Miten pärjää jos joudun eläkkeelle kun ei ole eläkekertymiä?

Huolestunut mies

Olen 53 vuotias mies ja epäilen että voisin saada eläkettä erään sairauden vuoksi, mutta ongelma onkin nyt siinä että paljonko tulen rahaa saamaan ja mistä. Olen kyllä tehnyt töitä, mutta eläkekertymää ei ole muodostunut kuin n 50e, eli miten pärjään jos jään eläkkeelle nyt. Olen pitkään ollut työttömänä ja saan työmarkkinatukea. Olen hiukan huolissani tulevaisuudesta ja siitä kun eläkettä ei ole kertynyt tuon enempää. Mitä rahaa ja paljonko tulen siis saamaan?

14

536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      se varmaan riippuu sun työhistorian pituudesta.ja asumismuodosta.jos asut vuokralla niin siihenhän saa kelalta asumistukea.itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja saan kansaneläkettä ja takuueläkettä sekä asumistukea.ikää on 37 vuotta ja työhistoriaa noin 3 kuukautta.

    • takuueläke

      Peruseläkehän taataan kaikille, mitä se nyt on vähän päälle 750e/kk. työeläkkeen saat eläkeyhtiöltä ja kela maksaa loput. Erilaisia tukia voit sitten hakea kelalta, ainakin asumistuki tulee ellei puolisoa jolla isommat tulot.

      • Huolestunut mies

        Saanko siis tuon ns takuueläkkeen 750e vaikka minulle ei ole kertynyt mitään eläkekertymiä?


      • onko tietoa
        Huolestunut mies kirjoitti:

        Saanko siis tuon ns takuueläkkeen 750e vaikka minulle ei ole kertynyt mitään eläkekertymiä?

        Saa sen kai jokainen siviilisäädystä riippumatta.Onko muuten helpompi päästä eläkkeelle jos työeläkettä esim.vain 50e kun hakee ekana eläkettä esim.kevalta ja viimetteenä kelalta.Luulisi kun työeläke jää noin pieneksi.


      • pallinaama
        Huolestunut mies kirjoitti:

        Saanko siis tuon ns takuueläkkeen 750e vaikka minulle ei ole kertynyt mitään eläkekertymiä?

        Kelan takuueläkesivut

        http://www.kela.fi/takuuelake


      • hyvin pärjää
        Huolestunut mies kirjoitti:

        Saanko siis tuon ns takuueläkkeen 750e vaikka minulle ei ole kertynyt mitään eläkekertymiä?

        Kyllä kansaneläkkeen takuueläkkeen verran eli noin 750 euroa saa jokainen eläkkeelle pääsevä vähintään. Asumistuki tulee lisäksi. Ja jos sittenkään tulot eivät riitä välttämättömiin menoihin, sossusta saa toimeentulotukea. Joten kyllä eläkeläinen pärjää.


      • näiin
        onko tietoa kirjoitti:

        Saa sen kai jokainen siviilisäädystä riippumatta.Onko muuten helpompi päästä eläkkeelle jos työeläkettä esim.vain 50e kun hakee ekana eläkettä esim.kevalta ja viimetteenä kelalta.Luulisi kun työeläke jää noin pieneksi.

        Eläkkeen määrä ei vaikuta eläkkeelle pääsyyn mitään. Kaikki eläkkeet haetaan yhtä aikaa yhdellä ja samalla lomakkeella.

        Työkyvyttämyyseläkkeelle pääsyyn vaikuttaa vain työkyvyttömyyden vaikeus. Tie on usein pitkä ja vaatimukset kovat.


      • 3ws4exdr5cf6tg7y8uh
        näiin kirjoitti:

        Eläkkeen määrä ei vaikuta eläkkeelle pääsyyn mitään. Kaikki eläkkeet haetaan yhtä aikaa yhdellä ja samalla lomakkeella.

        Työkyvyttämyyseläkkeelle pääsyyn vaikuttaa vain työkyvyttömyyden vaikeus. Tie on usein pitkä ja vaatimukset kovat.

        Kyllä vaikuttaa äläkkeen määräkin. Kun elävak.yhtiössä virkailja näkee, että
        noin nuorella on isot tulot ei pääse edes kuntoutustuelle. Sitten kun kaikki
        on käytetty sairaupäivärahat, peruspäiväraha ja pudotaan työmarkkinatuelle
        joka VAIKUTTAA eläkkeen määrään niin huomaakin se pudonneen 200e!
        Näin kävi minulla.!


      • fghkjlö
        3ws4exdr5cf6tg7y8uh kirjoitti:

        Kyllä vaikuttaa äläkkeen määräkin. Kun elävak.yhtiössä virkailja näkee, että
        noin nuorella on isot tulot ei pääse edes kuntoutustuelle. Sitten kun kaikki
        on käytetty sairaupäivärahat, peruspäiväraha ja pudotaan työmarkkinatuelle
        joka VAIKUTTAA eläkkeen määrään niin huomaakin se pudonneen 200e!
        Näin kävi minulla.!

        No eipä mulla ainakaan eläkkeen määrä vaikuta sille pääsylle mitenkään. Tässä muutama vuosi mennyt paperisodassa. Kertymää ei ole kuin 6 euroa joten tekuueläkkeestä kyse. En vain pääse edes kuntoutustuelle vaikka kuntoutusrahaa terapiaan kela kyllä on myöntänyt.


    • bnvbnvb

      Oletko pienieläkeläinen vai ihan peräti takuueläkkeen varassa, niin sillä ei ole juuri merkitystä. Takuueläke on toisaalta ihan o.k sillä silloin saat max asuntotuet.
      Pien tuloisen ei pidä tuijottaa bruttoja vaan mikä on kaikkien tukimuotojen vaikutus netto käytettä'vissä olevaan rahaan.

      Eläkeläisellä voi myös olla säästöjä enemmän toisin kuin muilla tulonsiirtoja saavilla. Yksi mikä myös mitä kannattaa miettiä on käänteinen pankkilaina

    • sfd-q

      työmarkkinatuestakin kertyy eläkettä, ainakin itselleni niin kävi.

    • näin se menee

      Ja eläkkeellähän voi sitten mennä töihin kun ei ole muutakaan tekemistä.

    • adfxgcvh

      eläkelaskuri näytti mulle kertymää 80 € /kk, työkyvyttömyyseläke Ilmariselta oli kuitenkin yli 800 €/kk .
      Työkyvyttömyyseläke lasketaan menneiden vuosien keskiansioista, mulla muutama lyhyt pesti ja muuten työttömänä.
      nysse eläke on siis 1080 €/kk kun kansaneläke täydentää.

    • iuyfbn

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2102
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1654
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe