Yksin uskosta, yksin armosta...

Olemme saaneet lukea nämä teesit kymmeniä kertoja vuosien varrella. Sitä sovelletaan herätysliikkeen sisäisiin kysymyksiin. Onko menetelmä oikeaa ja onko sen hedelmä hyvää? Onko sen kokonaisuuden tarkoitus olla käytössä ihan eri asiassa?

Tämä voi tulla väärään käyttöön, jos sitä käytetään torjumaan vaikkapa seuraavaa kohtaa:Tess 5: 10. Joka meidän edestämme kuollut on: että jos me valvomme eli makaamme, me ynnä hänen kanssaan eläisimme.
11. Sentähden neuvokaat teitänne keskenänne ja rakentakaat toinen toistanne, niinkuin te myös teette.
12. Mutta me rukoilemme teitä, rakkaat veljet, että te ne tuntisitte, jotka teidän seassanne työtä tekevät, ja teidän esimiehenne ovat Herrassa, ja teitä neuvovat.
13. Pitäkäät heitä sitä rakkaampana heidän tekonsa tähden. Olkaat rauhalliset keskenänne.
14. Mutta me neuvomme teitä, rakkaat veljet: neuvokaat tavattomia, lohduttakaat heikkomielisiä, holhokaat heikkoja, olkaat kärsiväiset jokaisen kanssa,
15. Katsokaat, ettei joku pahaa pahalla kosta, vaan noudattakaat hyvää, sekä keskenänne, että jokaista kohtaan.

22

109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *sisar*

      Shalom...

      YKSIN UHRIKARITSALLAMME on KAIKKI KUNNIA, VOIMA ja VALTA.

      YLISTYS VERELLÄNSÄ meille LUNASTAJALLEMME HERRALLEMME
      JEESUKSELLE KRISTUKSELLE.


      Runsain siunauksin....

    • joko tai

      Ei ole paljon vaihtoehtoja.

      - Joko yksin armosta, yksin uskosta, yksin Kristuksen tähden,
      - taikka sitten helvettiin.

      On käsittämätöntä ettei näin selkeä ja YKSINKERTAINEN ASIA TAHDO KAIKILLA MENNÄ MILLÄÄN PERILLE. Kun sitä isännän paikkaa vaan tekee niin kovasti mieli että pääsisi määräilemään muita ja ohjailemaan mieleisikseen.

      Tietyillä persoonilla on tällainen vamma, päästä ohjaamaan muita. Usein tämä vallanhimo pyrkii toteutumaan salavihkaa auttamisen viittaan kääriytyneenä.
      Parhaat "evankelistat" keräävät satojatuhansia euroja omaan taskuunsa, mukamas evankelioimiseen.

      • muuttis

        En kyllä nyt ymmärtänyt vihneen pojoa avauksessaan ollenkaan, päinvastoin tuli tunne että hän ei ollut kartalla. Soisin että vihne vääntäisi selkokielellä, mihin pyrki.


      • Jeesus on tie
        muuttis kirjoitti:

        En kyllä nyt ymmärtänyt vihneen pojoa avauksessaan ollenkaan, päinvastoin tuli tunne että hän ei ollut kartalla. Soisin että vihne vääntäisi selkokielellä, mihin pyrki.

        Ka niin muuttis, siinäpä se. Me olemme kaikki vihneen tavoin syntisiä, kaikilla meillä on omat heikkoutemme ja puutteemme. Rakkaudessaan JUmala lähetti meille Kristuksen, että me häneen uskoisimme ja HÄNESSÄ vanhurskaiksi tulisimme.

        Kunpa meistä jokainen saisi kohdata Jeesuksen, ja saisi rohkeuden luopua kaikesta (kuvitellluta) omasta, - Jumalan kunniksi kiitokseksi ja ylistykseksi.

        Monet kristityt elävät valheessa. Vihollinen uskottelee että Jumalan rakkaus ja hyväksyntä on omilla teoillaan ansaittava. Näinhän se on ihmisten maailmassa, kaikki hyvä on ansaittava.

        Jumalan sanan mukaan ihmisen pitää luopua kaikesta omastaan, (ei kartuttaa sitä), ja seurata Jeesusta.

        Kun ihmiselle kirkastuu, että hän on saanut kaiken mitä hänellä on, Jumalan suuresta armosta ja rakkaudesta, niin tuo koettu rakkaus synnyttää vastarakkautta, joka kohdistuu lähimmäisten palvelemisena, Kristuksen ruumiin rakentamisena.

        Ihminen joka etsii omaansa, hän rakentaa itseään. Tähän Aadamista asti langennut luontomme aina pyrkii.


      • su***
        Jeesus on tie kirjoitti:

        Ka niin muuttis, siinäpä se. Me olemme kaikki vihneen tavoin syntisiä, kaikilla meillä on omat heikkoutemme ja puutteemme. Rakkaudessaan JUmala lähetti meille Kristuksen, että me häneen uskoisimme ja HÄNESSÄ vanhurskaiksi tulisimme.

        Kunpa meistä jokainen saisi kohdata Jeesuksen, ja saisi rohkeuden luopua kaikesta (kuvitellluta) omasta, - Jumalan kunniksi kiitokseksi ja ylistykseksi.

        Monet kristityt elävät valheessa. Vihollinen uskottelee että Jumalan rakkaus ja hyväksyntä on omilla teoillaan ansaittava. Näinhän se on ihmisten maailmassa, kaikki hyvä on ansaittava.

        Jumalan sanan mukaan ihmisen pitää luopua kaikesta omastaan, (ei kartuttaa sitä), ja seurata Jeesusta.

        Kun ihmiselle kirkastuu, että hän on saanut kaiken mitä hänellä on, Jumalan suuresta armosta ja rakkaudesta, niin tuo koettu rakkaus synnyttää vastarakkautta, joka kohdistuu lähimmäisten palvelemisena, Kristuksen ruumiin rakentamisena.

        Ihminen joka etsii omaansa, hän rakentaa itseään. Tähän Aadamista asti langennut luontomme aina pyrkii.

        Hevosmies, eli nmm. Jeesus on tie.

        Muuten meni kirjoituksesi mallikkaasti. Mutta sen kumosi viimeinen lauseesi.


    • *sisar*

      Shalom...

      YKSI on UHRIKARITSA, JEESUS KRISTUS.


      Runsain siunauksin....

      • haloo yläkumulus

        Juu kyllä kyllä mutta jos sisar laskeutuisi hieman lähemmäksi maata silloin kun aiheista KESKUSTELLAAN eikä leijuisi kaiken aikaa jossain yläkumuluksien tasolla.

        Jos joku ajaa autonsa ojaan, silloin ei riitä että tulee siihenh ja huudahtaa vaikkapa edellisen tekstin ja kävelee matkoihinsa !


      • muuttis
        haloo yläkumulus kirjoitti:

        Juu kyllä kyllä mutta jos sisar laskeutuisi hieman lähemmäksi maata silloin kun aiheista KESKUSTELLAAN eikä leijuisi kaiken aikaa jossain yläkumuluksien tasolla.

        Jos joku ajaa autonsa ojaan, silloin ei riitä että tulee siihenh ja huudahtaa vaikkapa edellisen tekstin ja kävelee matkoihinsa !

        haloo yläkumulus
        7.11.2013 09:13

        Voisitko vihdoin lopettaa huutelusi. Saisit hävetä kun mollaat ihmistä joka tahtoo korottaa Kristusta.
        Mene ansaitsemaan pyhyyttä itsellesi koska täällä siitä ei juuri näy merkkiäkään, niin kauan kun luulet sitä saavasi omin ansioin.

        Sinusta ja "sisaresta" ei voi puhua samana päivänäkään, on teillä niin iso ero kuin yöllä ja päivällä. Kehtaatkin olla *pienten pahentaja* ja itsesi ylentäjä!


    • 1.Korinttolaiskirje:
      14:4 Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.

      Siis itseään kuuluu rakentaa tai on mahdollisuus.

      Kun minä olen koittanut olla kuin se Nooan korppi, jonka piti löytää elämää arkin ulkopuolelta, niin olen miettinyt mitä se elämä voisi olla. Korppi ei välttämättä löydä???
      Kyyhkynen löytää.

      Miten me havainnoimmesitä elämääja lopulta löydämme?
      Keskustelemalla ja kuuntelemalla erityisesti. Jos me laitamme oman ymmärryksemme keskipisteeksi ja hakkaamme sen heti kiveen niin, että vain minuun luottavat ovat oikeita uskovia. Sellainen rakentaa omaa lihallista uskonnollisuuttaan.

      1.Pietarin kirje:
      3:15 vaan pyhittäkää Herra Kristus sydämissänne ja olkaa aina valmiit vastaamaan jokaiselle, joka teiltä kysyy sen toivon perustusta, joka teissä on, kuitenkin sävyisyydellä ja pelolla, >>

      Tällä tavalla voi koetella toisen ihmisen uskoa. Kysymällä toivon perustusta. Jos vastaus ja käytös ovat linjassa ja se on se avauksen kaltainen, niin silloin pitäisi sanoa aamenta siihen todistukseen. Kyyhkynen löytää elämää.

      Tämä kohta on siis juuri se, jolla pitäisi rakentaa yhteyttä Kristusruumiiseen.

      • muuttis

        Profetoiminen tarkoittaa Sanan julistusta, mitä Jumala on ilmoittanut. Vanhan Testamentin aikana ei ollut kirjoitettua Sanaa niinkuin nyt on.

        Ne, jotka käsittävät tällä ajalla profetoimisen ennustamiseksi ja nimenomaan vielä maailmanlopun ajankohtaa, ovat väärässä toimessa.


      • muuttis kirjoitti:

        Profetoiminen tarkoittaa Sanan julistusta, mitä Jumala on ilmoittanut. Vanhan Testamentin aikana ei ollut kirjoitettua Sanaa niinkuin nyt on.

        Ne, jotka käsittävät tällä ajalla profetoimisen ennustamiseksi ja nimenomaan vielä maailmanlopun ajankohtaa, ovat väärässä toimessa.

        Se on erikoinen tapa, kun jostain puhutaan, niin monella mittari lyö tappiin heti. Eli profetoiminen voidaan köyhdyttää sillä periaatteella, kun on maailmalopun ennustelijoita.

        Ainakin minulla henkilökohtaisessa kilvoituksessa on ollut asioita, joihin ei ole saanut täyttä varmuutta itse rukoilemalla. Olen kokenut luottamusta muutamaakin rukoilijaa kohtaan ja lähes aina olen saanut apua, kun olen ahdistuksissani kysellyt.

        Vuosia sitten olin sekaannuksessa Inkerin työn kanssa. Ei oikein tuntunut hyvältä, mutta ei voinut tuosta vain luopuakkaan. Keskustelin sitten erään ruloilevan sisaren kanssa asiata ja hän sanoi siinä rukouksessa: Inkerin työ ei ole nut sinun tehtäväsi. Voi olla, että joskus myöhemmin jotain pientä tulee.

        Helpotus oli melkoinen ja sen myös sinetöi myöhemmin se, että minut pudotettiin autokuskiporukastakin. Silloin nimettiin uskottuja miehiä saarnaajille kumppaniksi, kun oli niin paljon matkoja, ettei pareja tahtonut löytyä. Siihen porukkaan en sopinut ja sillä sipuli.Uutta buumia ei ole tullut eikä voi tullakkaan, koska minulla ilmeisesti ei olle sellaista lähettävää seurakuntaa, jolla olisi yhteistyösopimus inkerin kirkon kanssa. Tilanteeseen olen tyytyväinen. En enää uskaltaisi ajaa siellä autoa eikä miun saarnaamistaitojani siellä tarvita. Nykyiset vainiot riittävät siihen tautiin.


      • muuttis
        vihne kirjoitti:

        Se on erikoinen tapa, kun jostain puhutaan, niin monella mittari lyö tappiin heti. Eli profetoiminen voidaan köyhdyttää sillä periaatteella, kun on maailmalopun ennustelijoita.

        Ainakin minulla henkilökohtaisessa kilvoituksessa on ollut asioita, joihin ei ole saanut täyttä varmuutta itse rukoilemalla. Olen kokenut luottamusta muutamaakin rukoilijaa kohtaan ja lähes aina olen saanut apua, kun olen ahdistuksissani kysellyt.

        Vuosia sitten olin sekaannuksessa Inkerin työn kanssa. Ei oikein tuntunut hyvältä, mutta ei voinut tuosta vain luopuakkaan. Keskustelin sitten erään ruloilevan sisaren kanssa asiata ja hän sanoi siinä rukouksessa: Inkerin työ ei ole nut sinun tehtäväsi. Voi olla, että joskus myöhemmin jotain pientä tulee.

        Helpotus oli melkoinen ja sen myös sinetöi myöhemmin se, että minut pudotettiin autokuskiporukastakin. Silloin nimettiin uskottuja miehiä saarnaajille kumppaniksi, kun oli niin paljon matkoja, ettei pareja tahtonut löytyä. Siihen porukkaan en sopinut ja sillä sipuli.Uutta buumia ei ole tullut eikä voi tullakkaan, koska minulla ilmeisesti ei olle sellaista lähettävää seurakuntaa, jolla olisi yhteistyösopimus inkerin kirkon kanssa. Tilanteeseen olen tyytyväinen. En enää uskaltaisi ajaa siellä autoa eikä miun saarnaamistaitojani siellä tarvita. Nykyiset vainiot riittävät siihen tautiin.

        Joo vihne, ymmärrän.

        On vähän niinkuin esiymmärrys raamatun tulkinnassa. Helposti alkaa ajattelemaan tietyn nimimerkin tekstejä lukiessa "esiymmärtäen"

        Tässäkin lihallisuus pääsee sortteeraamaan, vaikka ei aina huomaa eikä sitä tahtoisikaan.


    • tesa..

      >Yksin uskosta, yksin armosta...<

      Paavali oli lain opettaja, eli hän puhuu Mooseksen lain teioista.
      Ympärileikkaus, eläinuhrit, ruokasäännöt, yms.
      Nasiiri ei saanut leikata hiuksiaan eikä käyttää alkoholia yms.
      Näillä teoilla ei ole mitään merkitystä pelastumisen kannalta.

      Toinen ääripää on Jaakob joka puhuu uskon teoista, "usko ilman tekoja on kuollut".

      • muuttis

        Kylläpä tesa supisti Jaakobin ja Paavalin opetukset tulitikkurasian kokoiseksi.


      • tesa..
        muuttis kirjoitti:

        Kylläpä tesa supisti Jaakobin ja Paavalin opetukset tulitikkurasian kokoiseksi.

        >Kylläpä tesa supisti Jaakobin ja Paavalin opetukset tulitikkurasian kokoiseksi<

        Voit itse lukea, Jaakob opettaa uskovia joille Kristuksen opin alkeet ovat jääneet taaksee. Kristus tai Jeesus sanaa ei juurikaan mainita kirjeessä koska se on uskon tekoja tekeville itsestäänselvyys.

        Paavali opettaa pakanoille jotka eivät vielä tunne Jeesusta. Hän erioistui Kristuksen opin alkeisiin ja perustelemaan miten Jeesus on kaikkien Jumalalle kelpaavien tekojen takana.

        Tarvitsemme uskovina molempia, koska Paavali opettaa miten ei uskovia ja vasta uskoontulleita opetetaan ja Jaakob opettaa niitä jotka jo uskovat.


      • muuttis
        tesa.. kirjoitti:

        >Kylläpä tesa supisti Jaakobin ja Paavalin opetukset tulitikkurasian kokoiseksi<

        Voit itse lukea, Jaakob opettaa uskovia joille Kristuksen opin alkeet ovat jääneet taaksee. Kristus tai Jeesus sanaa ei juurikaan mainita kirjeessä koska se on uskon tekoja tekeville itsestäänselvyys.

        Paavali opettaa pakanoille jotka eivät vielä tunne Jeesusta. Hän erioistui Kristuksen opin alkeisiin ja perustelemaan miten Jeesus on kaikkien Jumalalle kelpaavien tekojen takana.

        Tarvitsemme uskovina molempia, koska Paavali opettaa miten ei uskovia ja vasta uskoontulleita opetetaan ja Jaakob opettaa niitä jotka jo uskovat.

        Kaikkineen apostoli Paavalin opetukset koskevat elämistä Kristusruumiin jäseninä, jokon kuului silloin ja kuuluu tässä ajassa vasta uskoon tulleita ja kasvavia jäseniä. Kaikki olemme kasvavia, kunnes ajallisen elämän loputtua saavutamme sen, mihin olemme täällä uskoneet. Jaakob opettaa kristittyjä elämään uskoaan todeksi.


      • tesa..
        muuttis kirjoitti:

        Kaikkineen apostoli Paavalin opetukset koskevat elämistä Kristusruumiin jäseninä, jokon kuului silloin ja kuuluu tässä ajassa vasta uskoon tulleita ja kasvavia jäseniä. Kaikki olemme kasvavia, kunnes ajallisen elämän loputtua saavutamme sen, mihin olemme täällä uskoneet. Jaakob opettaa kristittyjä elämään uskoaan todeksi.

        Kyllä Paavali opettaa paljonkin kasvamisesta, mutta kannanottoni koski "yksin uskosta, yksin armosta..." aiheeseen.


      • muuttis
        tesa.. kirjoitti:

        Kyllä Paavali opettaa paljonkin kasvamisesta, mutta kannanottoni koski "yksin uskosta, yksin armosta..." aiheeseen.

        Aivan, yksin uskosta, yksin armosta -Kristuksen tähden. Siinä, juuri siinä on koko elämämme.


      • tesa..
        muuttis kirjoitti:

        Aivan, yksin uskosta, yksin armosta -Kristuksen tähden. Siinä, juuri siinä on koko elämämme.

        Aamen. "koko elämämme"

        Kasvamme lapsesta aikuiseksi, kasvamme uskossa ja armossa.
        "Vaikka meillä olisi kaikki usko jolla siirtäisimme vuoria mutta ei rakkautta, emme mitään olisi."

        Edes täyteen mittaan kasvanut usko voimatekoineen ei mitään hyödytä jos ei rakkaus ole kasvanut sen rinnalla.


      • 5+7#
        muuttis kirjoitti:

        Kylläpä tesa supisti Jaakobin ja Paavalin opetukset tulitikkurasian kokoiseksi.

        Joo, vähän jäi molemmat päät hämärän peittoon. Oikeastaan tesan pitäisi lukea Paavalia uudestaan, jos hänen mielestään Paavalin sanoma on vanhan testamentin säännöt.


      • tesa..
        5+7# kirjoitti:

        Joo, vähän jäi molemmat päät hämärän peittoon. Oikeastaan tesan pitäisi lukea Paavalia uudestaan, jos hänen mielestään Paavalin sanoma on vanhan testamentin säännöt.

        5 7 lle.

