. Keskimääräinen nukkuma-aikani oli ehkä 3.30AM. Ihmissuhteissa oli hirvittävän hankalaa lukion alkupuolella, pelkäsin ja halusin kuollakseni vastakkaista sukupuolta ja tein surkeita lähestymisiä. Minulla oli paha unihäiriö ja nukuin niin epäsäännöllisesti, että se vaikutti voimakkaasti pituuskasvuun. Paras kaverini kiusasi minua ja kohteli minua väkivaltaisesti, pakotti ja painosti minut tekemään epämiellyttäviä ja kivuliaita asioita, usein sukupuolielimiin. Isä käyttäytyi kotona kuin tyranni ja äitikään ei ollut kovin empaattinen. Kaiken lisäksi koulun johtaja nolasi minut julkisesti päättäjäisjuhlassa, koska hänen mielestään omat hankaluuteni olivat "Itse aiheutettuja", kuten hän sanoi.
Lukion jälkeen sitten seurasi yli kymmenen vuotta kestänyt masennustaipumus ja ainakin jonkintyyppinen itsemurhakriisi, joka johtui niistä lukiossa tapahtuneista ihmissuhteisiin liittyvistä asioista. Vielä nykyäänkin ne ovat mielessä, joka päivä, ja pilaavat mielialani. Minulta vietiin silloin itsetunto. - Anonyymi
moi
- Anonyymi
Terveyttä ja hyvinvointia ei saa koskaan uhrata suorittamiselle.
Ei koskaan vaikka Suomi sitä vaatii
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo747694Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583203- 372496
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj152126Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto352064- 221998
- 131897
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151673- 611621
- 181599