Turbon asennus Hiaceen

K.E

Kysyisin kokemusperäistä tietoa turbon asentamisesta Hiace vm.85 2,4L dieseliin.
Haluaisin asentaa moottorin venekäyttöön.
Jos on asennettu niin mitkä ovat kokemukset?
Kysymyksiä: Sopivatko esim. männät,ruiskutus-
pumppu,suuttimet sellaisenaan,tarvitseeko
uudet säädöt,kestääkö perusmoottori.
Mistä moottorin kohdasta olisi hyvä ottaa turbon öljyvoitelu. Mitä muuta tulisi ottaa huomioon?

16

7357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RDx

      Itselläni on '83 Hiacessa 2.4 kone ja Mitsun hukkaportiton turbo. Hökötyksen omapaino n. 1800 kg. Itse kone on totaalisen vakio, pako- ja imuputket on tietenkin muutettu. Maksimipaineet n. 0.7 bar ja viimeisessä katsastuksessa K-arvo oli luokkaa 2.4, eli syötötkin ovat lailliset. Öljyt ahtimelle on näemmä otettu öljynpaineanturin juuresta t-kappaleella.

      Vielähän tuo on kestänyt normaaliajoa ja satunnaista kärrynvetoa. Turbon pakopuoli vain on liian ahdas, 0.5 barin jälkeen kone alkaa lämmetä helposti kovalla kuormalla vedätettäessä.

    • Toyota-man

      Ei kannata asentaa imu-diesel koneseen.Se ei vaan kestä.Sitä paitsi paineet on eri imu- ja turbokoneessa ja se vaikuttaa paljon..Joudut nostamaaan syöttöä ensinnäkin..

    • turbo

      kannattaa turbottaa...
      puristukset ei eroa juuri lainkaan vaparin ja turbollisen 2l moottorin välillä, turbollisessa on hiukan järeämmät männät...
      jos maltat pysyä alle 1.5 bar ahdoissa ja syötöt pidät järjellisellä tasolla niin pitäisi kestää...

      140hv saat helposti, ahtoja n.0,8bar ja syöttöä sopivasti niin on potkua (vaatii mielellään coolerin niin tuo vapari kone kestää aika hyvin)
      elikkäs öljykierto t-haaralla öljykellolta ja paluu öljypohjaan...
      syöttöpumppu käy sellaisenaan... turbon pitää olla riittävän iso, että ei paista konetta hengiltä, esim. cossu sierran t03 käypäsiä ym. osviittaa sen verran, että pakosiivet saa olla 55mm-59mm ja imu vastaavasti 41-54mm) , pakopesä voi olla .48 tai mielellään .63 , jopa .84 jos aletaan oikein virittämään ja mennään 200-250 hv.

      • factamies

        ei kestä,uudessa tehokkaammassa hiacessa on 2,5 kone turbolla ja hevosia 100 joten vanhasta 60hv hiacesta saisi max 80hp ja kone paukahtaa silti.kaverilla kesti 0,5bar paineilla 30km sitten pamahti ja oli merkkiliikkeessä laitettu ja takuu ei korvannu,männät ym ei kestä pitää olla vahvemmat joten osta valmis turbo kone ja älä usko näitä tämän foorumin pässejä niistä ei oo yksikään ees turboa nähny ,työttömiä sosiaalipummeja ovat.


      • moottori rikkoko?
        factamies kirjoitti:

        ei kestä,uudessa tehokkaammassa hiacessa on 2,5 kone turbolla ja hevosia 100 joten vanhasta 60hv hiacesta saisi max 80hp ja kone paukahtaa silti.kaverilla kesti 0,5bar paineilla 30km sitten pamahti ja oli merkkiliikkeessä laitettu ja takuu ei korvannu,männät ym ei kestä pitää olla vahvemmat joten osta valmis turbo kone ja älä usko näitä tämän foorumin pässejä niistä ei oo yksikään ees turboa nähny ,työttömiä sosiaalipummeja ovat.

        mihin tuo sinun 80 hv:tä perustuu??? tiedän paljon tehokkaampia 2l koneita joilla ajettu paljon ahdettuna ilman ongelmia... kestävyys on kiinni niin monesta tekijästä... mm. liian pienellä turbolla vapari kone paistuu hengiltä aika äkkiä kovia tehoja haettaessa....
        se, että saa koneen rikki jo 30km:n matkalla turbotuksen jälkeen noilla paineilla on saavutus sinänsä...
        vaparin ja turbon koneissa eroa on männissä ja kangissa sekä alapäänlaakerit voivat olla erilaiset, kankien erot tulee männätapin paksuudesta...
        järki päässä kestää... on noistakin 2l koneista puristettu n.200hv tehoja laitetulla pumpulla, 2l2 koneesta paras noteeraus menee 300hv lähelle että semmosta...
        ps. 2l2 moottori kehrää omassa edelleen ja tehoa otettu siitä vain 160hv. ps.ps. ajettu noilla tehoilla 80000km ilman ongelmia ja kone on täysin vaparista tehty eli turbo ja cooleri vain laitettu...


      • Asijantuntija
        moottori rikkoko? kirjoitti:

        mihin tuo sinun 80 hv:tä perustuu??? tiedän paljon tehokkaampia 2l koneita joilla ajettu paljon ahdettuna ilman ongelmia... kestävyys on kiinni niin monesta tekijästä... mm. liian pienellä turbolla vapari kone paistuu hengiltä aika äkkiä kovia tehoja haettaessa....
        se, että saa koneen rikki jo 30km:n matkalla turbotuksen jälkeen noilla paineilla on saavutus sinänsä...
        vaparin ja turbon koneissa eroa on männissä ja kangissa sekä alapäänlaakerit voivat olla erilaiset, kankien erot tulee männätapin paksuudesta...
        järki päässä kestää... on noistakin 2l koneista puristettu n.200hv tehoja laitetulla pumpulla, 2l2 koneesta paras noteeraus menee 300hv lähelle että semmosta...
        ps. 2l2 moottori kehrää omassa edelleen ja tehoa otettu siitä vain 160hv. ps.ps. ajettu noilla tehoilla 80000km ilman ongelmia ja kone on täysin vaparista tehty eli turbo ja cooleri vain laitettu...

        salli mun nauraa hei me puhutaan tiisseli koneesta jossa vaivaiset 8 venttiiliä ja joka vakionakaan ei kestä kuin max 200tkm ilman kampiakseliremonttia (ominaisuus) jos tähän 60hv paskaläjään turbo viellä ängetään niin max tehot on jotain 80hp ja kolisee varmasti aika pian rempan jälkeen että pysytään nyt asiassa eikä satuja kirjoitella.


      • Autoinsinööri
        Asijantuntija kirjoitti:

        salli mun nauraa hei me puhutaan tiisseli koneesta jossa vaivaiset 8 venttiiliä ja joka vakionakaan ei kestä kuin max 200tkm ilman kampiakseliremonttia (ominaisuus) jos tähän 60hv paskaläjään turbo viellä ängetään niin max tehot on jotain 80hp ja kolisee varmasti aika pian rempan jälkeen että pysytään nyt asiassa eikä satuja kirjoitella.

        Ei ne hevoset konetta tapa vaan joku virhe mitä ei ole eliminoitu! Kyllä hiacen kone 160 hv voi kestää,siis jos sillä ajetaan oikeen ja asennuksessa ei tehdä virheitä.Jos auto kestää 30 kilsaa turboistuksen jälkeen niin on tehty virheitä raskaasti tai ei ole huomioitu kaikkia seikkoja


      • hiaste
        Asijantuntija kirjoitti:

        salli mun nauraa hei me puhutaan tiisseli koneesta jossa vaivaiset 8 venttiiliä ja joka vakionakaan ei kestä kuin max 200tkm ilman kampiakseliremonttia (ominaisuus) jos tähän 60hv paskaläjään turbo viellä ängetään niin max tehot on jotain 80hp ja kolisee varmasti aika pian rempan jälkeen että pysytään nyt asiassa eikä satuja kirjoitella.

        miten on muuten mahdollista, että omalla hiacellani on ajettu jo 450tkm, eikä siihen ole tehty kampiakseliremonttia? olisikohan käyttäjällä jonkinlainen merkitys asiaan??? vai miten on????


      • turbottaja
        Asijantuntija kirjoitti:

        salli mun nauraa hei me puhutaan tiisseli koneesta jossa vaivaiset 8 venttiiliä ja joka vakionakaan ei kestä kuin max 200tkm ilman kampiakseliremonttia (ominaisuus) jos tähän 60hv paskaläjään turbo viellä ängetään niin max tehot on jotain 80hp ja kolisee varmasti aika pian rempan jälkeen että pysytään nyt asiassa eikä satuja kirjoitella.

        aika paljon kylläkin liikkuu nuita tojon 2.4 dieseleitä ja aika usein niillä on ajettu n. 500000km ilman koneremonttia...
        yhden tiedän mistä meni kampiakseli, mutta sekin oli öljyjen vika, 15w40 öljyä ja -30 pakkasta ja auto tulille ilman lämmitystä ja heti kova ajoa...
        asiantuntijan kannattaisi perehtyä hiukan tiisseleitten viritykseen ennen kuin alkaa kovin kyseenalaistamaan ;-)
        vanhempi 2.4 kone ei ole viritysmielessä niin luja kuin uudempi, mutta oikein tehtynä kestää varmasti... (vanha ei kestä kierroksia aivan niin paljon kuin uudempi).
        voimaa otettaessa kannattaa tojotan oma turbo unohtaa ja etsiä isompaa tilalle, esim. maltillisissa virityksissä t03 garrettia ja sitten kun halutaan voimaa niin t04 on passeli.