        En sanonut Paavalin sanomaksi vanhan testamentin sääntöjä, vaan sitä että Hän oli pakanien apostoli, jonka tehtävänä oli saarnata niille jotka eivät vielä tunteneet Kristusta. Hän myös opetti niitä kasvamaan armossa ja Kristuksen tuntemisessa.

        Vertaan tätä päiväkodin opettajaan, sillä on erilainen tehtävä kuin yliopiston opettajalla. En silti tarkoita etteikö päiväkodin opettaja olisi yhtä oppinut kuin yliopiston opettaja, molemmat tekee yhtä arvokasta työtä.

        Paavali oli parhaimmillaan muutaman vuoden opettamassa seurakuntaansa, ja jatkoi matkaa seuraavaan paikkaan jossa työ alkoi alusta. Hän kyllä kantoi seurakuntiaan rukouksin, lähetti toisia opettajia ja välillä itsekkin kävi vierailulla opettamassa lisää.

        Paavali antaa meille kaikille uskoville parhaat eväät että kasvaisimme uskossamme terveinä aina täydelliseen Kristuksen tuntemiseen saakka.
        Niin kuin luonnollinen lapsi tarvitsee 3 ensimmäistä vuotta mahdollisimman turvallisen ja eheän lapsuuden, että perusturvallisuus ja luottamus kehittyisi parhaalla mahdollisella tavalla. Paavali antaa oman elämänsä juuri näihin kaikkein tärkeimpiin kehitys vaiheisiin.

        Hänen synnytystuskansa loppui kun Kristus sai otteen lapsistaan joita oli synnyttänyt.


      • 5+7#
        tesa.. kirjoitti:

        5 7 lle.

        En sanonut Paavalin sanomaksi vanhan testamentin sääntöjä, vaan sitä että Hän oli pakanien apostoli, jonka tehtävänä oli saarnata niille jotka eivät vielä tunteneet Kristusta. Hän myös opetti niitä kasvamaan armossa ja Kristuksen tuntemisessa.

        Vertaan tätä päiväkodin opettajaan, sillä on erilainen tehtävä kuin yliopiston opettajalla. En silti tarkoita etteikö päiväkodin opettaja olisi yhtä oppinut kuin yliopiston opettaja, molemmat tekee yhtä arvokasta työtä.

        Paavali oli parhaimmillaan muutaman vuoden opettamassa seurakuntaansa, ja jatkoi matkaa seuraavaan paikkaan jossa työ alkoi alusta. Hän kyllä kantoi seurakuntiaan rukouksin, lähetti toisia opettajia ja välillä itsekkin kävi vierailulla opettamassa lisää.

        Paavali antaa meille kaikille uskoville parhaat eväät että kasvaisimme uskossamme terveinä aina täydelliseen Kristuksen tuntemiseen saakka.
        Niin kuin luonnollinen lapsi tarvitsee 3 ensimmäistä vuotta mahdollisimman turvallisen ja eheän lapsuuden, että perusturvallisuus ja luottamus kehittyisi parhaalla mahdollisella tavalla. Paavali antaa oman elämänsä juuri näihin kaikkein tärkeimpiin kehitys vaiheisiin.

        Hänen synnytystuskansa loppui kun Kristus sai otteen lapsistaan joita oli synnyttänyt.

        tesa..7.11.2013 09:44

        "Paavali oli lain opettaja, eli hän puhuu Mooseksen lain teioista.
        Ympärileikkaus, eläinuhrit, ruokasäännöt, yms.
        Nasiiri ei saanut leikata hiuksiaan eikä käyttää alkoholia yms.
        Näillä teoilla ei ole mitään merkitystä pelastumisen kannalta. "

        Tästä vain oli kysymys ja asia oli selvinnyt jo ennen kommenttiani.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      193
      4566
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2853
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2274
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      133
      2260
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1526
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1441
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1362
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1190
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe