Elän pelkän toimeentulotuen varassa ja saan nyt noin 350€ veronpalautuksia, joista huomioidaan 150€ menevä osuus. Se on aika paljon! asia on kuitenkin niin että nuo kaikki palautukset menevät suoraan ulosottoon. Meneekö tämä asia oikein?
Toimeentulotuki, veronpalautukset ja ulosotto?
20
984
Vastaukset
- velka
Kyllä ne menee suoraan ulosottoon jos siellä on velkaa. Ei silloin huomioitu minulla sossussa koska enhän minä saanut niitä. Mutta kannattaa näyttää joku todiste että menevät ulosottoon. Minulla ainakin luki siinä ulosottomiehen paperissa että paljonko olen velkaa. Ja kyllä ne siel soskus pitäs tietää et jos olet jotain velkaa ulosottomiehelle kun palautuksen tulevat, on niillä oikeus ottaa palautukset suoraan. Eivät koskaan edes käy sinun tililläsi.
- tiistaita
Kyllä asia on näin..Olen itsekin kokenut saman,siis veronpalautukset otetaan,jos on jonnekin velkaa.Tosin ei ole tarvinnut vuosiin "sossussa"vierailla,myöskin vaikuttaa toimeentulotukeen.
- sossulle "pataan"
Siis sossu huomioi 200€ olemattomia tuloja tulokisi? Takuulla laitonta ja törkeää toimintaa sossulta. Lain mukaan vain todelliset tulot voi ottaa huomioon tulona. Päätös kaatuu viimeistään hallinto-oikeudessa, tosin käsittely saattaa kestää jopa vuoden. Sano sossulle sellaisia terveisiä että tahallisesti tehdyllä laittomatta päätöksellä voi kattaa itselleen leivättömän pöydän.
- Normaali käytäntö
Näitä "olemattomia tuloja" on ollut aina ja tulee olemaan. Esimerkiksi omalla kohdallani on huomioitu tuloksi asumistuki kokonaisuudessaan, vaikka siitä osa (tai koko tuki) on kela pidättänyt takaisinperintään (joka johtui kelan omasta virheestä & liikamaksusta). Myös ulosmitattuja palkkoja on huomioitu tuloksi, samoin lapsilisiä, elareita, yms, joita lapsen toinen huoltaja ei kuitenkaan tosiasiallisesti ole maksanut. Veronpalautuksissa sama homma, tulipa ne itselle, tai menipä ne ulosottoon, on ne olleet vuosi toisensa jälkeen tuloa, jota on sitten vielä vyörytetty jopa helmikuulle asti....
Tämä on ns "Normaali käytäntö" monessa kunnassa, ei ilmeisesti kuitenkaan kaikissa.
- sossulle "pataan"
"Normaali käytäntö" tuo saattaa olla, mutta käytäntö on laiton. Siksi kaikista vyörytyksistä ja olemattomien tulojen huomioon ottamisesta pitäisi aina valittaa. "Normaali käytäntö" muuttuu kun saavat "pataan" HaO:ssa.
- maksettava on
Kyllä veronpalautus tietysti on katsottava tuloksi, menee se sitten mihin käyttöön hyvänsä. Ulosoton kautta se vaan menee velan lyhentämiseen, ja niinhän se tulee velallisen hyväksi. Velka on itse tehty ja itse maksettava.
Jokainen tietää etukäteen, ettei veronpalautukset tule tilille, vaan ne menevät velan maksuun, jos ulosotossa sellaista on. Ei kai voi olla yhteiskunnan asia maksaa vastuuttomien hulttioiden hoitamatta jätettyjä laskuja. - ei oteta huomioon
maksettava on kirjoitti:
Kyllä veronpalautus tietysti on katsottava tuloksi, menee se sitten mihin käyttöön hyvänsä. Ulosoton kautta se vaan menee velan lyhentämiseen, ja niinhän se tulee velallisen hyväksi. Velka on itse tehty ja itse maksettava.
Jokainen tietää etukäteen, ettei veronpalautukset tule tilille, vaan ne menevät velan maksuun, jos ulosotossa sellaista on. Ei kai voi olla yhteiskunnan asia maksaa vastuuttomien hulttioiden hoitamatta jätettyjä laskuja.Jos veronpalautukset menevät kokonaan pelkästään ulosottoon, ei niitä pidä ottaa tuloina huomioon, sillä rahat eivät ole tietenkään hakijan käytettävissä. Tästä voi näyttää sossulle tositteen, mistä ilmenee mihin ja miten paljon on mennyt ulosottoon.Valitusta kehiin ja asianmukaiset lippulappuset sinne sossuun jos ovat menetelleet väärin.
- oikein menee
Aloittajan asia menee aivan oikein. Aika hienoa, että nykyään saa sentään 150 euroa omaan käyttöön. Se 200 euroa on jo tullut käytetyksi aikaisemmin siihen, mistä velka syntyi.
- kysympävaan??
Missä tästä on mustaa valkoisella että veronpalautuksesta 150e saa jäädä omaan käyttöön?
- V..n asiantuntijat
"yllä ne siel soskus pitäs tietää et jos olet jotai".. Kyl ne sossusssa odottaa että asiakas ilmoiottaa ja todistaa jos vouti vie. Sossulle pataa taitaa kuulua samaan "asiantuntija" joukkoon kuten Petu eli hevosmiesten tietotoimistoon.
- sossulle "pataan"
Nimim. "maksettava on ", "oikein menee" ja "V..n asiantuntijat" vaan laukoo täällä omia mielipiteitään, laista eivät tiedä mitään.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412#L2P6
"6 § (29.12.2005/1218)
Toimeentulotuen määräytyminen
Toimeentulotuen määrä on tämän lain mukaan määriteltyjen menojen sekä käytettävissä olevien tulojen ja varojen erotus. Tulot ja varat otetaan huomioon ensin 7 §:ssä tarkoitettua perustoimeentulotukea myönnettäessä."
Siis KÄYTETTTÄVISSÄ olevien tulojen. Jos Tulon vie ulosottomies, se ei ole silloin KÄYTETTÄVISSÄ.
Voitin yhden jutun HaO:ssa juuri tuon pykälän perusteella kun laskivat tuloksi sellaista rahaa joka ei ollut käytettävissä. Kyseessä ei ollut tosin ulosotto eikä veronpalautus vaan lomaraha jonka sossu yritti vyöryttää 2 kuukaudelle. Minun ja HaO:n mielestä temppu oli laiton ja sossulle tuli "pataan".
Lisäksi:
Toimeentulotuki. Opas toimeentulotukilain soveltajille
http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=6511564&name=DLFE-25836.pdf
Sivulla 130:
"Ulosoton vaikutus. Jos tulot ovat ulosoton kohteena, niistä on perustel-
tua ottaa tulona huomioon vain ulosoton jälkeen tosiasiassa käytettävissä
oleva osuus."
Noiden tosiasioiden perusteella on sossun toimittava. Tuosta asiasta on niin selvät ohjeet joita voi tulkita vain yhdellä tavalla. Sossu siis rikkoo lakia tahallaan jos ottaa saamattomia tuloja huomioon. Mulle jos tuon tekisivät (eivät uskalla) niin tekisin rikosilmoituksen.- näin teen
Hyvä on, minäkin jätän ison velan maksamatta, pääsen ulosoton asiakkaaksi ja sossu maksaa mulle, minkä ulosotto vie. Toimivaa.
- lulhlh gljglu
näin teen kirjoitti:
Hyvä on, minäkin jätän ison velan maksamatta, pääsen ulosoton asiakkaaksi ja sossu maksaa mulle, minkä ulosotto vie. Toimivaa.
Tervemenoa kokeilemaan sitäkin "onnelaa". Sinulle vaan ei silloin jää mitään, mitä ulosotto veisi. Sossun asiakkaanahan sinulla ei voi olla mitään omaisuutta (jota ulosmitata) eikä säästöjä yms.
- Ihmettelee
Mitenkä lomaraha ei ole käytettävissä oleva? Kenelle sun lomarahat sitten meni, jos itse et niitä saanut käyttöösi?
- sossulle "pataan"
Oli lomaraha sen verran pieni ja sattui maksupäivä olemaan vappuaatto. Tottakai ottivat sen toukokuussa huomioon. Käytin sen sitten toukokuussa normaaliin elämiseen. Yrittivät vyöryttää sitä vielä kesäkuullekin, ei onnistunut.
Nuo vyörytykset ovat läes aina laittomia ja siksi ne kannattaa viedä hallinto-oikeuden ratkaistavaksi.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412#L3P15
15§ 2 mom.
"Toimeentulotuen perusteena olevia 7 ja 7 c §:ssä tarkoitettuja menoja sekä 11 ja 12 §:ssä tarkoitettuja tuloja ja varoja laskettaessa menot, tulot ja varat otetaan huomioon siltä ajanjaksolta, jota koskevana toimeentulotuki määrätään. Tulo voidaan kuitenkin jakaa eriin otettavaksi huomioon useampana toimeentulotuen määräämisen ajanjaksona, jos se tulon kertaluonteisuus taikka sen saamisen peruste tai käyttötarkoitus huomioon ottaen on kohtuullista. (29.12.2005/1218)"
Pääsääntöisesti menot, tulot ja varat otetaan huomioon siltä ajanjaksolta, jota koskevana toimeentulotuki määrätään. Tulo VOIDAAN kuitenkin jakaa eriin otettavaksi huomioon ... jos ... on kohtuullista. VOIDAAN, ei ole pakko ellei sossulla ole pakkomielle jolloin sossu voi tarvita vaikka pakkopaitaa.
Minä ja HaO olimme yksimielisiä siitä että niin pienen lomarahan huomioon ottaminen tulona vielä kesäkuussa oli kohtuutonta. Lomarahan määrä varmaan tuossa ratkaisi HaO:n päätöksen. Ja kun sossu oli TAAS saanut "pataan" niin ei auttanut muu kun maksaa se jälkikäteen. Päätöksen jälkeen kului noin viikko eikä uutta HaO:n päätöksen mukaista päätöstä eikä rahoja alkanut näkyä. Laitoin tulikivenkatkuisen sähköpostin sossuun ja vaadin HaO:n päätöksen toimeenpanoa VÄLITTÖMÄSTI. Päätös tuli postissa seuraavana päivänä ja rahat oli tilillä. Mahtoi sossuraukkaa harmittaa kun ei ollut enismmäinen kerta kun tuli "pataan". - aktiv kapitaal
Niin.
Kitsaasti toisinaan makselevat noita HO:n päätöksillä kumottuja mielivaltaisia omia laittomuuksia.
Viimeksi tuli mukisematta ja pyytämättä, koska aiemmin olen joutunut liittämään vaatimuksiini päätöksen:
LÄNSI-SUOMEN LÄÄNINHALLITUS PÄÄTÖS 1 (4)
Sosiaali- ja terveysosasto 13.03.2008 LSLS-2007-844/So-18
Tällä "esimiehellämme" on otsaa antaa vastineita tyyliin:
Hilkka Saarela, johtava sosiaalityöntekijä.
"Viranhaltija myöntää toimeentulotukea tai ei myönnä.
Päätöksestä voi jättää oikaisuvaatimuksen yksilöhuoltojaostoon, minkä päätöstä voi valittaa hallinto-oikeuteen. käsittelyajat hallinto-oikeudessa ovat olleet 8-12 kuukautta. Hallinto-oikeuden päätöksestä voi valittaa Korkeimpaan hallinto-oikeuteen. X ei ole valittanut hallinto-oikeuden päätöksistä Korkeimpaan hallinto-oikeuteen. "
Lopputulos
Jyväskylä kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunnan selvityksessä kerrotaan hallinto-oikeuden päätöksen toimeenpanoon liittyneen ongelmia epäselvän muotoilun vuoksi. Lääninhallitus katsoo, että viranhaltijalla on mahdollisuus selvittää mitä hallinto-oikeuden päätös tarkoittaa mikäli päätös vaikuttaa epäselvältä.
Johtopäätös
Lääninhallitus kiinnittää tällä päätöksellä Jyväskylä kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunnan huomiota vastaisen varalle siihen, että hallinto-oikeuden päätöksiä noudatetaan ja toimeentulotukiasiat käsitellään viivytyksettä toimeentulotukilain mukaisesti.
Että näin...
Ja ulosmitatut osuudet, takaisinperityt asumistuet yms. EIVÄT ole tuloa. PISTE - kolmapkk
Mulla on sitten näköjään katsottu toi ulosottoon menevä summa tuloksi, vaikka palautin asianmukaisen tositteet! JOs tää nt niin menee ja toi summa vyörytetään, niin se menee helmikuulle asti, joka tarkoittaa sitä, että en saa vuokria maksetuksi 3 kuukauteen! On se uskomatonta, miten raha jota ei ole nähnytkään, voidaan katsoa tuloksi! Hyvää joulua!
- kaikkeasitäon
Ja sinä ketku olet joskus johonkin kuitenkin käyttänyt rahaa, jota et edes ole nähnyt. Mistä se velka muuten olisi tullut. Vai elatusvelkako lie?
Kaikenlaisia Itku-Iikkoja riittää, kun on eletty yli varojen.
- 0naEiOleHyväOlla
Kannattaa toimittaa ulosotosta dokumentti sossuun toimeentulotukihakemuksen liitteenä, niin voi kenties välttyä epäkohdalta. Tämä nyt on vähintä mitä asian hyväksi voi itse tehdä.
- EiVoiMennäNäin
Mitä kun veronpalautus tulee usein edellisen vuoden sosiaalituista liikaa maksetuista veroista, niin ensinnäkin miten se voidaan ulosmitata, eikö se ole sitä samaa osuutta mitä ei saa ulosmitata? Ja etenkin miten se voidaan laskea sulle tuloksi koska se on sun Edellinen vuoden tukia? En ymmärrä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063240Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391640Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951482- 921399
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1591265Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121198Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231029Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.51838