Lämpövuotojen etsintä kotikonstein ?

minkälaisia keinoja

Tervehdys

Meille valmistui keväällä uusi matala-energia omakotitalo. Nyt talvi vastassa ja olisi kiva tietää pitääkö lupaukset talon tiiveydestä ja lämmön pysymyisestä paikkaansa.

Noita yrityksiä on nyt jonkun verran jotka tarjoavat lämpökamerakuvausta ja ilmavuotomittausta. Kyselin eräältä paikalliselta firmalta tarjousta ja hinta oli todella suolainen 1000 euroa. Sen lisäksi kaveri sanoi, että jos vuotoja löytyy joudutaan tekemään vielä tarkempia tutkimuksia. Siis ensin maksan tonniin peruskuvauksesta ja sitten vielä ties paljonko lisätarkastuksista, ei kiitos !

Nyt ajattelin ostaa robinhoodista 19,90 maksavan pintalämpömittarin jolla yritän pakkasten tullen selvittää sisältä ja ulkoa, onko jossain kohtaa seinissä merkittäviä lämpötilaeroja.
Toisena vaihtoehtona mietin, että vuokraisiko joku ramirent kunnon lämpökameroita joilla saa itse kunnon kuvat seinistä ?

Mitä mieltä olette. Minkälaisia vehkeitä käyttäen alustavan tutkimuksen voisi tehdä itse ? ja mitä muita välineitä sekä mistä kohtaa kannattaa mittaukset suorittaa ?

Jos sitten kotikonstein herää epäilys, että jostakin vuotaa niin olen valmis maksamaan vaikka sen sika kalliin tutkimuksen jos talotehtaan kanssa ei muuten päästä sopimukseen. Meillä rakentaminen kaiken kaikkiaan meni talotehtaan (jetta) kanssa loistavasti, mutta en sitten tiedä jos/kun ongelmia tulee kuinka innokkaita he ovat selvittämään asioita.

6

305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • amatööri

      Kannattaa odottaa vielä sellaiset 10 asteen pakkaset ja sen jälkeen tilata.
      Toisaalta vaikka vuotoja löytyisikin, niin todennäköisesti rimpuilevat vastuusta.
      Elementtien saumat niissä tuppaa vuotamaan. Olen kuullut muissakin kun jetassa vuotamista. On jäänyt eristeet liitosten välistä, tai liitoksia ei saa kun ylä ja alapäästä jollain tavoin kunnolla asettumaan, mitä milloinkin.
      Se on harmi että on keksittykin koko tyyli rakentaa. Mutta se on tämä aika nyt.

      • aloittaja.

        Korjataan sen verran, että vuotoja ei ole vielä mitattu eli niitä ei välttämättä ole ollenkaan.

        Jetalla nurkissa on saumakohdat porrastettuja, sen lisäksi ne viimeistellään saumavillalla ja uretaanivaahdolla. Kuulostaa ja näyttää minun silmissä järkevältä ratkaisulta, mutta minähän en olekaan rakennusalan ammattilainen. Tulis nyt pakkaset nopeasti niin pääsisi mittailemaan.

        Jos asunnossa on 24 astetta lämmintä ja ulkona nollakeli. Mikä lukema pitäisi näkyä silloin digitaalisessa infrapunamittarissa sisäpuolisessa ulkoseinässä ?
        Jetassa on sisältäpäin katsottuna ensin 40mm spu-leyv ja sen jälkeen 175mm villa eristeenä joka vastaa matala-energiatalon eristys vaatimusta. Lämmitys on vesikiertoinen lattialämmitys.


    • Halpa varmistus

      Lämpökamerakuvaus on aina halvempi ratkaisu kuin myöhemmin ilmenevät lämpövuodot tai liitosrakenteiden kosteusvauriot.
      Kuvaus varmistaa mahdollisesti laatutyön tai hutiloiden suoritetut rakennustyöt.

      Ole tarkkana että jokainen liitoskohta kuvataan.
      Kuvaa pikkutarkasti myös ikkunat ja ovet.
      Seinäosuuksilla lämpövuotokohdat näkyy kuvissa hyvinkin selkeästi.

      Älä missään nimessä maksa loppurahoja ennenkuin on suoritettu kuvaus.

      Halvat vippaskonstit ovat jopa lasten leikkejä turhempia saituuksia.
      Mieti mitä rakentaminen maksoi. Onko silloin kuvaus todella kallista?

      En ole kuvaaja mutta olen nähnyt satoja pettyneitä rakennuttajia.

      • empä usko

        Tekstin perusteella vaikutat todella sellaiselta.
        Kyllä kätevä omatoimirakentaja pystyy itsekin hyvillä työkaluilla tekemään kuvauksen ja säästää siinä laadukkaan ulkomaanmatkan verran rahaa.


      • Välittäjä_LKV
        empä usko kirjoitti:

        Tekstin perusteella vaikutat todella sellaiselta.
        Kyllä kätevä omatoimirakentaja pystyy itsekin hyvillä työkaluilla tekemään kuvauksen ja säästää siinä laadukkaan ulkomaanmatkan verran rahaa.

        Miksi tehdä turhaa työtä? Kuvauksille on standardit ilmanpaineroille kuten myös lämpötilaeroille, ja niitä kuvia pitää myös osata tulkita. Uskallan väittää, että jokaisesta rakennuksesta löytyy joku kylmä kohta iästä riippumatta. Sen merkitysellisyydeen osaa vain pätevä ammattikuvaaja päätellä.

        Jos lisäksi yrittää pidättää viimeisen maksuerän jonkun omatoimisen HongKong laitteella tehdyn mittauksen perusteella, niin ainoa seuraus on luottotietojen menetys.


    • Lämpö

      Ota ammattilainen avuksi. Raksystems on hyvä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1808
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      180
      1324
    3. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1168
    4. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      35
      1067
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      82
      986
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      935
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      880
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      64
      816
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      779
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      751
    Aihe