Veneen kemiallinen kuivaus.

JooJoo

Olettekos käyttäneet veneen talvisäilytyksen aikana kemiallista kuivainta. Astiaa jossa on raepussi, joka kerää kosteutta veneen sisältä.

Miten muuten toimii kylmässä peitteen alla. Pitäisi olla tuulettuva paikka mutta jos jättää luukkuja auki niin kyllä ennen pakkasia kosteutta riittää ulkoilmassa. Pitäisikö luukut jättää kiinni ja kuivain sisään?

25

2614

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dry

      Itse olen käyttänyt ultraääni kuivainta koska sillä saa kerralla kuivaksi ja pysyy kuivana siihen asti kun laskee vesille.Hyvä menetelmä jota suosittelen muillekin.

      • bätmän

        Minkälainen vekotin on tuo uä-kuivuri? Toimiiko akulla, paljonko kuluttaa.?


    • Suolaa...

      Käytetty on, ja toimii. Mutta ei pidä ostaa sellaista venekaupasta, ne rakeet on tavallista maantiesuolaa, jonka kilohinta rautakaupasta haettuna oli n. 2% venekaupan hinnasta (siis n. 98% alennus). Rakeet laitetaan esim. naisten nailonsukkaan joka ripustetaan muoviämpärin päälle veneeseen roikkumaan ja ilma pysyy kuivana. Keräysastian pitää olla muovia, koska tuosta muodostuva suolaliemi ruostuttaa jopa rosterin.

      • bätmän

        Paljonko sitä suolaa laitat? Vaihdatko kertaakaan? Autossa minulla sellainen Bilteman kuivuri menettää tehonsa muutamassa viikossa, mutta veneessä ei talvella ilma vaihdu kovinkaan vilkkaasti jos on kaikki luukut kiinni.


      • Suolaa...
        bätmän kirjoitti:

        Paljonko sitä suolaa laitat? Vaihdatko kertaakaan? Autossa minulla sellainen Bilteman kuivuri menettää tehonsa muutamassa viikossa, mutta veneessä ei talvella ilma vaihdu kovinkaan vilkkaasti jos on kaikki luukut kiinni.

        Paljon enemmän kuin mitä siihen veneliikkeen laitteeseen menee. En ole mitannut, lienee yli puoli litraa/annos, ei ole tarvinnut vaihtaa talvella, mutta veneen koko ja säilytyspaikka tietysti vaikuttaa myös riittoisuuteen. Ostin aikoinaan pienen säkillisen rautakaupasta, hinta oli niin halpa ettei määrä tunnu kustannuksissa ollenkaan, mutta ei sitä liikaakaan pidä laittaa: Kuivanahan se on kevyttä, mutta muuttuu painavammaksi kun imee kosteutta => sukka venyy reilusti ennen kuin nesteen tippuminen keräysastiaan alkaa.


    • kokeiltu on sitäkin

      Kaikkea olen minäkin tullut kokeilleeksi, myös veneeen kemiallisia kuivatuksia aikanaan. Taisi olla jo 70-luvulla, kun "kuivapalloja" alettiin mainostaa venelehdissä. Tuntuu, että nyt yritetään lämmittää vanhaa ideaa uudelleen. Kokeilkaa jos uskotte niihin, hygroskoopppisiin suoloihin tai kaupallisiin kuivauspakkauksiin.

      Jos kysymyksessä on homehtumisen esto, tehokkain ja halvin ratkaisu on silti kunnollinen tuuletus veneeseen: tyhjennä vene ja jätä kaikki kaappien ovet auki, nosta turkkilevyt ylös, pane kansiluukut luukut raolleen, ota lokianturi pois (ilmaa virtaa anturin läpiviennin kautta) jne. Peitä vene niin, ettei ilman virtaus kannelle esty. Lika ja huono ilmanvaihto edistävät homeen kasvua. Kosteaa ilmastoamme eivät kemikaalit kuivata!

    • määää tiedäää

      Ristitappi ilman laakeria on mahdottomuus kuivatuksessa!

    • Sailor__

      Jeps, 3 kuivainta eri puolilla venettä a 5 eur. Ei ole tullut hometta.

      • 15 eur turhuutta

        Jep jep, ei ainoatakaan kuivainta. Eikä ole ollut hometta missään. Säästöä siis tullut!


    • kuusamox

      Ilmassa voi olla kosteutta 30 g tai 0,3 g/m3. 10m pituisen veneen ilmatilavuus voisi olla luokkaa 30m3 (tai jotain ihan muuta).

      Vettä ilmassa olisi siten mitä tahansa alle 1l.
      Kovalla pakkasella venessä olisi sitten alle 1 cl.
      Suolan tms pitäisi siis ottaa ilmasta korkeintaa litra vettä pois, niin se ei tiivisty muille pinnoille. Todennäkoisesti puhutaan kuitenkin 0,5 litrasta koska harvaa venettä nostetaan talviteloille 30C lämpötilassa sateella.

      Jos lämpötilan muutos on riittävän hidas ja jos ilma ei vaihdu, suola tai muut vastaavat aineet toimivat hyvin. Kriittiset ajat ovat kuitenkin syksyllä ja keväällä, kun lämpötilan ja kosteuden vaihtelut ovat suuria. Meren jäädyttyä sieltä tuleva kosteus vähenee eikä kylmällä muutenkaan ole paljoa kosteutta ilmassa.

      Toisaalta, jos veneessä ilma vaihtuu, niin suola on hyödytöntä koska ilam kosteus tasaantuu nopeasti eikä kuivattu ilma pysy kuivana pitkään.

    • 23+22

      "Pitäisikö luukut jättää kiinni ja kuivain sisään? "

      Ehdottomasti. Esim Delphiat on rakennettu niin tiiviiksi, että säilyvät hyvin homehtumatta ilman suolapussiakin.

    • Bellallaaa

      Olen käytänyt parina talvena ja ihmetellyt sitä, kun koko talven kippa pysyy kuivana, vasta keväällä, huhtikuussa kippaan ilmestyy vettä. Taidan kokeilla karkeaa suolaa, kun sitä on savustusta varten kotona 25 kilon säkillinen, joka maksoi 8€.

    • erinomainen keksintö

      Erittäin hyviä ovat myö bilteman halpiskuivurit joissa halvahkot annospussit.

      Luukut pitää muistaa sulkea (vaikka se tuntuu pahalta). Muuten systeemi yrittää kuivata koko sataman ilmaa.

      jostain syystä tosiaan vasta keväämmällä alkaa tulla vettä keräimeen.

    • 2 x KAD44

      Kuiva pallot ovat muuten ihan hyviä, mutta varokaa ettei nestettä pillaannu millekkään pinnalle. On tosi vaikea saada siivottua pois, semmoista tahmean limasta suola litkua (biltema) muuten toimivat ihan hyvin

      • P.Perävetolaite

        Ympäri vuoden motonetin kuivaajat veneessä. Kesälläkin kerää mukavasti kosteutta veneestä , pysyy petivehkeetkin kuivempina.


    • Älkää naurako

      mutta tavallinen sanomalehtipaperi palloiksi rypisteltynä pitää takuulla veneen sisältä kuivana ja kaikki luukut vaan kiinni, ettei kostea ulkoilma pääse veneeseen sisälle.

      Ehdottomasti paras konsti, ellei vene ole tuulettuvassa kuivassa hallissa. Olen kokeillut kyllä semmoisia veneliikkeen kosteudenpoisto kennoja, joissa muovisessa ritilässä jotain kemiallista ainetta ja alla muovikippo, johon kesteus laskeutuu ja niitä suolalla täytettyjä sukkahousuja muoviämpärin päälläkin olen kokeilut. Toimii em. konstitkin, mutta paras ja halvin ratkaisu on ehdottomasti se sanomalehtipaperi.

      Pankaas kokeillen! Ette tipu korkealta, ellei toimi, vaan kun toimii.

      • veneellinen poju

        en naura. toimiiko varmasti? vai menenkö ostamaan suolaa?


    • kuusamox

      Sanomalehti imee kosteutta, mutta imeekö mekaaninen puu kuitu paremmin kuin vaikkapa patja tai tyyny?
      Sanomalehti on kuitenkin vain puuta ja puuta on veneessä muuallakin imemässä vettä. Suola sen sijaan imee kosteutta ennen kuin se tiivistyy muille pinnoille.
      Jos vene on kuiva sanomalehden kanssa, on se kuiva ilmankin.

      • hupsuttelija

        Herra Kuusamox tekee seuraavan testin: kaksi desin läikkää vettä tasolle. Toisen päälle kilo paperia ja toisen päälle kilon puuklapi. Kumpi imee tehokkaammin veden?

        Itse jätän syysremppojen jäljiltä veneen sisälle sanomalehtipaperia ja kyllä ne talven aikana ovat välillä kosteahkoja, välillä kuivia eli tasaavat hyvin kosteusrasitusta.


      • kuusamox
        hupsuttelija kirjoitti:

        Herra Kuusamox tekee seuraavan testin: kaksi desin läikkää vettä tasolle. Toisen päälle kilo paperia ja toisen päälle kilon puuklapi. Kumpi imee tehokkaammin veden?

        Itse jätän syysremppojen jäljiltä veneen sisälle sanomalehtipaperia ja kyllä ne talven aikana ovat välillä kosteahkoja, välillä kuivia eli tasaavat hyvin kosteusrasitusta.

        Jotenkin odotin tätä, ehkä tavallaan kerjäsinkin :D
        Puukuidulla on hystereesi, jonka mukaan kosteus vaihtelee. Se sitoo ja luovuttaa vettä ilman kosteuden mukaan. Paperi halkoa paremmin koska kuitujen pinta-ala on paperissa suurempi. Halossa kuidut on kiinnis toisissaan ligniini-nimisellä aineella. Ligniini estää kosteutta sitoutumasta kuidun pinnalle.

        Sanomalhden kuidut on enimmäkseen mekaanista massaa. Se tarkoittaa sitä, että samat kuidut on mekaanisestija lämmön avulla irrotettu toisistaan ja hiukan pörrötetty. Kilon sanomalehteä pinta-ala on siis paljon suurempi kuin kilon halon.

        Kuten kaikki ymmärtävät, sillä ei ole mitään väliä kumpi imee vettä enemmän paperi vai halko, koska valintaa ei tehdä niiden välillä. Tavoitteena on tietenkin valita sellainen kosteudenpoistaja, joka imee vettä paremmin kuin ne osat, joiden ei haluta kastuvan. Siihen ryhmään kuuluu käytännössä koko vene.

        Silloin mekaaninen puukuitu ei enää olekaan kovin hyvä. Esimerkiksi puuvilla imee kosteutta nopeammin. Veneen puurakenteet imevät myös kosteutta, ehkä hiuamn huonommin kuin paperi, mutta ero ei ole suuri.

        Jotta saavutettaisiin mahdollisimman hyvä kosteuden poisto kannattaa käyttää esimerkiksi suolaa, joka sitoo kosteuden kiteeseensä ja pitää sen siellä ihan vain ionokonsentraation takia.

        Oikeastaan en viitsisi kirjoittaa näistä perusasioista. Minä en saa tästä mitään enkä usko että monelle muulekaan näissä on mitään ihmeellistä. Yksi hulluhan ehtii kysyä enemmän kuin tuhan viisasta pystyy vastaamaan.


    • veneellinen poju.

      taidan kokeilla sukkahousuja ja suolaa. ämpäriä unohtamatta...

      • veneellinen poju

        tuli mieleen että onko sillä suolalla suurta väliä?

        natrium vai kalsiumkloridia? jälkimmäinen varmaan parempaa, mutta käykö toinenkin?


      • kalsiumkloridia
        veneellinen poju kirjoitti:

        tuli mieleen että onko sillä suolalla suurta väliä?

        natrium vai kalsiumkloridia? jälkimmäinen varmaan parempaa, mutta käykö toinenkin?

        Kaikki suolat käy, mutta käytännön merkitystä niillä sukkahousuvirityksilläsi ei siltikään ole. Vene ei homehdu talvitelakoinnin aikana, jos se on puhdas ja ilmanvaihto toimii.

        Mutta onhan kokeilu kivaa. Kun keväällä toteat veneesi kuivaksi ja homettomaksi, voit kuvitella sen johtuneen suolapusseista tai muista tempuista.
        Joku on poistanut kosteutta pitämässä veneessä hehkulamppua palamassa talven yli. Lampun lämpö kyllä auttaa, mutta maksaa.


    • Anonyymi

      Kuivaus ei toimi, varsinkaan pressun alla, tällöinhän kuivataan itse asiassa ulkoilmaa - veneessä toimii jos kaikki luukut ovat tiiviisti kiinni

    • Anonyymi

      Ite kuivaan veneen kun nostan ylös.
      Keväällä mukava lähteä kuivalla veneellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3299
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3031
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2298
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      26
      1809
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1447
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      20
      1427
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1355
    Aihe