      • turbottaja
        Autoinsinööri kirjoitti:

        Ei ne hevoset konetta tapa vaan joku virhe mitä ei ole eliminoitu! Kyllä hiacen kone 160 hv voi kestää,siis jos sillä ajetaan oikeen ja asennuksessa ei tehdä virheitä.Jos auto kestää 30 kilsaa turboistuksen jälkeen niin on tehty virheitä raskaasti tai ei ole huomioitu kaikkia seikkoja

        kestää se hiacen kone enemmänkin (toivottavasti) . yleisin virhe on liian pieni turbo (pakopuoli) ja siitä johtuva lämpökuorma. cooleri välttämätön kovilla paineilla ja tehoilla. Eräs syy miksi vanhat tiisselit hajoaa nopeasti on se, että syöttö laitetaan vakio pumpulla liian isolle ja ruiskutusaika jatkuu liikaa ja lämpökuorma kasvaa entisestään ahdistavan turbon kanssa, koska sitä pakokaasua tuppaa tulemaan reilusti, kun viimeiset tipat polttoainetta palaa jossain ihan muualla kuin pitäisi. Sitten vielä on nuo suihkut. Tippaseva ja vuotava suihku saa aikaan sen, että jokin pytty leikkaa kiinni kun konetta kuormitetaan kunnolla. vanhat 2.4 koneet voi alkaa syödä öljyä ,koska venttiilin kumit erilaiset turbollisessa ja vaparin kumit ei välttämättä pysy paikallaan ongelma on helppo ratkaista, turbokoneen kumit paikalleen niin ongelma loppuu (vahvisteetu peltillä).
        niin saa sen koneen sitten ahtaalle sillä tojon omalla 40mm pakoputkellakin ;-)


      • asiantuntija.
        turbottaja kirjoitti:

        aika paljon kylläkin liikkuu nuita tojon 2.4 dieseleitä ja aika usein niillä on ajettu n. 500000km ilman koneremonttia...
        yhden tiedän mistä meni kampiakseli, mutta sekin oli öljyjen vika, 15w40 öljyä ja -30 pakkasta ja auto tulille ilman lämmitystä ja heti kova ajoa...
        asiantuntijan kannattaisi perehtyä hiukan tiisseleitten viritykseen ennen kuin alkaa kovin kyseenalaistamaan ;-)
        vanhempi 2.4 kone ei ole viritysmielessä niin luja kuin uudempi, mutta oikein tehtynä kestää varmasti... (vanha ei kestä kierroksia aivan niin paljon kuin uudempi).
        voimaa otettaessa kannattaa tojotan oma turbo unohtaa ja etsiä isompaa tilalle, esim. maltillisissa virityksissä t03 garrettia ja sitten kun halutaan voimaa niin t04 on passeli.

        on vain valitettavat alle 200tkm 10 hajonneen auton kokemuksella voin näin todeta,on ollut synkka öljyt ja lohkolämmittimet ym,ei vaan kestä laakeriliuskat menee ja kampiakseli sököksi ja remppa maksaa aina vähintään 2000E et silleen.Yhdelläkään hiacella ei ole suomessa ajettu yli 250tkm ilman kyseistä remppaa väittäisin minä joka olen asioista perillä.


      • turbottaja
        asiantuntija. kirjoitti:

        on vain valitettavat alle 200tkm 10 hajonneen auton kokemuksella voin näin todeta,on ollut synkka öljyt ja lohkolämmittimet ym,ei vaan kestä laakeriliuskat menee ja kampiakseli sököksi ja remppa maksaa aina vähintään 2000E et silleen.Yhdelläkään hiacella ei ole suomessa ajettu yli 250tkm ilman kyseistä remppaa väittäisin minä joka olen asioista perillä.

        toistaiseksi (kop kop) on kyllä tuo 2l2 kone kestänyt tuon kevyen virityksen (tehot tuplaksi) ja mittarissa nyt n. 240000km. vois olla kyllä viisasta kurkata tuonne alakertaan ennenkuin saan pajalta oikean syöttöpumpun niin alkaa tulemaan voimaa tuohon koneeseen...


      • hiaste
        asiantuntija. kirjoitti:

        on vain valitettavat alle 200tkm 10 hajonneen auton kokemuksella voin näin todeta,on ollut synkka öljyt ja lohkolämmittimet ym,ei vaan kestä laakeriliuskat menee ja kampiakseli sököksi ja remppa maksaa aina vähintään 2000E et silleen.Yhdelläkään hiacella ei ole suomessa ajettu yli 250tkm ilman kyseistä remppaa väittäisin minä joka olen asioista perillä.

        edelleen voin väittää omistavani hiacen jolla on ajettu 450tkm, eikä siihen ole sitä koneremonttia tehty! ei alas, ei ylös! venttiilivarren kumit on vaihdettu ja ruiskut on käytetty irti kertaalleen, vaikka sekään ei olisi ollut tarpeen. myönnän kyllä, että vika voi olla käyttäjässäkin, onhan tämä kyseinen auto ollut ihan uudesta asti.
        koneessa on aina ollut mineraaliöljyt (10W30). koska vanhempiin dieseleihin ei sitä synteettistä kannata tunkea.. vaikka olihan tämäkin joskus uusi.
        enpä toki ala enää sitä konetta aukomaankaan, saanee palvella tuollaisenaan niin kauan kuin vain "vanhus" jaksaa.


      • KE.
        turbottaja kirjoitti:

        kestää se hiacen kone enemmänkin (toivottavasti) . yleisin virhe on liian pieni turbo (pakopuoli) ja siitä johtuva lämpökuorma. cooleri välttämätön kovilla paineilla ja tehoilla. Eräs syy miksi vanhat tiisselit hajoaa nopeasti on se, että syöttö laitetaan vakio pumpulla liian isolle ja ruiskutusaika jatkuu liikaa ja lämpökuorma kasvaa entisestään ahdistavan turbon kanssa, koska sitä pakokaasua tuppaa tulemaan reilusti, kun viimeiset tipat polttoainetta palaa jossain ihan muualla kuin pitäisi. Sitten vielä on nuo suihkut. Tippaseva ja vuotava suihku saa aikaan sen, että jokin pytty leikkaa kiinni kun konetta kuormitetaan kunnolla. vanhat 2.4 koneet voi alkaa syödä öljyä ,koska venttiilin kumit erilaiset turbollisessa ja vaparin kumit ei välttämättä pysy paikallaan ongelma on helppo ratkaista, turbokoneen kumit paikalleen niin ongelma loppuu (vahvisteetu peltillä).
        niin saa sen koneen sitten ahtaalle sillä tojon omalla 40mm pakoputkellakin ;-)

        Kiitos hyvistä neuvoista turbon asennuksesta
        Hiacen 2L 2,4L dieseliin venekäytössä.
        Kyselin myös merkkihuollosta samaa asiaa mutta
        vastaukset olivat varovaisia näistä kone-muutoksista jonka varsin hyvin ymmärrän.
        Kertojien kokemuksista pääsääntöisesti ymmärsin
        että turbon lisäys maltillisella tehonlisäyksellä
        ei vielä vaikuta ko.moottorin kestoon.Tavoittelisin tehon nostoa 55-->73kw,
        onkoturvallista?
        Seuraava vaihe on vesijäähdytteisen turbon ostaminen,olisiko kellään vinkkejä turbosta sekä
        asennustavoista? Mitähän muuta olisi vielä huomioitava?
        Koko homman tarkoitus on tehdä polttoainekustannukset edullisemmiksi.


      • väärässä
        asiantuntija. kirjoitti:

        on vain valitettavat alle 200tkm 10 hajonneen auton kokemuksella voin näin todeta,on ollut synkka öljyt ja lohkolämmittimet ym,ei vaan kestä laakeriliuskat menee ja kampiakseli sököksi ja remppa maksaa aina vähintään 2000E et silleen.Yhdelläkään hiacella ei ole suomessa ajettu yli 250tkm ilman kyseistä remppaa väittäisin minä joka olen asioista perillä.

        sinä.....Oot varmaan nähny unta :)


    • Turbomies

      Ei muuta kuin turbo kiinni, muistaakseni kannen takapäässä/oikealla on tulppa mihin käy joku putkikierre. Paluuputki n.20mm suoraan öljypohjaan, mielellään öljynpinnan yläpuolelle. Huohotin kannattaa suurentaa kanssa n. 20-25mm ja laittaa säiliö mihin huohotinöljy kerääntyy ja valuu takaisin öljypohjaan. Välijäähdytin välttämätön venekäytössä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      130
      9962
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      52
      2901
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      178
      2690
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      2074
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1834
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      16
      1657
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1562
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      16
      1520
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      13
      1518
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe