Lapsi ei enää halua päiväkotiin.

Äippä89

Ongelma on siis se että 3,5 vuotias poikani ei jostakin syystä halua lähteä päiväkotiin. Ollut samassa päiväkodissa jo 1,5 vuotta, eli ei ole uusi juttu. Kun aloitimme päivähoidon niin sopeutumiseen meni aikaa mutta sen jälkeen viihtyi siellä ja aamuisin lähti ihan mielellään. Nyt sitten muutaman viikon ajan ollut hyvin hankalaa, kun aamulla pitäisi lähteä päiväkotiin niin milloin on vatsa kipeä, päätä särkee tai muuta vastaavaa. Useimmiten vaiva on kuitenkin kummasti hävinnyt jos on saanut jäädä kotiin. Aina ei kuitenkaan voi tietenkään jäädä, kun enhän minäkään voi olla jatkuvasti poissa(opiskelen siis). Voisiko tämä siis olla vain joku vaihe vai onko päiväkodissa jotain sellaista että ei syystä halua sinne mennä? Olen pojalta itseltäänkin koittanut kysyä mutta pysynyt sillä linjalla että on kipeä. Osa hoitajista vaihtui kesäloman jälkeen mutta niihinkin tuntu tottuneen nopeasti ja ovat mukavanoloisia. Mikä siis neuvoksi? Väkipakolla ei päivästä toiseen viitsisi poikaa sinne raahata.

16

4273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulee kyllä

      mieleen että päiväkodissa tapahtuu jotain ikävää nyt.Oletko ottanut asian puheeksi hoitajien kanssa? Voi olla kiusaamista ja hoitajat tietävät olla sitten vielä tarkkaavaisempia lapsien kanssa.

    • Äippä89

      Otin puheeksi hoitajien kanssa mutta olivat sitä mieltä että poika vaan haluais nyt olla äitinsä kanssa... Toki sekin on mahdollista että tällaisesta vaiheesta on kyse, mutta eipä tuo poika hirveemmin kotonakaan minun seuraani kaipaa vaan leikkii omia leikkejään. Kavereitakin pojalla on päiväkodissa.
      MIetin jo sellaistakin että olisiko perhepäivähoitaja parempi vaihtoehto.
      Pojalla on myös änkytystä puheessa, joten hoitajilla pitäisi olla aikaa ja kärsivällisyyttä kuunnella poikaa, jotta saa asiansa sanottua. Tietäisi vaan miten tilanne helpottuisi ja olisi taas mukavaa mennä hoitoon.

      • poikarukka

        Ilmoitat että haluat pojan perhepäivähoitajalle. Piste. Kyllä lasta kiusataan änkytyksestä mutta henkilökunta joko ei huomaa mitään tai ei halua huomata.
        Perhepäivähoidossa poikasi voisi olla hyvinkin onnellinen.
        Pyydä neuvolan kautta apua itsellesi ja pojallesi. Neuvolantädeille poika saattaisi uskaltaa kertoa paremmin kuin äidille. Änkytys pitäisi myös hoitaa kuntoon, mistä ikinä johtuukin. Ole poikaasi kohtaan lempeä, rakastava.
        Kerro jotakin pojan isästä, teidän välisistänne suhteista ja tunteista!?


      • Äippä89
        poikarukka kirjoitti:

        Ilmoitat että haluat pojan perhepäivähoitajalle. Piste. Kyllä lasta kiusataan änkytyksestä mutta henkilökunta joko ei huomaa mitään tai ei halua huomata.
        Perhepäivähoidossa poikasi voisi olla hyvinkin onnellinen.
        Pyydä neuvolan kautta apua itsellesi ja pojallesi. Neuvolantädeille poika saattaisi uskaltaa kertoa paremmin kuin äidille. Änkytys pitäisi myös hoitaa kuntoon, mistä ikinä johtuukin. Ole poikaasi kohtaan lempeä, rakastava.
        Kerro jotakin pojan isästä, teidän välisistänne suhteista ja tunteista!?

        Änkytyksestä olemme puheterapeutille jonossa, änkytystä on tosin toisina päivinä huomattavasti vähemmän. Eli kun ollaan rauhassa vaan kotona niin sujuvammin puhuu, eli liitettävissä siis jännittämiseen, että silloin pahenee.
        Perhepäivähoitaja voisi olla hyvä ratkaisu mutta hiukan sekin arvelluttaa, kun mistäs tiedät millainen perhepäivähoitaja pojalle sitten sattuisi. Yksityinen pph ei käy sillä tässä tilanteessa kun opiskelen, niin siihen ei ole varaa. Olen siis yksinhuoltaja.


      • poikarukka
        Äippä89 kirjoitti:

        Änkytyksestä olemme puheterapeutille jonossa, änkytystä on tosin toisina päivinä huomattavasti vähemmän. Eli kun ollaan rauhassa vaan kotona niin sujuvammin puhuu, eli liitettävissä siis jännittämiseen, että silloin pahenee.
        Perhepäivähoitaja voisi olla hyvä ratkaisu mutta hiukan sekin arvelluttaa, kun mistäs tiedät millainen perhepäivähoitaja pojalle sitten sattuisi. Yksityinen pph ei käy sillä tässä tilanteessa kun opiskelen, niin siihen ei ole varaa. Olen siis yksinhuoltaja.

        Kyllä poika itse kertoo, millainen pph on. Ne harvat jotka tiedän ovat tosi hyviä päteviä äitejä. Palkka on niin surkea että eihän sitä kukaan tee rahan takia, täytyy olla lapsista tykkäävä. Toivon, että alan arvostus ja palkkaus paranisi. Kuitenkin pphlla on vain 5-6 lasta joista osa vauvoja, eli todella pieni ryhmä päiväkotiin verrattuna. Olen varma että parempi vaihtoehto pojallesi.


      • einiinyksinkertaista
        Äippä89 kirjoitti:

        Änkytyksestä olemme puheterapeutille jonossa, änkytystä on tosin toisina päivinä huomattavasti vähemmän. Eli kun ollaan rauhassa vaan kotona niin sujuvammin puhuu, eli liitettävissä siis jännittämiseen, että silloin pahenee.
        Perhepäivähoitaja voisi olla hyvä ratkaisu mutta hiukan sekin arvelluttaa, kun mistäs tiedät millainen perhepäivähoitaja pojalle sitten sattuisi. Yksityinen pph ei käy sillä tässä tilanteessa kun opiskelen, niin siihen ei ole varaa. Olen siis yksinhuoltaja.

        Toisaalta poikasi täyttää pian neljä ja perhepäivähoitajilla on yleensä pieniä (alle 4v) joten pian pojallasi varmasti olisi taas edessä siirto takaisin päiväkotiin tai viimeistään eskariin. Todennäköisesti et edes siirtoa näin kesken kauden saa, kun paikat ovat täynnä. Ja mieti jos hoitajalla on vain 1-2 vuotiaita, niin voi olla pojallasi aika tylsää, kun ei ole ikäisiään leikkikavereita eikä puhekaan pääse kehittymään, kun ei ole mallioppimista, jos toiset lapset eivät vielä puhu tai vasta opettelevat puhumaan.


      • Äippä89
        einiinyksinkertaista kirjoitti:

        Toisaalta poikasi täyttää pian neljä ja perhepäivähoitajilla on yleensä pieniä (alle 4v) joten pian pojallasi varmasti olisi taas edessä siirto takaisin päiväkotiin tai viimeistään eskariin. Todennäköisesti et edes siirtoa näin kesken kauden saa, kun paikat ovat täynnä. Ja mieti jos hoitajalla on vain 1-2 vuotiaita, niin voi olla pojallasi aika tylsää, kun ei ole ikäisiään leikkikavereita eikä puhekaan pääse kehittymään, kun ei ole mallioppimista, jos toiset lapset eivät vielä puhu tai vasta opettelevat puhumaan.

        Tuo on kyllä totta, ja vaikka siirron saisikin niin miten kaukaa paikka löytyisi. Tällä hetkellä päiväkoti on ihan vieressä, eli hyvä tuuri on siinä mielessä käynyt. Enkä ollutkaan tullut ajatelleeksi tuota että pph:lla tosiaan on enemmän niitä pieniä lapsia. Vaikeita asioita, ehkäpä vielä odotan jos tilanne parantuisi.


      • vailak
        Äippä89 kirjoitti:

        Tuo on kyllä totta, ja vaikka siirron saisikin niin miten kaukaa paikka löytyisi. Tällä hetkellä päiväkoti on ihan vieressä, eli hyvä tuuri on siinä mielessä käynyt. Enkä ollutkaan tullut ajatelleeksi tuota että pph:lla tosiaan on enemmän niitä pieniä lapsia. Vaikeita asioita, ehkäpä vielä odotan jos tilanne parantuisi.

        Äippä89, mene päiväkotiin seuraamaan tilannetta. Ei se päiväkoti ole mikään suljettu laitos ettei sinne saa mennä katsomaan miten lapsesi päivä menee.
        Päiväkodin henkilöstö ei välttämättä kerro kaikkea totuudenmukaisesti, esim.onko lapsellasi kavereita,onko kiusaamista tms. Yleensähän sanotaan päivän päätteeksi,"ihan hyvin on mennyt" vaikka se olisikaan totuus.


    • Äiti1

      Minulla on myös saman ikäinen poika, joka on ollut 1,5 vuotiaasta asti samassa päiväkodissa. Syksyllä vaihtoi "isompien " ryhmään, jossa on 15 lasta. Viimeisen kuukauden ajan on ollut vaikeata mennä päiväkotiin, missä on aiemmin hyvin viihtynyt. Haluaisi varsinkin äitiaamuina (siis aamuina jolloin äiti vie) jäädä kotiin äidin kanssa. Olen jutellut tästä henkilökunnan kanssa, eikä heidän mielestään mitään ole tapahtunut päiväkodissa.

      Olen ajatellut tämän johtuvan kehityksestä. Saattaa johtua myös väsymyksestä, pojallani on ollut pidempi loma päiväkodista viimeksi kesällä.

    • Äippä89

      Hyvä kuulla että muillakin samaa ongelmaa, ilman sen kummempaa syytä. Ehkäpä tämä siis menee ohi pian...

    • tarhantäti mä

      Hei äippä, jos lapsellasi on hankaluutta mennä aamulla päiväkotiin miten ihmeessä kyselet tällä palstalla lapsesi asioista!!! eiköhän ne asiat selviä siellä lapsen hoitopaikassa keskustelemalla eikä täällä jossa täysin asioista ja tapahtumista tietämättömät ihmiset kommentoivat aivan mitä sattuu!

    • Äippä89

      Eihän täällä nyt ole kommentoitu mitä sattuu. Ja eikös nämä keskustelu palstat ole juuri tätä varten, että voi kysellä mielipiteitä ja/tai kokemuksia vastaavista tilanteista. Varmaan voisit tuolla asenteella mennä aika monen ketjun perään kirjoittelemaan tuollaisen samantyylisen kommentin.
      Onko kokemusten kyselemisestä jotakin haittaa jollekkin...

    • xxxxxs

      Mitä tollanen vm89 edes hankkii lapsia.Tottakai olet pilannut kaiken ja lapsi on syrjäytynyt, tasapainoton.

      • Äippä89

        No johan oli kommentti! En edes vaivaudu vastaamaan...


    • jo isoäiti

      Vie lapsi hoitoon ja kysy sitten päivän päätteeksi (ilman että lapsi kuulee) miten päivä on mennyt onko lapsi ollut kipeä.
      Vaikuttaa vain nyt siltä että kun sanoo olevasa kipeä niin ei tarvihe lähteä kotoa. Äiti on kuitenkin kotona vaikka ei leikikkään yhdessä. Kuulostaa niin tavalliselta lapsen vedätykseltä. Tosin ei asia 10% ole. Mutta en jäisi kotiin jos ei ole kerran todellista syytä. Muistakaa ettei lapsen vedätykseen kannata mennä mukaan. Tota samaa nään lapsenlapsissani. Ja voikun on kivaa kun saa pompottaa herkkiä vanhempia. Ja sitten totuus selviää. Yritti tota ja paljon muutakin omat lapset aikanaan.

    • Pois vaan ja uuteen

      Kyllä asia on niin, että jos ei lapsi halua mennä päiväkotiin, niin ryhdypä pikapikaa järjestämään muuta hoitoa. Minulla lapsi oli vuoden päiväkodissa, jossa tänä syksynä alkoi olla jotain kummallista. Puolet vakkarihenkilökunnasta äippälomalla, virkavapaalla tai saikulla... Luota lapseesi....ei se aina äidin kaipuuta ole vaan ehkäpä päiväkodissa on työntekijöillä erimielisyyksiä tms.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      95
      6806
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2686
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2263
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      83
      1952
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1487
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe